Ο τομέας της κρουαζιέρας ήταν ίσως ο μοναδικός τομέας σε διεθνές επίπεδο που επηρεάστηκε σχεδόν 100% αρνητικά από την πανδημία του κορωνοϊού τα δύο τελευταία χρόνια σε σύγκριση με άλλους τομείς. Αποτέλεσμα αυτής της πρωτοφανούς απραξίας και παροπλισμού των περισσότερων κρουαζιερόπλοιων ήταν να δημιουργηθούν τεράστιες ζημιές, κυρίως στις τρεις μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιερόπλοιων Carnival Cruises, Royal Caribbean και Norwegian Cruise Lines, λόγω της σύναψης υπέρογκων δανειακών υποχρεώσεων για να καλυφθούν τα λειτουργικά έξοδα των παροπλισμένων κρουαζιερόπλοιων.

Στις πρόσφατες εκδηλώσεις του Seatrade Cruise Global 2022 στο Μαϊάμι, όλοι οι εκπρόσωποι των εταιρειών κρουαζιερόπλοιων που έλαβαν μέρος δήλωσαν ότι οι υπέρογκες ζημιές που δημιουργήθηκαν κατά τα δύο έτη της πανδημίας στις εταιρείες -ζημιές της τάξεως πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων- θα χρειαστούν αρκετά χρόνια για να καλυφθούν, πιθανόν μέχρι τα έτη 2028-2030, υπό την προϋπόθεση ότι από εδώ και πέρα η κατάσταση δραστηριοποίησης των κρουαζιερόπλοιων θα αυξάνεται σε διεθνές επίπεδο, με την ελπίδα ότι από το 2024 και μετά θα επανέλθουμε στις προ του 2019 συνθήκες.

Η Ελλάδα το 2022, όπως και το 2021, αποτελεί τον αγαπημένο προορισμό για τις εταιρείες-κολοσσούς του κλάδου.

Την εικόνα της διεθνούς κρουαζιέρας με εστίαση στην Ελλάδα και την Ανατολική Μεσόγειο αποτυπώνει μιλώντας στο «b.s.» ο Μιχάλης Λάμπρος, ένας από τους γκουρού του κλάδου, με περισσότερα από 60 χρόνια εμπειρίας.

«Με την ευκαιρία της έναρξης της δραστηριοποίησης των κρουαζιερόπλοιων για το έτος 2022 έχουν κυκλοφορήσει πολλές απόψεις αρμόδιων φορέων και μη, ως προς την επανεκκίνηση του κλάδου σε τοπικό αλλά και σε διεθνές επίπεδο που αφορούν κυρίως μηνύματα μεταξύ απόλυτης αισιοδοξίας αλλά και συγκρατημένης αισιοδοξίας σε ό,τι αφορά την πρόοδο του κλάδου» είπε αρχικά:

«Οπωσδήποτε το φετινό ξεκίνημα της κρουαζιέρας είναι εντελώς διαφορετικό και άκρως ελπιδοφόρο από τα δύο προηγούμενα έτη, διότι μέχρι το τέλος Μαΐου, σύμφωνα με υπεύθυνες διαβεβαιώσεις, θα κυκλοφορούν σε διεθνές πάντα επίπεδο 347 κρουαζιερόπλοια, από περίπου 420-430 που υπάρχουν μετά τη μείωση του αριθμού των διαθέσιμων κρουαζιερόπλοιων από την πώληση αρκετών, ιδιαίτερα υπερμεγεθών για διάλυση».

Για την Ελλάδα τόνισε: «Παρά το γεγονός ότι σε τοπικό επίπεδο τη φετινή χρονιά θα έχουμε αρκετές προσεγγίσεις στα ελληνικά λιμάνια και στα νησιά μας, με αποτέλεσμα αρκετές εταιρείες να χρησιμοποιούν ως homeporting τα λιμάνια μας με πρωτεργάτρια τη Celestyal Cruises, εν τούτοις πολύ φοβούμεθα ότι οι πληρότητες σχεδόν για όλη την περίοδο του έτους 2022 δεν θα είναι πλήρεις. Θα είμαστε ικανοποιημένοι εάν φτάσουμε στο 60%-70% σε σύγκριση με το έτος 2021, που δεν ξεπεράσαμε το 50%. Παρά τη χαλάρωση των μέτρων του κορωνοϊού, ο κίνδυνος μολύνσεων επιβατών ή πληρωμάτων είναι αυξημένος. Σε πολλές περιπτώσεις θα υπάρχουν κρούσματα, όπως και το έτος 2021, με τη διαφορά ότι λόγω του υποχρεωτικού εμβολιασμού επιβατών και πληρωμάτων όσοι νοσήσουν θα νοσήσουν ελαφρά χωρίς δυσμενείς επιπτώσεις για τη συνέχιση των κρουαζιερών των πλοίων».

