Οι επισκέπτες της Αθήνας την επιλέγουν συνειδητά και την συστήνουν ανεπιφύλακτα, παρά την ταλαιπωρία που προκαλούν οι συνθήκες πανδημίας και τα μέτρα covid-19. Από τους βασικούς λόγους ταξιδιού στην ελληνική πρωτεύουσα είναι το ισχυρό “brand” και η υγειονομική ασφάλεια, με την Αθήνα να αποδεικνύεται ανθεκτική έστω κι αν τα διαχρονικά προβλήματα της πόλης σε επίπεδο καθαριότητας και ρύπανσης παραμένουν. Η πρόθεση για ταξίδι όχι μόνο υπήρξε αναλλοίωτη, αλλά και ενδυναμώθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Tα συμπεράσματα προκύπτουν από την 17η ετήσια Έρευνα «Περί Ικανοποίησης Ξενοδοχείων και Απόδοσης Ξενοδοχείων Αττικής 2021» που πραγματοποιεί σταθερά τα τελευταία χρόνια η Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής Αργοσαρωνικού με τη συνδρομή της εξειδικευμένης εταιρείας συμβούλων gbr Consulting, ενώ ειδικά για φέτος υπήρξε ως προς το ένα τμήμα της (ικανοποίηση επισκεπτών), η συνεργασία με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.

Δύο διαφορετικές έρευνες που διεξάγονται επί σειρά ετών από πλευράς των δύο φορέων, συναντήθηκαν σε ένα κοινό ερωτηματολόγιο. Συνδυάζοντας τα σημεία επαφής αλλά και τα σημεία κοινού ενδιαφέροντος, στράφηκαν προς τον επισκέπτη της Αθήνας που αναχωρεί – σκιαγραφώντας το προφίλ του και αναλύοντας την εμπειρία του.

Τα κοινά συμπεράσματα παρουσιάσθηκαν από τους επικεφαλής της Έρευνας κ. Stefan Merkenhof, Managing Consultant GBR Consulting και κ. Μαριπόλα Κώτση, Προϊσταμένη Έρευνας Αγοράς ΔΑΑ.

Τα ευρήματα

Οι επισκέπτες που έμειναν σε ένα από τα ξενοδοχεία της Αθήνας έμειναν πολύ ικανοποιημένοι από τα μέτρα ασφαλείας που έλαβαν τα ξενοδοχεία, αξιολογώντας το με βαθμολογία 8,7 στα 10. Περίπου το 82% εισήλθε στην Ελλάδα με πιστοποιητικό εμβολιασμού, το 15% με αρνητικό PCR και το 3% με πιστοποιητικό νόσησης.

Από δεξιά, η κ. Ιωάννα Παπαδοπούλου, Διευθύντρια Επικοινωνίας & Μάρκετινγκ, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, ο Γενικός Γραμματέας της ΕΞΑΑΑ κ. Ευγένιος Βασιλικός, η Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής και Αργοσαρωνικού κ. Λαμπρινή Καρανάσιου Ζούλοβιτς, ο CEO του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών κ. Γιάννης Παράσχης, η κ. Μαριπόλα Κώτση, Προϊσταμένη Έρευνας Αγοράς, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών και ο κ. Stefan Merkenhof, Managing Consultant GBR Consulting

Η όλη διαδικασία για την είσοδο στην Ελλάδα με τα απαραίτητα δικαιολογητικά αξιολογήθηκε με 7,8 στα 10. Η απόφαση των αλλοδαπών τουριστών να επισκεφθούν την Αθήνα επηρεάστηκε σε κάποιο βαθμό από το ενδεχόμενο ενός απαιτούμενου Covid-19 τεστ για την επιστροφή στη χώρα τους. Όλα τα μέτρα, δηλαδή οι μάσκες, η απαραίτητη απόσταση, και τα πρωτόκολλα είχαν αντίκτυπο στην εμπειρία στην Αθήνα. Ο βαθμός επιρροής των μέτρων στην εμπειρία μειώθηκε από 7,2 το 2020 σε 6,7 το 2021.

