Η εμπορική ναυτιλία τέθηκε σε συναγερμό την Τετάρτη αφού τα πλοία πρέπει πλέον να θεωρούνται στόχος εν μέσω κλιμακούμενων απειλών τόσο από τη Ρωσία όσο και από την Ουκρανία.

Μετά από μια άλλη σειρά χτυπημάτων με στόχο τα ουκρανικά λιμάνια, η Ρωσία προειδοποιεί ότι τα πλοία που κατευθύνονται προς τα λιμάνια της Ουκρανίας στη Μαύρη Θάλασσα θα μπορούσαν να αποτελέσουν στόχο και τα κράτη της σημαίας τους να θεωρηθούν σύμμαχοι του Κιέβου. Η Ουκρανία ακολούθησε αργότερα λέγοντας ότι τα πλοία που κατευθύνονται σε ρωσικά λιμάνια θα θεωρούνται πλέον επίσης στόχοι.

Η κλιμακούμενη απειλή για το εμπόριο στη Μαύρη Θάλασσα ακολουθεί την απόφαση της Ρωσίας να τερματίσει τη συμφωνία για τα σιτηρά στη Μαύρη Θάλασσα, η οποία προηγουμένως επέτρεπε στα πλοία να πλέουν εντός ενός ασφαλούς διαδρόμου.

“Πιστεύουμε ότι πρόκειται για μια συντονισμένη προσπάθεια να δικαιολογηθούν τυχόν επιθέσεις εναντίον πολιτικών πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα και να επιρριφθεί η ευθύνη στην Ουκρανία για τις επιθέσεις αυτές”, δήλωσε ο Άνταμ Χοτζ, εκπρόσωπος του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας του Λευκού Οίκου, διευκρινίζοντας τον αξιόπιστο κίνδυνο για τη ναυτιλία.

Εκτός από το γεγονός ότι τόσο η Ουκρανία όσο και η Ρωσία δήλωσαν ότι το εμπόριο που κατευθύνεται προς κάθε κατεύθυνση θα θεωρηθεί στόχος, οι περιοχές πλεύσης στο βορειοανατολικό τμήμα του Εύξεινου Πόντου και τα στενά Κερτς-Γενικάλ θεωρούνται επίσης πλέον απαγορευμένες για το εμπορικό εμπόριο σύμφωνα με την Ουκρανία από το πρωί της Πέμπτης.

Ο Πορθμός του Κερτς συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με την Αζοφική Θάλασσα και αποτελεί κρίσιμο τμήμα της εφοδιαστικής αλυσίδας της Ρωσίας, ιδίως των εξαγωγών σιτηρών.

Δεν υπάρχουν πλοία που να πραγματοποιούν ενεργές συναλλαγές από τα θαλάσσια λιμάνια της Ουκρανίας, ενώ η δραστηριότητα στο πλαίσιο του διαδρόμου σιτηρών τερματίστηκε νωρίτερα αυτό το μήνα.

Σύμφωνα με τη Lloyd’s List , τα πλοία συνεχίζουν να διέρχονται από τη Μαύρη Θάλασσα για να έχουν πρόσβαση στα μόνα λειτουργικά λιμάνια της Ουκρανίας που βρίσκονται στον ποταμό Δούναβη και συνορεύουν με τη Ρουμανία.

“Το κλίμα στον Δούναβη είναι κακό, όλοι φοβούνται τη ρωσική δήλωση”, δήλωσε η Κατερίνα Κονόνενκο, λιμενικός πράκτορας στην Avalon Shipping, ένα ναυτιλιακό πρακτορείο που ειδικεύεται στη διέλευση πλοίων μέσω του διαύλου Sulina προς λιμάνια της Ρουμανίας και της Ουκρανίας.

Οι αναλυτές ασφαλείας αμφιβάλλουν ότι τα λιμάνια του Δούναβη θα αποτελέσουν στόχο των Ρώσων.

“Η Ρωσία έχει τη στρατιωτική δυνατότητα να πλήξει τα λιμάνια του Δούναβη, αλλά αυτό θα ήταν μια πολύ επικίνδυνη επιχείρηση και δεν νομίζω ότι θα το κάνει”, δήλωσε ο Yörük Işık, γεωπολιτικός αναλυτής της εταιρείας συμβούλων Bosphorus Observer με έδρα την Κωνσταντινούπολη.

Πάντως σε ανάλυσή της η Lloyd’s List αναφέρει ότι δεδομένης της εγγύτητας των λιμανιών του Δούναβη με τη Ρουμανία – έδαφος του ΝΑΤΟ – είναι απίθανο να στοχοποιηθούν τα ίδια τα λιμάνια, καθώς τυχόν παράπλευρες απώλειες θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως πράξη πολέμου.

Τα πλοία που ταξιδεύουν προς ή από τα λιμάνια του Δούναβη μέσω της Μαύρης Θάλασσας θα μπορούσαν να εξακολουθούν να κινδυνεύουν σε διεθνή ύδατα.

Η ρωσική επίθεση είναι πιθανό να λάβει τρεις μορφές σύμφωνα με αναλυτές ασφαλείας.

1.Θα μπορούσαν να πέσουν περισσότερες ναυτικές νάρκες στη Μαύρη Θάλασσα. Αυτή είναι μια πιθανή τακτική, αλλά αυτή η μέθοδος δεν εγγυάται την επίτευξη συγκεκριμένου στόχου, οπότε είναι λιγότερο πιθανό να χρησιμοποιηθεί.

2. Οι επιθέσεις κατά πλοίων μέσω πυραύλων από την ξηρά είναι μια άλλη πιθανότητα.

3. Η Ρωσία διαθέτει ένα σημαντικό οπλοστάσιο SS-N-26 “Strobile”, πυραύλων κρουζ κατά πλοίων, στην Κριμαία.

Ο στόλος των υποβρυχίων της αποτελεί επίσης απειλή για την εμπορική ναυτιλία. Αυτή η μέθοδος επίθεσης μπορεί να προτιμάται από τη Μόσχα, δεδομένης της δυσκολίας επαλήθευσης αυτών των περιστατικών.

Σε κάθε περίπτωση, η καλύτερη άμυνα είναι τα πλοία να πλέουν όσο το δυνατόν δυτικότερα στη Μαύρη Θάλασσα.

Διαβάστε ακόμη

Όμιλος Vodafone: Απροσδόκητη αύξηση εσόδων κατά το α’ τρίμηνο

Οι πυρκαγιές και η ασφάλεια των τουριστών, έρχονται πρόστιμα με εξαψήφια νούμερα, Γκριμάλντι και Ηλιόπουλος πάνε να χαλάσουν το deal της ΑNEK και τα κρυμμένα μυστικά της Αττικής Οδού

Όμιλος Στέγγου και Παύλος Βαρδινογιάννης μαζί για νέες business σε κατοικία – φιλοξενία

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