Τη δική του άποψη από άλλη οπτική γωνία σε σχέση με τα έδωσε ο Πέτρος Παππάς για τη συμπερίληψη της ναυτιλίας στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας εκπομπών/ EU-ETS από 1-1-2024 στα ευρωπαϊκά λιμάνια. Πρόκειται για επίναυλο περιβαλλοντικής συμμόρφωσης.

Από 1-1-204 θα αρχίσουν να καταγράφονται οι εκπομπές αερίων από κάθε πλοίο ώστε από την άνοιξη του 2025 να καταβάλλονται δικαιώματα εκπομπών ρύπων, ενώ το κόστος του ETS για τη ναυτιλία το 2024 θα διαμορφωθεί περίπου στα 3,6 δισ. δολάρια.

«Το επιπλέον κόστος μεταφοράς προϊόντων προς και από ευρωπαϊκά λιμάνια από την εφαρμογή του EU-ETS θα το επωμιστούν οι καταναλωτές. Τα προϊόντα θα ακριβύνουν κι άλλο, ενώ θα μειωθεί ο όγκος των εμπορευμάτων από και προς την Ευρώπη. Λόγω της ακρίβειας ο κόσμος θα ξεσηκωθεί, όπως συνέβη με τους αγρότες, οι οποίοι διαμαρτύρονται για την αγροτική πολιτική της Ε.Ε., η οποία εκ των πραγμάτων αναγκάστηκε να πάρει πίσω κάποια από τα μέτρα» επεσήμανε ο Πέτρος Παππάς μιλώντας στο Capital Link και συμπλήρωσε:

«Οι ευρωπαϊκοί περιβαλλοντικοί κανονισμοί μάς βάζουν σε μειονεκτική θέση απέναντι στους ανταγωνιστές μας αφού οι μεταφορές γίνονται ακριβότερες. Give us a break. Πρέπει να θυμούνται όλοι ότι η ναυτιλία μεταφέρει το 90% του παγκόσμιου εμπορίου με τον πιο φτηνό και πιο οικολογικό τρόπο αφήνοντας μικρό αποτύπωμα σε σύγκριση με άλλες βιομηχανίες».

Το σχόλιο αφορούσε κυρίως τους Ευρωπαίους, γιατί, όπως είπε ο ίδιος, «οι κανονισμοί γενικώς είναι καλοί και για το περιβάλλον και για τις ναυλαγορές».

Και εξήγησε το γιατί: «Η 10ετία αυτή είναι καλή για τις ναυλαγορές λόγω των περιβαλλοντικών κανονισμών. Τα πλοία μειώνουν ταχύτητα πλεύσης για να μειώσουν τς εκπομπές αερίου, άρα θα χρειαστούν περισσότερα για να μεταφέρουν τον ίδιο όγκο φορτίων, τα παλαιότερα σκαριά πηγαίνουν για παλιοσίδερα, ενώ τα πλοία θα μένουν περισσότερο χρόνο για dry docking – επισκευές/συντήρηση. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές, αλλά από την άλλη δεν υπάρχουν αρκετά πλοία διαθέσιμα, άρα ανεβαίνουν οι τιμές των ναύλων».

Για την πράσινη μετάβαση και τα προβλήματα που υπάρχουν επεσήμανε:

«Η τεχνολογία έρχεται. Όμως δεν υπάρχουν υποδομές, ούτε και εναλλακτικά καύσιμα. Η κατασκευή υποδομών χρειάζεται χρόνο και πολύ χρήμα. Τα εναλλακτικά καύσιμα δεν θα είναι σε ποσότητες μεγάλες ώστε να καταστεί δυνατός ο εφοδιασμός όλου του παγκόσμιου εμπορικού στόλου. Επίσης θα υπάρξει έντονος ανταγωνισμός με τις άλλες βιομηχανίες. Όταν αρχίσει η παραγωγή των εναλλακτικών καυσίμων θα δοθούν πρώτα στις πιο ρυπογόνες βιομηχανίες – και ανάμεσά τους δεν είναι η ναυτιλία, η οποία ευθύνεται μόλις για το 3% της εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου». Και πρόσθεσε αναφερόμενος στα μέτρα για τη βελτίωση της απόδοσης του υπάρχοντος στόλου ώστε να μειωθούν οι εκπομπές αερίων:

«Σημαντικό είναι να εξελιχθεί και ο καθαρισμός της γάστρας του πλοίου (hull clean) με σωστό τρόπο ώστε να μην παθαίνει ζημιά το πλοίο. Προσπαθούμε να αναπτύξουμε ένα ρομποτικό σύστημα που θα καθαρίζει τη γάστρα του πλοίου. Εδώ και δύο χρόνια κάνουμε έρευνες και πειράματα για την κατασκευή ενός τέτοιου ρομπότ και αν τα καταφέρουμε, θα είναι μεγάλη επιτυχία».

Για τη νομοθέτηση περιφερειακής ισχύος κανονισμών σχολίασε: «Δεν νομίζω ότι κάθε περιφέρεια πρέπει να εισάγει δικές της νομοθεσίες, όπως έγινε με την Ε.Ε. και το EU-ETS. Πρέπει να νομοθετεί, με παγκόσμια ισχύ, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός – ΙΜΟ».

Διαβάστε ακόμη

Κωστής Χατζηδάκης: «Η Ελλάδα είναι η μεγάλη έκπληξη της Ευρώπης»

Τεκμήρια: Πότε «πιάνουν» τα εξαρτώμενα μέλη με Ι.Χ. ή μικρά εισοδήματα

7ο Cyprus Shipping Forum: Την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας στην Ε.Ε. θα την πληρώσει ο καταναλωτής (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