Μακράν οι κύριοι λόγοι επίσκεψης της Αθήνας για τους επισκέπτες αναψυχής ήταν οι αρχαιολογικοί χώροι, ο πολιτισμός της και το γεγονός ότι η πόλη είναι ένας ‘must’ προορισμός. Ενώ το 2020 η Αθήνα ως ασφαλής προορισμός ήταν ακόμα ένας εξέχων λόγος για επίσκεψη, το 2021 κατέβηκε στην 5η θέση με το
20% ακόμα να δείχνει ότι αυτό εξακολουθεί να αποτελεί μια σημαντική πτυχή.

Η συνολική εμπειρία στην Αθήνα αξιολογήθηκε με βαθμό 8,1 στα 10 με βάση πολύ υψηλές αξιολογήσεις για τον πολιτισμό της Αθήνας, τη συμπεριφορά των κατοίκων της, την πρόσβαση από το αεροδρόμιο και τις επιλογές διασκέδασης και με χαμηλούς βαθμούς για ηχορύπανση, δημόσια καθαριότητα και ατμοσφαιρική ρύπανση.

Η ικανοποίηση των ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων συνεχίζει να αποτιμάται υψηλά με βαθμολογία 8,7, και η σχέση ποιότητας/τιμής στο επίπεδο 8,5 στα 10. Οι δαπάνες των επισκεπτών ξενοδοχείων στην πόλη παρέμειναν αξιοσημείωτα σταθερές στα € 115 ανά άτομο / ημέρα, αν και ο συνδυασμός των κατηγοριών δαπανών άλλαξε με λιγότερες δαπάνες στα αξιοθέατα, ψυχαγωγία και FB, αλλά περισσότερο για τοπικές μεταφορές, συμπεριλαμβανομένων των ταξί και άλλων δαπανών που περιλαμβάνουν τα Covid-19 τεστ.

Τέλος, η ανάλυση δείχνει ότι το 47% όσων δεν επισκέφτηκαν το παραλιακό μέτωπο, δεν το γνωρίζουν, ενώ 6 στους 10 επισκέπτες δεν γνωρίζουν το νησί της Αίγινας και ακόμη περισσότεροι δεν γνωρίζουν τα άλλα νησιά του Αργοσαρωνικού.

Αυτές οι παραλίες και τα νησιά της Αττικής αποτελούν μια τεράστια ευκαιρία για την ενίσχυση της εμπειρίας και την αύξηση της διάρκειας διαμονής και κατ’ επέκταση των δαπανών, ενώ πολλά έργα υποδομής που βρίσκονται υπό κατασκευή θα βελτιώσουν περαιτέρω την ανταγωνιστική θέση της Αθήνας.

H σταδιακή άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών και το σαφές μήνυμα της χώρας περί «ανοίγματος της αγοράς» ήδη από νωρίς, συνέβαλε στη μερική επιστροφή σε μία «οιονεί» κανονικότητα από Ιούνιο 2021 και εξής. Συνολικά, κατά τη διάρκεια του 2021, 6 στους 10 επιβάτες της διεθνούς κίνησης ήταν ξένοι επισκέπτες, οι νεότερες ηλικίες προσαρμόστηκαν ευκολότερα και ανταποκρίθηκαν στις νέες συνθήκες, ενώ οι επιβατικές ροές από τις «παραδοσιακές αγορές» άρχισαν σταδιακά να αυξάνονται, γεγονός που επιβεβαίωσε την ανθεκτικότητα του brand «Αθήνα».

