Εκπτώσεις φόρων 3.000 ή έως και 5.000 ευρώ για τα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα, στα πρότυπα άλλων χωρών της Ευρώπης, σχεδιάζει για το 2020 το υπουργείο Οικονομικών. Ηδη, σύμφωνα με πληροφορίες, στο οικονομικό επιτελείο έχουν πιάσει χαρτί και μολύβι και μελετούν τι εκπτώσεις προσφέρουν τα κράτη-μέλη στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Και διαπιστώνουν ότι οι εκπτώσεις φτάνουν (ή και ξεπερνούν σε κάποιες περιπτώσεις) τα 5.000 ευρώ.

Για την Ελλάδα, όμως, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, το τελικό ύψος των εκπτώσεων και κινήτρων αγοράς νέων αυτοκινήτων σύγχρονης τεχνολογίας και μηδενικών ή χαμηλών ρύπων θα εξαρτηθεί από τον επιπρόσθετο δημοσιονομικό χώρο (υπερπλεόνασμα) που θα δημιουργηθεί στη διάρκεια του 2020.

Στην Πλατεία Συντάγματος προβλέπουν ότι φέτος είναι η τελευταία φορά που πληρώνουμε τα τέλη κυκλοφορίας, όπως τα γνωρίζαμε. Τον Μάρτιο του 2020 λήγει και η παράταση που έδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα κράτη-μέλη για να αναθεωρήσουν (προς τα πάνω κυρίως) τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας με βάση τους πραγματικούς ρύπους που εκπέμπουν τα Ι.Χ. Παράλληλα σχεδιάζεται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και αύξηση στα τέλη ταξινόμησης για τα ρυπογόνα οχήματα παλαιότερης τεχνολογίας.

Οι διαθέσεις της κυβέρνησης για μειώσεις φόρων και φθηνότερα Ι.Χ. φάνηκαν ήδη από το φορολογικό νομοσχέδιο που  ψηφίστηκε στη Βουλή (ν.4646/2019) και περιλαμβάνει νέα κίνητρα για να αντικαταστήσουν οι εταιρείες τον στόλο των αυτοκινήτων τους με «καθαρά» οχήματα – μέσω αγοράς ή leasing.

Σειρά παίρνουν όμως και τα νοικοκυριά, καθώς τα μέτρα που εξετάζει η κυβέρνηση, με βάση τη διεθνή εμπειρία, οδηγούν σε αισθητή μείωση τιμών για τα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Μεγαλύτερη έμφαση, πάντως, το υπουργείο Οικονομικών φαίνεται να δίνει στις μειώσεις τιμών στα υβριδικά γιατί στα ηλεκτρικά η διαφορά τιμής με τα συμβατικά είναι διεθνώς πολύ υψηλή και δεν καλύπτεται ούτε με τις μεγάλες μειώσεις τελών ταξινόμησης (έως και 6.000 ευρώ) που προσφέρουν άλλες χώρες στους αγοραστές αυτοκινήτων προκειμένου να τα προτιμήσουν.

Η αναζήτηση του υπουργείου Οικονομικών για κίνητρα που προσφέρονται σε άλλες χώρες για την αγορά αυτοκινήτων σύγχρονης τεχνολογίας αποκαλύπτει σε αρκετές περιπτώσεις bonus μέχρι και 6.000 ευρώ. Για παράδειγμα:

■ Στο Βέλγιο προσφέρεται έκπτωση φόρου αγοράς Ι.Χ. 4.000 ευρώ.
■ Στη Γαλλία προσφέρεται μέγιστη μείωση φόρου 6.000 ευρώ και επιπλέον όφελος απόσυρσης 1.000 έως 2.500 ευρώ.
■ Στη Γερμανία ισχύει έκπτωση 4.000 ευρώ και εξετάζεται να αυξηθεί ως και τα 6.500 ευρώ.
■ Στην Ιταλία προσφέρεται ήδη η μέγιστη έκπτωση 6.000 ευρώ.
■ Στις σκανδιναβικές χώρες προφέρεται πλήρης απαλλαγή (αντί έκπτωσης) φόρου.

Ωστόσο στην Πορτογαλία ισχύει χαμηλότερη έκπτωση φόρου, έως 3.000 ευρώ, που δείχνει πιο κοντά στα ελληνικά οικονομικά δεδομένα.

Και αυτή η επιδότηση, όμως, μπορεί να καλύπτει τη διαφορά τιμής μεταξύ ενός υβριδικού και του αντίστοιχου συμβατικού μοντέλου αυτοκινήτου, ειδικά αν από το 2020 επιβληθούν σταδιακά νέες επιβαρύνσεις ή αντικίνητρα για τη χρήση φτηνότερων και παλαιότερων αλλά πιο ρυπογόνων οχημάτων.