Στραμμένα επάνω της έχει τα φώτα της δημοσιότητας η ελληνόκτητη ναυτιλία η οποία κυριαρχεί στις θάλασσες του κόσμου.

Οι επίσημες έρευνες, οι οποίες διαδέχονται η μία την άλλη, την φέρνουν στην πρώτη θέση. Μπορεί οι αριθμοί να αποκλίνουν λίγο μεταξύ τους διότι χρησιμοποιούν διαφορετικές παραμέτρους, όμως το γενικό αποτέλεσμα είναι το ίδιο.

Σύμφωνα με τη Value Vessels, η αξία του ελληνόκτητου στόλου έχει αυξηθεί κατά 32% τα τελευταία τρία χρόνια φθάνοντας τα 132,58 δισεκατομμύρια δολάρια και αριθμώντας 4.546 πλοία.

Η αξία των 187 υπό ναυπήγηση πλοίων για λογαριασμό ναυτιλιακών εταιρειών ελληνικών συμφερόντων αγγίζει τα 14,99 δισεκατομμύρια δολάρια.

Ειδικότερα:

1. Φορτηγά πλοία 2.298 και 28 υπό ναυπήγηση

2. Δεξαμενόπλοια 1.362 και 96 υπό ναυπήγηση

3. Container vessels 420 και 21 υπό ναυπήγηση

4. LNG 94 και 22 υπό ναυπήγηση

5. LPG 103 και 18 υπό ναυπήγηση

6. Επιβατηγά, εμπορικά και άλλου τύπου 269 και 187 υπό ναυπήγηση.

Νεότερη έρευνα, αυτή τη φορά από τη Διεθνή Ένωση Ναυτιλιακών Ασφαλίσεων-IUMI, καταδεικνύει ότι επικεφαλής της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας παρέμεινε και το 2021 η ελληνόκτητη ναυτιλία με 17%. Τα κινεζικών συμφερόντων πλοία αντιπροσωπεύουν το 15% και ακολουθούν οι Ιάπωνες με 12%

Τα στοιχεία είναι ενημερωμένα μέχρι και τον Αύγουστο του 2021.

Το αξιοσημείωτο είναι ότι οι ασιατικών συμφερόντων εταιρείες ελέγχουν συνολικά το 42% του παγκόσμιου στόλου έναντι 20% των ευρωπαϊκών. Μετά την Ελλάδα στην Ευρώπη ακολουθεί η Γερμανία με μόλις 4%.

Ο μέσος όρος ηλικίας του παγκοσμίου στόλου αυξήθηκε στα 21,5 έτη ή στα 14,7 για πλοία χωρητικότητας άνω των 2.000 gross tonnage.

Την πρωτοκαθεδρία των Ελλήνων στις θάλασσες επιβεβαιώνει και η ετήσια έκδοση “Review Maritime Transpoprt 2021” της UNCTAD που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα. Αναφέρει ότι ο υπό ελληνικής ιδιοκτησίας στόλος αποτελεί το 17,64% του παγκόσμιου στόλου με την Κίνα να έχει ανάβει στη 2η θέση με ποσοστό 11,56% και την Ιαπωνία να έχει υποχωρήσει στην τρίτη θέση με 11,43%. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν η Σιγκαπούρη με 6,57% και το Χονγκ Κονγκ με 4,292%.

Η επόμενη μετά την Ελλάδα ευρωπαϊκή θαλάσσια δύναμη είναι η Γερμανία με ποσοστό 4,07%. Στην έκθεση οι συντάκτες της επισημαίνουν ότι ο αντίκτυπος της πανδημίας στους όγκους του μεταφερόμενου μέσω θαλάσσης εμπορίου το 2020 ήταν χαμηλότερης έντασης από ό,τι υπολογιζόταν αρχικώς αλλά προβλέπουν ότι οι επιπτώσεις τις υγειονομικής κρίσης θα είναι εκτεταμένες και θα μπορούσαν να μεταμορφώσουν τις θαλάσσιες μεταφορές.

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, η Ελλάδα παραμένει η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη παγκοσµίως. Με στόλο 4.901 πλοίων, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 19,42% της παγκόσµιας χωρητικότητας σε τόνους deadweight (dwt). To 2020, ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε περισσότερο από 4% φτάνοντας περίπου τα 364 εκατοµµύρια τόνους dwt.

