Τον Ιούλιο του 2023 θα ληφθούν τα μέτρα για την απανθρακοποίηση για τη Ναυτιλία από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό-ΙΜΟ. Αυτό αποφάσισε η Επιτροπή Περιβάλλοντος του Οργανισμού στη συνεδρίασή της την περασμένη Παρασκευή όταν και ολοκλήρωσε τις εργασίες της.

Τα μέτρα που συζητήθηκαν αφορούσαν τις εισφορές που θα καταβάλλει η ναυτιλιακή βιομηχανία.

Ειδικότερα εξετάστηκαν τέσσερα συστήματα:

1. Σύστημα εμπορίας παρόμοιο με της ΕΕ σύμφωνα με το οποίο το επίπεδο εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου θα ορίζεται από τον ΙΜΟ και τα δικαιώματα θα δημοπρατούνται. Ακολούθως η τιμή του άνθρακα θα καθορίζεται από την αγορά.

2.Σύστημα το οποίο θα βασίζεται στην απόδοση CII ήτοι στην ένταση άνθρακα. Βάσει αυτού τα πλοία με επιδόσεις κάτω από ένα όριο θα καταβάλλουν εισφορά ανά τόνο Co2. Τα πλοία που θα κινούνται σε περιβαλλοντικό πλαίσιο θα λαμβάνουν ανταμοιβή. Η συνεισφορά θα καθορίζεται από τον ΙΜΟ και η ανταμοιβή ανάλογα με την επίτευξη του στόχου.

3. Σύστημα εισφορά το οποίο θα βασίζεται σε απόλυτες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Η τιμή θα καθορίζεται από τον ΙΜΟ.

4. Σύστημα εισφορά που θα βασίζεται στις απόλυτες εκπομπές CO2 και τα έσοδα θα χρησιμοποιούνται εν μέρει για την παροχή άμεσης έκπτωσης σε πλοία μηδενικών εκπομπών. Η τιμή του CO2 και η έκπτωση θα καθορίζεται από τον ΙΜΟ.

Στη διάρκεια της Έκθεσης των Ποσειδωνίων, πολλοί ιδιοκτήτες εξέφρασαν τις ανησυχίες τους για τη βιασύνη της ΕΕ να προσθέσει τη ναυτιλιακή βιομηχανία στα Συστήματα Εμπορίας Εκπομπών (ETS). Η ναυτιλία πρόκειται να συμπεριληφθεί στο EU ETS έως την 1η Ιανουαρίου 2023, αλλά αυτή η ημερομηνία έναρξης θεωρείται πλέον απίθανη, δεδομένου ότι ένα ευρύτερο πακέτο μεταρρυθμίσεων της αγοράς – συμπεριλαμβανομένης της επέκτασης του ETS στη ναυτιλία – μόλις μπλοκαρίστηκε από το νομοσχέδιο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου

Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών επισημαίνει:

«Ως Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών είμαστε σε όλους τους οργανισμούς, σε ευρωπαϊκούς και διεθνείς και προσπαθούμε πάντα να τους βοηθήσουμε να διαμορφώσουμε σωστές πολιτικές. Η Ευρώπη επιμένει στα μέτρα για τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς εμείς ως ναυτιλία επιμένουμε ότι η λύση πρέπει να είναι διεθνής και στα πλαίσια του ΙΜΟ.

Επίσης αυτό που προσπαθούμε να εξηγήσουμε στην Ευρώπη είναι ό,τι κάνει και όποιες αποφάσεις λαμβάνει πρέπει να έχουν γνώμονα την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Επομένως όταν παίρνει μέτρα που αφορούν μόνο την Ευρώπη το μόνο που κάνουν είναι να χτυπάνε την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας ο ανταγωνισμός έρχεται μέσα από τις χώρες της Ανατολής».

Διαβάστε ακόμη:

ΟΠΕΚ (Barkindo): Πρόβλεψη για ισχυρή συμμετοχή των υδρογονανθράκων έως το 2045

Όμιλος Κοπελούζου: «Φως» για το mega αιολικό έργο των 204 MW στις Κυκλάδες

Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων: Πιθανή η ύφεση στην Ευρώπη – Η αρνητική πρωτιά της Ελλάδας