Ο Μιχάλης Λάμπρος υπογραμμίζει ότι το 2022 θα είναι χρονιά ανόδου, υπό προϋποθέσεις όμως: «Είναι γεγονός ότι ο τομέας της κρουαζιέρας στις περιοχές της Μεσογείου και της Ελλάδας είναι σαφέστατα σε τροχιά ανόδου για το έτος 2022, κάτι που αποτελεί αισιόδοξο μήνυμα για τις εταιρείες κρουαζιερόπλοιων που δραστηριοποιούνται αλλά και για τις τοπικές οικονομίες, οι οποίες θα ενισχυθούν σημαντικά μετά από απραξία δύο και πλέον ετών» και συνεχίζει: «Η κρουαζιέρα που αποτελεί τον καλύτερο και οικονομικότερο τρόπο διακοπών των επιβατών σε διεθνές επίπεδο ανακάμπτει και σύμφωνα με στοιχεία που παρέθεσε η Διεθνής Ενωση Εταιρειών κρουαζιέρας (CLIA) κατά το Seatrade Cruise Global στο Μαϊάμι, η παγκόσμια κοινότητα κρουαζιέρας δείχνει αυξημένο ενδιαφέρον ως προς την πρόθεση επιβατών για πραγματοποίηση κρουαζιερών.

Τα κυριότερα στοιχεία αυτής της έρευνας που πραγματοποίησε η CLIA είναι τα ακόλουθα:

■ «Η πρόθεση για πραγματοποίηση ενός ταξιδιού κρουαζιέρας ανακάμπτει, με το 63% των επιβατών ή των πιθανών επιβατών να δηλώνουν ότι είναι “πολύ πιθανό” ή “πιθανό” να κάνουν κρουαζιέρα μέσα στα επόμενα δύο χρόνια.
■ 69% των ερωτηθέντων που δεν έχουν κάνει ποτέ κρουαζιέρα δήλωσαν ότι είναι ανοιχτοί σε αυτό το είδος ταξιδιού, ποσοστό που υπερβαίνει τα προ πανδημίας επίπεδα.
■ Οι επιβάτες κρουαζιέρας της ηλικιακής κατηγορίας των millennials είναι το πιο ενθουσιώδες κοινό σε ό,τι αφορά την πρόθεση να επαναλάβουν ένα ταξίδι κρουαζιέρας, με το 87% να δηλώνει ότι θα ξανακάνει κρουαζιέρα τα επόμενα χρόνια, ακολουθούμενοι από τη γενιά των Gen X, με 85%.

Εάν ισχύσουν όλες οι πιο πάνω προϋποθέσεις, σίγουρα ο κλάδος θα επανέλθει σε ανάκαμψη, πάντα σε διεθνές επίπεδο, και ίσως το έτος 2024 ή το έτος 2025 να ξεπεράσει και τα επίπεδα του 2019. Με αυτές τις προοπτικές, οι εταιρείες κρουαζιερόπλοιων έχουν επιβεβαιωμένες παραγγελίες σε ναυπηγεία για περίπου εκατό κρουαζιερόπλοια όλων των μεγεθών, εκ των οποίων περίπου σαράντα θα παραδοθούν μέχρι το τέλος του 2022».

Ο Μιχάλης Λάμπρος καταλήγοντας δήλωσε: «Οσοι έχουμε υπηρετήσει τον τομέα της κρουαζιέρας για αρκετές δεκαετίες ευχόμαστε ειλικρινά να τερματιστεί σύντομα η μάστιγα του κορωνοϊού και να επανέλθει το δυνατόν συντομότερο στα προ του 2019 επίπεδα με επιβάτες πάνω από 30 εκατομμύρια, όπως συνηθίσαμε το έτος 2019.

Ευχή και ελπίδα όλων μας να δούμε τον αριθμό των κρουαζιερόπλοιων που δραστηριοποιούνται σε διεθνές επίπεδο να αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο, όπως συνέβαινε στην προ του 2019 εποχή».

Γιάννης Πλακιωτάκης

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης με αφορμή την επίσημη έναρξη του προγράμματος κρουαζιερών της Celestyal Cruises, με το κρουαζιερόπλοιο «Olympia» επεσήμανε ότι οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων σε ελληνικά λιμάνια το 2022 θα ξεπεράσουν τις 700. Από αυτές, οι 579 θα γίνουν από κρουαζιερόπλοια που κάνουν homeporting, στην Ελλάδα, ενώ οι υπόλοιπες από τα transit.

«Το 2022 θα είναι μία οικονομικά ανοδική χρονιά για τον κλάδο της κρουαζιέρας, η οποία θα ενισχύσει σημαντικά τις τοπικές οικονομίες συμβάλλοντας παράλληλα στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος» επεσήμανε ο υπουργός:

«Στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σε συνεργασία και με το υπουργείο Τουρισμού, έχουμε λάβει όλες τις απαραίτητες πρωτοβουλίες ώστε να διασφαλίσουμε την ομαλή επανεκκίνηση της αγοράς προωθώντας ταυτόχρονα σημαντικές παρεμβάσεις σε επίπεδο έργων υποδομής της κρουαζιέρας αλλά και του yachting στην πατρίδα μας. Σε μία περίοδο διεθνών κρίσεων και ανακατατάξεων η Ελλάδα αποτελεί τον απόλυτα ασφαλή προορισμό. Εναν διεθνή προορισμό με εξαιρετικές κλιματολογικές συνθήκες και βέβαια τη μοναδική, πατροπαράδοτη, ελληνική φιλοξενία».

Διαβάστε ακόμη 

Τράπεζα της Ελλάδος: Πώς επηρεάζουν το μέσο νοικοκυριό ο πληθωρισμός, τα επιτόκια και η αγορά των ακινήτων 

Ζαν Κριστόφ Μπαμπέν στο newmoney: Γιατί ο οίκος Bulgari επιστρέφει στις ελληνικές «ρίζες» του (pics)   

Οι 10 ελληνικές startups που συγκεντρώνουν τα βλέμματα των επενδυτών για το 2022 (pics)