Η ελληνόκτητη ναυτιλία ανεβάζει ταχύτητες στις επενδύσεις σε νεότευκτα πλοία συνεχίζοντας από εκεί που σταμάτησαν το 2023 όταν έδωσαν τις περισσότερες παραγγελίες για ναυπηγήσεις.

Τον δεύτερο μήνα του 2024  προχώρησαν σε παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων. Πρόκειται για τον δρ Ιωάννη Κούστα, τον Πέτρο Παππά και τη Σεμίραμις Παληού. Οι παραγγελίες αφορούν πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και φορτηγά.

Δρ Ιωάννης Κούστας

Η εισηγμένη στην αμερικανική κεφαλαιαγορά Danaos Shipping συμφερόντων του δρ Ιωάννη Κούστα πραγματοποίησε παραγγελίες για δύο επιπλέον νεότευκτα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταφορικής ικανότητας 8.258 teu στα Yangzijiang Shipbuilding, ανεβάζοντας το βιβλίο παραγγελιών της σε 12 πλοία συνολικής χωρητικότητας 91.430 teu.

Αναμένεται να παραδοθούν το τέταρτο τρίμηνο του 2006 και το πρώτο τρίμηνο του 2027. Και αυτά τα τελευταία πλοία θα είναι methanol ready -έτοιμα για καύσιμα μεθανόλης, εφοδιασμένα με εναλλακτικές μονάδες παροχής ρεύματος για χρήση στο λιμάνι και “σχεδιασμένα με τα πιο πρόσφατα οικολογικά χαρακτηριστικά.

Ο διευθύνων σύμβουλος δρ Γιάννης Κούστας έδωσε κάποιες πληροφορίες σχετικά με το σκεπτικό πίσω από τις παραγγελίες, σε μια εποχή που ο
η αγορά των containerships δυσκολεύεται να απορροφήσει νέες χωρητικότητα.

«Η ζήτηση στα ναυπηγεία είναι πολύ υψηλή, καθώς η βιομηχανία κινείται γρήγορα προς τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα εκπομπές ρύπων με τη λειτουργία πράσινων πλοίων. Καθώς συνεχίζουμε να υλοποιούμε τη στρατηγική μας, παραμένουμε επικεντρωμένοι στη λήψη μέτρων που θα ωφελήσουν τελικά τους μετόχους μας. Η Danaos βρίσκεται σε καλή θέση με ισχυρό ισολογισμό και σημαντικά έσοδα ορατότητα μέχρι το 2025».

Επιπλέον, η Danaos απέκτησε δύο μεταχειρισμένα capesize bulkers από τις αρχές του 2024, επεκτείνοντας την τη διαφοροποίησή της στο ξηρό χύδην φορτίο που ξεκίνησε πέρυσι με συνολικά επτά αγορές μεταχειρισμένων capesize.

«Συνεχίζουμε να διερευνούμε ενδιαφέρουσες ευκαιρίες στον τον τομέα του ξηρού χύδην φορτίου», δήλωσε ο δρ Γιάννης Κούστας: «Η αγορά των πλοίων capesize παρουσιάζει ασυνήθιστη εποχιακή δύναμη, καθώς οι εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος της Βραζιλίας αυξάνονται, το εμπόριο άνθρακα παραμένει αυξημένο και η η ζήτηση για δευτερεύοντα χύδην φορτία, όπως ο βωξίτης και τα γεωργικά προϊόντα ακολουθούν μια παγκόσμια ανάκαμψη».

Ανέφερε επίσης ότι τα κίνητρα της κινεζικής κυβέρνησης μέτρα ως πιθανά να βοηθήσουν «να διατηρηθεί η ζήτηση σταθερή καθώς
η ανάπτυξη του στόλου αρχίζει να επιβραδύνεται τα επόμενα δύο χρόνια».

Πέτρος Παππάς

Δύο μήνες πριν την απορρόφηση της Eagle Bulk, η Star Bulk του Πέτρου Παππά συνεχίζει το σχέδιο ανανέωσης του στόλου της πουλώντας τα μεγαλύτερης ηλικίας πλοία και βάζοντας παραγγελίες για ναυπηγήσεις.

Η εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία στην αμερικανική κεφαλαιαγορά του Nasdaq, με στόλο ο οποίος αποτελείται από 117 φορτηγά πλοία μεταφορικής ικανότητας από 53.000 έως 210.000 τόνους έβαλε παραγγελίες για τη ναυπήγηση τριών πλοίων kamsarmax, χωρητικότητας 82.000 dwt στο ναυπηγείο Qingdao Shipyard. Τον περασμένο Οκτώβριο η εταιρεία είχε βάλει άλλες δύο παραγγελίες στο ίδιο ναυπηγείο.

Τα δύο πρώτα αναμένεται , είναι προγραμματισμένα να παραδοθούν μέσα στο 2025 και τα άλλα τρία το β’ και γ’ τρίμηνο του 2026.

Παράλληλα η Star Bulk , ωστόσο, προχωρεί σε πωλήσεις μεγαλύτερης ηλικίας πλοίων. Στο πλαίσιο αυτό και μέσα στο τελευταίο τρίμηνο πούλησε πέντε πλοία και θα εισπράξει συνολικά 112 εκατομμύρια δολάρια. Θα παραδοθούν στους νέους πλοιοκτήτες μέσα στην προσεχή άνοιξη. Πρόκειται για το supramax Star Dorado ναυπηγήσεως 2013, το ultramax Star Bovarius ναυπηγημένο το 2015 και τα capesize bulkers Big Fish του 2004 , Big Bang του 2007 και Pantagruel του 2004.

