Στην πρόσφατη συνάντησή τους στο Ντουμπάι, οι πετρελαιοπαραγωγοί του ΟΠΕΚ+, με επικεφαλής τη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία, έκαναν πράξη αυτό που η αγορά είχε προβλέψει.

Συμφώνησαν να παρατείνουν τις εθελοντικές περικοπές της παραγωγής πετρελαίου κατά 2,2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως (bpd) στο δεύτερο τρίμηνο, παρέχοντας πρόσθετη στήριξη στις τιμές του πετρελαίου εν μέσω ανησυχιών για την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη και την αύξηση της παραγωγής από χώρες εκτός του ΟΠΕΚ+.

Η Σαουδική Αραβία επιβεβαίωσε ότι θα παρατείνει τη δική της εθελοντική περικοπή κατά  ένα  εκατ. βαρέλια ημερησίως έως το τέλος Ιουνίου, διατηρώντας την παραγωγή της γύρω στα 9 εκατ. βαρέλια ημερησίως. Επιπλέον, η Ρωσία θα μειώσει την παραγωγή και τις εξαγωγές πετρελαίου κατά επιπλέον 471.000 bpd το δεύτερο τρίμηνο.

«Παρά την απόφαση της Ρωσίας να μειώσει την παραγωγή, τα στοιχεία δείχνουν ότι οι εξαγωγές αργού πετρελαίου της χώρας δεν έχουν επιτύχει τον επίσημο στόχο της για μείωση κατά 300.000 bpd κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024σε σύγκριση με τον μέσο όρο της περιόδου Μαΐου-Ιουνίου 2022» αναφέρουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:

«- Κατά τη διάρκεια των δύο πρώτων μηνών, οι ρωσικές ροές εξαγωγών αργού πετρελαίου ανήλθαν κατά μέσο όρο σε περίπου 3,4 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα, υπολειπόμενες κατά περίπου 255.000 βαρέλια ανά ημέρα από τον μέσο όρο του Μαΐου/Ιουνίου 2022 των 3,66 εκατ. βαρελιών ανά ημέρα.

-Οι θαλάσσιες εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας τον Φεβρουάριο παρέμειναν σχετικά σταθερές σε σύγκριση με τον Ιανουάριο.

– Η Κίνα φέρεται να απορρόφησε κάποιες ποσότητες που προηγουμένως προορίζονταν για την Ινδία, ενώ οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες και οι ουκρανικές επιθέσεις στις πετρελαϊκές υποδομές φάνηκε να έχουν ελάχιστες επιπτώσεις στις βασικές εμπορικές ροές της Μόσχας.

– Τον Φεβρουάριο μεταφέρθηκαν από τα ρωσικά λιμάνια περίπου 3,4 εκατ. βαρέλι ανά ημέρα, ξεπερνώντας τα 3,38 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα του Ιανουαρίου» και προσθέτουν:

«-Ωστόσο, οι εξαγωγές προϊόντων πετρελαίου μειώθηκαν κατά περίπου 60.000 bpd σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα. Συνδυαστικά, οι θαλάσσιες εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας ανήλθαν κατά μέσο όρο σε 5,9 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα τον Φεβρουάριο, γεγονός που ευθυγραμμίζεται με τα προπολεμικά επίπεδα που παρατηρήθηκαν στις αρχές του 2022».

Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές «οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου βρίσκονται σε πολύ καλά επίπεδα για πάνω από πέντε μήνες τώρα, λόγω ενός συνδυασμού παραγόντων: 1)  Το ισοδύναμο χρονοναύλωσης VLCC του Baltic Exchange (TCE) βρίσκεται σήμερα στα 47.878 USD/ημέρα, μια αξιοσημείωτη μεταστροφή από το αρνητικό επίπεδο των -3.168 USD/ημέρα που καταγράφηκε στις 6 Οκτωβρίου 2023.

