Βαθιά διαιρεμένες είναι οι κυβερνήσεις των κρατών μελών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού-ΙΜΟ όσο αφορά τη λήψη μέτρων για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας.

Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός προσπαθεί να προχωρήσει με πιο επιθετική πολίτικη για την επίτευξη του τεράστιου αυτού στόχου.

Η επιτροπή προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος του ΙΜΟ συζήτησε τις δυνατότητες για μέτρα που βασίζονται στην αγορά για τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου εκπομπών, αλλά μετά από μια μακρά συζήτηση αποφάσισε να προχωρήσει στην εξέταση μιας πρότασης για την επιβολή εισφοράς 100 δολαρίων ανά τόνο άνθρακα σε όλα τα πλοία στην επόμενη συνάντηση, τον προσεχή Νοέμβριο.

Οι εκπρόσωποι των κρατών-μελών χρησιμοποίησαν ως αφετηρία την πρόταση εισφοράς CO2 των 100 δολαρίων που προήλθε από τα Νησιά Μάρσαλ και Νησιά Σολομώντος, που θα οδηγούσε στη συγκέντρωση περίπου 90 δισεκατομμυρίων δολαρίων με βάση τη σημερινή κατανάλωση καυσίμων.

Η πρόταση εισφοράς αποστάλθηκε απευθείας σε μια διεπαγγελματική ομάδα εργασίας για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, η οποία συναντάται πριν από το MEPC του Νοεμβρίου.

Αυτές οι διεπαγγελματικές ομάδες λαμβάνουν συχνά προτάσεις και προσπαθούν να τις αναπτύξουν περαιτέρω, προτού τις στείλουν πίσω για περισσότερες προχωρημένες διαπραγματεύσεις.

Όμως, η εισφορά CO2 των 100 δολαρίων ανά τόνο στάλθηκε τελικά στο επόμενο MEPC, που σημαίνει ότι θα πρέπει να υπομείνει έναν άλλο γύρο γενικών σχολίων, που θα μπορούσε ακόμη και να το απορρίψει εντελώς αν η υποστήριξη δεν είναι όπως ήταν αυτή την εβδομάδα.

Οι ΗΠΑ δήλωσαν ότι, ενώ έχει κάποιες ανησυχίες για την πρόταση των Νήσων Μάρσαλ και Νήσων Σολομώντος, θεωρούν ότι είναι ένα φιλόδοξο μέτρο που πρέπει να ληφθεί υπόψη μαζί με άλλα μεσοπρόθεσμα μέτρα. Υπήρξε στήριξη από τη Δανία και τη Σουηδία.

Η Ελλάδα υποστήριξε ότι το MEPC έπρεπε να αποφασίσει κατάλληλα μέτρα βάσει της αγοράς το συντομότερο δυνατόν και είπε ότι υποστηρίζει την πρόταση των Νήσων Μάρσαλ πρόταση για εισφορά άνθρακα, αλλά είχε κάποιες ανησυχίες σχετικά με την προτεινόμενη τιμή της εισφοράς.

«Γενικά, χαιρετίζουμε το μέτρο που βασίζεται στην αγορά χρησιμοποιώντας μια παγκόσμια εισφορά », δήλωσε η Ιαπωνία, ενώ καταθέτει κάποιες έντονες ανησυχίες που αφορούν τη διαχείριση των κεφαλαίων που θα εισπράττονται από την εφαρμογή της συγκεκριμένης πρότασης.

Το Ηνωμένο Βασίλειο δήλωσε ότι υποστηρίζει την πρόταση των Νήσων Μάρσαλ των Νήσων Σολομώντος και θέλει να συζητήσει περισσότερο την κατανομή των εσόδων.

Η Γαλλία είπε επίσης ότι η πρόταση σηματοδοτεί την ανάγκη να υπάρχουν τιμές άνθρακα. «Υποστηρίζουμε την τιμολόγηση άνθρακα και ένα παγκόσμιο ελάχιστο στην τιμή για τη ρύπανση », δήλωσε η αντιπροσωπεία του Καναδά.

Αλλά παρά την αυξανόμενη υποστήριξη από τα ανεπτυγμένα έθνη, στην εισφορά CO2 έχουν από καιρό αντιταχθεί χώρες που θεωρούν ότι θα είναι απαγορευτικός ο αντίκτυπος από την τιμολόγηση του άνθρακα αφού θα υπάρξει αντίκτυπος στο κόστος μεταφοράς και ευρύτερα η οικονομική ευημερία το καθιστά απαγορευτικό.

Η Αργεντινή είναι επικεφαλής των κρατών που αντιτάχθηκαν στην ιδέα μιας υποχρεωτικής καθολικής εισφοράς στο θερμοκήπιο εκπομπές. «Πιστεύουμε ότι θα είναι ένα μέτρο που θα έχψει δυσμενές αντίκτυπο στις αναπτυσσόμενες χώρες », δήλωσε η Αργεντινή.

Ο Παναμάς τόνισε ότι αντιτάχθηκε στην πρόταση αυτή τη στιγμή αφού υπάρχουν αρνητικές οικονομικές και εμπορικές επιπτώσεις. Ισχυρίστηκε επίσης ότι από τη διανομή των εσόδων θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψιν οι χώρες που επηρεάζεται δυσανάλογα από την κλιματική αλλαγή. Ο ΙΜΟ πρέπει να καθορίσει ποιες χώρες υπάγονται σε αυτή την κατηγορία.

Ρωσία, Νότια Αφρική και οι Φιλιππίνες αντιτάχθηκαν επίσης. Η Μαλαισία είπε ότι ήταν ενάντια σε οποιαδήποτε μέτρο ή εισφορά στη ναυτιλία, ενώ το Μπαγκλαντές είπε ότι είναι αντίθετο στην τιμολόγηση εκτός αν υπάρξουν μελέτες για τις επιπτώσεις αυτών των μέτρων.

Διαβάστε ακόμη:

Φον ντερ Λάιεν σε Μητσοτάκη: Γράφουμε μαζί ιστορία, η δική σας επιτυχία είναι επιτυχία της Ευρώπης

Γεωργιάδης: Κατατέθηκε η εγγυητική επιστολή για την επένδυση της Αφάντου στην Ρόδο

Ο «χάρτης» με τις οφειλές των πολιτών στην εφορία (πίνακας)