Του Μηνά Τσαμόπουλου

Οι ελλιπείς λιμενικές υποδομές λειτουργούν σαν βραδυφλεγή βόμβα στα θεμέλια του ελληνικού τουρισμού και ειδικότερα της ακτοπλοίας-κρουαζιέρας. Ανεπαρκή σχέδια, κατασκευαστικά λάθη, ανύπαρκτη συντήρηση και λανθασμένη έως μηδενική αξιοποίηση των εισπραττόμενων λιμενικών τελών συνθέτουν την εικόνα της απογοήτευσης.

Την σοβαρή αυτή επισήμανση-καταγγελία έκανε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλης Σακέλλης, μιλώντας στο 7ο Πανελλήνιο Συνέδριο Λιμενικών Έργων.

«Όλα τα λιμάνια μας είναι προβληματικά για διαφόρους λόγους και εάν σήμερα έχουμε πετύχει την αδιάκοπτη εξυπηρέτηση των νησιών, το οφείλουμε στις ικανότητες των ναυτικών μας και στα σύγχρονα πλοία μας. Στο άμεσο μέλλον όμως προβλέπουμε ότι οι λιμενικές μας υποδομές θα αποτελέσουν ανασχετικό παράγοντα εξελίξεων αφού ήδη διαπιστώνουμε αδυναμία των λιμανιών μας να υποδεχθούν τα προσφερόμενα ή τα κατάλληλα πλοία γεγονός που έχει αρνητικές συνέπειες στην εξυπηρέτηση των νησιών αλλά και στο κόστος λειτουργίας των πλοίων και στο κόστος των εισιτηρίων» τόνισε ο Μιχάλης Σακέλλης:

«Η Ένωση πλοιάρχων με συνεχείς παρεμβάσεις και αναφορές έχει αναδείξει με ακρίβεια τα προβλήματα των λιμανιών, την ανεπαρκή συντήρησή τους και την ανεπάρκεια των υποδομών στην εξυπηρέτηση των επιβατικών πλοίων. Για την κατάσταση αυτή οι κατασκευαστές των λιμανιών μας πρέπει να αναζητήσουν τις αιτίες στις οποίες οφείλεται η σημερινή προβληματική κατάσταση.

Ανεπαρκή σχέδια, κατασκευαστικά λάθη, ανύπαρκτη συντήρηση και λανθασμένη έως μηδενική αξιοποίηση των εισπαττόμενων λιμενικών τελών. Τι φταίει; Είναι ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν για να αποφύγουμε παρόμοιες θλιβερές καταστάσεις στο μέλλον».

Στη συνέχεια υπογράμμισε τα λάθη που γίνονται στην επιλογή των λιμανιών:

«Αλλά δεν είναι μόνο ο σχεδιασμός και η κατασκευή που δημιουργούν προβλήματα αλλά και οι λανθασμένες πολιτικές αποφάσεις στην επιλογή των λιμανιών που κατασκευάζονται π.χ. το συχνό φαινόμενο κατασκευής δυο λιμανιών στο ίδιο νησί χωρίς να υπάρχει λόγος (Αμοργός, Κάρπαθος κ.τλ.), στο μέγεθος τους και τον σκοπό που εξυπηρετούν.

Αποδείξεις των όσων προαναφέραμε είναι η καθίζηση του προβλήτα 1 του container terminal του Πειραιά, η σχεδόν ανυπαρξία λιμανιού στην Σαντορίνη και η απίστευτη ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού και των πλοίων στο πιό δημοφιλές νησί του κόσμου, το λιμάνι της Καλύμνου, της Τήνου, της Κάσου, της Ανάφης, της Φολεγάνδρου, ακόμα και η έλειψη προστασίας σε έντονα καιρικά φαινόμενα στην Κρήτη κτλ.

Η ελληνική Ακτοπλοΐα αποτελεί το 19,2% των ενδομεταφορών της ΕΕ. Η εξάρτηση της Ελλάδας από τις Ακτοπλοϊκές υπηρεσίες στις οποίες κυρίαρχο ρόλο παίζουν τα λιμάνια, είναι δεκαπλάσια σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη λαμβανομένου υπόψη ότι ο συντελεστής μεταφορικού έργου/πληθυσμού είναι 3,4 στην Ελλάδα και 0,32 στην Ευρώπη».