Χαρακτηρίζει την εταιρεία του «πρωταθλήτρια» στον χώρο της επαγγελματικής διαχείρισης βραχυχρόνιων τουριστικών μισθώσεων, με ενδεικτικά πάνω από 40.000 αξιολογήσεις στις πλατφόρμες διαδικτυακών κρατήσεων (Airbnb, Booking, HomeAway) τα τελευταία επτά χρόνια και έχοντας ένα χαρτοφυλάκιο εκατοντάδων πλέον διαμερισμάτων υπό διαχείριση στην Ελλάδα. Η homm του κ. Δημήτρη Ρίζου αποφάσισε να ασχοληθεί με τη βραχυχρόνια μίσθωση πριν από μια οκταετία και πλέον εισέρχεται σταδιακά σε νέους συμπληρωματικούς τομείς, όπως οι υπηρεσίες μετακίνησης υψηλών προδιαγραφών σε τουρίστες, πέραν του πλάνου για επέκτασή της μέσω franchise σε ελληνικά νησιά.

«Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2004 με δραστηριότητα στις επενδύσεις σε ακίνητα, ωστόσο η πρώτη επαφή μου με τη βραχυχρόνια μίσθωση ήταν τo 2013, όταν με παρότρυνση ενός παιδικού φίλου νοικιάσαμε μαζί ένα σπίτι στη Φωκίωνος Νέγρη, ένα ρετιρέ, όπου διαμορφώσαμε ένα διαμέρισμα 80 τ.μ. για να το ανεβάσουμε στην πλατφόρμα της Airbnb. Εκείνη την περίοδο, μέσα στην οικονομική κρίση και ειδικά την απόλυτη κατάρρευση της αγοράς ακινήτων, οι ιδιοκτήτες στην Αθήνα ήταν πολύ θετικοί σε αυτού του είδους τις μισθώσεις γιατί οι περισσότερες πολυκατοικίες ήταν άδειες, τα διαμερίσματα ξενοίκιαστα, οι ίδιοι τραυματισμένοι οικονομικά, οπότε η διαχείριση ενός ακινήτου ήταν το ιδεατό. Είναι χαρακτηριστικό ότι το συγκεκριμένο διαμέρισμα στην Κυψέλη ήταν για 12 χρόνια κλειστό και ο πρώτος χρόνος που το αναλάβαμε εμείς έκλεισε με 290 ημέρες διανυκτερεύσεων. Εκείνη την περίοδο η δεξαμενή της Airbnb στην Αθήνα ήταν κάτω από 3.000 σπίτια, και αυτό είναι και ένα απτό παράδειγμα για το πώς η συγκεκριμένη δραστηριότητα σταδιακά ήταν η αφορμή για να ζωντανέψουν και πάλι γειτονιές και κλειστά ακίνητα».

Αυτή ήταν η αρχή για να γίνει αργότερα το brand της hοmm, το 2014, με γραφεία στη Γλυφάδα, η οποία αναπτύχθηκε το επόμενο διάστημα με γρήγορους ρυθμούς. «H εταιρεία υπήρχε αρχικά ως επενδυτική σε ακίνητα, δεδομένου ότι ο πατέρας μου είχε μεγάλη εμπειρία σε αυτόν τον τομέα και 16 χρόνια που ήμουν δίπλα του ήταν “πανεπιστήμιο” για μένα», αναφέρει ο κ. Ρίζος.

Η αρχική δραστηριότητα της εταιρείας ήταν τόσο στο κομμάτι των βραχυχρόνιων μισθώσεων όσο εν συνεχεία και στην αγορά διαμερισμάτων με σκοπό την ανακαίνιση κυρίως σε Κινέζους επενδυτές για Golden Visa, ωστόσο το τελευταίο διάστημα, από την πανδημία και μετά, λόγω και των δυσκολιών μετακίνησης των υποψήφιων αγοραστών από την Ασία, η συγκεκριμένη δραστηριότητα εξέλιπε. «Μέσα στον κορωνοϊό, μετά το πρώτο μεγάλο σοκ, αποφασίσαμε να κάνουμε στροφή στους Ελληνες που είχαν την ανάγκη να μετακινηθούν πολύ προστατευμένα, ακολουθώντας ευέλικτη τιμολογιακή πολιτική. Οι πληρότητες που πετύχαμε μέσα στην πανδημία έφτασαν ακόμη και το 76%, με μια δυνατή ομάδα που στήριξε την εταιρεία στην πολύ δύσκολη περίοδο του κορωνοϊού. Πλέον κάνουμε στην Ελλάδα πρωταθλητισμό στις πλατφόρμες διαδικτυακών κρατήσεων (Airbnb, Booking, HomeAway κ.λπ.), με πάνω από 40.000 reviews (αξιολογήσεις). Εχουμε φτιάξει μηχανή κρατήσεων μέσα στο site, δίνοντας μεγάλο βάρος στην επικοινωνία τόσο μέσα από το site όσο και στα κοινωνικά δίκτυα. Εχουμε άμεση επικοινωνία με τον πελάτη, δημιουργώντας τελικά ένα επαναλαμβανόμενο πελατολόγιο».

