Ένα διαφορετικό μηχανισμό επιδότησης των αστικών συγκοινωνιών σχεδιάζουν το Υπερταμείο και το υπουργείο Οικονομικών, με στόχο το κράτος να πάψει να επιδοτεί τις μαύρες τρύπες των συγκοινωνιακών φορέων και τα χρήματα που δίνονται στα ΜΜΜ να συνδέονται με συγκεκριμένες δεσμεύσεις και στόχους σε μηνιαία βάση.

Όπως περιέγραψε χθες ο επικεφαλής του Υπερταμείου κ. Γρηγόρης Δημητριάδης, στο οποίο υπάγονται τα ΜΜΜ κάνοντας έναν απολογισμό του έργου και παρουσιάζοντας  τους τρόπους που θα βελτιωθούν οι υπηρεσίες προς τους επιβάτες, ο νέος μηχανισμός θα αποτελέσει μια νέα συμφωνία μεταξύ πολιτείας και συγκοινωνιών που αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί ως τα τέλη του έτους με στόχο να τεθεί σε λειτουργία από το 2025.

Με τη νέα πολιτική, το δημόσιο χρήμα δεν θα πηγαίνει σε ένα άδειο βαρέλι όπως γίνεται σήμερα που οι διοικήσεις «βρέξει-χιονίσει» ξέρουν ότι η λειτουργία τους και οι μαύρες τρύπες θα επιδοτηθούν από το κράτος. «Θα υπάρχουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις και ένα επίπεδο υπηρεσιών, που θα παρέχουν τα μέσα  στους πολίτες».

Αυτή η φιλοσοφία αποτελεί και ένα ηχηρό καμπανάκι προς τις διοικήσεις να εντείνουν τις προσπάθειες και να βελτιώσουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους πολίτες καθώς θα αμείβονται για το επίπεδο των υπηρεσιών που πληρώνονται. Ο κ. Δημητριάδης τόνισε χθες ότι η τιμή του κομίστρου στην Ελλάδα (1,20 ευρώ) είναι η πιο φθηνή στην Ευρώπη και υποστήριξε ότι θα παραμείνει. Το εισιτήριο στην Πράγα κοστίζει 1,18 ευρώ, στην Μαδρίτη 1,50 ευρώ, ενώ στο Άμστερνταμ φτάνει στα 3,20 ευρώ.

«Ο νέος μηχανισμός δεν θα είναι μια επιδότηση κόστους αλλά μια αποζημίωση για ένα επίπεδο υπηρεσιών που θα συμφωνεί ότι θέλει το υπουργείο από τον φορέα με συγκεκριμένες συχνότητες και υπηρεσίες» διευκρίνισε. Αυτό όμως θα βάζει και ένα κόφτη στα έσοδα καθώς ο πήχης θα μπορεί να ξεπερνιέται μόνο με την επίτευξη των δεσμεύσεων. Σε διαφορετική περίπτωση τα χρήματα που θα φτάνουν στα ταμεία των συγκοινωνιών θα είναι λιγότερα, με στόχο να ανέβουν με τις παρεχόμενες υπηρεσίες.

Σήμερα οι συγκοινωνίες επιδοτούνται σε ετήσια βάση με περίπου 240 εκατομμύρια ευρώ, συνυπολογίζοντας το κόστος ΣΔΙΤ αλλά και τις αποσβέσεις αλλά και την παροχή δωρεάν μετακινήσεων ή μειωμένων εισιτηρίων σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες, όπως οι άνεργοι, οι φοιτητές, τα ΑμεΑ, και οι άνω των 65 ετών συνολικού ύψους 83,6 εκατομμυρίων.

Υπολείπονται οι επικυρώσεις

H επιβατική κίνηση στις συγκοινωνίες παρουσίασε αύξηση 15% το α΄ τρίμηνο του έτους ωστόσο η τηλεργασία και οι έξι νέοι σταθμοί του μετρό προς Πειραιά που έχουν επηρεάσει την μετεπιβίβαση, βάζουν φρένο στις επικυρώσεις.

Όπως δήλωσε χθες ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ κ. Γιώργος  Σπηλιώπουλος το 2023 είχαμε 266 εκατομμύρια επικυρώσεις από 356 εκατομμύρια το 2019 με πρόβλεψη για φέτος να φτάσουμε τα 300 εκατομμύρια.

Τα έσοδα ανήλθαν σε 217,3 εκατ. ευρώ έναντι 141,2 εκατ. το 2021, χρονιά κατά την οποία εφαρμόστηκε σε ετήσια βάση ο μειωμένος ΦΠΑ 13%. Η εισιτηριοδιαφυγή παραμένει ένα μεγάλο αγκάθι παρότι χθες οι διοικήσεις απέφυγαν να δώσουν περισσότερα στοιχεία λέγοντας ότι υπολογίζεται σε ένα ποσοστό 10%.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ κ. Θανάσης Κοτταράς παρουσίασε το σχέδιο δράσεων για την αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής στα μέσα σταθερής τροχιάς, που είχε ως αποτέλεσμα το  2023 την αύξηση των ελέγχων (κατά 173%), των βεβαιωμένων παραβάσεων (κατά 36%) και των εισπράξεων από τις πωλήσεις κομίστρου (κατά 20,2%). Ωστόσο, ο ελεγκτικός μηχανισμός παρά την αύξηση συνεχίζει να υπολείπεται με 122 ελεγκτές (από 45 το 2022).

Ο κ. Κοτταράς αναφέρθηκε επίσης στο πρόγραμμα παρεμβάσεων στους σταθμούς του μετρό ύψους  2,5 εκατ. ευρώ και στο εν εξελίξει έργο αναβάθμισης των 14 συρμών της Γραμμής 1, οι οποίοι θα παραδίδονται τμηματικά μέσα στο 2025. Για την γραμμή 1 όπως ανέφερε, γίνονται παρεμβάσεις ύψους 2,5 εκ. για περιφράξεις από Πειραιά έως Κηφισιά, ενίσχυση της ασφάλειας και επιτήρησης των σταθμών με drones κυρίως σε θέματα αποτροπής. Υπολογίζεται ότι πέρσι αποφεύχθηκαν πάνω 100 είσοδοι στους σταθμούς (γκράφιτι, αυτοκτονίες κ.α).

Από την πλευρά του ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΣΥ κ. Στέφανος Αγιάσογλου αναφέρθηκε χθες στο ολοκληρωμένο πρόγραμμα πλήρους ανανέωσης και περιβαλλοντικής αναβάθμισης του στόλου μέσα στην τριετία, το οποίο είχε να δει η πόλη από το 2006. Όπως είπε, ήδη γίνονται τα πρώτα δοκιμαστικά δρομολόγια των 140 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων, με τα πρώτα στοιχεία από τις δοκιμές να είναι ικανοποιητικά.

Μέσα στην χρονιά και έως το τέλος του 2025, θα έχουν ενταχθεί 951 ολοκαίνουργια λεωφορεία (140 ηλεκτρικά λεωφορεία, 300 λεωφορεία CNG, 300 οχήματα με leasing και 211 λεωφορεία με ανάθεση έργου).

Διαβάστε ακόμη: 

Στην Ε.Ε το Πρόγραμμα Σταθερότητας – Πώς θα κινηθεί η οικονομία μέχρι το 2027

Βασίλης Γκρίσιν: Σε νέο σφυρί και με «σκόντο» τα οικόπεδα στη «νησίδα του Ανιέλι» στους Παξούς (pics)

Εφορία…. παντού – Το νέο επιχειρησιακό σχέδιο της ΑΑΔΕ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