του Μηνά Τσαμόπουλου

Το πλήρες στρατηγικό πρόγραμμα της ΣΕΠ-COSCO για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, ώστε ο Πειραιάς να ξαναγίνει το Νο 1 λιμάνι της Μεσογείου, τις επενδύσεις με την κατασκευή τριών νέων προβλητών, τις επαφές με μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας, τη συνεργασία με άλλα ελληνικά τουριστικά λιμάνια και την προσέλκυση τουριστών από την Κίνα αποκάλυψε ο εμπορικός διευθυντής της εταιρείας Αναστάσιος Βαμβακίδης σε μία από τις σπάνιες τοποθετήσεις του.

βαμβακιδ

«Το όραμά μας για την κρουαζιέρα είναι ο Πειραιάς να γίνει ξανά το Νο 1 λιμάνι κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, θέση την οποία κατείχε πριν από 10 χρόνια, ενώ τώρα έχει αντικατασταθεί από τη Βαρκελώνη. Στο πλαίσιο της υλοποίησης αυτού του οράματος και της στρατηγικής την οποία πρέπει να ακολουθήσουμε για την επίτευξή του έχουμε ήδη προχωρήσει σε συναντήσεις με παράγοντες και φορείς της ελληνικής αλλά και της ξένης αγοράς, καθώς και με ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται ήδη στον Πειραιά ή και με άλλες που στοχεύουμε να φέρουμε στον Πειραιά», επεσήμανε ο κ. Βαμβακίδης μιλώντας στο 4ο Ναυτιλιακό Συνέδριο που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα υπό την αιγίδα του Ελληνικού Ινστιτούτου Οικονομικής Διοικήσεως.

«Μέσα από αυτή την επικοινωνία καταγράφονται οι ανάγκες των πελατών για τις ήδη προσφερόμενες υπηρεσίες, για πολλές από τις οποίες υπάρχουν παράπονα, καθώς και για νέες προστιθέμενης αξίας τις οποίες προσφέρουν μεγάλα ανταγωνιστικά και μη λιμάνια κρουαζιέρας και τις οποίες θέλουμε και πρέπει να προσφέρουμε», τόνισε ο εμπορικός διευθυντής της ΣΕΠ και προσέθεσε: «Εχοντας δεδομένη από την υπογραφείσα συμφωνία τη δέσμευση της COSCO για επενδύσεις στο Cruise Terminal είναι υποχρέωσή μας οι επενδύσεις αυτές να στοχεύουν άμεσα και σε βάθος χρόνου στην εξυπηρέτηση των φιλοξενούμενων πελατών της κρουαζιέρας, αλλά και των πληρωμάτων των κρουαζιερόπλοιων ανεξαρτήτως μεγέθους και δραστηριότητας».

 

Οι παράμετροι

Σύμφωνα με τον κ. Βαμβακίδη:
«1. Μία από τις παραμέτρους που έχει διατυπωθεί ότι πρέπει να προβλεφθεί άμεσα είναι η καθιέρωση και η γνωστοποίηση ενιαίας πολιτικής bearth allocation (προεξασφάλιση θέσεων ελλιμενισμού) που αφορά όλους τους πελάτες. Ο χρονικός ορίζοντας για την υλοποίηση του στόχου αυτού είναι ο προσεχής Οκτώβριος.
2. Στην ίδια στρατηγική με άξονα τη δυνατότητα ευελιξίας, ο Πειραιάς, ως κεντρικό λιμάνι και σχεδόν το μοναδικό στο home porting, θα πρέπει να δημιουργήσει συνέργειες με άλλα ελληνικά λιμάνια για την εύρυθμη λειτουργία του συστήματος.