Σεμίραμις Παληού

Παραγγελία για τη ναυπήγηση δύο νεότευκτων πλοίων ξηρού φορτίου Kamsarmax μεθανόλης διπλού καυσίμου, χωρητικότητας 81.200 dwt, με τιμή αγοράς 46 εκατ. δολάρια το καθένα υπέγραψε η Diana Shipping συμφερόντων της Σεμίραμις Παληού.

Θα ναυπηγηθούν στην Tsuneishi Group (Zhoushan) Shipbuilding Inc. στην Κίνα και αναμένεται να παραδοθούν στην εταιρεία το δεύτερο εξάμηνο του 2027 και το πρώτο εξάμηνο του 2028, αντίστοιχα.

Τα νεότευκτα πλοία ξηρού χύδην φορτίου Kamsarmax έχουν σχεδιαστεί ώστε να πληρούν τις απαιτήσεις για τα επίπεδα ενεργειακής απόδοσης και τις σχετικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (GHG), όπως ορίζονται στη φάση 3 του Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης Σχεδιασμού (EEDI), καθώς και να συμμορφώνονται με τους κανονισμούς εκπομπών NOx (NOx-Tier III) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO).

Τα πλοία μπορούν να λειτουργούν εναλλακτικά είτε με μεθανόλη είτε με μαζούτ. Όταν τροφοδοτούνται με πράσινη μεθανόλη, τα σκάφη είναι σχεδιασμένα να παράγουν σχεδόν μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου με βάση τη μεθοδολογία αξιολόγησης του κύκλου ζωής (ΑΚΖ) του καυσίμου well-to-wake (WTW).

Εξαιρουμένων των προαναφερθέντων πλοίων, και μετά την ολοκλήρωση της πώλησης του m/v Artemis που ανακοινώθηκε προηγουμένως, ο στόλος της Diana Shipping Inc. θα αποτελείται από 39 πλοία ξηρού φορτίου χύδην: 4 Newcastlemax, 9 Capesize, 5 Post-Panamax, 6 Kamsarmax, 6 Panamax και 9 Ultramax. Από σήμερα, η συνδυασμένη μεταφορική ικανότητα του στόλου της Εταιρείας, συμπεριλαμβανομένου του m/v Artemis, είναι περίπου 4,5 εκατομμύρια dwt με σταθμισμένο μέσο όρο ηλικίας 10,65 έτη.

Οι ελληνικών συμφερόντων εταιρείες αγόρασαν μέσα στο 2023  έδωσαν τις περισσότερες παραγγελίες για ναυπηγήσεις.

Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Allied Shipbroking, οι Eλληνες πλοιοκτήτες και οι Ελληνίδες πλοιοκτήτριες παρήγγειλαν τη ναυπήγηση 164 πλοίων  και βρέθηκαν μπροστά από τους Ιάπωνες πλοιοκτήτες με 144. Η Σιγκαπούρη και η Κίνα ήρθαν στην τρίτη και τέταρτη θέση αντιστοίχως με 110 και 92 παραγγελίες. Συνολικά, μέσα στο 2023 δόθηκαν 2.420 παραγγελίες παγκοσμίως. Σύμφωνα με τα αρχεία της Allied, οι ελληνικών συμφερόντων εταιρείες παρήγγειλαν το 2023 διπλάσιο αριθμό πλοίων (164) σε σύγκριση με τα 81 συμβόλαια που είχαν συνάψει κατά τη διάρκεια του 2022.

Το 2023 οι Ελληνες ήταν ιδιαίτερα δραστήριοι και στις παραγγελίες για ναυπηγήσεις δεξαμενόπλοιων, τα οποία αντιπροσώπευαν περισσότερο από το ήμισυ του συνόλου των συμβολαίων τους για νέες ναυπηγήσεις.

Η Allied αναφέρει ότι:

■ Οι Ελληνες παρήγγειλαν 87 δεξαμενόπλοια σε σύγκριση με 39 που παρήγγειλαν οι Ιάπωνες ιδιοκτήτες.
■ Παρήγγειλαν επίσης 57 χύδην φορτηγά, με τους Ιάπωνες ιδιοκτήτες και πάλι στη δεύτερη θέση με 37.
■ Οι Ελληνες έκαναν μόνο δύο παραγγελίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων πέρυσι.
■ Στα πλοία μεταφοράς αερίου οι πλοιοκτήτες με έδρα την Ιαπωνία ηγήθηκαν πέρυσι με 25 πλοία, ενώ οι Ελληνες βρίσκονταν στη δεύτερη θέση με 14 παραγγελίες, ακολουθούμενοι στενά από την Κίνα και τη Σιγκαπούρη.

Διαβάστε ακόμη 

Οι γυναίκες έχουν νέο αγαπημένο προορισμό για το 2024 – Αύξηση 50% στις κρατήσεις (vid)

Πλειστηριασμοί: Ποια «φρέσκα» ξενοδοχεία οδεύουν προς το σφυρί (pics)

Οι… αλλού τρως και πίνεις, η φωλιά της Λεβέντη, ο Νίκος, ο Χάρης και τα franchise, η στάμπα του Παππά, ο Γερμανός και η Imker πήραν την Entersoft

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