2) Ομοίως, το TCE του Suezmax έχει ανέλθει στα 37.603 USD/ημέρα, υπερτριπλάσιο από το χαμηλό της 22ας Σεπτεμβρίου 2023, που ήταν 9.467 USD/ημέρα.

3) Το Aframax TCE σημείωσε επίσης σημαντική αύξηση, φθάνοντας τα 39.580 USD/ημέρα, πάνω από πέντε φορές υψηλότερα από το χαμηλό της 11ης Σεπτεμβρίου 2023, που ήταν 7.552 USD/ημέρα.

«Οι γεωπολιτικές τάσεις έχουν διαδραματίσει βασικό ρόλο στη στήριξη της δραστηριότητας της αγοράς, σε συνδυασμό με τη χαμηλή αύξηση του στόλου και την αύξηση της ζήτησης πετρελαίου».

Σχεδόν τέσσερις μήνες μετά την αρχική επίθεση των Χούθι, η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα συνεχίζει να κλιμακώνεται. Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, σημειώθηκε η πρώτη αναφερόμενη βύθιση πλοίου μετά από χτύπημα πυραύλων των Χούθι στα μέσα Φεβρουαρίου. Συν τοις άλλοις, μια άλλη πυραυλική επίθεση των Χούθι πραγματοποιήθηκε στις 6 Μαρτίου 2024, σηματοδοτώντας το πρώτο θανατηφόρο πλήγμα» επισημαίνουν οι αναλυτές του Xclusiv Shipbrokers:

«Παρόλο που ένας αυξανόμενος αριθμός πλοίων επιλέγει τη μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, για να αποφύγει τις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, οι Κινέζοι προμηθευτές σκοπεύουν να επιμείνουν στη μεταφορά χάλυβα μέσω της διαδρομής της Ερυθράς Θάλασσας, παρά το γεγονός ότι το πλοίο που δέχθηκε επίθεση στις 6 Μαρτίου μετέφερε κινεζικά προϊόντα χάλυβα».

Εν τω μεταξύ, η αύξηση των εξαγωγών και των εισαγωγών της Κίνας ξεπέρασε τις προσδοκίες την περίοδο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου, υποδηλώνοντας μια θετική μεταβολή στη δυναμική του παγκόσμιου εμπορίου. Αυτό χρησιμεύει ως ενθαρρυντικό μήνυμα για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής που προσπαθούν να ενισχύσουν την παραπαίουσα οικονομική ανάκαμψη.

«Οι εξαγωγές της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας του κόσμου κατά τη διάρκεια αυτών των δύο μηνών παρουσίασαν αύξηση 7,1% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ενώ οι εισαγωγές αυξήθηκαν κατά 3,5%, υπερβαίνοντας την αναμενόμενη αύξηση του 1,5%» επισημαίνεται στην εβδομαδιαία ανάλυση του Xclusiv Shipbrokers:

«Τον Φεβρουάριο, οι εισαγωγές αργού πετρελαίου ανήλθαν σε 11,73 εκατομμύρια βαρέλια ανά ημέρα (bpd), αντανακλώντας αύξηση από τα 11,31 εκατομμύρια bpd που είχαν καταγραφεί τον Ιανουάριο. Επιπλέον, οι εισαγωγές όλων των κατηγοριών άνθρακα επέδειξαν αντοχή κατά τους δύο πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους. Εκτιμάται ότι οι θαλάσσιες αφίξεις ανήλθαν σε 28,4 εκατ. τόνους τον Φεβρουάριο και 34,0 εκατ. τόνους τον Ιανουάριο, με αποτέλεσμα το συνδυασμένο σύνολο να ανέλθει σε 62,4 εκατ. τόνους».

Διαβάστε ακόμη

Πλειστηριασμοί: Το ημιτελές hotel στην Κύθνο και το εμπορικό κέντρο στην Αργυρούπολη (pics)

London Institute for Healthcare Engineering: Προσκλητήριο για συνέργειες με ελληνικές εταιρείες (pics)

Eurogroup: 6 μήνες «φωτιά» για τους δημοσιονομικούς στόχους του 2025

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