Οι γκρίζες ζώνες και η ασυνεννοησία μεταξύ των αρμόδιων αρχών και διεθνών ναυτιλιακών φορέων για τον τρόπο μετάβασης στην πράσινη ναυτιλία έχει δημιουργήσει θύελλα αντιδράσεων αλλά και πυρετωδών συζητήσεων και διαπραγματεύσεων σε διεθνή fora και στα γραφεία των ναυτιλιακών Οργανισμών.

Οι Έλληνες που πρωτοστατούν στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, πρωτοστατούν και στις ενέργειες για να δοθεί λύση στο θέμα της αβεβαιότητας όσον αφορά το ποιο καύσιμο θα καταναλώνουν στο άμεσο μέλλον τα πλοία ώστε να μειωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ναυτιλίας.

Με αφορμή το Ναυτιλιακό Συνέδριο «Ναυτιλιακή Κύπρος 2022» ακούστηκαν απόψεις που άλλους βρήκαν σύμφωνους και άλλους τους «ξένισαν». Και είναι λογικό αφού στο «παιχνίδι» της πράσινης μετάβασης τα δισεκατομμύρια που διακινούνται είναι πολλά.

Στο συνέδριο της Κύπρου ο τεχνικός διευθυντής της με έδρα στον Πειραιά, Atlantic Bulk Carriers και εκπρόσωπος της Ελλάδας στις τεχνικές Επιτροπές του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού-ΙΜΟ, Πάνος Ζαχαριάδης αναφέρθηκε στα εναλλακτικά καύσιμα και το κατά πόσο είναι οικολογικά-πράσινα.

Η ATLANTIC είναι μία από τις πρώτες ναυτιλιακές εταιρείες με στόλο από πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου στον κόσμο που έχει παραγγείλει πλοία με δυνατότητα καύσης μεθανόλης.

Όπως είπε ο Πάνος Ζαχαριάδης η εταιρεία έχει αποκλείσει αμμωνία, καθώς ήταν πολύ επικίνδυνη και «πολύ δυσάρεστη».

Μίλησε για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ένας πλοιοκτήτης για να αποφασίσει ποιο μελλοντικό καύσιμο και ποιος κινητήρας θα χρησιμοποιηθεί κατά την παραγγελία νεότευκτων πλοίων εν μέσω κανονιστικής, οικονομικής και τεχνικής αβεβαιότητας.

Υπάρχουν 66 πλοία με καύσιμο μεθανόλης σε παραγγελία σε σύγκριση με 833 πλοία με κινητήρες που λειτουργούν υγροποιημένο φυσικό αέριο και 662 μικρότερα πλοία που λειτουργούν με μπαταρίες.

Ο Πάνος Ζαχαριάδης δήλωσε ότι η μελέτη της εταιρείας απέκλεισε τη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου ή υδρογόνου επειδή οι δεξαμενές ήταν μη πρακτικές σε ένα κατάστρωμα πλοίου μεταφοράς χύδην φορτίου, ενώ η αμμωνία δεν εξετάστηκε λόγω της τοξικότητάς της.

«Με 0,5% αμμωνία στον αέρα, αν πάρεις μια ανάσα, είσαι νεκρός. Και αν συμβεί ατύχημα μόνο ένα μέρος ανά εκατομμύριο αμμωνίας στο νερό σκοτώνει κάθε ζωή» για να προσθέσει:

«Αν το πλήρωμα καταφέρει να επιβιώσει από μια διαρροή αμμωνίας και να μπει σε μια σωσίβια λέμβο, το προκύπτον νέφος αμμωνίας θα τους σκότωνε, είπε: “Δεν θέλουμε τα πλοία μας να είναι επιπλέοντα φέρετρα».

Υπάρχει μεγάλη δυσπιστία για την αμμωνία και μεγαλύτερη αποδοχή της μεθανόλης ως εναλλακτικού καυσίμου. «Γνωρίζουμε ότι πρέπει να γίνουμε καλύτεροι και πρέπει να προσαρμοστούμε τώρα», δήλωσε ο κ. Ζαχαριάδης. «Το πρότυπο πλοίο πρέπει να είναι διπλού καυσίμου».

Καύσιμα όπως η μεθανόλη και η αμμωνία που παράγονται με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας δεν είναι διαθέσιμα σε εμπορική κλίμακα, αν και οι εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Maersk, MSC και CMA CGM έχουν παραγγείλει πλοία με καύσιμο μεθανόλη. Πλοία για τα οποία έχουν εξασφαλίσει κάποιες επαρκείς προμήθειες.

Η εταιρεία Atlantic Bulk Carriers Management με έδρα τον Πειραιά διαθέτει στόλο 20 πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και δύο supramaxes σε παραγγελία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence.

Διαβάστε ακόμα:

Δεμένα τα πλοία που αναχωρούν από Πειραιά – 24ωρη παμπειραϊκή απεργία

Στον βασιλιά Κάρολο ο Ρίσι Σούνακ – To Σαββατοκύριακο θα παρουσιάσει τη νέα κυβέρνηση

MYTILINEOS: Αύξηση 169% στον κύκλο εργασιών το 9μηνο – Διεθνοποίηση και μετάβαση στη «νέα εποχή»