Η ομίχλη που καλύπτει τη ρότα της ναυτιλίας προς την ολοκλήρωση της πράσινης μετάβασης συνεχίζει να καλύπτει τα πάντα. Οι αρμόδιοι διεθνείς φορείς δεν έχουν καταλήξει σε ένα καύσιμο που θα επικρατήσει, οι ναυπηγήσεις πλοίων γίνονται όσο αφορά το ενεργειακό τους αποτύπωμα στα… τυφλά και οι νομοθεσίες γίνονται ακόμα πιο αυστηρές για την προστασία του περιβάλλοντος.

Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκε η τρίτη συνεδρίαση της Ελληνικής Επιτροπής Απανθρακοποίησης  -Hellenic Decarbonization Committee (HDC) του ιταλικού Νηογνώμονα RINA η οποία συστάθηκε για να δημιουργήσει ένα φόρουμ συζήτησης στους πλοιοκτήτες και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς σχετικά με την πορεία προς την επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τον άνθρακα.

Από τις αρχές του 2023 για κάθε πλοίο απαιτείται εγκεκριμένο Σχέδιο Διαχείρισης Ενεργειακής Απόδοσης Πλοίου (SEEMP) επί αυτού ενώ τέθηκε σε ισχύ ο κανονισμός για τον Δείκτη Έντασης Άνθρακα (CII).

Οι επιπτώσεις και των δύο αποτέλεσαν βασικό θέμα συζήτησης για τους παρευρισκόμενους.

Η ναυτιλία θα παραμείνει το βασικό μέσο μεταφοράς για τις επόμενες δεκαετίες και, όπως επεσήμανε ο αναπληρωτής εκτελεστικός αντιπρόεδρος της RINA Marine Operations, Massimo Volta: “Η απαλλαγή από τον άνθρακα δεν είναι μια θεωρητική άσκηση. Χρειαζόμαστε εφικτές λύσεις σύμφωνα με τα σχόλια των πλοιοκτητών, με σεβασμό τόσο στο περιβάλλον όσο και στους εμπλεκόμενους ανθρώπους”.

Το HDC προεδρεύεται από την Ιωάννα Γ. Προκοπίου, διευθύνουσα σύμβουλο της Sea Traders και ιδρυτή της Prominence Maritime. Κατά τη διάρκεια της εναρκτήριας συνεδρίασης του HDC, η οποία επεσήμανε: “Τα εναλλακτικά καύσιμα δεν θα είναι η κυρίαρχη λύση κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου. Θα πρέπει να αναζητήσουμε άλλες λύσεις, συμπεριλαμβανομένης της δέσμευσης του άνθρακα” και προσέθεσε:

“Δεν έχουμε όλες τις απαντήσεις σήμερα και πρέπει να προχωρήσουμε σε πρακτικές, “εφικτές” λύσεις που θα μειώσουν το αποτύπωμα άνθρακα της ναυτιλίας, ενώ παράλληλα θα επιδιώξουμε το καθαρό μηδέν στο μέλλον. Αυτό καθιστά το HDC ένα ζωτικής σημασίας φόρουμ για την πρόοδο της απαλλαγής από τον άνθρακα με τον ρυθμό που απαιτείται για την επίτευξη των στόχων του ΙΜΟ στο μέλλον”.

Τα σχόλια της Ιωάννας Προκοπίου αντανακλούν το γεγονός ότι η απεξάρτηση από τον άνθρακα θα είναι μια μακρά διαδικασία.

Το περασμένο φθινόπωρο ο Γιώργος Προκοπίου απαρνήθηκε τους παγκόσμιους κανονισμούς για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της βιομηχανίας. Είπε ότι το πετρέλαιο είναι το μέλλον και ότι τα εναλλακτικά καύσιμα, όπως η αμμωνία, η μεθανόλη και η υδρογόνο είναι σενάρια επιστημονικής φαντασίας.

