Οι πιθανές επιπτώσεις των διαταραχών στη ναυσιπλοΐα λόγω των επιθέσων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα αλλά και η λιγότερο ζωηρή παγκόσμια οικονομία οδηγεί τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου να μην είναι τόσο αισιόδοξος στις εκτιμήσεις του για την αύξηση του εμπορίου αγαθών για το 2023 και το 2024.

Ο ΠΟΕ είχε εκτιμήσει τον Οκτώβριο ότι η αύξηση του εμπορίου εμπορευμάτων θα ήταν 0,8% για το 2023 και 3,3% για το 2024. Αλλά τώρα πιστεύει ότι η ανάπτυξη φέτος απειλείται από γεωπολιτικές εντάσεις.

Ο επικεφαλής οικονομολόγος του ΠΟΕ Ραλφ Όσα δήλωσε στο Reuters τη Δευτέρα ότι και οι δύο ετήσιες εκτιμήσεις για την ανάπτυξη φαίνονται πλέον “υπερβολικά αισιόδοξες”. Ο ΠΟΕ θα δημοσιεύσει επικαιροποιημένα στοιχεία σε περίπου δύο μήνες.

Ο Ραλφ Ossa δήλωσε ότι το εμπόριο εμπορευμάτων μειώθηκε κατά 1,4% σε ετήσια βάση τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2023, αν και το τέταρτο τρίμηνο φαινόταν λίγο ισχυρότερο.

«Προς το παρόν η ανάπτυξη του 2023 φαίνεται ότι θα είναι μικρότερη από 0,8%. Αν θα είναι θετικό ή αρνητικό, δεν ξέρω», δήλωσε. Η Ευρώπη τα πήγε χειρότερα από ό,τι αναμενόταν και η ανάκαμψη της Κίνας μετά την Covid 19 δεν ήταν τόσο ισχυρή όσο φανταζόταν.

Το παγκόσμιο εμπόριο αυξανόταν κάθε χρόνο την τελευταία δεκαετία, εκτός από το 2020, κατά τη διάρκεια της χειρότερης περιόδου της πανδημίας COVID-19.

Για το 2024, ο Ossa δήλωσε ότι ορισμένοι διεθνείς οργανισμοί έχουν υποβαθμίσει τις προβλέψεις τους για την αύξηση του ΑΕΠ, με πιθανό αντίκτυπο στις προβλέψεις του ίδιου του ΠΟΕ για το εμπόριο. Ωστόσο, το εμπόριο αγαθών φέτος θα πρέπει να εξακολουθεί να είναι ισχυρότερο από ό,τι το 2023, είπε.

«Ναι, έχουμε όλους αυτούς τους αντίθετους ανέμους για το διεθνές εμπόριο… αλλά δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε τη μεγάλη εικόνα ότι τόσο η παγκόσμια οικονομία γενικά όσο και το διεθνές εμπόριο ειδικότερα ήταν απίστευτα ανθεκτικοί», δήλωσε ο Ossa.

Υπογράμμισε επίσης τη συνεχή επέκταση του εμπορίου υπηρεσιών, το οποίο αυξήθηκε κατά 9% σε ετήσια βάση το πρώτο εξάμηνο του 2023, με έντονη αύξηση των ψηφιακά παρεχόμενων υπηρεσιών.

Ο Ossa δήλωσε ότι, μετά το αρχικό σοκ στις αλυσίδες εφοδιασμού από τις διαταραχές της διώρυγας του Σουέζ, ο πιο πιθανός αντίκτυπος θα είναι οι υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές λόγω του αυξημένου κόστους μεταφοράς.

Ο αντίκτυπος του πληθωρισμού θα είναι ανιχνεύσιμος στην Ευρώπη εάν συνεχιστούν οι διαταραχές, αλλά είναι πιθανό να είναι περισσότερο της τάξης των δεκαδικών εκατοστιαίων μονάδων, παρά ένα ακραίο σοκ, δήλωσε ο Ossa.

Διαβάστε ακόμη

Τεράστια η ζήτηση για το νέο 10ετές: Ξεπέρασαν τα €30 δισ. οι προσφορές (upd)

Η Ευρωζώνη αποφεύγει οριακά την τεχνική ύφεση – Στάσιμο το ΑΕΠ κατά το δ’ τρίμηνο

Παπαστεργίου: Καταργείται η έκδοση βασικών πιστοποιητικών από τον Μάρτιο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