Ναυτιλία

H ελληνική ακτοπλοΐα «κρατάει την ανάσα της» εν όψει καλοκαιριού

  • Μηνάς Τσαμόπουλος


Οι κινήσεις των Ομίλων, οι προβλέψεις και τα deal - Τα δρομολόγια στο Αιγαίο - Οι δε τιμές του πετρελαίου έχουν προκαλέσει εφιάλτες - «Ακόμα δεν υπάρχει κάποιο σημάδι, κάποια ένδειξη, που να μας κάνει αισιόδοξους», τόνισαν στο newmoney στελέχη της ακτοπλοΐας

Στο κατώφλι της καλοκαιρινής τουριστικής περιόδου και η ακτοπλοΐα “κρατάει την ανάσα της”. Το τοπίο είναι ομιχλώδες. Το 2021 ανέτειλε φέρνοντας μαζί του το βάρος των επιπτώσεων της υγειονομικής κρίσης. Οι ζημιές του κλάδου ξεπερνούν τα 130 εκ. ευρώ.

“Ακόμα δεν υπάρχει κάποιο σημάδι, κάποια ένδειξη, που να μας κάνει αισιόδοξους” επεσήμαναν στο newmoney στελέχη της ακτοπλοΐας:

Η εικόνα είναι καλύτερη από το 2020 αλλά αν τη συγκρίνουμε με το 2019 τότε παραμένει κακή. Οι ηλεκτρονικές κρατήσεις το 2021 σε σύγκριση με το 2019 είναι μειωμένες κατά 40%. Αντιθέτως σε σχέση με το 2020 είναι αυξημένες κατά 380%!!! Όμως πέρσι ήταν σχεδόν μηδενικές αφού δεν ξέραμε τι θα κάνουμε. Το 2020 οι κρατήσεις ήταν περίπου 100-120 την ημέρα, το 2021 είναι περί τις 600 ενώ το 2019 ήταν 1.000”.

Οι δε τιμές του πετρελαίου έχουν προκαλέσει εφιάλτες: “Ήταν στραβό το κλίμα το έφαγε και ο γάιδαρος” επισημαίνουν κύκλοι του κλάδου:

Το 2021 ο τόνος για τα συμβατικά πλοία κοστίζει 430 ευρώ ενώ το 2020 κόστιζε 280 ευρώ, ποσοστό αύξησης 53,7%. Για τα ταχύπλοα κοστίζει 530 ευρώ ενώ το 2020 κόστιζε 330 ευρώ, ποσοστό αύξησης 60,6%” και προσθέτουν:

«Υπολογίζουμε ότι οι εταιρείες δαπανούν την τρέχουσα περίοδο 15 εκατομμύρια ευρώ, μηνιαίως, για να καλύψουν το κόστος των καυσίμων, όταν τον Απρίλιο του 2020 δαπανούσαν 9 εκατ. για τα ίδια δρομολόγια. Ο συνδυασμός των μειωμένων κρατήσεων έναντι του 2019 με τα ακριβά καύσιμα δεν αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας.»

Οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις αναμένουν ότι επιβατική κίνηση θα υπάρξει από τις 15 Ιουλίου έως τις 25 Αυγούστου:

«Δεν ξέρουμε ακόμα τι πρωτόκολλα θα ισχύουν τότε, οπότε κάνουμε κρατήσεις με βάση το πρωτόκολλο επιβατών που είναι σήμερα στο 80%».

Όσο αφορά στον αριθμό των δρομολογίων, πλησιάζει εκείνον του 2019. Πιο συγκεκριμένα, τον Αύγουστο του 2019 πραγματοποιήθηκαν 5.800 δρομολόγια στις κύριες γραμμές. Τον ίδιο μήνα, το 2020, έγιναν 4.200 δρομολόγια, μείωση κατά 30%. Το 2021 τα δρομολόγια πλησιάζουν τα 5.800 όμως η επιβατική κίνηση είναι πολύ κακή.

