Οικονομία

Η υπερχρέωση σε αριθμούς – Σε 20 χρόνια 10πλάσια χρέη και 4πλάσιοι οφειλέτες (πίνακες)

  • Κωστής Πλάντζος


Μη εισπράξιμα 62 δισ. χρεών από φόρους: «Στο τραπέζι» ξανά ρυθμίσεις, δόσεις και «κουρέματα»

Ζητούνται λύσεις για τη «φούσκα» του ιδιωτικού χρέους: το 2020 910.000 χρωστούσαν 9 δισ. ευρώ ή το 11% του ΑΕΠ της χώρας σε εφορία, τράπεζες και ασφαλιστικά ταμεία.

Αλλά 20 χρόνια μετά 4,2 εκατομμύρια οφειλέτες χρωστούν πάνω από 105 δισ. ευρώ ή το 60% του ΑΕΠ της χώρας.

Όπως αποκαλύπτει έρευνα του Παντείου Πανεπιστημίου η οποία παρουσιάστηκε από τον Καθηγητή Δημόσιας Οικονομικής Νίκο Καραβίτη και τους ερευνητές Κοσμά Παϊπέτη και Μαρία Πρινιωτάκη, μέσα στην πρώτη 20ετία του 2000:

  • το συνολικό χρέος αυξήθηκε σχεδόν 12 φορές
  • ο αριθμός των οφειλετών σχεδόν πενταπλασιάστηκε
  • αλλά το «κατά κεφαλήν» μέσο χρέος αυξήθηκε 2,5 φορές παρότι αυξήθηκε ο αριθμός όσων χρωστάνε.

Το 2000 ο μέσος οφειλέτης χρωστούσε 9.980 ευρώ, αλλά το 2020 τους οφειλέτες βαραίναν χρέη 23,870 ευρώ κατά μέσον όρο τον καθέναν!

Υπό τις συνθήκες, ειδικά στα χρέη στην Εφορία, το 42% ή 60 δισ. ευρώ των οφειλών στην ΑΑΔΕ από φόρους, εκτιμάται πως είναι πλέον πρακτικά μη εισπράξιμο!

Και, κυρίως, οφείλονται σε βαρύτατα λογιστικά πρόστιμα.

Με τα δεδομένα αυτά:

  • Το ληξιπρόθεσμο χρέος εξακολουθεί να συσσωρεύεται
  • το δημόσιο συνεχίζει να στερείται πόρους
  • η ανάκτηση παλαιών χρεών γίνεται πολύ αργά
  • μικρό μέρος των χρεών είναι σε κάποια ρύθμιση

Για τον λόγο αυτόν, η Έρευνα καταλήγει σε προτάσεις για μέτρα που θα πρέπει να εξεταστούν όπως:

  • διαγραφές χρέους μεγάλης κλίμακας για να μειωθεί δραστικά στο «στοκ» των χρεών των νοικοκυριών και επιχειρήσεων
  • πλήρης αναθεώρηση του συστήματος ποινών και προστίμων
  • αναδρομική εφαρμογή χαμηλότερων (ευνοϊκότερων) προστίμων θα μειώσει περαιτέρω το απόθεμα του χρέους.
  • καλύτερο συντονισμό μεταξύ ΑΑΔΕ και ΚΕΑΟ/ΕΦΚΑ με τις τράπεζες και εξέταση λύσεων από τη σκοπιά του οφειλέτη.
  • αυτόματες και ad hoc (ευέλικτες) φιλικές προς τους φορολογούμενους συμφωνίες ρύθμισης οφειλών και δόσεων .
  • ενίσχυση της διαδικασίας διοικητικής προσφυγής (Διοικητική Επίλυση Διαφορών) ως μέσου αποφυγής ή μείωσης των υπέρογκων προστίμων
  • προτεραιότητα στις εισπράξεις από νέα χρέη, έναντι της επιδίωξης εισπράξεως του παλαιού χρέους

Διαβάστε ακόμη: 

Μπακατσέλος στο Newmoney: Πώς κλείσαμε το deal με τους Γερμανούς της BSH για την Pitsos

Γέφυρα 2: Δυο ήμερες προθεσμία για την υποβολή αιτήσεων από επιχειρήσεις

Οδηγός για τα τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα: Πώς θα πάρετε πίσω πινακίδες Ι.Χ. χωρίς πρόστιμο

Απόρρητο Απόρρητο