Η μειωμένη διάρκεια παραμονής στην Αθήνα (3 ημέρες το 2021 σε σύγκριση με 4 ημέρες το 2019) αναδεικνύει την ανάγκη συντονισμένης προσπάθειας και ενιαίας στρατηγικής όλων των εμπλεκομένων μερών για την εκ νέου ανάδειξη της Αθήνας ως ενός κορυφαίου, city – break προορισμού καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.

Ως προς τη διαδικασία του ταξιδιού, το εμβόλιο ενδυναμώνει το αίσθημα ασφάλειας – οι εισερχόμενοι στη χώρα ήταν κατά 90% εμβολιασμένοι, το 8% ταξίδεψε με αρνητικό PCR, ενώ μόλις το 2% ταξίδεψε με πιστοποιητικό νόσησης.

Ως προς το «ταξιδιωτικό πρωτόκολλο» (έγγραφα, φόρμα εντοπισμού επιβάτη, τεστ), προϊόντος του χρόνου το επιβατικό κοινό εξακολουθεί να το χαρακτηρίζει ως ένα «αναγκαίο κακό» από το οποίο ιδανικά θα ήθελε να απαλλαγεί, αλλά παράλληλα συμμορφώνεται με αυτό (Μ. όρος 8.0, σε 10-βάθμια κλίμακα αξιολόγησης διαδικασίας, όπου 1= Πολύ δύσκολη & 10= Πολύ εύκολη). Ειδικότερα στην περίπτωση του διαγνωστικού τεστ, αυτό αποτελεί περιοριστικό παράγοντα, κυρίως για ορισμένα κοινά – στόχους, όπως είναι οι οικογένειες.

Γενικότερα, οι ξένοι επισκέπτες ήταν αρκετά ενημερωμένοι για τα μέτρα προστασίας κατά του COVID-19 και εξοικειωμένοι με αυτά (Μ. όρος 7.0, σε 10βάθμια κλίμακα αξιολόγησης ενημέρωσης, όπου 1= Καθόλου ενήμερος/η & 10= Πολύ ενήμερος/η), γι’ αυτό και χαρακτηρίζονται ως «αναμενόμενα», επηρεάζοντας σε μέτριο βαθμό τη συνολική τους εμπειρία στην Αθήνα (Μ. όρος 5.7, σε 10-βάθμια κλίμακα αξιολόγησης επιρροής, όπου 1= Αρνητικά & 10= Θετικά).

Από αριστερά, ο Γενικός Γραμματέας της ΕΞΑΑΑ κ. Ευγένιος Βασιλικός, η κ. Ιωάννα Παπαδοπούλου, Διευθύντρια Επικοινωνίας & Μάρκετινγκ, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, η Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής και Αργοσαρωνικού κ. Λαμπρινή Καρανάσιου Ζούλοβιτς, η κ. Μαριπόλα Κώτση, Προϊσταμένη Έρευνας Αγοράς, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών και ο κ. Stefan Merkenhof, Managing Consultant GBR Consulting

Όπως επεσήμανε ο CEO του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών Γιάννης Παράσχης:

«Μετά από δύο χρόνια  δοκιμασίας, συνεργαζόμαστε για την επόμενη μέρα του αστικού τουρισμού. Είναι ιδιαίτερα θετικό στοιχείο το γεγονός ότι ο «προορισμός Αθήνα», όπως φαίνεται και από τα στοιχεία της κοινής μας έρευνας με την ΕΞΑΑΑ, διατηρεί την ανθεκτικότητα και την ελκυστικότητα. Μέσα από  τη συντονισμένη προσπάθεια και την ενιαία στρατηγική όλων των φορέων του τουρισμού,  βασικός στόχος μας είναι να αναδείξουμε και πάλι την πόλη μας ως έναν από τους κορυφαίους city break προορισμούς, καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου».

