Στις 8 Ιουνίου 2022, η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) αποφάσισε να επιβάλει απαγόρευση των θαλάσσιων εισαγωγών ρωσικού αργού πετρελαίου και πετρελαιοειδών. Η απαγόρευση για το αργό πετρέλαιο θα τεθεί σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου και μέχρι τότε η ΕΕ θα πρέπει να έχει βρει νέους προμηθευτές και η Ρωσία θα πρέπει να βρει νέους αγοραστές.

Στις αρχές του τρέχοντος έτους, η Ρωσία εξήγαγε 11 εκατομμύρια τόνους αργού πετρελαίου με πλοία στην ΕΕ κάθε μήνα. Αυτό αντιστοιχούσε στο 60% του συνόλου των ρωσικών εξαγωγών αργού πετρελαίου μέσω θαλάσσης και στο 30% των εισαγωγών αργού πετρελαίου μέσω θαλάσσης της ΕΕ.

Σύμφωνα με ανάλυση της BIMCO κατά το πρώτο εξάμηνο του Νοεμβρίου, οι ρωσικές εξαγωγές αργού πετρελαίου με πλοία προς την ΕΕ ανέρχονται σε 3,7 εκατομμύρια τόνους, που αντιστοιχούν στο 38% όλων των ρωσικών εξαγωγών με πλοία και στο 20% των εισαγωγών αργού πετρελαίου με πλοία στην ΕΕ.

Τα στοιχεία είναι ελαφρώς υψηλότερα σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, όταν οι ποσότητες θαλάσσιου αργού πετρελαίου από τη Ρωσία προς την ΕΕ αντιστοιχούσαν στο 31% των συνολικών ρωσικών θαλάσσιων εξαγωγών και στο 14% των θαλάσσιων εισαγωγών αργού πετρελαίου της ΕΕ.

”Με λιγότερες από δύο εβδομάδες να απομένουν μέχρι να τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση της ΕΕ για την εισαγωγή ρωσικού αργού πετρελαίου, οι εισαγωγές από τη Ρωσία εξακολουθούν να αποτελούν το 15-20% των θαλάσσιων εισαγωγών αργού πετρελαίου της ΕΕ. Μέχρι στιγμής, οι αγοραστές στην ΕΕ έχουν βρει νέους προμηθευτές για περίπου το ήμισυ των προηγούμενων εισαγωγών ρωσικού αργού πετρελαίου, αλλά πρέπει ακόμη να βρουν νέους προμηθευτές για περίπου 5,5 εκατομμύρια τόνους αργού πετρελαίου ανά μήνα”, λέει ο Νιλς Ράσμουσεν επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO.

Η αλλαγή στους αγοραστές του ρωσικού αργού πετρελαίου έχει ωφελήσει τα πλοία Suezmax. Στις αρχές του έτους, εξήγαγαν περίπου το 25% του συνόλου των ρωσικών θαλάσσιων εξαγωγών αργού πετρελαίου, αλλά τώρα διαχειρίζονται περίπου το 40% του συνόλου των εξαγωγών. Τα πλοία Aframax έχουν χάσει μερίδιο, λόγω της μείωσης των εξαγωγών αργού πετρελαίου προς την ΕΕ.

Τα πλοία VLCC και Suezmax αύξησαν το μερίδιό τους στις εισαγωγές αργού πετρελαίου στην ΕΕ. Αφού κορυφώθηκαν στο 20% τον Αύγουστο, τα πλοία VLCC μεταφέρουν τώρα περίπου το 10% του συνόλου του αργού πετρελαίου στην ΕΕ, το διπλάσιο από ό,τι στις αρχές του έτους. Τα Suezmaxes αύξησαν το μερίδιό τους από 30% σε 45%, ενώ τα Aframaxes έχασαν μερίδιο λόγω των μειωμένων εισαγωγών από τη Ρωσία.

“Η Ρωσία έχει βρει νέους αγοραστές στην Ινδία και την Κίνα και η καθεμία από αυτές εισάγει πλέον περίπου το 25% των ρωσικών εξαγωγών αργού πετρελαίου δια θαλάσσης. Η ΕΕ έχει βρει νέους προμηθευτές με τον Περσικό Κόλπο, τη Δυτική Αφρική και τις ανατολικές ακτές της Νότιας Αμερικής να ξεχωρίζουν. Συνολικά, ο μέσος όρος της απόσταση που πρέπει να καλύψουν τώρα τα δεξαμενόπλοια αυξάνεται και θα αυξηθεί περαιτέρω μόλις τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση”, λέει ο Ράσμουσεν.

Παρά την επερχόμενη απαγόρευση, η Ρωσία εξήγαγε 10% περισσότερες ποσότητες πετρελαίου μέσω θαλάσσης το 2022 σε σχέση με το 2021.

Όσον αφορά στο μέλλον, τόσο η Αμερικανική Υπηρεσία Ενεργειακών Πληροφοριών (EIA) όσο και ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) προβλέπουν ότι η ρωσική παραγωγή πετρελαίου θα μειωθεί κατά σχεδόν 2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως το 2023 σε σύγκριση με την προπολεμική παραγωγή, δηλαδή σχεδόν κατά 20%.

Σύμφωνα με τους αναλυτές της BIMCO, η Ρωσία δεν θα μπορέσει να βρει νέους αγοραστές για όλο το υπόλοιπο αργό πετρέλαιο και τα προϊόντα πετρελαίου που προορίζονταν προηγουμένως για την ΕΕ.

Επιπλέον, η τελική δομή του ανώτατου ορίου τιμών πετρελαίου που συζητείται επί του παρόντος μεταξύ της ΕΕ, των ΗΠΑ και των συμμάχων τους θα μπορούσε να καταλήξει να περιορίσει τις εξαγωγές καθώς και τη διαθεσιμότητα της ναυτιλιακής ικανότητας.

Οι εξαγωγές που θα χαθούν θα μπορούσαν αντ’ αυτού να μετακινηθούν από τη Βόρεια και τη Νότια Αμερική, όπου η παραγωγή πετρελαίου αναμένεται να αυξηθεί και να αναπληρώσει τη χαμένη ρωσική παραγωγή.

Διαβάστε ακόμη:

Πώς βλέπουν τώρα τις τάσεις για το εγχώριο real estate κορυφαία στελέχη του κλάδου

Πώς μια βίλα αξίας 4,5 εκατ. ευρώ (με νοικάρη τον Καμμένο) πουλήθηκε 1,1 εκ. ευρώ, η γρουσουζιά που έσπασε στην Ελλάκτωρ και το διαζύγιο στην Τρ. Αττικής

Πλειστηριασμοί: Ποια είναι τα τέσσερα νέα σφυριά σε Μύκονο και Βόρεια Προάστια (pics)