«Είναι βέβαιο ότι έχουμε μπροστά μας μία κακή χρονιά με αμφισβητούμενα αποτελέσματα σε ότι αφορά την κίνηση και με βέβαια ζημιογόνα οικονομικά αποτελέσματα με μειωμένη ρευστότητα και αυξημένο δανεισμό» επισημαίνει ο Μιχάλης Σακέλλης, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.

Οι εταιρείες άντεξαν την προηγούμενη χρονιά, “έκαψαν λίπος” όμως το 2021 με τα δεδομένα που προαναφέρθηκαν, ο χάρτης της ακτοπλοΐας θα αλλάξει. Έχουμε ήδη αγορές πλοίων, ναυλώσεις άλλων στο εξωτερικό και κόντρες στην Αδριατική.

Η αρχή έγινε τον περασμένο Φεβρουάριο όταν ο Όμιλος Γκριμάλντι αποφάσισε να επανασχεδιάσει τα δρομολόγιά του στην Αδριατική.

Πρόκειται για ένα ακόμη κεφάλαιο στον ανταγωνισμό με την κοινοπραξία SuperFast Ferries-ANEK. Aνταγωνισμός που επεκτείνεται και στις γραμμές της Κρήτης. Επίσης, οι Ναπολιτάνοι διασταυρώνουν τα επενδυτικά τους ξίφη και στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας το οποίο θα διεκδικήσουν με έναν εκ των ανταγωνιστών να είναι ο Όμιλος Attica.

Στην Αδριατική ο Γκριμάλντι έχει δρομολογημένα οκτώ συνολικά πλοία:

-Δύο στη γραμμή Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Πρίντεζι
-Δύο στη γραμμή Πάτρα-Ανκόνα
-Δύο στη γραμμή Ηγουμενίτσα-Ανκόνα και
-Δύο οχηματαγωγά στη γραμμή Πάτρα-Μπάρι-Βενετία

Η Κοινοπραξία διαθέτει έξι πλοία:

Ένα Superfast γραμμή Πάτρα-Ανκόνα
Δύο Superfast στη γραμμή Πάτρα-Μπάρι
Δύο της ΑΝΕΚ στο δρομολόγιο Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Ανκόνα
Ένα πλοίο της ΑΝΕΚ στη γραμμή Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Βενετία.

Ο Όμιλος Γκριμάλντι όπως επισημαίνουν κύκλοι της αγοράς με τις κινήσεις που έκανε και κυρίως με το σπάσιμο στα δύο του δρομολογίου Πάτρα-Ηγουμενίτσα- Ανκόνα, πέτυχε να συντομεύσει χρονικά τη διάρκεια των δρομολογίων ενώ αύξησε τη μεταφορική δύναμη. Και αυτό γιατί απέσυρε ένα πλοίο που μετέφερε 160 φορτηγά ανά δρομολόγιο και έβαλε δύο (Πάτρα-Ανκόνα/ Ηγουμενίτσα-Ανκόνα ) με συνολική μεταφορική ικανότητα 230 πλοίων. Ταυτόχρονα μείωσε την μεταφορική ικανότητα επιβατών αφού λόγω της πανδημίας δεν ταξιδεύουν τουρίστες.

Οι αλλαγές αυτές προκάλεσαν ανεπίσημες αντιδράσεις και άρχισαν να κυκλοφορούν σενάρια περί “κήρυξης πολέμου στην Αδριατική από τον Γκριμάλντι”.

Σενάρια τα οποία προκάλεσαν την έντονη αντίδραση του Ομίλου που προχώρησε σε δημόσια έκθεση της στρατηγικής του.

