Τα φίδια έχουν ζώσει την ναυτιλία αφού ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ ΗΠΑ-Κίνα και η φασαρία γύρω από το Brexit έχει ως αποτέλεσμα τις διακυμάνσεις των μεταφερόμενων δια θαλάσσης εμπορευμάτων. Πολλοί φοβούνται ότι η ναυλαγορά ίσως ξαναζήσει δύσκολες εποχές. Ήδη η ναυλαγορά ξηρού φορτίου έπεσε κατά 26% τις δύο τελευταίες εβδομάδες και αυτό γιατί η Κίνα μείωσε τις εισαγωγές άνθρακα.

Το σιδηρομετάλλευμα και ο άνθρακας μαζί αντιπροσωπεύουν πάνω από το 40% του παγκόσμιου εμπορίου χύδην ξηρού φορτίου με συνέπεια να έχουν αυξηθεί οι κίνδυνοι που συνδέονται με την υπερβολική εξάρτηση των θαλάσσιων μεταφορών από τη ζήτηση της Κίνας.

Η μείωση φορτίων λόγω Κίνας έχει ως αποτέλεσμα στον Κόλπο να υπάρχουν αυτές τις ημέρες 50 περίπου φορτηγά πλοία που είναι κενά και αναζητούν φορτία. Οι τιμές του ημερήσιου ναύλου έχουν πέσει στα 8.000 δολάρια.

Οι θαλάσσιες ροές αγαθών και πρώτων υλών στην Κίνα αντιπροσώπευαν περίπου το ένα τέταρτο του παγκόσμιου ναυτιλιακού εμπορίου, σύμφωνα με την UNCTAD.

Σύμφωνα με τη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD) το μεταφερόμενο δια θαλάσσης εμπόρευμα αυξήθηκε το 2018 κατά 2,7% στους 11 δισεκατομμύρια τόνους συνολικά. Ποσοστό μικρότερο από το 4,1% το 2017.

Οι προβλέψεις για το 2020 κάνουν λόγο για ανάπτυξη σε ποσοστό 3,5%. Όμως αστάθεια στην παγκόσμια οικονομία δεν αφήνει κανέναν να κοιμηθεί ήσυχα το βράδυ.

Η εμπορική κόντρα μεταξύ ΗΠΑ-Κίνας έχει επηρεάσει, σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές, το 2% του παγκόσμιου εμπορίου. Παράλληλα έχει αλλάξει τους θαλάσσιους εμπορικούς δρόμους, αφού κάποιοι καταργήθηκαν γα να δημιουργηθούν άλλοι. Το εμπόριο μεταξύ των δυο κρατών έχει μειωθεί κατά 15% από τον Σεπτέμβριο του 2018.

Η εισαγωγή σόγιας στην Κίνα από τις ΗΠΑ ήταν το προϊόν που επλήγη δραματικά. Οι Κινέζοι στράφηκαν προς την Βραζιλία με αποτέλεσμα να αλλάξει ένας ακόμη θαλάσσιος εμπορικός δρόμος και μάλιστα σημαντικός.

Στο διάρκεια του εμπορικού πολέμου, η ανάπτυξη της κινεζικής οικονομίας επιβραδύνθηκε μετά την μεταστροφή από κατασκευές κτηρίων και υποδομών και επιβράδυνσης του ρυθμού κατανάλωσης αγαθών. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση των εισαγωγών σε πρώτες ύλες όπως άνθρακα και σιδηρομετάλλευμα.

Αυτό σημαίνει ότι ο οικονομικός της μετασχηματισμός έχει μεγάλο αντίκτυπο στους παγκόσμιους όγκους του εμπορίου χύδην ξηρού φορτίου.

Στην εικόνα έχει μπει και ο έτερος οικονομικός κολοσσός της Ασίας, η Ινδία, η οικονομία της οποίας επιβραδύνεται επίσης. Σύμφωνα με την UNCTAD εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 6% το 2019 έναντι 7,4% το 2018.