Η κ. Ιωάννα Παπαδοπούλου, Διευθύντρια Επικοινωνίας & Μάρκετινγκ ΔΑΑ από τη πλευρά της συμπλήρωσε:

«Η διαμόρφωση συνεργειών και συνεργασιών για την προβολή και την προώθηση του «προορισμού Αθήνα» αποτελεί, εδώ και χρόνια, στρατηγική προτεραιότητα του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Η συνεργασία μας με την ΕΞΑΑΑ  και στον τομέα της διεξαγωγής ποσοτικών και ποιοτικών ερευνών για το τουριστικό προϊόν της πόλης μας  είναι ένα ακόμη σημαντικό και ιδιαίτερα θετικό βήμα που μας έδωσε τη δυνατότητα να κατανοήσουμε ακόμη περισσότερο τις προσδοκίες των επισκεπτών μας, το βαθμό ικανοποίησής τους από την επίσκεψή τους στην πόλη, αλλά  και τις  συνθήκες εκείνες που μπορούν να μετατρέψουν την πρόθεση επίσκεψης σε πράξη.».

Η Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής και Αργοσαρωνικού  κ. Λαμπρινή Καρανάσιου Ζούλοβιτς, δήλωσε χαρακτηριστικά:

Η 17η Έρευνα, όπως παρουσιάστηκε από την ΕΞΑΑΑ, τον ΔΑΑ και τους ερευνητές, αλλά και όπως δείχνουν τα αναλυτικά και πλήρη στοιχεία της, μας δίνει πλήθος νέων δεδομένων προς προβληματισμό όλων, τόσο σε σχέση με την απόδοση των ξενοδοχείων, όσο και σε σχέση με τα προβλήματα ή τις αντοχές και τις ικανότητες του προορισμού – όπως τα περιγράφουν οι ίδιοι οι επισκέπτες. Από πλευράς μας καταθέτουμε όλη την πληροφορία που συγκεντρώθηκε επιμελώς και με πολύ προσοχή, υπόψη όλων, προς μελέτη. Θεωρούμε πως αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο, το οποίο συνδυαστικά με τις εξαιρετικές λοιπές μελέτες και έρευνες των φορέων της Ξενοδοχίας και του Τουρισμού (ΞΕΕ – ΙΤΕΠ, ΣΕΤΕ – ΙΝΣΕΤΕ κ.ά.) αλλά και των αντίστοιχων ερευνητικών κέντρων της πολιτείας προσθέτει ένα λιθαράκι σε όλα όσα προσπαθούμε με πολύ αγάπη για την Αθήνα και τον Τουρισμό της».

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Γενικός Γραμματέας της ΕΞΑΑΑ κ. Ευγένιος Βασιλικός, τόνισε πως «όλα καταδεικνύουν την ανάγκη για ειλικρινή στο εξής πολιτική πρόθεση, για στρατηγική που πρέπει να ακολουθηθεί, για στόχους κοινούς μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα σχετικά με το ποια τουριστική Αθήνα επιθυμούμε για το μέλλον.

Απαιτείται σχεδιασμός -κυρίως- ακόμη και του χάρτη της δυναμικότητας της πόλης, αλλά και των υπηρεσιών που η Αθήνα οφείλει να προσφέρει στους επισκέπτες της. Η συνολική ποιότητα της προσφοράς της Αθήνας «την επόμενη ημέρα» πρέπει να είναι αντίστοιχη και της υποδομής που δημιουργείται. Αυτό που έχει σημασία είναι να αποφασίσουμε να αντιμετωπίσουμε κατάματα τα προβλήματα- και όταν το κάνουμε θα μπορέσουμε και να τα επιλύσουμε».

Διαβάστε ακόμα:

Επ. Ανταγωνισμού: Επιτόπιος έλεγχος στον κλάδο εμπορίας οπτικών ειδών

Ο μεγάλος «πονοκέφαλος» του Ζόραν Μπογκντάνοβιτς και της Coca Cola HBC (upd)

To νέο μεγάλο project των Ισραηλινών στη Λεωφόρο Αμαλίας 40 στο Σύνταγμα (pics)