«Το πετρέλαιο θα είναι μαζί μας για τα επόμενα 100 χρόνια», δήλωσε και συνέχισε: «Δεν υπάρχει άλλη μορφή ενέργειας που να είναι τόσο φιλική και τόσο εύκολη στον χειρισμό που μπορεί να υποκαταστήσει. Τι είναι το υδρογόνο, η αμμωνία, η μεθανόλη, οι μπαταρίες; Όλα αυτά είναι fiction» είπε χαρακτηριστικά.

Ο Έλληνας μεγαλοεφοπλιστής εξέφρασε την άποψή του για τις παρεμβάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τους πολιτικούς, την ανοησία όπως τη χαρακτήρισε της επένδυσης εκατομμυρίων δολαρίων σε επεξεργασία του έρματος και την ανακρίβεια ότι η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία είναι υπεύθυνη για την υψηλή τιμή του πετρελαίου ρίχνοντας την ευθύνη στην αναποτελεσματικότητα των σημερινών νομοθετημάτων για τη μείωση των εκπομπών ρύπων.

Όπως σημείωσε, ο ΙΜΟ- ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός βάζει κανόνες για τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου στη ναυτιλία και δημιουργεί μεγαλύτερο πρόβλημα από αυτά που θέλει να διορθώσει.

– Η κανονιστική αβεβαιότητα έχει μειώσει τις παραγγελίες νέων πλοίων αφού κανείς δεν γνωρίζει τι καύσιμα θα πρέπει να καίνε τα πλοία στο άμεσο μέλλον άρα η επένδυση σε νεότευκτα εγκυμονεί μεγάλα ρίσκα.

– Λιγότερα πλοία σημαίνει ότι οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να αυξήσουν την ταχύτητα για να ικανοποιήσουν τη ζήτηση όμως έτσι θα αυξήσουν τις εκπομπές ρύπων. Αντί να λύσουν το πρόβλημα ή να βοηθήσουν το πρόβλημα, απλά μεγαλώνουν το πρόβλημα.

-Πρέπει να εξηγήσουμε στους αξιωματούχους ότι η ναυτιλία είναι πολύ διαφορετική από τις υπόλοιπες άλλες επιχειρήσεις.

-Επέκρινε επίσης τους κανονισμούς που απαιτούν από τους πλοιοκτήτες να ξοδεύουν εκατομμύρια για την εγκατάσταση έρματος- συστήματος επεξεργασίας νερού «μόνο και μόνο για μια σταγόνα έρματος… που μπορείτε να συγκρίνετε με δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού των ωκεανών.

– Αναρωτήθηκε: «Ποιος είναι υπεύθυνος για τη ρύπανση: το ταξί οδηγός ή ο επιβάτης; Αν η απόφαση είναι ότι ”ο ρυπαίνων πληρώνει”, ποιος είναι υπεύθυνος – το ταξί, ο οδηγός ταξί στον επιβάτη;»

– Οι πολιτικοί υποστηρίζουν πολιτικές που αποθάρρυναν επενδύσεις στα ορυκτά καύσιμα «αλλά εγκατέλειπαν Σχέδιο Α χωρίς να υπάρχει σχέδιο Β». Αυτό, και όχι ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία, έχει αυξήσει την τιμή του πετρελαίου

Από το 2023, τα πλοία υπόκεινται τόσο στους κανονισμούς του δείκτη ενεργειακής απόδοσης υφιστάμενων πλοίων (EEXI) όσο και στους κανονισμούς CII. Ενώ ο EEXI είναι συγκεκριμένος για ένα συγκεκριμένο πλοίο, η βαθμολογία CII εξαρτάται κυρίως από τις λειτουργίες του πλοίου. Οι παράγοντες που θα επηρεάσουν την απόδοση CII ενός πλοίου περιλαμβάνουν λειτουργικές πτυχές όπως η ταχύτητα πλεύσης, οι ώρες λειτουργίας του κινητήρα και οι επικρατούσες συνθήκες περιβάλλοντος στη θάλασσα.

