Τις χρυσές εποχές της επταετίας 2002-2008 ετοιμάζεται να ζήσει η αγορά των φορτηγών πλοίων, σύμφωνα με διεθνείς οικονομικούς αναλυτές, ενώ προς το παρόν η ναυλαγορά βρίσκεται σε υψηλά των τελευταίων 13 ετών.

Η πολύ καλή ναυλαγορά, δε, εκτίναξε και τις αξίες των φορτηγών πλοίων. Στην αρχή του 2021 ένα Capesize, που είναι τα μεγάλης χωρητικότητας φορτηγά πλοία, ναυπηγήσεως του 2007, πουλήθηκε 11,5 εκατ. δολάρια. Σήμερα, το ίδιο πλοίο αξίζει 20,4 εκατ. δολάρια, σε ποσοστό αύξησης 80%. Ηταν το τελευταίο φθηνό φορτηγό πλοίο προτού αρχίσει η άρση των lockdown και η αύξηση της ζήτησης πρώτων υλών από την Κίνα.

Τον Ιανουάριο του 2021 ο ημερήσιος ναύλος των Capesize ήταν στα χαμηλά 10ετίας. Στη συνέχεια άρχισε να αυξάνεται ξεπερνώντας σε ποσοστό το 50%, φτάνοντας τον Μάιο στα 44.000 δολάρια την ημέρα, ενώ σήμερα αγγίζει τα 50.000 δολάρια. Αντιθέτως τον Ιανουάριο του 2020, κατά τη διάρκεια της πρώτης έξαρσης της πανδημίας, ήταν μόλις στα 4.000 δολάρια. Σε ετήσια σύγκριση, οι πωλήσεις Capesize αυξήθηκαν κατά 700%, ενώ η αξία ενός πλοίου ηλικίας 10 ετών αυξήθηκε κατά 75%.

Η ζήτηση φορτίων από την Κίνα παραμένει ισχυρή. Επίσης αυξημένη είναι ζήτηση για σιτάρι και σόγια, τα οποία μεταφέρουν μικρότερης από τα Capesize χωρητικότητας φορτηγά πλοία, όπως Panamax και Suezmax. Από τον Ιανουάριο του 2021 η αξία ενός Panamax ή ενός Suezmax ηλικίας 10 ετών εκτοξεύθηκε κατά 60%.

Την ακτινογραφία της ναυλαγοράς, αλλά και προβλέψεις για την επόμενη μέρα κάνει στο «business stories» ο κ. Γιώργος Μπουρτούλης, ένα από τα πιο έμπειρα στελέχη της ναυτιλίας, τεχνικός διευθυντής της Samios Shipping.

– Σκιαγραφήστε μας τη σημερινή εικόνα της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου

Η εικόνα της ναυλαγοράς είναι θετική. Οι ναυτιλιακοί κύκλοι στον Πειραιά μιλούν με αυτοπεποίθηση. Η απίστευτα αρνητική περσινή χρονιά με τον COVID-19 είχε αφήσει πικρή γεύση, σήμερα όμως έχει ήδη ξεχαστεί. Ολοι πλέον είναι πεπεισμένοι ότι το 2021 -και όχι μόνο- θα είναι ανοδικό. Η ναυτιλία κράτησε γερά την περίοδο με τους πολύ χαμηλούς ναύλους, τους ανθρώπους και τις επιχειρήσεις σε σκληρή δοκιμασία και τώρα είναι η ώρα να κηρύξει την έναρξη της ανάκαμψης.

