Κατά 40-50% έχουν αυξηθεί τους τελευταίους 12 μήνες οι παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων που έχουν δώσει Έλληνες εφοπλιστές παρά την «πολυτραγουδισμένη» αβεβαιότητα που προκαλούν οι νομοθεσίες και οι κανονισμοί για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας. Γιατί πράγματι κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει σήμερα ποια εναλλακτικά καύσιμα θα επικρατήσουν στο άμεσο και μέσο μακροπρόθεσμο μέλλον και ποιος τύπος μηχανής θα χρειαστεί. Οι Έλληνες πλοία με δυνατότητα καύσης διπλού καυσίμου ορυκτού και εναλλακτικού και… βλέποντας και κάνοντας.

Τα στοιχεία που συγκέντρωσε η Naftiliaki Greek Shipping Review δείχνουν ότι οι παραγγελίες νέων πλοίων για τους Έλληνες ανέρχονταν σε 317 στις αρχές Οκτωβρίου 2023, περίπου 41% περισσότερες σε σύγκριση με έναν χρόνο νωρίτερα.

Τα δεξαμενόπλοια κυριαρχούν στις νέες παραγγελίες, ακολουθούμενα από τα φορτηγά/bulkers. Έκθεση που εκπονήθηκε για τη Ναυτιλιακή από τον ελληνικό ναυλομεσιτικό οίκο Xclusive Shipbrokers, δείχνει ότι οι παραγγελίες νέων πλοίων για εταιρείες ελληνικών συμφερόντων έχουν φτάσει τις 359, σε ένα άλμα 53% από πέρυσι.

Οι Έλληνες κατέχουν περίπου:

– το 25% των υπό παραγγελία δεξαμενόπλοιων παγκοσμίως,

– το 11% των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου,

-το 15% των πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου και

– το 5% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Οι Κινέζοι πλοιοκτήτες έχουν δώσει τις περισσότερες παραγγελίες, 554 σύμφωνα με την Xclusiv, μπροστά από τους Ιάπωνες πλοιοκτήτες που έχουν 496, με τους Έλληνες πλοιοκτήτες να βρίσκονται στην τρίτη θέση.

«Διαφορετική μεθοδολογία έρευνας και πηγές ευθύνονται για τους διαφορετικούς αριθμούς που αναφέρουν η Ναυτιλιακή και η Xclusiv, αλλά η τάση ανάπτυξης είναι σαφής» διευκρινίζει η Naftiliaki.

Ένα ποσοστό αύξησης μεταξύ 40%-50% στα νεότευκτα για τους Έλληνες πλοιοκτήτες προέκυψε το τελευταίο έτος.

Οι ερευνητές της Naftiliakis επικοινώνησαν με 66 εταιρείες που φέρονται να έχουν δώσει παραγγελίες για νέα πλοία τους τελευταίους 12 μήνες. Απάντησαν οι 54 , εκ των οποίων οι 51 ανέφεραν ότι έχουν δώσει παραγγελίες, δύο περισσότερες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022.

Οι 51 εταιρείες που επιβεβαίωσαν τις παραγγελίες στη Ναυτιλιακή έχουν συνολικό βιβλίο παραγγελιών σε όρους νεκρού βάρους (dwt) λίγο πάνω από 26,42 εκατομμύρια, το οποίο περιλαμβάνει 122 δεξαμενόπλοια 12,77 εκατομμυρίων dwt, 80 bulkers λίγο κάτω από 5,9 εκατομμύρια dwt, 48 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, 4,48 εκατ. dwt, 15 πλοία μεταφοράς υγραερίου, 619.420 dwt, 44 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 2,57 εκατ. dwt και οκτώ άλλους τύπους πλοίων 100.200 dwt – έξι πλοία μεταφοράς φορτηγών αυτοκινήτων, ένα ρυμουλκό και ένα οχηματαγωγό.

Η Maran Gas και η Maran Tankers του ομίλου Αγγελικούση υπό την ηγεσία της Μαρίας Αγγελικούση, έχουν παραγγείλει 21 ενεργειακά πλοία στην Κίνα και τη Νότια Κορέα.