3. Σημαντικός παράγοντας επιλογής μιας εταιρείας κρουαζιέρας ενός λιμανιού είναι η ασφάλεια που παρέχει πρωτίστως στον φιλοξενούμενο αλλά και στο πλοίο. Και δεν φτάνει μόνο να υπάρχει σχέδιο ISPS, αλλά πρέπει ο επιβάτης να μπορεί να βλέπει ένστολους οι οποίοι του δίνουν τη σιγουριά της ασφάλειας του λιμανιού.
4. Επιπροσθέτως πρέπει να εξασφαλιστεί η συνεργασία για την επαρκή διάθεση προσωπικού των αρμόδιων αρχών, δηλαδή Λιμεναρχείου, Τελωνείου, Ελληνικής Αστυνομίας για τον έλεγχο διαβατηρίων και την κάλυψη των αναγκών των τερματικών σταθμών κρουαζιέρας.

5. Μια άλλη απαραίτητη αλλά και επιβεβλημένη συνεργασία είναι αυτή με τον Δήμο Πειραιά. Εχει ήδη ξεκινήσει η προσπάθεια δημιουργίας ομάδας εργασίας η οποία θα επεξεργαστεί προτάσεις και των δύο πλευρών για την τροχονομία της πόλης όλο το 24ωρο, με έμφαση τις ώρες αιχμής, αλλά και τις πολιτιστικές δράσεις για την παραμονή των φιλοξενουμένων στην πόλη του Πειραιά με στόχο την ενδυνάμωση της τοπικής αγοράς».

Ο κ. Βαμβακίδης εστίασε στην τεχνογνωσία της COSCO στα logistics αλλά και στην ανάπτυξη της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης τονίζοντας: «Η τεχνογνωσία και η εμπειρία μας στον τομέα των logistics θα μας επιτρέψουν να προσφέρουμε ολιστικής μορφής υπηρεσίες και σε αυτόν τον τομέα σε όλους τους πελάτες μας, καθώς επίσης και της ναυπηγοεπισκευαστικής δυνατότητας που έχει ο Πειραιάς στη Ζώνη του Περάματος να παρέχει υπηρεσίες σε μεγάλο αριθμό κρουαζιερόπλοιων».
Ανάπτυξη home porting

Στα σχέδια της ΣΕΠ-COSCO είναι η ανάπτυξη του home porting στον Πειραιά: «Στοχεύουμε σε συνεργασία με εταιρείες κρουαζιέρας με το διεθνές αεροδρόμιο “Ελευθέριος Βενιζέλος” και με μεγάλες αεροπορικές εταιρείες να αναπτύξουμε το home porting στον Πειραιά. Είναι σημαντικό αλλά και επιβεβλημένο να δημιουργηθούν απευθείας συνδέσεις της Ελλάδας με άλλες ηπείρους με υπερατλαντικές πτήσεις».

Ιδιαίτερο βάρος θα δώσει η ΣΕΠ-COSCO στην προσέλκυση τουριστών από την Κίνα: «Εχουμε προσβάσεις σε αυτή την αγορά η οποία αριθμεί 100 εκατομμύρια τουρίστες. Ενα έστω και μικρό, αρχικά, ποσοστό να προεσλκύσουμε θα είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Θα πρέπει να δοθεί λύση στο θέμα της χορήγησης βίζας».
Ο εμπορικός διευθυντής της εταιρείας αναφέρθηκε και στη συνεργασία με τους εργαζομένους στον ΟΛΠ: «Εχουμε μια πολύ καλή συνεργασία με τους συναδέλφους της ΟΛΠ Α.Ε. Προετοιμαζόμαστε για μια νέα αρχή που θα καταστήσει τον Πειραιά πυλώνα ανάπτυξης στη βιομηχανία της κρουαζιέρας στη χώρα αλλά και το λαμπερότερο μαργαριτάρι της Μεσογείου».

Κλείνοντας, ο κ. Βαμβακίδης υπογράμμισε: «Παρόλο που είναι γνωστό ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας προγραμματίζουν δρομολόγια ένα με δύο χρόνια πριν, είναι πάρα πολύ σημαντικό η Ελλάδα και ο Πειραιάς, συγκεκριμένα, να μπορούν να απορροφήσουν και να εκμεταλλευτούν τις επιπλέον ροές από απρόοπτα γεγονότα, όπως η κατάσταση στην Τουρκία, ώστε να καθιερώσουν νέες προοπτικές ανάπτυξης και με την εισαγωγή νέων προορισμών κρουαζιέρας».