Η δραστηριότητα της homm επικεντρώνεται στη διαχείριση ενός σπιτιού έναντι κάποιας προμήθειας στη βραχυχρόνια μίσθωση του ιδιοκτήτη, ανάλογα με την περιοχή, την κατάσταση και το μέγεθος του σπιτιού. «Εχουμε αναθεωρήσει και έχουμε αναβαθμίσει όλη την οργάνωση της εταιρείας, βασιζόμαστε σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες λειτουργίας και εργαλεία όσον αφορά τη διαχείριση του σπιτιού, από την καθαριότητα μέχρι τη φωτογράφηση, ώστε να είναι η δουλειά μας πιο ακριβής και ξεκάθαρη».

O επόμενος στόχος για τη homm, με το βλέμμα και στην επόμενη μέρα μετά την πανδημία, ήταν η επέκταση στα κτίρια επιπλωμένων διαμερισμάτων «με αυτόνομα κτίρια που διατίθενται για βραχυχρόνια μίσθωση χωρίς την παροχή υπηρεσιών, χωρίς τη λογική ξενοδοχείου, χωρίς πρωινό», όπως δηλώνει ο κ. Ρίζος. «Συνολικά, έχουμε αυτή τη στιγμή 14 κτίρια διαμερισμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Αθήνα και γενικότερα στην Αττική, με έμφαση στο κέντρο της πόλης. Στο σύνολο διαχειριζόμαστε 280 καταλύματα-διαμερίσματα τα οποία αυξάνονται με ταχύτατο ρυθμό, ενώ έχουμε βίλες και σε νησιά όπως η Μύκονος, η Σέριφος, η Τζια κ.α.».

Ο πόλεμος με τους ξενοδόχους

Ως ένας από τους βασικούς παίκτες στον χώρο της επαγγελματικής διαχείρισης βραχυχρόνιων μισθώσεων, ο κ. Ρίζος υποστηρίζει ότι ο συγκεκριμένος τομέας είναι κομμάτι του τουρισμού, αποτελεί μέρος του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται. «Η δραστηριότητά μας είναι συμπληρωματική στο τουριστικό προϊόν της χώρας. Είμαστε εταιρεία διαχείρισης που πληρώνουμε φορολογία με απολύτως νόμιμο τρόπο. Δεν παίρνουμε κρατήσεις με μετρητά, όλη η δουλειά γίνεται μέσα από τις πλατφόρμες ή το site ξεκάθαρα, προσδιορισμένα, φανερά», δηλώνει σε απάντηση και του θορύβου που έχει προκληθεί ξανά τις τελευταίες εβδομάδες, όπου οι ξενοδόχοι ζητούν συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο-ρύθμιση της αγοράς βραχυχρόνιων μισθώσεων με συγκεκριμένους κανόνες σε όλα τα επίπεδα, από τη φορολογία μέχρι τον περιορισμό διαμερισμάτων για βραχυχρόνια μίσθωση σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, των οποίων οι υποδομές δοκιμάζονται την υψηλή καλοκαιρινή περίοδο. «Η βραχυχρόνια μίσθωση έδωσε και εξακολουθεί να δίνει μεγάλη ανάσα στην αγορά ακινήτων: σπίτια ανακαινίζονται, εισοδήματα συμπληρώνονται, φόροι πληρώνονται από ιδιοκτήτες, πέραν του ότι οι επισκέπτες μένουν και ξοδεύουν σε γειτονιές που ενδεχομένως να μην τις επισκέπτονταν και ποτέ. Ενισχύουμε την ευρύτερη πυραμίδα του τουρισμού και υπάρχει πολύς κόσμος που εργάζεται γύρω από τη βραχυχρόνια μίσθωση».

Ο ίδιος επισημαίνει ότι σχετικά με την πορεία της αγοράς σε αυτή τη φάση οι βραχυχρόνιες μισθώσεις ακολουθούν την ανιούσα. Αλλωστε, μόλις προ ημερών η εξειδικευμένη εταιρεία αναλύσεων AirDNA ανακοίνωσε άνοδο πάνω από 230% όσον αφορά τη ζήτηση στην Ελλάδα για το φετινό διάστημα Ιουνίου – Σεπτεμβρίου έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2021, με τους τουρίστες να προτιμούν τη λύση τύπου Αirbnb λόγω των υγειονομικών συνθηκών, αλλά και της γενικότερης αύξησης του κόστους ζωής. «Η αγορά μετά από δύο χρόνια έχει ξεφύγει από την τάση που επικράτησε μέσα στην πανδημία με τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Ηδη από τον Ιανουάριο του 2022 είχαμε κρατήσεις για το καλοκαίρι και πλέον στη βραχυχρόνια μίσθωση, έστω κι αν υπήρξε αρχικά μια συγκράτηση λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, οι κρατήσεις γίνονται ακόμη και για 4-5 μήνες μετά. Κάποιες βίλες και διαμερίσματα είναι γεμάτα από τώρα σε ποσοστό 70%.

