Σε κλίμα θερμής αποδοχής από την αγορά παρουσιάστηκε χθες από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, το νέο μεταπτυχιακό που θα αφορά τη διαχείριση των έργων και θα χρηματοδοτηθεί από την εταιρεία προκειμένου να προικίσει με εφόδια και δεξιότητες τη νέα γενιά μηχανικών.

Όμως στο περιθώριο της εκδήλωσης και στα πηγαδάκια των στελεχών της αγοράς, ήταν διάχυτη η ανησυχία για την επόμενη μέρα της εκρηκτικής ανάπτυξης και του μαμούθ ανεκτέλεστου στις κατασκευές που υπολογίζεται σύμφωνα με όσα δήλωσε ο υπουργός Υποδομών κ. Κώστας Καραμανλής στα 15 δισ. ευρώ στα τέλη του 2023 από 10 δισ πέρσι.

Όπως τονίζουν εκπρόσωποι μεγάλων τεχνικών ομίλων, το πρόβλημα δεν εντοπίζεται μόνο στην έλλειψη επιστημονικού προσωπικού που σταδιακά περιορίζεται λόγω brain gain αλλά στις τεράστιες ελλείψεις κυρίως σε τεχνικό και εργατικό προσωπικό.

Το πρόβλημα σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, θα μεγεθυνθεί λόγω των καταστροφικών σεισμών στην Τουρκία καθώς υπάρχουν φόβοι ότι ένα μεγάλο κομμάτι του κόσμου που θα μπορούσε να προσελκύσει η χώρα μας το επόμενο διάστημα, θα διοχετευτεί στις εργολαβίες της γειτονικής χώρας για να ανοικοδομηθούν οι κατεστραμμένες πόλεις. Εκτιμάται ότι προσωπικό αναγκαίο για να τρέξουν τα έργα, από χώρες της Μέσης Ανατολής και της Ινδίας θα απορροφηθεί στα έργα αποκατάστασης από τους σεισμούς, περιορίζοντας τις δυνατότητες της Ελλάδας να καλύψει τα τεράστια κενά που υπολογίζονται σε 80.000 με 100.000 άτομα τα επόμενα χρόνια.

Οι κατασκευαστικές εταιρείες δηλώνουν ιδιαίτερα προβληματισμένες, την ώρα που τα έργα συμβασιοποιούνται και βγαίνουν και νέες προκηρύξεις, υποστηρίζοντας ότι οι ελλείψεις είναι ορατές ακόμη και σήμερα που τα εργοτάξια δεν έχουν μπει σε εντατικούς ρυθμούς.

Στο ερώτημα πώς θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα, εκπρόσωποι του κλάδου μιλούν για διακρατικές συμφωνίες και για παρατάσεις των έργων (πριν καν αρχίσουν), παραγνωρίζοντας όμως τα πιεστικά χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης που δημιουργούν μια εντελώς διαφορετική εικόνα για την πορεία της νέας γενιάς έργων.

Οι ανησυχίες του κλάδου επεκτείνονται και στις τιμές των υλικών κατασκευής. Παρά την αποκλιμάκωση των τελευταίων μηνών και τη βελτίωση του ενεργειακού κόστους λόγω της υποχώρησης των ακραίων τιμών των καυσίμων, οι εταιρείες εκτιμούν ότι η μεταβλητότητα θα συνεχιστεί και την επόμενη διετία διατηρώντας σε πολύ υψηλά επίπεδα τα κόστη των έργων. Επισημαίνουν επίσης ότι παρά τις εξαγγελίες δεν έχει συσταθεί ακόμη το Παρατηρητήριο Τιμών, το οποίο όπως εκτιμούν είναι αβέβαιο πότε θα λειτουργήσει.

Εξειδίκευση μηχανικών

Η Ελλάδα πρέπει να αποκτήσει μία νέα γενιά μηχανικών, έτοιμων να συμβάλουν αποτελεσματικά στην υλοποίηση των σύνθετων και πολύπλοκων έργων υποδομών που προγραμματίζονται, τονίστηκε χθες κατά την παρουσίαση του νέου μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών.

Όπως αναφέρθηκε, το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα αποσκοπεί στη στοχευμένη ειδίκευση νέων μηχανικών στη διοίκηση και διαχείριση των έργων υποδομών και κατασκευών, με τη χρήση νέων τεχνολογιών, την εμβάθυνση στις σύγχρονες επιστημονικές αντιλήψεις και την εκμάθηση τεχνικών που αφορούν σε όλα τα στάδια του κύκλου ζωής των έργων. Επιπλέον, στοχεύει να καλύψει όλες τις πτυχές του κλάδου υποδομών και κατασκευών και να αναδείξει όχι μόνο την τεχνική, αλλά και την οικονομική, περιβαλλοντική, νομική και κοινωνική διάσταση των έργων υποδομών και κατασκευών, από τον αρχικό σχεδιασμό, μέχρι την υλοποίηση και λειτουργία τους.

Όπως αναφέρθηκε χθες, η εξέλιξη των σύγχρονων έργων υποδομών, τα οποία απαιτούν πλέον πέρα από την τεχνική γνώση και άλλες δεξιότητες, καθώς και η ανάγκη σύνδεσης της επιστημονικής γνώσης με την αγορά εργασίας και τις ολοένα αυξανόμενες προκλήσεις στις οποίες καλούνται να ανταποκριθούν οι νέοι μηχανικοί μετά την αποφοίτησή τους, καθιστούν απαραίτητη την ίδρυση από το ΕΜΠ και την άμεση λειτουργία αυτού του πολυεπίπεδου Μεταπτυχιακού Προγράμματος που θα είναι ισότιμο με master.

Διαβάστε ακόμη:

Νέα ρύθμιση χρεών: Πότε οι 12 δόσεις γίνονται 36 και 72 οι 24

Το «κάθε μέρα γιορτή» του Μητσοτάκη, τα νεύρα του Κραταιού, ο ασταμάτητος Μάριος, το καζίνο της Κρήτης και τα πρόστιμα της Μπλε Κέδρος

Επένδυση 273 εκατ. για mega – μαρίνα στη Νότια Κέρκυρα – Τι περιλαμβάνει το σχέδιο (pics)