Πτώση στην κρουαζιέρα για την Ελλάδα

Για τις προοπτικές της κρουαζιέρας μίλησε ο κ. Θεόδωρος Κόντες, πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας. Τόνισε ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν, θα σημειωθεί μικρή πτώση στον κλάδο στη Μεσόγειο και από το 22,2% της πίτας που κατείχε πέρυσι θα κατέβει στο 21% το 2016. Οσον αφορά την Ελλάδα υπογράμμισε: «Υπολογίζεται ότι στην Ελλάδα θα έρθουν 150.000-200.000 λιγότεροι τουρίστες κρουαζιέρας, ενώ θα γίνουν και 150 λιγότερες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων».

Επίσης αναφέρθηκε στην πρόθεση της Σαντορίνης να γίνει λιμάνι home porting και επεσήμανε τις δυσκολίες που υπάρχουν: «Η Σαντορίνη θέλει να κάνει home porting, αλλά δεν έχει τα κατάλληλα λιμάνια και τις υποδομές. Μέσα στο καλοκαίρι θα υπάρξουν 22 ημέρες που θα είναι πολύ δύσκολες για το νησί, αφού θα το επισκεφθούν περί τους 15.000 επιβάτες σε καθημερινή βάση, τους οποίους όμως δεν μπορεί να εξυπηρετήσει το τελεφερίκ, άρα υπάρχει το ενδεχόμενοι πολλοί να μην προλάβουν να κατέβουν στο νησί. Για την επίλυση του θέματος αυτού έχουμε κάνει, ως Ενωση, συναντήσεις με τους φορείς της Σαντορίνης».

Στα αίτια που η Ανατολική Μεσόγειος δεν έχει εξελιχθεί σε Νο 1 προορισμός κρουαζιέρας στον κόσμο, αν και έχει όλες τις προϋποθέσεις, αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της Celestyal Cruises Κυριάκος Αναστασιάδης: «Εμείς, ως χώρα, έχουμε έλλειψη οράματος και στρατηγικής. Δεν έχουμε κανένα σχέδιο να πουλάμε τουρισμό όλο τον χρόνο, παρότι το επιτρέπουν οι κλιματολογικές συνθήκες της Ελλάδας. Θέλουμε τουρισμό όλο τον χρόνο, όμως οι διαφημίσεις του ΕΟΤ, για παράδειγμα, είναι εγκλωβισμένες στον ήλιο και στο καλοκαίρι. Υπάρχει έλλειψη συντονισμού μεταξύ των αρμόδιων φορέων, ενώ πάσχουμε και στο θέμα των λιμενικών υποδομών. Και αγωνιζόμαστε οι εταιρείες να φέρουμε αποτέλεσμα». Στη συνέχεια αναφέρθηκε στα λιμάνια: «Με ένα μόνο λιμάνι, αυτό του Πειραιά, δεν γίνεται ανάπτυξη της κρουαζιέρας. Οταν πουλάς τουρισμό, πουλάς εμπειρία. Και οι εντυπώσεις που θα έχει ένας τουρίστας πρέπει να είναι θετικές».

«Πιστεύω ότι υπάρχουν μεγάλες προοπτικές για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα. Χρειάζεται όμως συντονισμός και κοινό όραμα», κατέληξε.

Θαλάσσιος τουρισμός

Ο πρόεδρος της Ενωσης Μαρινών Ελλάδος και διευθύνων σύμβουλος της Μαρίνας Φλοίσβου, Σταύρος Κατσικάδης, αφού επεσήμανε ότι στη Γ.Σ. του ΣΕΤΕ τόσο ο πρωθυπουργός όσο και η αναπληρώτρια υπουργός Τουρισμού ανακοίνωσαν ότι υπάρχουν σχέδια αξιοποίησης υποδομών στα οποία έχει ενταχθεί η δημιουργία μεγάλων μαρινών, αναφέρθηκε στους ανασταλτικούς για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού παράγοντες: «Ενώ ο τουρισμός στην Ελλάδα, χάρη στις επιτυχημένες προσπάθειες των αρμόδιων φορέων τουρισμού, με πρωτεργάτη τον ΣΕΤΕ, αλλά και λόγω των συγκυριών στη Μέση Ανατολή, ανακτά σημαντικά μερίδια της διεθνούς αγοράς από το χαμένο έδαφος των προηγούμενων ετών, δεν μπορούμε να πούμε ότι συμβαίνει το ίδιο με τον θαλάσσιο τουρισμό. Τουλάχιστον όχι για τον κλάδο που η εκπροσωπεί η Ενωσή μας.

