Από τις ΗΠΑ μέχρι την Τουρκία και από την Μεγάλη Βρετανία  μέχρι την Αυστραλία, ο αυξανόμενος πληθωρισμός ανησυχεί έντονα τις κεντρικές τράπεζες. Από την περασμένη εβδομάδα, η Federal Reserve αύξησε τα επιτόκια κατά 0,5% στοχεύοντας σε ένα εύρος επιτοκίων μεταξύ 0,75% και 1%. Σημαντική αύξηση, η οποία είναι η μεγαλύτερη από το 2000 και ακολουθεί αύξηση 0,25% του Μαρτίου. Αμέσως μετά, η Τράπεζα της Αγγλίας αύξησε τα βασικά της επιτόκια κατά 0,25% σε 1% αφού είδε τον ετήσιο πληθωρισμό του Ηνωμένου Βασιλείου να έφθασε σε υψηλό 30 ετών στο 7% τον Μάρτιο. Εν τω μεταξύ, η κεντρική τράπεζα της Τσεχίας συνεχίζει να αυξάνει τα επιτόκια που έχουν φτάσει στο 5,75%, σημειώνοντας την όγδοη συνεχόμενη αύξηση από τον Ιούνιο του 2021. Επιπλέον, η κεντρική τράπεζα της Αυστραλίας αύξησε τα επιτόκια για πρώτη φορά σε περισσότερο από μια δεκαετία στο 0,35%, από χαμηλό ρεκόρ 0,1%.

Οι κύριοι παράγοντες που συμβάλλουν στον τρέχοντα πληθωρισμό, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν την  ενεργειακή κρίση και τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, οδήγησαν  το κόστος των εμπορευμάτων, της ενέργειας και της εργασίας σε υψηλότερα επίπεδα, τα οποία επηρεάζουν άμεσα τις τιμές νεότευκτων πλοίων.

Η μέση τιμή νεότευκτου πλοίου μεταφοράς χύδην φορτίου είναι σχεδόν 25% υψηλότερη από πέρυσι, ενώ η μέση τιμή για ένα νεότευκτο δεξαμενόπλοιο είναι περίπου 20% υψηλότερη σε ετήσια βάση.

Σύμφωνα με την εβδομαδιαία ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers “στην αγορά χύδην φορτίων, οι αυξανόμενες τιμές των νεότευκτων, σε συνδυασμό με τα σταθερά επίπεδα ναύλων, έχουν άμεση σχέση με τις  τιμές των  μεταχειρισμένων.

Σε ετήσια βάση, οι τιμές Cape παρουσίασαν μέση αύξηση 24%, οι τιμές Panamax αυξήθηκαν κατά 34%, ενώ τα Handymaxes & Handysizes αυξήθηκαν περισσότερο από 50%.

“Είναι αρκετά ενδιαφέρον ότι τα φορτηγά πλοία Handymax & Handysize ηλικίας 20 ετών παρουσίασαν την υψηλότερη αύξηση στην τιμή, πάνω από 100% σε ετήσια βάση, κυρίως λόγω του ότι τα ετήσια κέρδη τους ήταν σημαντικά υψηλότερα από ό,τι πριν από ένα χρόνο”  επισημαίνεται στην ανάλυση.

Στη συνέχεια γίνεται αναφορά στις διαλύσεις:   

“Πρέπει να σημειωθεί ότι η τιμή του σκραπ έχει αυξηθεί σχεδόν 40% σε ετήσια βάση, παράγοντας που έχει επίσης επηρεάσει θετικά την τιμή των πλοίων ηλικίας άνω των 20 ετών”.

Στα  δεξαμενόπλοια, οι χαμηλοί ναύλοι έχουν αποτρέψει τις μεγάλες αυξήσεις τιμών για αγοραπωλησίες second hand tankers. Οι τιμές για τα VLCC έχουν αυξηθεί κατά μέσο όρο κατά 9%, ενώ τα Suezmaxes και τα MR κατά μέσο όρο κατά 12%, τα Aframaxes με χημικά δεξαμενόπλοια κατά μέσο όρο κατά 20%.

Ναυλαγορές

Όσο αφορά τις ναυλαγορές, χθες, Δευτέρα 9 Μαΐου  ο  BDTI- δείκτης για τα πλοία μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου και fuel oil  μειώθηκε  σε σύγκριση με το κλείσιμο της Παρασκευής 6 Μαΐου κατά 0,2%   και έκλεισε στις   1.160 μονάδες.

Ο BCTI-δείκτης για τα δεξαμενόπλοια  που μεταφέρουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ «άσπρο» αυξήθηκε κατά 1,3%, και έκλεισε στις 1.416.

Στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου:

–  ο δείκτης BDI έκλεισε την εβδομάδα στις 2.831 μονάδες ποσοστό αύξησης 4,2%

– ο BCI για τα capesize στις 3.185 μονάδες, αύξηση 4,2%

– ο BPI για τα  Panamax, στις 3.233 , αύξηση 1,8%

– ο ΒSI για τα Supramax στις 2.732 αύξηση 0,1%

και ο ΒHSI για τα  Handysizes στις 1.650 μονάδες, αύξηση 0,6%.

Διαβάστε ακόμη

Τροπολογία ΥΠΟΙΚ: Όλα έτοιμα για πληρωμή του νέου ΕΝΦΙΑ σε 21 ημέρες

Τα μέτρα τσιμπάνε, ο ανασχηματισμός παίζεται, το ΤΑΙΠΕΔ ξανακοιτάει ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ και ο Κυπριώτης βαδίζει το τελευταίο μίλι 

Έρχεται νέο ηλεκτροσόκ από τον πληθωρισμό – Διψήφιο άλμα μετά από 28 χρόνια