Μεταξύ άλλων οι Ναπολιτάνοι, όπως οι ίδιοι αυτοπροσδιορίζονται σε ανακοίνωση τους, μεταξύ άλλων επεσήμαναν :

1. Με την χωρισμό της γραμμής Ανκόνα-Ηγουμενίτσα-Πάτρα που έως πρόσφατα ήταν ένα δρομολόγιο, στα δύο, με ανεξάρτητα δρομολόγια στις γραμμές Πάτρα-Ανκόνα και Ηγουμενίτσα –Ανκόνα ο κίνδυνος καθυστερήσεων μειώνεται σημαντικά, ενώ οι επιβάτες απολαμβάνουν πιο άνετες ώρες αναχώρησης και άφιξης.

2. Ενώ ο όμιλος επικεντρώνεται στην Ανκόνα, ο Όμιλος Grimaldi αποφάσισε να σταματήσει τα δρομολόγια επιβατικών πλοία στη γραμμή Βενετία-Ελλάδα. Επίσης, κατάργησε την παρουσία επιβατηγού-οχηματαγωγού (ro / pax) στη γραμμή Μπρίντιζι-Πάτρα αφήνοντας μόνο ένα πλοία του μεταξύ της νότιας Ιταλίας και της Ηγουμενίτσας».

Στη συνέχεια πέρασαν στην αντεπίθεση καταγγέλλοντας εμμέσως πλην σαφώς την κοινοπραξία για ανταγωνισμό δίχως όρια στις γραμμές της Κρήτης.

«Όσον αφορά τις γραμμές Πειραιά-Κρήτη, η θυγατρική του ομίλου, Minoan Lines, αναπτύσσει επί του παρόντος τρία πλοία ro / pax, ενώ η ανταγωνιστική κοινοπραξία Superfast –ANEK συνεχίζει να λειτουργεί με τέσσερα πλοία στις ίδιες διαδρομές, αν και γνωρίζει ότι η αγορά, ειδικά για τους επιβάτες, είναι πολύ μειωμένη και δεν δικαιολογεί την ανάπτυξη τέτοιου αριθμού μονάδων» αναφερόταν στην ανακοίνωση.

Όμιλος Attica

Η περιορισμένη λόγω πανδημίας κίνηση, οδήγησε την Blue Star Ferries να ναυλώσει ένα μεγάλο της πλοίο στο εξωτερικό αφού δεν μπορούσε να το εκμεταλλευτεί στην Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα, ναύλωσε στην Irish Ferries το Blue Star 1, το οποίο κάνει διπλά δρομολόγια ημερησίως στη γραμμή Ροσάδα Ιρλανδίας προς Pembroke της Ουαλίας. Είναι το ταχύτερο πλοίο της γραμμής. Η ναύλωση έγινε για έναν χρόνο έως τον Μάρτιο του 2022 με option για έναν ακόμα.

«Με την κρίση της πανδημίας το πλοίο δεν είχε δουλειά οπότε επιλέξαμε να το ναυλώσουμε στο εξωτερικό όπου μας το ζητούσαν» επεσήμαναν κύκλοι του Ομίλου.

Στις αρχές του χρόνου ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλης Σακέλλης είχε προβλέψει:

«Λόγω οικονομικών προβλημάτων θα φύγουν τα ποιοτικότερα πλοία για το εξωτερικό είτε με ναύλωση είτε και με πώληση. Οι επιπτώσεις θα είναι πολύ σοβαρές λαμβανομένου υπόψη ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα πλοία έστω και μεγάλης ηλικίας στη διεθνή αγορά κατάλληλα για τις θαλάσσιες συγκοινωνίες μας

Σημαντικό deal

Στο μεταξύ, ο Μάριος Ηλιόπουλος εκπρόσωπος της Seajets έκανε μία εντυπωσιακή αγορά. Απέκτησε τέσσερα πλοία από την εταιρεία Golden Star Ferries των αδελφών Στεφάνου. Με την κίνηση αυτή ενίσχυσε τη θέση του στο Αιγαίο.

