Η Celestyal Cruises είναι η μόνη εταιρεία που στηρίζει τα τελευταία χρόνια το home porting στο λιμάνι του Πειραιά. Είναι η εταιρεία που επέλεξε να ξεκινούν και να τελειώνουν οι κρουαζιέρες της στο Μεγάλο λιμάνι.

Την περασμένη εβδομάδα, ανακοίνωσε ότι σταματάει τις κρουαζιέρες λόγω της πανδημίας έως την 1η Μαΐου.  Σύμφωνα με πληροφορίες, μαζί με άλλες εταιρίες,  ζήτησε από τη διοίκηση της ΟΛΠ ΑΕ να της χρεώνει τα λιμενικά τέλη με το τιμολόγιο  που ισχύει όταν είναι παροπλισμένα. Η διοίκηση του Οργανισμού, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, απάντησε αρνητικά. Και όμως η μείωση των  λιμενικών τελών  θα μπορούσε να είναι ένα πρώτο μέτρο ανάσχεσης της οικονομικής ζημίας που έχουν υποστεί οι εταιρείες κρουαζιέρας.

Ας πάρουμε όμως την υπόθεση από την αρχή.

Λόγω της πανδημίας όλοι οι κλάδοι δοκιμάζονται, αυτός όμως που έχει υποστεί τεράστια και ακόμα ανυπολόγιστη ζημιά είναι ο ταξιδιωτικός κλάδος και με μεγαλύτερο «ασθενή» αυτή τη στιγμή, την κρουαζιέρα. Ένας κλάδος που μέχρι πρόσφατα ήταν δυναμικά ανερχόμενος και αναπτυσσόμενος με εκατομμύρια εργαζόμενους, θετικές προοπτικές, με ένα μεγάλο κύκλο εργασιών, βασικό αιμοδότη άλλων κλάδων και με ένα τεράστιο οικονομικό αποτύπωμα στις τοπικές και εθνικές οικονομίες.

Υπάρχει διάχυτη η εκτίμηση ότι η σωστή απόφαση για  την αναστολή των δρομολογίων κρουαζιέρας για τουλάχιστον 30 ημέρες και σε άλλες περιπτώσεις 60 ημέρες, θα έχει επιζήμιες επιπτώσεις, συμπεριλαμβανομένων των 1,17 εκατομμυρίων ανθρώπων που εξαρτώνται από αυτήν την ισχυρή βιομηχανία,  των εργαζομένων και του πληρώματος των εταιρειών κρουαζιέρας, δεκάδων χιλιάδων ταξιδιωτικών πρακτόρων, λιμένων, προορισμών και άλλων, τα περισσότερα από τα οποία αντιπροσωπεύουν μικρές επιχειρήσεις.

Ο Πρόεδρος της Αμερικής Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε μία σειρά μέτρων στήριξης των κολοσσών κρουαζιέρας, ενώ κορυφαία λιμάνια κρουαζιέρας όπως το λιμάνι στο Μαϊάμι ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι, με άμεση ισχύ και με βάση τη διαθεσιμότητα, οι λιμενικές αρχές θα αναστείλουν τα τέλη ελλιμενισμού κατά τις επόμενες 30 ημέρες για τις εταιρείες που χρησιμοποιούν το λιμάνι ως homeporting. Αυτή η χρονική περίοδος θα μπορούσε να τροποποιηθεί ανάλογα με τις ανάγκες.

Η κίνηση έρχεται ως μέτρο στήριξης των συνεργατών της κρουαζιέρας της τη διάρκεια της κρίσης του κορωνοϊού (COVID-19).  “Οι συνεργάτες μας στην κρουαζιέρα έχουν την πλήρη υποστήριξή μας”, δήλωσε χαρακτηριστικά ο δήμαρχος του Μαϊάμι Gimenez.

Το σκηνικό αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα διαμορφώνεται διαφορετικά.

Εν αναμονή των γενικότερων μέτρων στήριξης των ελληνικών επιχειρήσεων και του τουρισμού, δεν έχει υπάρξει καμία αντίδραση  από την πλευρά λιμενικών αρχών στις πρωτόγνωρες καταστάσεις αλλά και διεθνή πραγματικότητα για την κρουαζιέρα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, τα λιμενικά τέλη που θα μπορούσε να είναι ένα πρώτο μέτρο ανάσχεσης της οικονομικής ζημίας που έχουν υποστεί οι εταιρείες κρουαζιέρας.

Πιο συγκεκριμένα, τα τέλη που καταβάλλονται κατά τη διάρκεια της επισκευαστικής περιόδου τη διάρκεια του χειμώνα είναι ενδεικτικά 5 ευρώ ανά μέτρο μήκους του πλοίου και μόλις λήγει αυτή η περίοδος σταδιακά από Μάρτιο ως και Οκτώβριο διπλασιάζεται και αυξάνεται ανά 15 ημέρες με αποτέλεσμα η αυξητική προσαρμογή στα λιμενικά τέλη να φτάνει πάνω από 100% της περιόδου «παροπλισμού».

Δεδομένης της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί θα μπορούσε να ακολουθήσει το παράδειγμα των λιμενικών αρχών στο Μαϊάμι και να αναστείλουν προσωρινά τα λιμενικά τέλη ως ελάχιστο δείγμα έμπρακτης συμπαράστασης στους μόνιμους και σταθερούς χρήστες του λιμανιού. Εναλλακτικά τουλάχιστον θα μπορούσε να δοθεί κάποια παράταση της επισκευαστικής περιόδου μέχρι τέλη Απριλίου για να μπορέσει να δοθεί μία οικονομική ανάσα στις πληττόμενες επιχειρήσεις.

Επιπλέον και άλλες δημόσιες υπηρεσίες δεν διευκολύνουν ή ακολουθούν γραφειοκρατικές διαδικασίες όταν οι εταιρείες αντιμετωπίζουν λόγους ανωτέρας βίας. Σύμφωνα  πληροφορίες, μετά από πρώτη επαφή εταιρειών με τη διοίκηση του ΟΛΠ έχουν λάβει αρνητική απάντηση στο αίτημα παράτασης ισχύος των επισκευαστικών λιμενικών τελών μέχρι να επανέλθει η κρουαζιέρα στην κανονικότητα. Εν αναμονή λοιπόν των πρώτων αντιδράσεων, όπου διαφαίνεται η πρόθεση εταιρειών να μεταφέρουν προσωρινά τα πλοία σε άλλες λιμενικές εγκαταστάσεις εντός και εκτός του Νομού Αττικής, προκειμένου να περάσουν τον προσωρινό «κάβο» και να έρθουν ήρεμα νερά.