Μια μεγάλη διεθνής εκδήλωση για την ελληνική ναυτιλία διοργανώνεται από το Propeller Club Πειραιά, σε συνεργασία με την πρεσβεία των ΗΠΑ στην Ελλάδα.

Το βράδυ της 11ης Ιουλίου πραγματοποιείται το πρώτο ετήσιο Hellenic-American Shipping Gala, όπου θα τιμηθούν 27 ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων οι οποίες είναι εισηγμένες στα Χρηματιστήρια των ΗΠΑ, το NASDAQ και το NYSE. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στον «Φάρο» (εξωτερικός χώρος) του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Ο εκάστοτε Αμερικανός πρεσβευτής είναι επίτιμος πρόεδρος του Propeller Club.

«Οι εταιρείες αυτές αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα ανάδειξης της συμβίωσης και της συστηματικής συνεργασίας που υπάρχει μεταξύ των δύο χωρών μας», επισημαίνει στο «business stories» ο πρόεδρος του Propeller Club Port of Piraeus, Κωστής Φραγκούλης, και προσθέτει: «Ως γνωστόν, το Propeller Club αποτελούσε ανέκαθεν τον άμεσο σύνδεσμο της ελληνικής ναυτιλίας με την Αμερική. Η παρουσία των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών στα αμερικανικά χρηματιστήρια είναι σημαντική και μακροχρόνια. Ηρθε λοιπόν η ώρα η συνεργασία αυτή να αναδειχθεί – και αυτό ακριβώς επιθυμούμε να επιτύχουμε με τη διοργάνωση του Hellenic-American Shipping Gala: να αναδείξουμε τη στενή σχέση φιλίας της Ελλάδας με την Αμερική και να τιμήσουμε τις ελληνικές εισηγμένες που αποτελούν αναμφίβολα ένα ακόμα παράδειγμα της εξαιρετικής συνέργειας Ελλάδας – Αμερικής στον τομέα της ναυτιλίας».

Κορυφαίο γεγονός

Το φετινό θα είναι το πρώτο σημαντικό βήμα για την καθιέρωση του Hellenic-American Shipping Gala ως ένα από τα κορυφαία γεγονότα στο ετήσιο ημερολόγιο της ναυτιλίας.

«Η ποντοπόρος εμπορική ναυτιλία είναι κατεξοχήν μια δραστηριότητα εντάσεως κεφαλαίου που ιστορικά χρηματοδοτήθηκε από σημαντικά ποσά δανείων ευρωπαϊκών και αμερικανικών -κυρίως- τραπεζών, τα οποία στήριξαν το προσωπικό και ευρύτερο οικογενειακό μετοχικό κεφάλαιο των Ελλήνων εφοπλιστών», αναφέρει ο κ. Φραγκούλης: «Η πρόσβαση σε περαιτέρω πηγές μετοχικού κεφαλαίου, του πιο ευέλικτου και ευπροσάρμοστου είδους κεφαλαίου, ιδανικού για έναν ευμετάβλητο κλάδο όπως η ναυτιλία, υπήρξε διαχρονικός στόχος πολλών εφοπλιστών».

Σύμφωνα με το αρχείο του Propeller Club Πειραιά, με εξαίρεση τους πρωτοπόρους Μανώλη Κουλουκουντή και Βασίλειο Μαυρολέοντα (London & Overseas Freighters, που εισήχθη στο Λονδίνο το 1950 και τελικά ενσωματώθηκε στον όμιλο Fredriksen το 1997) και τον Αντώνη Αγγελικούση, (Anangel-American Shipholdings, που εισήχθη στο NASDAQ το 1989 και οι μετοχές της επαναγοράστηκαν από την οικογένεια το 2001), η ελληνική ναυτιλία έπρεπε να περιμένει τον όμιλο Τσάκου να σπάσει το ρόδι και να κάνει την πρώτη σύγχρονη εισαγωγή ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας, της Tsakos Energy Navigation, σε μείζον διεθνές χρηματιστήριο, αυτό της Νέας Υόρκης (NYSE). Εκτοτε, το παράδειγμά του ακολούθησε σειρά ελληνικών ομίλων και σήμερα τα δύο Χρηματιστήρια της Νέας Υόρκης, NYSE και NASDAQ, φιλοξενούν 27 εισηγμένες ναυτιλιακές ελληνικών συμφερόντων, με την 27η να εισάγεται φέτος στις 15 Ιουνίου και να είναι συμφερόντων του κ. Χάρη Βαφειά, ο οποίος θα έχει τρεις εισηγμένες, τις Stealth Gas Inc., Imperial Petroleum Inc. και C3is Inc.