– Ποιοι παράγοντες συνετέλεσαν και συντελούν στην πορεία της μέσα στο 2021;

Η Κίνα έδωσε τον πρώτο γερό ρυθμό και τον απαραίτητο όγκο φορτίων, ξεκινώντας δυνατά τις μετά COVID-19 παραγγελίες της, με το πρώτο εξάμηνο του έτους να ξεπερνάει κάθε προσδοκία. Τα υπόλοιπα κράτη, έχοντας ήδη υπερβεί τα όρια των επιδοτήσεων προς ανθρώπους και επιχειρήσεις για να τους κρατήσουν «ζωντανούς» κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τώρα το ένα μετά το άλλο, με διαφορετικούς ρυθμούς βέβαια, παραδίδουν τη σκυτάλη στις παραγγελίες πρώτων υλών και φαγώσιμων προϊόντων. Ολα τα θεμελιώδη μεγέθη της ναυλαγοράς δείχνουν μόνο θετικό πρόσημο. Οι δείκτες -σε ενδεκαετή υψηλά- δείχνουν μια αγορά ξηρού φορτίου αρχικά πολύ θετική και ίσως χωρίς προηγούμενο.

– Σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα πώς είναι η κατάσταση;

Είναι γνωστό ότι η πανδημία μάς έφερε πολύ πίσω. Η αγορά του ξηρού φορτίου πλήρωσε βαρύ τίμημα. Οι χώρες όλου του κόσμου κράτησαν μέσα από το υστέρημά τους τις επιχειρήσεις και τους ανθρώπους τους όρθιους. Οι μηχανές των εργοστασίων θέλουν πρώτες ύλες για να καλύψουν τις δυσανάλογα αυξημένες ανάγκες της αγοράς, τις ζητούν άμεσα και γι’ αυτό πληρώνουν όσο πιο ακριβά απαιτείται. Η ζήτηση, δε, για πρώτες ύλες είναι ανάλογη της πρόσληψης του απαραίτητου ανθρώπινου δυναμικού, που με τη σειρά της είναι θετική για τις κοινωνίες μας. Η αγορά των φορτηγών πλοίων (bulk carriers) είναι πάλι εδώ έτοιμη να ανταποκριθεί, να καλύψει τις ανάγκες άμεσα, γρήγορα και με συνέπεια. Και φυσικά να αδράξει αυτό που της έλειπε τόσον καιρό, το κέρδος, που είναι η κινητήρια δύναμη της ελληνόκτητης ναυτιλία και της δίνει διαχρονικά το δικαίωμα να κάνει όνειρα και να ανέβει ακόμη υψηλότερα στο διεθνές στερέωμα.

Γιώργος Μπουρτούλης

– Ποιοι τύποι φορτηγών πλοίων ευνοούνται αυτή την περίοδο;

Τα Panamax (μεταφορικής ικανότητας 76.000 τόνων) και τα Kamsarmax (μεταφορικής ικανότητας 83.000 τόνων) είναι από τα πιο ευνοούμενα λόγω των συγκεκριμένων παρτίδων σιτηρών που μεταφέρουν. Εκτός από σιτηρά βέβαια μεταφέρουν και διάφορα άλλα φορτία χύδην, όπως άνθρακα, καθώς και σιδηρομεταλλεύματα. Επιπρόσθετα, με τις ασιατικές αγορές να έχουν αλλάξει τις διατροφικές τους συνήθειες ως προς την κατανάλωση κρέατος, οι παρτίδες ζωοτροφών έχουν αυξηθεί σημαντικά. Τα Handies, ικανότητας 34.000 τόνων, τα οποία μεταφέρουν επίσης σιτηρά, σιδηρομεταλλεύματα, ζωοτροφές και τσιμέντο, έχουν ωφεληθεί από τα μη αναμενόμενα υψηλά κέρδη.

– Ποιες είναι οι προοπτικές της ναυλαγοράς;

Μόνο θετικές μπορούν να χαρακτηριστούν. Ο λόγος προσφοράς/ ζήτησης έχει ήδη πάει στο 85%, με τα υπολογιστικά μοντέλα να προβλέπουν ότι από τώρα έως και το 2024 θα κινείται σταθερά γύρω από της εξαιρετική τιμή του 90%. Τα μοντέρνα Capesize, τα μεγάλης μεταφορικής ικανότητας (έως και 180000 τόνων) φορτηγά πλοία, που μεταφέρουν μεγαλύτερες παρτίδες από τα ίδια προϊόντα, θα είναι τα πιο κερδοφόρα, κρατώντας τις τιμές αγοράς τους σε υψηλότερα επίπεδα των υπόλοιπων sizes.

– Τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται ως προς τις εκπομπές αερίων, τα emissions, πόσο θα επηρεάσουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία βραχυπρόθεσμα αλλά και μακροπρόθεσμα;

Η πολυγλωσσία και η προσφορά διαφορετικών μεταξύ τους τεχνολογιών έχουν ήδη ωθήσει την αγορά να εξελιχθεί με αυτή την ανοδική πορεία. Η έλλειψη κοινής στρατηγικής, όμως, από τα κράτη ως προς την πορεία τους προς ένα zero emission status έχει δημιουργήσει μια σύγχυση στους επενδυτές για το πώς θα εξοπλίζουν μια καινούρια ναυπήγηση πλοίου. Οι Ελληνες πλοιοκτήτες, πατώντας διαχρονικά γερά στα πόδια τους και προχωρώντας με σταθερά βήματα, συνεχίζουν την κερδοφόρα πορεία τους με τα μεταχειρισμένα, τα second hands, τα οποία ξέρουν και να τα δουλεύουν σωστά και να τα μεταπωλούν ακριβά. Συνεπώς τα order books, τα βιβλία παραγγελιών των ναυπηγείων, θα παραμείνουν σε πολύ χαμηλά επίπεδα και σίγουρα έως ότου ξεκαθαρίσει ποιες νέες τεχνολογίες θα τείνουν να επικρατήσουν και για ποιες πολιτικές -emission policies- θα μιλάμε. Λιγότερες ναυπηγήσεις σημαίνει και χαμηλότερη προσφορά χωρητικότητας για μεταφορά προϊόντων, άρα τα ναύλα θα μείνουν σε υψηλά επίπεδα.

Samios Shipping

Η Samios Shipping Company S.A. είναι μία από τις πιο παραδοσιακές εταιρείες ξηρού φορτίου, με ιστορία 50 ετών, της οποίας η έδρα είναι στον Πειραιά. Ηταν και παραμένει οικογενειακή επιχείρηση και σήμερα το τιμόνι κρατάει με επιτυχία η τρίτη γενιά. Επενδύει σε σύγχρονα φορτηγά πλοία-bulkers, η μέση ηλικία των οποίων δεν ξεπερνάει πλέον τα 10 έτη. Δραστηριοποιείται πολύ δυνατά στον τομέα του ξηρού φορτίου εκμεταλλευόμενη την άνοδο της ναυλαγοράς και προσδοκώντας να αφήσει το δικό της σημαντικό αποτύπωμα.

Εκμοντερνίζεται εφαρμόζοντας τελευταίας τεχνολογίας συστήματα διαχείρισης στόλου και προσθέτοντας σε κάθε πλοίο της νέες τεχνολογίες για ένα βελτιωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Εφαρμόζει πρωτοποριακές μεθόδους διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού.

Μάλιστα έχει ήδη αρχίσει τη μελέτη για εγκατάσταση πολύ αναβαθμισμένων Performance and Condition Monitoring Systems. Επίσης, βρίσκεται ενεργά σε πολλά τεχνικά συμβούλια, συμμετέχοντας στην ανταλλαγή απόψεων για τις νέες τεχνολογίες και την τάση της αγοράς.

Διαβάστε ακόμα:

Αεροπορικές εταιρείες: Σκληρός ανταγωνισμός για τα ταξίδια μετά το καλοκαίρι με πτήσεις από… 1 ευρώ

Πυρόπληκτοι: Προς επέκταση τα μέτρα για την αποζημίωση

Φράγκου: Συγχώνευσε δύο εταιρείες φτιάχνοντας τη μεγαλύτερη εισηγμένη της Wall Street