Πιο συγκεκριμένα, αγόρασε τρία ταχύπλοα: Το Superrunner που εκτελούσε το δρομολόγια Ηράκλειο-Σαντορίνη-Μύκονο και τα Super Speed και Super Cat που έκαναν δρομολόγια από τον Πειραιά για τις Κυκλάδες. Επίσης, αγόρασε το συμβατικό SuperFerry II.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα τρία ταχύπλοα θα τα παραλάβει μέχρι το τέλος του καλοκαιριού και το συμβατικό το φθινόπωρο.

Τα αδέλφια Στεφάνου δεν θα λειτουργήσουν τα ταχύπλοα, παρά μόνο τα συμβατικά αυτό το καλοκαίρι από το λιμάνι της Ραφήνας.

«Ούτως ή άλλως οι αδελφοί Στεφάνου ήθελαν να μειώσουν την παρoυσία τους στην ακτοπλοΐα. Το πέτυχαν με μία συμφέρουσα συμφωνία. Αποχωρούν από τον Πειραιά και μένουν στη Ραφήνα. Εκεί θα έχουν δύο μόνο πλοία» και προσέθεσαν: «Από την πλευρά του, ο Μάριος Ηλιόπουλος δεν θα έχει πλέον ανταγωνιστές τους Στεφάνου στα δρομολόγια αυτά, δηλαδή από Πειραιά για Κυκλάδες και από Ηράκλειο για Κυκλάδες. Πρόκειται για συμφωνία win-win».

H Seajets στη συνέχεια αγόρασε και το ΑLSALMY 4 (πρώην ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ) το οποίο παλιννοστεί στην Ελλάδα έπειτα από 4 χρόνια δραστηριοποίησης του στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. H εταιρεία δείχνει έντονη δραστηριότητα στην ανάπτυξή της και στην διεύρυνση του στόλου της και με συμβατικά πλοία.

Πλέον αριθμεί 27 πλοία ενεργά και ανενεργά.

Η Seajets κατέστη ανάδοχος στο διαγωνισμό για την επιδοτούμενη γραμμή Σητεία – Κάσος – Κάρπαθος – Διαφάνι – Χάλκη- Ρόδος την οποία εξυπηρετεί από τις 23/5/2021 με το πλοίο της Paros Jet. Eνδιαφέρον φέρεται ότι θα δείξει και για τον διαγωνισμό για την νέα επιδοτούμενη γραμμή που προκηρύχτηκε και αφορά την σύνδεση των Βορείων Σποράδων με την Θεσσαλονίκη με ταχύπλοο άνω των 100μ.

Η Seajets αναμένεται να δραστηριοποιηθεί στην γραμμή Ηράκλειο-Σαντορίνη-Ίο-Νάξο-Μύκονο με τα πλοία της Power Jet και Naxos Jet, στη γραμμή Πειραιάς-Σύρος – Μύκονος – Πάρος – Νάξος – Θήρα με το World Champion Jet.

Στη γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων δραστηριοποιείται ήδη με το Champion Jet 2. Στη διακυκλαδική ένωση από Πειραιά και Μήλο προς νότιες και ανατολικές Κυκλάδες με τα επιβατηγά ταχύπλοα Seajet 2, Superjet και Sifnos Jet και ανάλογα με την ροή των κρατήσεων ενδεχομένως να ενισχύσει την παρουσία της με ένα ακόμη ταχύπλοο στις Κυκλάδες.

Τα συμβατικά της πλοία AQUA BLUE και AQUA JEWEL εκτελούν σε ετήσια βάση επιδοτούμενα δρομολόγια, το μεν πρώτο στη γραμμή Λαύριο – Άη Στράτης – Λήμνος – Καβάλα και το δεύτερο από Πειραιά και Γύθειο προς Κύθηρα –Αντικύθηρα και Καστέλι Κισσάμου.