Από δύο εισηγμένες έχουν οι:

Αγγελική Φράγκου: Navios Maritime Holdings / Navios Maritime Partners
Αριστείδης Πίττας: EuroDry Ltd. / Euroseas Ltd.
Σεμίραμις Παληού: Diana Shipping Inc. / OceanPal Inc.
Σταμάτης Τσαντάνης: Seanergy Maritime Corp. / United Maritime Corporation
Πέτρος Παναγιωτίδης: Castor Maritime Inc. / Toro Corp.

Πηγή κεφαλαίων

«Εκ του αποτελέσματος, πρόκειται αναμφίβολα για μια επιτυχημένη συζυγία παρά τις κατά καιρούς δυσκολίες που κάθε γάμος αντιμετωπίζει. Η ναυτιλία πάντοτε απαιτούσε σημαντικά κεφάλαια για την έγκαιρη μεγέθυνση και ανανέωση του στόλου κάθε εταιρείας, αλλά σήμερα απαιτούνται επιπλέον ποσά για την επένδυση σε τεχνολογίες που θα τη βοηθήσουν να διαχειριστεί τόσο το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα όσο και την ψηφιοποίηση του κλάδου. Το βάθος των αμερικανικών κεφαλαιαγορών είναι ίσως η πιο αποτελεσματική πηγή τέτοιων κεφαλαίων, ιδιαίτερα αφού πλέον οι επενδυτές εξοικειώθηκαν με τις ιδιαιτερότητες και τη μεταβλητότητα του ναυτιλιακού κλάδου», εξηγεί ο πρόεδρος του Propeller Club Πειραιά και προσθέτει: «Πέραν της πρόσβασης στη μεγαλύτερη και δυναμικότερη επενδυτική κοινότητα του κόσμου, η ανάγκη συμμόρφωσης των εισηγμένων εταιρειών με τους κανόνες των αμερικανικών χρηματιστηρίων αποτελεί μια επιβεβαίωση της ποιότητας και της διαφάνειάς τους, χαρακτηριστικά που τις καθιστούν εξαιρετικά ελκυστικές για πληθώρα παροχών χρηματοδοτικών αλλά και πάσης φύσεως άλλων υπηρεσιών».

Οι spin-off

Η απόφαση του κ. Βαφειά να εισαγάγει και τρίτη εταιρεία στο αμερικανικό χρηματιστήριο έφερε και πάλι στην επιφάνεια το debate για το θέμα των spin-off εταιρειών, που συνεχίζουν να κερδίζουν έδαφος ανάμεσα στους Ελληνες εφοπλιστές.

Κατά χρονική σειρά, μετά τον κ. Πίττα, την κυρία Παληού, τον κ. Βαφειά με την Imperial, ήρθε ο κ. Τσαντάνης, ακολούθησε ο κ. Παναγιωτίδης και πάλι ο κ. Βαφειάς με την τρίτη εταιρεία, οι οποίοι έχουν εισέλθει στο κλειστό έως τώρα κλαμπ όσων «σπάνε» τις εισηγμένες εταιρείες σε δύο και τρία μέρη για να μπορέσουν να αντλήσουν περισσότερα κεφάλαια από την αμερικανική χρηματαγορά. Οι επενδυτές που κυριαρχούν στο αμερικανικό χρηματιστήριο είναι οι μη θεσμικοί, οι λεγόμενοι «day traders», που αγοράζουν μετοχές στα χαμηλά, πουλάνε στα ψηλά της αγοράς και επανατοποθετούνται.

Την ίδια ώρα, οι θεσμικοί επενδυτές παρακολουθούν τις εξελίξεις και την κυκλικότητα της ναυτιλιακής αγοράς. Οι Ελληνες πλοιοκτήτες, που διακρίνονται για το ανήσυχο πνεύμα τους και τη συνεχή κινητικότητα, επιλέγουν να δημιουργούν οι ίδιοι και όχι να ακολουθούν τις εξελίξεις τηρώντας τις προϋποθέσεις ώστε να πείσουν τους επενδυτές για το ναυτιλιακό προϊόν τους. Οι πιο πολλοί είναι υπέρ της δημιουργίας εισηγμένων εταιρειών με συγκεκριμένο τύπο πλοίων και όχι με μεικτούς στόλους.

Η άποψη του κ. Βαφειά για τις spin-off εταιρείες είναι ξεκάθαρη: «Οταν μια εταιρεία είναι εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο, και ειδικά στο NASDAQ, έχει δικαίωμα, αν πληροί κάποιες προϋποθέσεις, να κάνει spin-off κάποια περιουσιακά της στοιχεία σε μια νέα εταιρεία που ελέγχεται από τους ίδιους μετόχους με εκείνους της μητρικής.

