Δύσκολη, αν όχι ουτοπική, είναι η προσπάθεια της χρήσης σε ποσοστό 5% εναλλακτικών πράσινων καυσίμων μέχρι το 2030, σύμφωνα με τα μέλη της διοικητικής επιτροπής της Διεθνούς Ένωσης Πλοιοκτητών Φορτηγών Πλοίων που συναντήθηκαν στην Αθήνα στο πλαίσιο της διήμερης συνάντησης που πραγματοποιείται κάθε έξι μήνες.

Στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου επισημάνθηκαν τα εξής:

– Όχι μόνο είναι δύσκολη η επίτευξη του στόχου για χρήση εναλλακτικών καυσίμων σε ποσοστό 5% επί του συνόλου έως το 2030, αλλά η ναυτιλία θα χρησιμοποιεί συμβατικά-ορυκτά καύσιμα τα επόμενα 20 χρόνια.

– Από το 2040 και μετά αναμένεται να υπάρχει πολύ έντονος ανταγωνισμός σε σχέση με τη ζήτηση, για τα εναλλακτικά καύσιμα και από τη στεριά.

-Υπογραμμίστηκε ότι η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας απαιτεί συλλογική προσπάθεια από όλο το παγκόσμιο ναυτιλιακό cluster και όχι μόνο από τις ναυτιλιακές εταιρείες ειδάλλως δεν θα γίνει πραγματικότητα η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της συγκεκριμένης βιομηχανίας. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα που έδωσε ο πρόεδρος της Intercargo, δρ. Δημήτρης Φαφαλιός, λέγοντας ότι τα ναυπηγεία τα οποία δεν υπόκεινται σήμερα σε κανονισμούς για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, δεν βοηθούν τις ναυτιλιακές εταιρείες για την ναυπήγηση βιώσιμων περιβαλλοντικά πλοίων.

– Επίσης, από τα μέλη της επιτροπής τονίστηκε είναι αναγκαία η λήψη μέτρων από τον ΙΜΟ με παγκόσμια ισχύ και όχι η λήψη περιφερειακών μέτρων. Όπως επεσήμανε ο αντιπρόεδρος Σπύρος Ταράσης «δεν είναι λειτουργικό η ναυτιλία να αντιμετωπίζει διαφορετικούς κανονισμούς ανά περιφέρειες, όπως είναι η Ευρώπη, ή οι ΗΠΑ ή η Κίνα. Χρειάζεται ενιαίο κανονιστικό πλαίσιο.

– Η Intercargo πιστεύει ότι για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας, ειδικά για τον υπάρχοντα στόλο σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσουν τα συστήματα δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (carbon capture & storage).

-Τα μέλη της Επιτροπής εξέφρασαν την πεποίθησή τους ότι η φορτηγός ναυτιλία θα πετύχει τους μεσοπρόθεσμους στόχους (έως το 20230) για την πράσινη μετάβαση που έχει θέσει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός-ΙΜΟ.

-Η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας πρέπει να γίνει με ασφαλή τρόπο (safety).

Συζητήθηκε και η ανάγκη να αυξηθεί ο αριθμός των νέων που θα στραφούν στη θάλασσα, αφού υπάρχει μεγάλη έλλειψη. Ο Σπύρος Ταράσης, αντιπρόεδρος της Intercargo, υπογράμμισε ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις γα να στρέψουν οι νέες γενιές το βλέμμα τους προς τη θάλασσα, καθώς τα επόμενα χρόνια θα χρειαστούν περίπου 15.000 νέοι ναυτικοί. 

Η γραφειοκρατία

Ο δαιδαλώδης γραφειοκρατικός μηχανισμός που ακολουθεί την θέσπιση νέων κανονισμών προκαλεί καταστάσεις που είναι δύσκολα διαχειρίσιμες σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης δρ Δημήτρη Φαφαλιό.

Ο πρόεδρος της Intercargo, αποκάλυψε ότι η Ένωση είναι σε συζητήσεις με την Rightships, ιδιωτικό φορέα που έχει δημιουργηθεί από τους ναυλωτές για να βαθμολογεί την αποδοτικότητα των πλοίων.

Στόχος είναι να δημιουργηθεί από κοινού ένας ανεξάρτητος οργανισμός που θα απαρτίζεται από εκπροσώπους ναυτιλιακών εταιρειών, αλλά και ναυλωτών προκειμένου να δίνει σωστή εικόνα για τα πλοία ανά κατηγορία πλοίου, χωρητικότητα αλλά και ρότες . «Αν δεν μας τα αλλάξουν, πιστεύουμε ότι μέσα στο 2024 θα έχουμε δημιουργήσει το νέο αυτό όχημα», σχολιάστηκε χαρακτηριστικά.

Διαβάστε ακόμη

Μόνιμες φοροελαφρύνσεις αν βρεθούν 2-3 δισ. ευρώ από τη φοροδιαφυγή

Μυτιληναίος: Αν εμπλακεί το Ιράν στη Μέση Ανατολή η τιμή του φυσικού αερίου θα εκτιναχτεί στα 500 ευρώ/MWh

ΤΑΙΠΕΔ: Το παρασκήνιο πίσω από τον διαγωνισμό για τα «χρυσά» 627 στρέμματα στο Πόρτο Χέλι

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