Το δεύτερο τρίμηνο του έτους έφτασε στο τέλος του και ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv Shipbrokers κάνει ανασκόπηση των αγοραπωλησιών S&P για τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου και τα δεξαμενόπλοια.

Το 2022 ήταν μια αρκετά καλή χρονιά για την αγορά S&P, με περίπου 660 συναλλαγές στον τομέα των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και περίπου 710 συναλλαγές στον τομέα των δεξαμενόπλοιων. Οι συναλλαγές σε πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου έχασαν το ρυθμό τους καθώς το 2022 πλησίαζε στο τέλος του, ενώ οι συναλλαγές σε δεξαμενόπλοια κέρδιζαν έδαφος.

Το 2023 ξεκίνησε ακριβώς όπως τελείωσε το 2022. Οι μεταχειρισμένες πωλήσεις μεταχειρισμένων πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου για τους πρώτους έξι μήνες του 2023 αντιστοιχούσαν σε περίπου 325 πλοία, 14% χαμηλότερες από τους πρώτους έξι μήνες του 2022.

Η τάση στις συναλλαγές S&P ξηρού χύδην φορτίου ήταν πτωτική από το τέταρτο τρίμηνο του 2022 – ακολουθώντας την πτώση του ναύλου ξηρού φορτίου – αν και υπήρξε μια άνοδος προς το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2023 στο κλίμα S&P ξηρού φορτίου.

Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023, 175 bulkers άλλαξαν χέρια, ενώ κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2023 έγιναν συνολικά 150 συναλλαγές, 25 λιγότερες από το πρώτο τρίμηνο. Οι αριθμοί αυτοί είναι χαμηλότεροι από τις 184 συναλλαγές του πρώτου τριμήνου του 2022 και τις 183 συναλλαγές του δεύτερου τριμήνου του 2022. Είναι προφανές ότι οι περισσότεροι πλοιοκτήτες και επενδυτές, θορυβήθηκαν από την πτωτική τάση των ναύλων και τις ταυτόχρονες υψηλές τιμές των πλοίων, με αποτέλεσμα να γίνουν πιο επιλεκτικοί στην αγορά bulkers, πιέζοντας για χαμηλότερες τιμές και περιμένοντας την εξισορρόπηση της αγοράς.

«Πηγαίνοντας βαθύτερα στο υπέδαφος» με την αναθεώρησή μας για την αγορά ξηρού S&P, τα πλοία Handysize και Supramax είναι σαφώς οι πιο περιζήτητοι υποψήφιοι. 86 Supramaxes (1ο τρίμηνο 2023: 45, 2ο τρίμηνο 2023: 41) και 81 Handysizes (1ο τρίμηνο 2023: 50, 2ο τρίμηνο 2023: 31) πωλήθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2023, ενώ ακολουθούν τα πλοία Capesize, Ultramax και Panamax, με σχεδόν παρόμοιες πωλήσεις μεταξύ τους (Capes: 41, Ultramax: 36, Panamax: 32).

Τα Capesizes και τα Newcastlemaxes είναι οι μόνες κατηγορίες πλοίων που είδαν τις συναλλαγές τους να αυξάνονται σε σύγκριση με το 2022 όσον αφορά το πρώτο εξάμηνο του έτους, από 24 σε 41 και από 6 σε 12 αντίστοιχα. Η προτίμηση για πλοία ηλικίας μεταξύ 8 και 13 ετών ήταν έντονη τόσο για το 2022 όσο και για το 2023. Περισσότερα από τα μισά σκάφη που πωλήθηκαν το πρώτο εξάμηνο του έτους ήταν μεταξύ αυτών των ηλικιών. Οι νέες πολιτικές για τις εκπομπές ρύπων μαζί με τις υψηλές τιμές των περιουσιακών στοιχείων έχουν καταστήσει τα παλαιότερα πλοία πολύ λιγότερο ελκυστικά και οι πλοιοκτήτες έχουν σαφώς στρέψει το ενδιαφέρον τους στις εναλλακτικές λύσεις με τη μεγαλύτερη σχέση ποιότητας-τιμής.

Η αγορά δεξαμενόπλοιων ακολουθεί ακριβώς την αντίθετη τάση από την αγορά ξηρού χύδην φορτίου. Ο πόλεμος στην Ουκρανία σε συνδυασμό με το μικρό βιβλίο παραγγελιών, δημιούργησαν τις συνθήκες για τη διατήρηση των ναύλων σε υγιή επίπεδα, δημιουργώντας κέρδη για τους πλοιοκτήτες για πολλούς συνεχόμενους μήνες. Αυτό έχει ανοίξει την όρεξη για δεξαμενόπλοια, δίνοντας ώθηση στην αγορά S&P. Το πρώτο τρίμηνο του 2023, έγιναν 215 συναλλαγές, ενώ το δεύτερο τρίμηνο οι συναλλαγές ήταν 183. Αυτό αθροίζει 398 δεξαμενόπλοια που άλλαξαν ιδιοκτησία μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023, 88 πλοία περισσότερα σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022. Όσον αφορά τα τρίμηνα, το πρώτο τρίμηνο του 2023 είχε 75% περισσότερες συναλλαγές σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2022, ενώ το δεύτερο τρίμηνο του 2023 είχε μόνο 1% διαφορά σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο του 2022.

Οι πρωταθλητές στην αγορά των υγρών S&P είναι σίγουρα τα πλοία MR2 και Panamax/LR1. 67 και 48 πλοία MR2 έχουν αλλάξει ιδιοκτήτη εντός του πρώτου και του δεύτερου τριμήνου του 2023 αντίστοιχα. Αυτές οι 115 συναλλαγές για το πρώτο εξάμηνο του έτους είναι κατά 55% υψηλότερες σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022. Στο μέγεθος των Panamax/LR1 η διαφορά στους αριθμούς μεταξύ 2023 και 2022 είναι αρκετά εντυπωσιακή. Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023, έχουν πωληθεί περίπου 64 πλοία, μια αύξηση 146% σε σύγκριση με τα 26 παρόμοια πλοία που πωλήθηκαν την ίδια περίοδο του 2022 και 6 πλοία περισσότερα από το σύνολο του έτους 2022.

Όσον αφορά την ηλικία των πλοίων, σίγουρα η πλειονότητα των πωλήσεων αφορά σκάφη ηλικίας μεταξύ 13 και 20 ετών. Περίπου 288 σκάφη ηλικίας μεταξύ 13 και 20 ετών πωλήθηκαν κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023, 100 σκάφη περισσότερα από την ίδια περίοδο του 2022. Το αυξημένο ενδιαφέρον για δεξαμενόπλοια μεγαλύτερης ηλικίας συνδέεται κυρίως με τις δυτικές κυρώσεις στο εμπόριο ρωσικού πετρελαίου, καθώς πολλές ασιατικές εταιρείες προσπαθούν να μπουν στο παιχνίδι της μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου και πετρελαιοειδών, καλύπτοντας το κενό των δυτικών εταιρειών.

Διαβάστε ακόμα

Η «ακτινογραφία» του α’ εξαμήνου για Τράπεζα Πειραιώς, Eurobank και Εθνική Τράπεζα

Market pass: Τον Οκτώβριο και σε μία δόση όλο το επίδομα

ΒΟΑΚ: Ξεκίνησε η αξιολόγηση των δεσμευτικών προσφορών – Στόχος η ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή από Σεπτέμβριο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