Εφόσον γίνει αυτό και πάρει άδεια από το NASDAQ και την Αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς (SEC), τότε αρχίζει και η παράλληλη διαπραγμάτευση των μετοχών των δύο ξεχωριστών πια εισηγμένων εταιρειών. Πράγματι, όλο και περισσότεροι εφοπλιστές, οι οποίοι είναι ήδη εισηγμένοι στην αμερικανική χρηματαγορά, καταλαβαίνουν το πλεονέκτημα του να έχεις μια εισηγμένη ναυτιλιακή με συγκεκριμένο τύπο πλοίων – pure play. Δεν είναι θέμα μόδας, αλλά απαίτηση των επενδυτών που δεν θέλουν να ανακατεύονται με πολλές υποκατηγορίες πλοίων».

Ο κ. Πίττας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος των εταιρειών EuroDry και Euroseas, αναφέρει: «Η ιστορία δείχνει ότι οι single asset class εταιρείες έχουν καλύτερη αντιμετώπιση στο χρηματιστήριο. Spin-off ή συγχώνευση εταιρειών με τη δημιουργία μεικτών στόλων είναι αντίθετα πράγματα. Συνέβαινε και θα συνεχίσει να συμβαίνει κάποιες εταιρείες να κάνουν spin-off και κάποιες να συγχωνεύονται.

Oι επενδυτές στο χρηματιστήριο προτιμάνε να επιλέγουν οι ίδιοι σε ποιο asset θα επενδύσουν. Κατ’ αυτή την έννοια είναι πιο gamblers και προτιμούν τις εταιρείες ενός τύπου πλοίων. Οι επενδυτές των ναυτιλιακών εταιρειών πιθανώς να ενδιαφέρονται περισσότερο για το growth story παρά για τα μερίσματα».

Αλλοι πλοιοκτήτες, όπως η κυρία Φράγκου, είναι υπέρ της δημιουργίας μεγάλων σχημάτων μέσω συγχωνεύσεων με μεικτούς στόλους, όπως έκανε με τη συγχώνευση της Navios Maritime Partners με τη Navios Maritime Acquisition δημιουργώντας τη μεγαλύτερη εισηγμένη ναυτιλιακή με 179 πλοία διαφόρων τύπων.

Η ίδια υποστηρίζει ακόμη: «Κάποιοι λένε ότι η συγχώνευση και η δημιουργία τέτοιου τύπου εταιρείας είναι για τον ιδιωτικό τομέα, όχι για τις εισηγμένες. Ομως, αν κάτι είναι επιτυχημένο στον ιδιωτικό τομέα, γιατί να μην το εφαρμόσουμε και στη χρηματιστηριακή αγορά;

Οταν δίνεις μέρισμα τις καλές εποχές στους μετόχους σε εταιρεία με έναν τύπο πλοίου στον στόλο της, με τη δημιουργία μιας εταιρείας μεικτού στόλου τούς προστατεύεις όταν η αγορά για τον συγκεκριμένο τομέα είναι στο κάτω μέρος του κύκλου. Επίσης, έχεις σημαντικά πλεονεκτήματα ως προς τη διαχείριση. Εξισορροπώντας τις διακυμάνσεις της αγοράς, πετυχαίνεις έχοντας μια εταιρεία με μεικτό στόλο καλύτερη ρευστότητα και καλύτερη στρατηγική στις ναυλώσεις».

Propeller Club

Το International Propeller Club of the United States, Port of Piraeus είναι ένα μη κερδοσκοπικό σωματείο και αποτελεί έναν από τους παλαιότερους ναυτιλιακούς θεσμούς στη χώρα μας. Ιδρύθηκε το 1935 και είναι το μεγαλύτερο και πιο ισχυρό Propeller Club ανάμεσα σε ένα δίκτυο 72 αντίστοιχων διεθνώς.

Οι βασικοί σκοποί του είναι η προώθηση, προαγωγή και υποστήριξη της παγκόσμιας εμπορικής ναυτιλίας και των ελληνοαμερικανικών σχέσεων σε επίπεδο κοινωνικό, πολιτιστικό και επιχειρηματικό, ενώ επιτελεί και πλούσιο κοινωνικό έργο προς την ελληνική κοινωνία με δωρεές και παροχή υποτροφιών σε σπουδαστές που έχουν διακριθεί σε ελληνικά και αμερικανικά πανεπιστήμια.

Διαβάστε ακόμη:

Το μεγάλο event του καλοκαιριού: Ο Πλάθιντο Ντομίνγκο, οι Ελληνες επιχειρηματίες και η ιστορική συναυλία στη Μονή Τοπλού στη Σητεία (pics, vid)

Σε ποια μέτρα των κομμάτων ρίχνει άκυρο η Κομισιόν

Τουρισμός: Υψηλές επιδόσεις με πληρότητα 80%-85% τον Ιούνιο (πίνακες + pic)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