Η χαρτογράφηση του Αιγαίου

Η Fast Ferries θα δραστηριοποιηθεί με τα πλοία της Θεολόγος Π και Fast Ferries Andros στη γραμμή Ραφήνα – Άνδρος – Τήνος – Μύκονος , με το ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π στη γραμμή Ραφήνα – Τήνος – Μύκονος – Νάξος – Κουφονήσι και με το ταχύπλοο της Thunder που δρομολογεί πρώτη φορά στην Ελλάδα στη γραμμή Πειραιάς – Σύρος – Μύκονος Νάξος με πρωτότυπη ώρα αναχώρησης από Πειραιά στις 12:00.

Η Golden Star Ferries δραστηριοποιείται ήδη με το Superferry στη γραμμή Ραφήνα – Άνδρος – Τήνος – Μύκονος , με το Superferry II το οποίο θα το παραδώσει στην Seajets τον ερχόμενο Οκτώβριο, στην γραμμή Ραφήνα – Άνδρος – Τήνος – Μύκονος – Νάξος – Πάρος και από τα μέσα Ιουνίου με το ταχύπλοο Super Εxpress στη γραμμή Ραφήνα – Τήνος – Μύκονος – Νάξος – Πάρος – Ίος =- Θήρα.

Η Aegean Speed Lines για πρώτη φορά μετά από χρόνια επεκτείνει την δραστηριότητα της πέραν του κάστρου της που είναι οι Δυτικές Κυκλάδες και έτσι για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο το πλοίο της Speedrunner III θα εκτελεί απογευματινά δρομολόγια από Πειραιά για Πάρο κι επιστροφή.

Minoan Lines: Πέραν της γνωστής δραστηριοποιήσεις καθ’ όλη την διάρκεια του χρόνου στις γραμμές Πειραιάς Ηράκλειο και Πειραιάς Χανιά, την σεζόν θα προσθέσει στα πρωινά δρομολόγια των πλοίων της και την Μήλο , όπως ακριβώς έκανε και πέρυσι με εξαιρετικά αποτελέσματα. Το ταχύπλοο της Santorini Palace θα δρομολογηθεί κάθε Δευτέρα – Τετάρτη – Παρασκευή – Κυριακή από Πειραιά και κάθε Τρίτη Πέμπτη Σάββατο από Ηράκλειο στη γραμμή Σύρος – Μύκονος – Πάρος – Ίος – Θήρα – Ηράκλειο.

Για την ανωτέρω γραμμή ετοιμάζει και η Attica Group το Highspeed 4 ενώ το επιβατηγό ταχύπλοο της Flyincat 3 θα δρομολογηθεί στη γραμμή Ραφήνα – Μύκονος – Νάξος – Ίος – Θήρα.
Στην γραμμή Πειραιάς- Πάρος Νάξος Ίος Θήρα και μικρών Κυκλάδων θα εκτελούν δρομολόγια τα Blue Star Delos, Blue Star Patmos και Blue Star Naxos, Τα Δωδεκάνησα θα εξυπηρετούνται από τα Blue Star 2 , Αριάδνη και Blue Star Chios. Η Ικαρία και η Σάμος με το Blue Star Myconos καθημερινά. Με το Διαγόρας μία φορά την εβδομάδα για Ικαρία- Σάμο και το ίδιο πλοίο δύο εκ των τριών επιδοτούμενων δρoμολογίων στο Βόρειο Αιγαίο.

Τη γραμμή από Πειραιά για Χίο – Μυτιλήνη θα καλύπτουν με καθημερινά, εναλλάξ δρομολόγια, τα πλοία Nissos Samos και Nissos Rodos.

Διαβάστε ακόμα:

10+2 ερωτήσεις για τον νέο Πτωχευτικό Νόμο και τη 2η ευκαιρία

«Αιωνόβια» ρύθμιση για χρέη και οφειλές – Πολλές δόσεις για όλα

Τουρκία: Η οικονομία «έτρεξε» με 7% αλλά με αιματηρό κόστος για τους Τούρκους