Η Maran Gas έχει 13 πλοία LNG, 11 πλοία χωρητικότητας 93.800 dwt και 2 πλοία χωρητικότητας 87.000 dwt που έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν από την κορεατική Daewoo το 2024 έως το 2026 και τη Samsung το τρίτο τρίμηνο του 2024.

Τα πλοία είναι υψηλών προδιαγραφών με κόστος άνω των 230 εκατομμυρίων δολαρίων το καθένα.

Η Maran Tankers έχει συνάψει συμβόλαιο με την κινεζική New Times Shipbuilding για οκτώ δεξαμενόπλοια suezmax χωρητικότητας 155.000 dwt για παράδοση το 2026 και το 2027.

Όσο εντυπωσιακό και αν είναι το χαρτοφυλάκιο νέων πλοίων της Maran, είναι μόλις το πέμπτο μεγαλύτερο βιβλίο παραγγελιών που κατέχουν ελληνικά συμφέροντα σε όρους πλοίων και το τρίτο μεγαλύτερο σε όρους dwt.

Ο Γιώργος Προκοπίου, διαχειριστής ενεργειακών πλοίων υπό τις σημαίες Dynacom/ Dynagas/ Bulker Sea Traders έχει το μεγαλύτερο βιβλίο παραγγελιών σύμφωνα με τη Νaftiliaki με 30 πλοία με μεταφορική ικανότητα λίγο κάτω από 3 εκατομμύρια dwt.

Η TMS Dry και η TMS Cardiff Gas του Γιώργου Οικονόμου έχουν παραγγείλει 22 πλοία με χωρητικότητα λίγο μεγαλύτερη από 2,7 εκατομμύρια dwt.

Τα 21 πλοία της Maran έχουν παραγγελία συνολικής χωρητικότητας 2,45 εκατομμυρίων dwt και μόλις που ξεπερνούν τα 2,44 εκατομμύρια dwt που έχουν παραγγείλει τα 26 πλοία του ομίλου Capital Management υπό τον Ευάγγελο Μαρινάκη που έχουν συμβόλαιο στην Κίνα και την Κορέα.

Η Evalend Shipping υπό την ηγεσία του Κρίτωνα Λεντoύδη έχει κλείσει 28 μονάδες χωρητικότητας λίγο κάτω από 2 εκατομμύρια dwt στην Κίνα και την Κορέα.

Ο μεγαλύτερος διαχειριστής στόλου στην Ελλάδα, η Αγγελική Φράγκου, έχει παραγγείλει 22 πλοία. Η διαχειρίστρια του σταθερού 177 πλοίων Navios Shipmanagement έχει παραγγείλει 12 δεξαμενόπλοια, έξι aframaxes και έξι 52.000 τόνων στην Κορέα και 10 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, οκτώ χωρητικότητας 63.000 dwt και δύο χωρητικότητας 82.000 dwt στην Κίνα με παράδοση των πλοίων από τώρα έως το πρώτο εξάμηνο του 2027.

Η Evalend έχει το πιο ποικιλόμορφο βιβλίο παραγγελιών με δύο suezmax, τέσσερα panamax και έξι δεξαμενόπλοια handysize, τέσσερα bulkers 40.000 dwt εννέα πλοία μεταφοράς υγραερίου από 26.286 dwt έως 58.263 dwt και δύο πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου 174.000 dwt. Τα κινεζικά και κορεατικά ναυπηγεία πρόκειται να παραδώσουν τα πλοία από τώρα έως το τέλος του 2027.

Διαβάστε ακόμη

Ποια επιδόματα χάνουν οι επαγγελματίες με το νέο σύστημα φορολόγησης

Το τρολ Πεν και ο-δεν είμαι εγώ-Θάνος, η Πράβντα, η Τζάκρη και η εφοπλιστίνα, ο Stefanos, ο Τάιλερ και η Παγώνη, η HIG που αγοράζει ξενοδοχεία 

ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή: Ποιο είναι το έργο του Καφηρέα που εκτινάσσει κερδοφορία και ισχύ της εταιρείας

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