Η μακροοικονομική αβεβαιότητα έχει επηρεάσει και τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ο πληθωρισμός που βρίσκεται σε ιστορικά υψηλά μειώνει τη δύναμη των καταναλωτών.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία και η συμφόρηση πλοίων στα μεγάλα λιμάνια του κόσμου προκαλούν νέες αναταραχές στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Παρ’ όλα αυτά τα ναύλα παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, ενώ το υψηλό κόστος των καυσίμων ίσως οδηγήσει σε μείωση της ταχύτητας πλεύσης των πλοίων, άρα πιο μεγάλα σε χρονική διάρκεια ταξίδια που θα μειώσουν ακόμη περισσότερο την προσφερόμενη χωρητικότητα, οδηγώντας σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα τα ναύλα.

Τη σημερινή εικόνα της αγοράς καταγράφει μιλώντας στο «b.s.» ο Φίλιππος Προκοπάκης, εμπορικός διευθυντής-επικεφαλής των τμημάτων για ναυλώσεις και αγοραπωλησίες της Danaos Shipping Co Ltd, ενώ κάνει προβλέψεις και για την επόμενη μέρα για τον κλάδο:

«Η αγορά των containers όσον αφορά το freight, δηλαδή τη σχέση μεταξύ των εταιρειών τακτικών γραμμών, των Liners και των εταιρειών που μεταφέρουν τα τελικά καταναλωτικά τους προϊόντα (Shippers) όπως η Ιkea, Wall-Mart κ.λπ. είναι σε ένα συνεχόμενο καθοδικό momentum, καθώς η πιθανότητα επιβράδυνσης της ευρωπαϊκής και αμερικανικής οικονομίας είναι ένα ορατό σενάριο με έντονες πληθωριστικές πιέσεις οι οποίες συρρικνώνουν το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών.

Αλλος παράγοντας που μειώνει και θα μειώσει ακόμη περισσότερο τη ζήτηση προϊόντων και την καταναλωτική συμπεριφορά, γεγονός που θα έχει επιπτώσεις στα container vessels, είναι ο πόλεμος στην Ουκρανία. Επίσης, υπάρχουν και έμμεσες συνέπειες του πολέμου, όπως η δραματική αύξηση της τιμής του αερίου. Στο κάδρο των παραγόντων αποσταθεροποίησης της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας μπαίνουν και οι επιπτώσεις της νομισματικής πολιτικής που ακολουθήθηκε στα χρόνια της πανδημίας στον δυτικό κόσμο».

Επί του πρακτέου ο Φίλιππος Προκοπάκης αναφέρει: «Βλέπουμε ότι πολλά μακροχρόνια συμβόλαια freight, δηλαδή συμβόλαια μεταξύ των Liners και των Shippers, που κλείστηκαν στην περίοδο της πανδημίας τώρα είναι σε καθεστώς επαναδιαπραγμάτευσης. Θα πρέπει να επισημανθεί πως παρότι παρατηρείται μια συνεχόμενη πτώση, οι ναύλοι στο freight εξακολουθούν σήμερα να είναι τρεις και τέσσερις φορές σε υψηλότερο επίπεδο από τα υψηλά του 2019 και του 2020 και αυτό θα βοηθήσει τις Liners εταιρείες να συνεχίσουν να παράγουν αστρονομικά αποτελέσματα και πάρα πολύ υψηλή κερδοφορία και το 2022» και προσθέτει:

«Ολα τα παραπάνω βέβαια έχουν άμεση επίπτωση στις Liners εταιρείες και όχι στους tonnage providers όπως είναι η Danaos που έχει ήδη τη πλειονότητα των πλοίων της σε μακροχρόνιες χρονοναυλώσεις στις Liners και σε πολύ υψηλούς ναύλους και αναμένεται να διατηρήσει την ισχυρή κερδοφορία της για αρκετά χρόνια ακόμα ανεξαρτήτως της πορείας της λεγόμενης spot αγοράς.

Στο πεδίο της χρονοναύλωσης τα πράγματα παραμένουν πολύ υψηλά αν και παρατηρείται μια μικρή πτώση στη διάρκεια των ναυλώσεων καθώς και στη διάθεση των ναυλωτών να ναυλώσουν πλοία για ημερομηνίες πολύ μπροστά και μέσα στο 2023. Η προσφορά πλοίων μέχρι τα μέσα του 2023 είναι αρκετά μικρή, άρα, τεχνητά ή μη, το επίπεδο ναυλαγοράς θα παραμείνει αρκετά υψηλό και σταθερό τουλάχιστον μέχρι τότε».

