Του Κωστή Πλάντζου

Τετραπλή «παγίδα» για όσους δεν κόβουν αποδείξεις ετοιμάζει το υπουργείο Οικονομικών. Συγκεκριμένα:

– άμεσα στις επόμενες μέρες ή ώρες κατατίθεται διάταξη για επαναφορά των αυτοτελών προστίμων για μη έκδοση αποδείξεων

– ενεργοποιείται το μέτρο του λουκέτου 30 ημερών για όσους συλλαμβάνονται για δεύτερη φορά να μην εκδίδουν αποδείξεις

– συνάμα επιβάλλεται με άλλη διάταξη η υποχρεωτική διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με το Taxis

– προωθείται νέο σύστημα επιβολής φόρων με βάση της αρχή της σύγκρισης και των αναλογιών, για όσους «αυξομειώνουν» τους τζίρους τους, ανάλογα με το πόσο φοβούνται ή όχι πιθανό έλεγχο της εφορίας.

Η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών θα δείχνει σε πραγματικό χρόνο αν κόβονται αποδείξεις σε περιόδους αιχμής (τουριστική σεζόν, τοπικές εορτές, συναυλίες κλπ). Το στοιχείο αυτό θα δίνει κατεύθυνση και στόχο στους προληπτικούς ελέγχους για έκδοση αποδείξεων.

Έτσι η ΓΓΔΕ θέλει όχι μόνον να αποτρέψει ή να καταγράψει την παραβατικότητα, αλλά και να διαπιστώσει πόσο αυξάνεται ο τζίρος που εμφανίζουν οι επιχειρήσεις, όταν βρίσκεται σε εξέλιξη έλεγχος της εφορίας στην περιοχή τους.

Με τις τεχνικές και τις συγκρίσεις αυτές που πρόκειται να εφαρμοστούν, οι εφορίες θα μπορούν να υπολογίζουν από μόνες τους, τεκμαρτά και… εξ αποστάσεως ακόμα, το μέγεθος της φοροαπόκρυψης, ώστε να ζητούν εξηγήσεις από τις επιχειρήσεις ή να επιβάλουν φόρους κατά βούληση.

Θα διαπιστώνουν δηλαδή, αν πχ. περάσει έλεγχος από ένα νησί τον δεκαπενταύγουστο, τι τζίρους δήλωναν οι καταστηματάρχες λίγο πριν και λίγο μετά από την επίσκεψη των ελεγκτών. Και αυτό γιατί είναι γνωστό ότι μόλις δουν ελεγκτή σε ένα νησί, τότε «πέφτει σύρμα» και οι καταστηματάρχες κόβουν περισσότερες αποδείξεις.

Στην πράξη, στο υπουργείο Οικονομικών γνωρίζουν ότι το σύστημα που διαμορφώνει τις τιμές στην αγορά είναι πλέον οι “διπλοί” τιμοκατάλογοι και τα παζάρια για χαμηλότερες χρεώσεις, αναλόγως αν ζητείται να εκδοθεί ή όχι απόδειξη.

Πανελλαδικά, με βάση το πλάνο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, το ποσοστό διαπίστωσης παραβατικότητος στους ελέγχους έπρεπε να είναι τουλάχιστον 15%, κάτι που φαντάζει λογικό αν η φοροδιαφυγή εκτιμάται σε 30% ή 40%. Οι παραβάσεις που διαπιστώνονται όμως ως τώρα (Ιανουάριος – Απρίλιος 2016) δεν ξεπερνούν το 5,70% στους ελέγχους που γίνονται!