Μετά από τρία προγράμματα διάσωσης και μια οκταετή ύφεση, ο πρωθυπουργός της Ελλάδας από τη Θεσσαλονίκη ανακοίνωσε φορολογικές περικοπές και διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που αποσκοπούν στην ανοικοδόμηση της αξιοπιστίας της χώρας, γράφουν οι Financial Times.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός τόνισε ότι η χώρα εξακολουθεί να δεσμεύεται να επιτύχει υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα του προϋπολογισμού 3,5% του ΑΕΠ το 2019 και το 2020, όπως συμφωνήθηκε με τους ευρωπαίους πιστωτές.

Ο κ. Μητσοτάκης ελπίζει ότι εάν η Ελλάδα προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις, οι στόχοι για πλεόνασμα του 2021 θα μειωθούν στο 2% του ΑΕΠ, αποδεσμεύοντας κεφάλαια για έργα δημόσιων επενδύσεων που έχουν «παγώσει» κατά τη διάρκεια των προηγούμενων ετών.

Το κεντροδεξιό κόμμα της Νέας Δημοκρατίας συνέτριψε τον  αριστερό ΣΥΡΙΖΑ του Αλέξη Τσίπρα στις βουλευτικές εκλογές του Ιουλίου 2019, υποσχόμενο την επιστροφή στις πολιτικές υπέρ της αγοράς, ενώ παράλληλα ελαφρύνει την επιβάρυνση των φορολογουμένων και διατηρεί τα οφέλη για τους συνταξιούχους.

Σε δύο μήνες κυβερνητικής θητείας της ΝΔ, η Ελλάδα απολαμβάνει την εμπιστοσύνη των επενδυτών με τις αποδόσεις των κρατικών ομολόγων της στα ιστορικά χαμηλά.

Η κυβέρνηση τον Αύγουστο 2019 θέσπισε μια άμεση μείωση κατά 22% για τον ΕΝΦΙΑ, έναν μη δημοφιλή φόρο ακίνητης περιουσίας που εισήχθη κατά τη διάρκεια του πρώτου προγράμματος διάσωσης της Ελλάδας

Εξάλλου μία μεγάλη φορολογική μεταρρύθμιση θα κατατεθεί στο Κοινοβούλιο τον Οκτώβριο.

Ο κ. Μητσοτάκης ανακοίνωσε ότι ο συντελεστής φορολογίας για τις εταιρείες θα μειωθεί από 28% σε 24% το επόμενο έτος, ενώ οι εισφορές κοινωνικής ασφάλισης – μεταξύ των υψηλότερων στην ΕΕ – θα μειωθούν σταδιακά κατά 5% μέχρι το 2023.

Σε μια κίνηση που θεωρείται ως κίνητρο για τουριστικές επενδύσεις, ο Φόρος προστιθέμενης Αξίας για τις νέες κατασκευές θα ανασταλεί για τρία χρόνια μαζί με το φόρο κεφαλαιουχικών κερδών επί των πωλήσεων ακινήτων.

Μία από τις προτεραιότητες της κυβέρνησης ήταν η απεμπλοκή μιας επένδυσης ύψους 8 δισ. ευρώ, στο χώρο του πρώην διεθνούς αεροδρομίου Αθηνών και η μετατροπή του σε επιχειρηματικό κέντρο και περιοχή αναψυχής.

Το έργο αυτό συμπεριλήφθηκε στην τελική συμφωνία για τη διάσωση της Ελλάδας, αλλά παρέμεινε σε τέλμα, λόγω διαφωνιών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

Ο κ. Μητσοτάκης δήλωσε ότι οι επενδυτές θα καταθέσουν ένα αρχικό ποσό ύψους 300 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους.

Το έργο θα αλλάξει την όψη της πρωτεύουσας, δημιουργώντας 10.000 θέσεις εργασίας κατά τη διάρκεια της φάσης κατασκευής και απασχολώντας μέχρι και 75.000 άτομα όταν ολοκληρωθεί, είπε ο Έλληνας πρωθυπουργός.

Εξάλλου ο κ. Μητσοτάκης δεσμεύθηκε με την  επιτάχυνση αρκετών ιδιωτικοποιήσεων που συμφωνήθηκαν με τους πιστωτές, αλλά καθυστέρησαν από τον ΣΥΡΙΖΑ, μεταξύ των οποίων και οι συμμετοχές σε κρατικές εταιρείες ενέργειας και μεταφορών.

Η κρατική εταιρεία εφοδιασμού φυσικού αερίου ΔΕΠΑ, η εταιρεία ηλεκτρισμού ΔΕΗ και το διεθνές αεροδρόμιο Αθηνών θα αναζητήσουν όλοι ιδιώτες επενδυτές.

«Η κυβέρνηση φαίνεται αποφασισμένη να αντιμετωπίσει τα μακροχρόνια προβλήματα γραφειοκρατίας, υπερβολικής ρύθμισης, τραπεζικά δάνεια που δεν χορηγούνται και άλλες δυσκαμψίες που εμποδίζουν την αύξηση των επενδύσεων και της παραγωγικότητας», δήλωσε η Μιράντα Ξαφά, πρώην οικονομολόγος του ΔΝΤ.

Η οικονομία της Ελλάδας αναμένεται να παρουσιάσει ρυθμό ανάπτυξης 2,2% φέτος λόγω των υψηλότερων εξαγωγών και των αυξημένων τουριστικών εσόδων, σύμφωνα με τις προβλέψεις της ΕΕ.

Όμως, ο ρυθμός ανάπτυξης πρέπει να αυξηθεί σημαντικά κατά τη διάρκεια διακυβέρνησης από τη ΝΔ, για να αντισταθμίσει η Ελλάδα την απώλεια του 25% του ΑΕΠ κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων διάσωσης.

Η κ. Ξαφά προειδοποίησε ότι παρά τα πρόσφατα ενθαρρυντικά σημάδια «η εφαρμογή του σχεδίου της κυβέρνησης εντός του περιορισμένου δημοσιονομικού χώρου της Ελλάδας θα είναι δύσκολη, δεδομένου ότι τα σύννεφα συγκεντρώνονται πάνω στην παγκόσμια οικονομία».

Image