Οσον αφορά τις αξίες των πλοίων, ο Φίλιππος Προκοπάκης αναφέρει ότι «ακόμα παραμένουν σε πολύ υψηλό επίπεδο καθώς οι ίδιοι οι ναυλωτές ήταν και είναι κυρίως ακόμα οι αγοραστές έχοντας να επιλέξουν μεταξύ μιας ακριβής και μεγάλης σε διάρκεια χρονοναύλωσης και μιας αγοράς σε υψηλό κόστος που όμως το πλοίο θα παραμείνει στον έλεγχό τους για τον υπολειπόμενο χρόνο της ζωής του. Μόλις η ναυλαγορά διορθώσει, οι αξίες αναγκαστικά θα ακολουθήσουν».

«Βλέποντας και κάνοντας»

«Η ναυλαγορά των container ships βρίσκεται επί του παρόντος σε κατάσταση “βλέποντας και κάνοντας” καθώς υπάρχουν έντονες ενδείξεις μακροοικονομικής αβεβαιότητας και οι ναυλωτές ζητούν συμφωνίες μικρότερης διάρκειας για τα λίγα πλοία που είναι σήμερα διαθέσιμα προς ναύλωση» σχολίασε ο πλοιοκτήτης Γιώργος Γιουρούκος, εκτελεστικός πρόεδρος της εισηγμένης Global Ship Lease, η οποία διαχειρίζεται στόλο από 65 containerships μεταφορικής ικανότητας από 1.118 έως 11.040 «κουτιών». Επίσης, προέβλεψε ότι η προσφορά χωρητικότητας στα μεσαίου και μικρότερου μεγέθους containeships θα μετριαστεί τα επόμενα χρόνια σε σύγκριση με τα μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας πλοία:

«Πιστεύουμε ότι ο συνδυασμός πολλών κανονισμών σχετικών με την απανθρακοποίηση, της σχετικά μεγάλης ηλικίας του παγκόσμιου στόλου και της σχεδόν μηδενικής δραστηριοποίησης στις διαλύσεις πλοίων τα τελευταία χρόνια καταδεικνύει ότι η καθαρή ανάπτυξη του στόλου των μεσαίων και μικρών πλοίων θα παραμείνει αρκετά περιορισμένη στο άμεσο μέλλον».

Ο δρ Ιωάννης Κούστας, διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης ναυτιλιακής εταιρείας Danaos, με στόλο που απαρτίζεται από 71 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αναφέρει: «Μια σειρά παραγόντων, συμπεριλαμβανομένων των υψηλών τιμών της ενέργειας, του πληθωρισμού και των επιπτώσεων από τον πόλεμο της Ουκρανίας θα οδηγήσουν σε επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης, γεγονός που θα επηρεάσει αρνητικά τους όγκους του εμπορίου» και προσθέτει:

«Τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα που συνεχίζονται αλλά και η αναζωπύρωση της πανδημίας του κορωνοϊού στην Κίνα διατηρούν τους αυξημένους χρόνους αναμονής στα λιμάνια σε υψηλά επίπεδα. Επιπλέον η αύξηση του κόστους των καυσίμων πιθανότατα να ωθήσει τις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών, τις Liners, να μειώσουν τις ταχύτητες πλεύσης των πλοίων. Ωστόσο δεν αναμένεται αυτό να συμβεί μέχρι το β’ τρίμηνο του 2023».

Επίσης εκτιμά ότι «οι παράγοντες αυτοί θα οδηγήσουν τους ναύλους σε επίπεδα πολύ υψηλότερα από τα προ πανδημίας. Προς το παρόν οι τιμές των ναύλων παραμένουν σε πολύ καλό επίπεδο καθώς η διαθέσιμη χωρητικότητα είναι μικρή».

Διαβάστε ακόμη

Πιο πάνω και από το 2019 ο Αύγουστος και στα airbnb (πίνακας)

HERMES: Οι ελληνικές «ρίζες» και οι «χρυσές» business για το σύμβολο του απόλυτου luxury (pics)

ΔΕΘ: «Επιταγή ακρίβειας», αυξήσεις συντάξεων και Fuel Pass-3