Η Ελλάδα συνεχίζει να αυξάνει το µερίδιό της στον στόλο που ελέγχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ). Οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν το 58% της χωρητικότητας της ΕΕ . Περισσότερο από το ένα τρίτο του ελληνόκτητου στόλου ή 1.706 πλοία, φέρουν σηµαία Κράτους Μέλους της ΕΕ.

Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο του παγκόσµιου θαλάσσιου εµπορίου, καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν:

• το 30,25% του παγκόσµιου στόλου δεξαµενοπλοίων,

• το 14,64% του παγκόσµιου στόλου µεταφοράς χηµικών και παραγώγων πετρελαίου,

• το 15,58% του παγκόσµιου στόλου υγραεριοφόρων (LNG / LPG),

• το 20,04% του παγκόσµιου στόλου µεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου,

• το 9,53% του παγκόσµιου στόλου µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επενδύουν σε νεότευκτα πλοία: Το 2020 οι ελληνικών συµφερόντων παραγγελίες ναυπήγησης ανήλθαν σε 104 πλοία (άνω των 1.000 gt) ή 14,36 εκατοµµύρια τόνους dwt, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 10,99% της παγκόσµιας χωρητικότητας υπό παραγγελία. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επενδύουν σε νέα και ενεργειακά αποδοτικά πλοία, µε τη µέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου (9,54 έτη) να είναι χαµηλότερη από τη µέση ηλικία του παγκόσµιου στόλου (9,87 έτη).

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Greek Shipping Co operation Committee) που δημοσιεύθηκαν την περασμένη άνοιξη οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 26,5% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων και το 14,9% των φορτηγών.

Οι ναυπηγήσεις

Η ξέφρενη ανοδική πορεία της ναυλαγοράς για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αλλά και για τα φορτηγά και η κακή εικόνα για τα δεξαμενόπλοια αποτυπώνεται στις παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων μέσα στο 2021. Είναι ξεκάθαρο ότι οι γιάρδες δεν προλαβαίνουν να ναυπηγούν container ships. Πήραν 55 παραγγελίες το 2019, 341 το 2020 και 349 το 2021.

Στα φορτηγά η εικόνα στο order book είναι κάπως…περίεργη.

Παρά την άνοδο της ναυλαγοράς, οι παραγγελίες για ναυπηγήσεις είναι πολύ λιγότερες. Για το 2021 είναι 102, το 2020 ήταν 160 και το 2019 είχαν φθάσει τις 188. Όμως όπως εξηγούν οι ειδικοί, οι λίγες παραγγελίες για νέα πλοία κρατάνε την προσφορά χωρητικότητας σε υγιή επίπεδα και είναι ένας από τους λόγους που ανεβαίνουν τα ναύλα, σε συνδυασμό βέβαια και με την αύξηση της ζήτησης για στοκάρισμα εμπορευμάτων.

Η Value Vessels δημοσίευσε ανάλυση με στατιστικά στοιχεία για τις παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων τους επτά πρώτους μήνες του 2021. Ο αριθμός τους στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ανήλθε στα 694 πλοία. Οι πολλές παραγγελίες container vessels και πλοίων μεταφοράς αερίων αντιστάθμισε τη μειωμένη κινητικότητα για κατασκευή φορτηγών πλοίων.

Οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες έχουν σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για 104 πλοία (άνω των 1.000 gt) ή 14,36 εκατοµµύρια τόνους dwt, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 10,99% της παγκόσμιας χωρητικότητας υπό παραγγελία.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επενδύουν σε νέα και ενεργειακά αποδοτικά πλοία, µε τη µέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου (9,54 έτη) να είναι χαµηλότερη από τη µέση ηλικία του παγκόσµιου στόλου (9,87 έτη).

Διαβάστε ακόμη:

Τουρκία: Η οικονομία βυθίζεται και ο Ερντογάν καρατομεί τους υπουργούς του

Ενέργεια: Σκληρό πόκερ με τους Ρώσους – Κρίσιμο ραντεβού Μητσοτάκη – Πούτιν για φθηνότερο φυσικό αέριο

Alpha Bank: Ολοκληρώθηκε το Project Riviera μετά τη σύναψη σύναψης οριστικής συμφωνίας με την OTP Bank