To Brexit και η επόμενη ημέρα για τη ναυτιλία και το City είναι ακόμη και μετά την 1η Ιανουαρίου του 2020 το ζητούμενο. Παρά την έξοδο με εμπορική συμφωνία κανείς δεν μπορεί να εφησυχάσει.

Το City του Λονδίνου είναι από τα κομβικής σημασίας ναυτιλιακά κέντρα, παγκοσμίως, αν και έχει απομείνει μόνο μία τράπεζα που ασχολείται με ναυτιλιακές χρηματοδοτήσεις.

Το διακύβευμα είναι μεγάλο αν ληφθεί υπόψιν ότι το Λονδίνο είναι το δεύτερο μεγαλύτερο ναυτιλιακό κέντρο στον κόσμο, σύμφωνα με στοιχεία του 2020, πίσω από τη Σιγκαπούρη κερδίζοντας μία θέση αφού το 2018 και το 2019 ήταν τρίτο.

Την 5άδα συμπληρώνουν η Σαγκάη, το Χονγκ Κονγκ και το Ντουμπάι. Το Λονδίνο και το Ντουμπάι είναι τα μόνα κορυφαία 5 διεθνή ναυτιλιακά κέντρα εκτός Ασίας.

«Παρατηρούμε, εδώ και καιρό, κυρίως στη χρηματοοικονομική ναυτιλιακή αγορά, τράπεζες και χρηματοοικονομικοί οίκοι να φλερτάρουν έντονα με την ιδέα μετεγκατάστασής τους σε άλλα εκτός Βρετανίας κέντρα όπως είναι η Φρανκφούρτη, το Μόντε Κάρλο ή και η Σιγκαπούρη. Ακόμη, και το Παρίσι καραδοκεί να προσελκύσει και να «στρώσει το χαλί» στο δικό του City για τις αλλοδαπές ναυτιλιακές τράπεζες από το Λονδίνο» παρατηρούν κύκλοι της διεθνούς ναυτιλίας και προειδοποιούν:

«Όμως με το Brexit η Βρετανία δεν πρόκειται να παραδοθεί αμαχητί και να διακινδυνεύσει να απεμπολήσει ή έστω κατ’ ελάχιστο να μειώσει τις παραδοσιακές ναυτιλιακές της υποδομές. Είναι βέβαιο ότι θα αντιδράσει. Έχει ως φιλοδοξία να καθησυχάσει τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα, ούτως ώστε η βρετανική οικονομία να μην χάσει τα 15 δισεκατομμύρια στερλίνες το χρόνο που εισπράττει από τη ναυτιλία, και τις 250.000 θέσεις εργασίας που προσφέρει”.

Κύκλοι του City δεν αποκλείουν η Βρετανία να κοιτάξει και πάλι το φορολογικό καθεστώς των “Resident non-domiciled”- μη-κάτοικοι, αν πραγματικά επιθυμεί να ηρεμήσει κυρίως τους Ρώσους και τους Άραβες επενδυτές που επέλεξαν για εγκατάστασή τους το Λονδίνο τα τελευταία χρόνια ή να προσελκύσει και πάλι τις ναυτιλιακές εταιρείες στις υπηρεσίες που θα την εξυπηρετήσουν με σταθερότητα και σε βάθος χρόνου.

Tραπεζικά και οικονομικά στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας τoνίζουν: “Μέχρι τώρα δεν έχουμε δει κάποια διαφοροποίηση στη ναυτιλιακή πολιτική του Λονδίνου. Δεν έχουν οριστικοποιήσει κάποια ριζοσπαστική κίνηση. Δεν έχουν δώσει κάποια κίνητρα” και συνέχισαν:

“Η επιτυχία ή μη ενός νέου προγράμματος μίας νέας πολιτικής θα εξαρτηθεί από το να αλλάξει κάτι στην πολιτική των άλλων μεγάλων ανταγωνιστικών ναυτιλιακών κέντρων που θα ωθούσε επιχειρήσεις και υπηρεσίες να μετεγκατασταθούν στο Νησί”.

Σύμφωνα με αυτούς του κύκλους μεγάλο πλεονέκτημα για το Λονδίνο θα είναι η εργαλειοποίηση της ναυτιλιακής χρηματοδότησης. Για παράδειγμα αναφέρουν καλύτερους όρους για εισαγωγή στο χρηματιστήριο και μέσω αυτού να δοθεί χρηματοδότηση εταιρειών, να δοθεί η δυνατότητα για free tax investements.

Επίσης, να δημιουργηθούν ναυτιλιακά χαρτοφυλάκια από τις τράπεζες τα οποία θα χρηματοδοτούν όχι μόνο τους μεγάλους ναυτιλιακούς ομίλους και και τις μικρομεσαίες εταιρείες. Επίσης να μελετήσουν τη χρηματοδότηση εταιρειών ειδικού σκοπού μέσω της ναυτιλίας.

Πριν από έναν χρόνο στη διάρκεια της επίσκεψής του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη στο Λονδίνο η υφυπουργός Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου και αρμόδια για θέματα ναυτιλίας Nusrat Ghani ζήτησε τη συνεργασία της Ελλάδας σε θέματα Ναυτιλίας η Μεγάλη Βρετανία στη μετά BREXIT εποχή.

Οι Βρετανοί θέλουν να υπάρξει συνεργασία σε θέματα όπως μεταξύ άλλων της ασφάλειας στη θάλασσα σε επίπεδο EMSA που είναι ο οργανισμός της ΕΕ που παρέχει τεχνική εμπειρογνωσία και επιχειρησιακή βοήθεια όσον αφορά την ασφάλεια και προστασία στη θάλασσα.

«Όλα αυτά θα πρέπει να τα εξετάσουμε με την προϋπόθεση ότι δεν θα έχουμε θέματα ανταγωνισμού με την ΕΕ» ξεκαθάρισε ο Γιάννης Πλακιωτάκης στη συνάδελφό του.

Και η Ελλάδα με τον Πειραιά είναι ανταγωνιστική του Λονδίνου αφού το 2020 ανέβηκε στην 8η θέση στον κατάλογο με τα 10 μεγαλύτερα ναυτιλιακά κέντρα του κόσμου. Το 2019 βρισκόταν στην 10η θέση.

Το Ρότερνταμ και το Αμβούργο παραμένουν στην ίδια θέση 6η και 7η αντιστοίχως.

Διαβάστε επίσης: 

«Σιγή ασυρμάτου» από κυβέρνηση και τράπεζες για το θέμα της Bad Bank

H Alibaba, ο Τζακ Μα -που παραμένει άφαντος- και το όνειρο που έγινε εφιάλτης

Η πορεία των εμβολιασμών προβληματίζει τις αγορές – Αναθεωρούν το βασικό σενάριο οι αναλυτές