Ο Giosuè Vezzuto, εκτελεστικός αντιπρόεδρος Marine της RINA, επεσήμανε: “Δεν γνωρίζουμε ποια καύσιμα ή τεχνολογίες θα γίνουν οι τελικές επιλογές για το μέλλον, αλλά πρέπει να αναπτυχθούμε τώρα αν πρόκειται να επιτύχουμε τους στόχους στο μέλλον. Ο κλάδος δεν μπορεί να μείνει στάσιμος και, πράγματι, ως ταξική κοινωνία, ούτε (εμείς στη RINA) μπορούμε. Εργαζόμαστε προληπτικά για να υποστηρίξουμε τη μετάβαση και να διευκολύνουμε τις προσεγγίσεις για την ασφάλεια και τις εκτιμήσεις κινδύνου, καθώς περιμένουμε να ακολουθήσουν τις εξελίξεις οι κανονιστικοί κανόνες”.

Το HDC συζήτησε διάφορες λύσεις που θα βοηθήσουν τα υπάρχοντα σκάφη στη συμμόρφωση με το CII, κάτι με το οποίο πολλοί θα έχουν δυσκολίες στην αρχή. Ωστόσο, μέσω ενός συνδυασμού τεχνικών τροποποιήσεων, προτάθηκε ότι τα πλοία θα μπορούσαν να βελτιώσουν την κατανάλωση καυσίμου έως και 20%.

Στη συνάντηση παρουσιάστηκε επίσης ένας οδικός χάρτης, ο οποίος περιγράφει λεπτομερώς διακριτές δράσεις τόσο για τη μετασκευή υφιστάμενων πλοίων όσο και για νέες κατασκευές, εξετάζοντας την κατάσταση από σήμερα έως το 2050 και μετά.

Το HDC είχε προηγουμένως συστήσει τέσσερις ομάδες εργασίας που κάλυπταν τα εξής: IMO EEXI, IMO CII & Operational Profiles, και εναλλακτικά καύσιμα. Οι ομάδες αυτές επιδιώκουν να δώσουν πρακτικές απαντήσεις στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι πλοιοκτήτες σήμερα και στο μέλλον.

Θα εργαστούν για την παροχή κόστους υπολογισμού όταν τα τελικά σχέδια τόσο της οδηγίας ETS όσο και του κανονισμού για τα καύσιμα EU Maritime θα είναι διαθέσιμα και θα εξετάσουν θέματα εφαρμογής του EEXI και τυχόν προσαρμογή των υπολογισμών CII που μπορεί να χρειαστούν καθώς μαθαίνουμε για τον αντίκτυπο αυτού του κανονισμού. Ενώ η ομάδα εργασίας για τα εναλλακτικά καύσιμα έχει ήδη πραγματοποιήσει με επιτυχία μια μελέτη για την εφαρμογή του LNG Reforming με δέσμευση άνθρακα, η επόμενη εστίασή της θα είναι πιο συγκεκριμένα στις τεχνολογίες δέσμευσης άνθρακα.

Το HDC θα συνεδριάσει εκ νέου σε λίγους μήνες για να συζητήσει την περαιτέρω πρόοδο των ομάδων εργασίας και να συνεχίσει τις προσπάθειές του για την εξεύρεση πρακτικών λύσεων που θα οδηγήσουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία σε μια βιώσιμη και βιώσιμη πορεία προς το καθαρό μηδέν.

Διαβάστε ακόμη

Το γεύμα Τσίπρα-ΓΑΠ σε οικία δημοσιογράφου, η Εύα «πήρε πάνω της», ο Έλλην μεγιστάνας που πήρε το γιοτ… Αρμάνι και η απόσυρση ενός μυστήριου διαγωνισμού 

The Ellinikon Commercial Hub: Πώς προχωρά το νέο εμπορικό πάρκο της Trade Estates (pics)

Olympus: Άλλαξε χέρια μετά από «καριέρα» – θρίλερ στους πλειστηριασμούς (pics)