Οι βασικότεροι λόγοι είναι η εξακολούθηση της φορολογικής στοχοποίησης του σκάφους αναψυχής με διάφορα τέλη και εισφορές, υψηλά φορολογικά τεκμήρια, ο συνεχώς αυξανόμενος συντελεστής ΦΠΑ στις υπηρεσίες ελλιμενισμού και άλλων παροχών στις ελληνικές μαρίνες. Αντί να δίνονται κίνητρα προσέλκυσης των ιδιωτικών σκαφών αναψυχής και των επενδυτών που δραστηριοποιούνται στον χώρο της υψηλής ποιότητας τουρισμού, τον οποίο έχει τόσο ανάγκη η χώρα μας, επιμένουμε στην πολιτική της αβεβαιότητας και της αυξανόμενης φορολογίας σε περίοδο κρίσης, καθιστώντας τις ελληνικές μαρίνες μη ελκυστικές επενδύσεις και μη ανταγωνιστικές έναντι των ξένων. Υπενθυμίζω ότι ο συντελεστής ΦΠΑ στις παροχές των τουρκικών μαρινών είναι μηδενικός».

Επίσης, επισήμανε ότι «ακόμη ισχύουν οι απαγορευτικές διατάξεις και τα εμπόδια προς τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής με σημαία εκτός Ε.Ε. Μάλλον δεν θέλουμε τα επαγγελματικά σκάφη με σημαία ΗΠΑ ή άλλων χωρών και προτιμούμε να τα στέλνουμε στην Τουρκία, στην Κροατία, στην Ιταλία κ.α. Τέλος, οι μαρίνες της χώρας λειτουργούν σε περιβάλλον παντελούς έλλειψης εθνικής στρατηγικής όσον αφορά την προβολή του κλάδου στις διεθνείς αγορές».

Ακτοπλοΐα

Για την ακτοπλοΐα μίλησε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλης Σακέλλης, κάνοντας αναφορά στην εξέλιξη του μεταφορικού έργου τα τελευταία χρόνια και μια απαισιόδοξη πρόβλεψη για το 2016: «Η περίοδος 2009-2015 χαρακτηρίζεται από σοβαρά προβλήματα, με μεγάλη απώλεια μεταφορικού έργου και αύξηση μέχρι και διπλασιασμό του κόστους των καυσίμων. Την περίοδο αυτή η συνολική απώλεια μεταφορικού έργου έφτασε τα 18 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ οι συσσωρευμένες ζημίες των εταιρειών ξεπέρασαν το 1,3 δισ. ευρώ».

Ο ίδιος συνέχισε: «Μέχρι το 2013 η πτώση της κίνησης ήταν συνεχής και οφειλόταν στη μείωση του εσωτερικού τουρισμού. Η κίνηση σταθεροποιήθηκε το 2013 και αυξήθηκε το 2014 περίπου κατά 7% λόγω της αύξησης του εισερχόμενου τουρισμού. Μειώθηκε όμως ξανά το 2015, χωρίς να υπολογίζουμε την κίνηση των προσφύγων. Το 2015 καλύφθηκαν οι ανάγκες μετακίνησης εκατοντάδων χιλιάδων μεταναστών και προσφύγων. Το 2016 αναμένουμε περαιτέρω πτώση του εσωτερικού τουρισμού λόγω της μείωσης της αγοραστικής δύναμης των Ελλήνων και ελπίζουμε στην αύξηση του εισερχόμενου τουρισμού για να καλυφθεί το κενό».

σεπκ1