Επιπλέον, ειδικά στην Αθήνα, που παρεμπιπτόντως είναι μία από τις πιο φθηνές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες στη βραχυχρόνια μίσθωση, έχει μειωθεί και ο ανταγωνισμός, αφού πάνω από 3.000 σπίτια έχουν φύγει από την αγορά. Θεωρούμε ότι αυτό έκανε καλό στον κλάδο γιατί ξεκαθάρισε περισσότερο η αγορά, η οποία γίνεται πλέον πιο επαγγελματική. Στα πρώτα χρόνια η εναλλαγή των επισκεπτών στα σπίτια λειτουργούσε κάποιες φορές και αρνητικά για τους ιδιοκτήτες, που πλέον έχουν εξοικειωθεί πλήρως. Μάλιστα ιδιοκτήτες των λεγόμενων “πολύ καλών ακινήτων” στην πολυδιαφημισμένη Αττική Ριβιέρα έρχονται μόνοι τους και μας χτυπούν την πόρτα, σε αντίθεση με μια πενταετία πριν όπου αυτού του είδους τα ακίνητα δεν μπορούσαμε να τα ενσωματώσουμε εύκολα. Ο κορωνοϊός έστρεψε περισσότερους ιδιοκτήτες στην επαγγελματική διαχείριση».

 

Τα επόμενα βήματα

Ειδικά ως προς την εταιρεία και τα επόμενα σχέδιά της βασίζονται στο ότι η Αττική, και ειδικά το παραλιακό μέτωπο, προσφέρει πεδίο δόξης λαμπρό για τα προσεχή χρόνια, «όπου θεωρούμε ότι θα υπάρξει περαιτέρω, μεγάλη άνοδος του τουρισμού. Παράλληλα, είμαστε στα σκαριά ώστε να επεκτείνουμε μέσω franchise το brand της homm στα νησιά. Λόγω εντοπιότητας, οι franchisees θα μπορούν να κάνουν πιο εύκολα τη διαχείριση, ενώ εμείς μπορούμε να τους εκπαιδεύσουμε και να τους βοηθάμε στο κομμάτι των κρατήσεων».

Ενα συμπληρωματικό προϊόν για την εταιρεία είναι και η πρόσφατη επέκταση σε υπηρεσίες VIP transfer (μεταφορά τουριστών με πολύ υψηλά στάνταρ). «Προχωρήσαμε σε αυτό το εγχείρημα με μια καινούρια εταιρεία και έναν πολυτελή στόλο αυτοκινήτων (Range Rover, Porsche, ΒΜW, Μercedes, Jaguar), τέσσερα βαν και δύο άδειες ταξί με οχήματα που δραστηριοποιούνται σε Αθήνα και Μύκονο. Θεωρούμε ότι έτσι μπορούμε να προσφέρουμε ακόμη καλύτερη υπηρεσία στον επισκέπτη, ξεκινώντας από το αεροδρόμιο, συνεχίζοντας με τη διαμονή και ολοκληρώνοντας επίσης με την αναχώρησή του από την Ελλάδα».

Η homm έχει δημιουργήσει τη δική της πλατφόρμα κρατήσεων και δίνει στον πελάτη την επιλογή να κλείσει μέσω αυτής με 2-3 «κλικ», χωρίς να βγει από το περιβάλλον της. «Αυτό το πετύχαμε το 2020 και μας έχει ανεβάσει σε διαφορετική εντελώς κλίμακα. Πλέον χάρη στο Τμήμα Digital Marketing εμφανιζόμαστε σε πάνω από 6 εκατομμύρια συσκευές κάθε μήνα. Πρόσφατα, άλλωστε, η ΑirDNA, που είναι η κορυφαία εταιρεία ανάλυσης data στον χώρο, μας έβγαλε πρώτους στην Ελλάδα σε αριθμό ακινήτων, σε ποιότητα υπηρεσιών αλλά και σε ρυθμό ανάπτυξης».

Διαβάστε ακόμη:

Ελ. Βενιζέλος: Στο 94% του 2019 η επιβατική κίνηση τον Ιούνιο – Αύξηση 50% των Αμερικανών ταξιδιωτών έναντι του 2019

Η ιστορική οικία Καλαμάρη αποκτά νέα ζωή μετά από επένδυση 4,5 εκατ. ευρώ (pic)

Το θερινό καρναβάλι με τους «νταβατζήδες», ο αόρατος κελεμπίας της Μυκόνου, τα ντεσού του Σαράντη και το νέο σήριαλ του Πόρτο Καρράς