Τουρισμός

Στην Κομισιόν το αίτημα για κρατική ενίσχυση από Sky Express, Ellinair

  • Στεφανία Σούκη
ellinair_aircraft_-1.jpg


Αρχικό αίτημα για 13 εκατ. ευρώ από Sky Express και 9,2 εκατ. ευρώ από Ellinair λόγω της κατάρρευσης της επιβατικής κίνησης λόγω κορωνοϊού

Eν αναμονή της απόφασης της Κομισιόν και ειδικότερα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού σε σχέση με το αίτημα που έχουν υποβάλει για κρατική ενίσχυση βρίσκονται οι αεροπορικές Sky Express του ομίλου Γρύλλου και η Ellinair του ομίλου Μουζενίδη, με δεδομένη την κατάρρευση της αεροπορικής κίνησης όλο το προηγούμενο διάστημα από το Μάρτιο του 2020 λόγω της πανδημίας.

Για την Sky Express, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το αρχικό αίτημα αφορά ποσό κοντά στα 13 εκατ. ευρώ ενώ αντίστοιχα για την Ellinair ποσό ύψους 9,22 εκατ. ευρώ, με τις αεροπορικές να έχουν προχωρήσει και στην παροχή των απαραίτητων διευκρινίσεων στην Κομισιόν, ενώ αν δεν υπάρξουν άλλα ερωτήματα πιθανότατα οι αποφάσεις της Επιτροπής να ακολουθήσουν στο αμέσως επόμενο διάστημα. Τα αιτήματα των αεροπορικών συνδέονται με τη κατακόρυφη πτώση της αεροπορικής κίνησης λόγω κορωνοϊού, πέραν φυσικά και των υποχρεωτικών περιορισμών που τέθηκαν λόγω των κυβερνητικών μέτρων για την προστασία της δημόσιας υγείας. Οι εταιρείες  πρεπει να αιτιολογήσουν επαρκώς τα αιτήματά τους (π.χ. σε ό,τι έχει να κάνει με την πτώση του τζίρου τους, της πληρότητας των αεροσκαφών κ.τ.λ.) παρέχοντας παράλληλα και τις όποιες σχετικές διευκρινίσεις τους ζητηθούν για να ακολουθήσουν στη συνέχεια οι αποφάσεις της Κομισιόν.

Σε σχέση με την Ellinair, με ιδρυτή τον Μπόρις Μουζενίδη που έφυγε αιφνιδίως από επιπλοκές του κορωνοϊού τον περασμένο Μάρτιο, είχε μεγάλο εκτόπισμα στον ελληνορωσικό τουρισμό, ο οποίος έχει παραμείνει ουσιαστικά ‘’κλειστός’’ από το Μάρτιο του 2020, ενώ τώρα από αυτή τη Δευτέρα 28 Ιουνίου ενισχύονται για πρώτη φορά οι πτήσεις από Ρωσία. Ωστόσο τη δεδομένη στιγμή, έχοντας ήδη όλους τους προηγούμενους μήνες, σχεδόν… μηδενίσει σε επίπεδο τζίρου- όπως έγινε γνωστό μετά και την προσφυγή της έτερης θυγατρικής του ομίλου Mouzenidis Travel Greece με έδρα επίσης τη Θεσσαλονίκη στη διαδικασία της εξυγίανσης- η Ellinair, έχει αναστείλει τις πωλήσεις εισιτηρίων, κάτι το οποίο θα συνεχιστεί για τουλάχιστον μέχρι τα μέσα Ιουλίου. Από την εταιρεία αποχώρησε πρόσφατα ο κ. Θάνος Πασχάλης, στέλεχος με σημαντική εμπειρία στο χώρο των αερομεταφορών, ο οποίος είχε αναλάβει, από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας το 2018, το σχεδιασμό για  την ανάπτυξή της όχι μόνο στις αγορές της Ανατολικής Ευρώπης αλλά και στο εσωτερικό από κοινού με τον Μπόρις Μουζενίδη, όταν η αεροπορική αποφάσισε τότε να κάνει το μεγάλο ‘’άνοιγμα’’ στην αγορά. Στην Ellinair, με βάση την τελευταία σύνθεση του διοικητικού συμβουλίου, πρόεδρος είναι ο κ. Ιωάννης Μουζενίδης, υιός του Μπόρις, ενώ στη θέση του αντιπροέδρου, διευθύνοντος συμβούλου και εκπροσώπου της εταιρείας είναι ο κ. Χριστόφορος Μελεκίδης, γεννηθείς κα αυτός στη Γεωργία και κάτοικος Θεσσαλονίκης, από τους παλιότερους συνεργάτες της οικογένειας.

Επιπλέον, από το τέλος του 2020,  πρίν ακόμη από τον αιφνίδιο θάνατο του ιδρυτή της τον περασμένο Μάρτιο, η τότε διοίκηση του Μπόρις Μουζενίδη αποφάσισε την αύξηση κεφαλαίου ύψους 4 εκατ. ευρώ για την αεροπορική της οποίας ούτως ή άλλως τα αεροπλάνα παρέμεναν επί μακρόν καθηλωμένα στο έδαφος. Πράγματι, η αύξηση πραγματοποιήθηκε εντός του 2021 και πιστοποιήθηκε στις αρχές του περασμένου Μαϊου. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση, όπως εκτιμάται από την αγορά, στην παρούσα φάση γεγονός είναι ότι για να ορδοποδήσει η αεροπορική σε ένα περιβάλλον που εξακολουθεί να παραμένει αβέβαιο και με τη μετάλλαξη ‘’Δέλτα’’ του κορωνοϊού να επισκιάζει την πορεία της σεζόν για το ‘’θερμό’’ δίμηνο Ιουλίου- Αυγούστου,  χρειάζεται να βρεθεί επενδυτής, κάτι που δεν είναι κι εύκολο ακριβώς λόγω των γενικότερων συνθηκών.

Η Ellinair, προ πανδημίας, το 2019, συνέδεε ελληνικά αεροδρόμια με 31 πόλεις του εξωτερικού κυρίως στις αγορές της Ανατολικής Ευρώπης. Συνολικά, η Mouzenidis Travel διακινώντας ετησίως πάνω από 500.000 χιλιάδες τουρίστες στην χώρα μας είχε το 2019 κύκλο εργασιών 232 εκατ. ευρώ. Το μέγεθος αυτό αυξάνεται σε περίπου 317 εκατ. ευρώ, εάν συμπεριληφθούν τα έσοδα ύψους 85 εκατ. ευρώ που είχε εμφανίσει το 2019 η θυγατρική αεροπορική του ομίλου.

Σε σχέση με την Sky Express, η εταιρεία έχει υιοθετήσει το τελευταίο διάστημα κι εν μέσω πανδημίας μία διαφορετική στρατηγική προς την κατεύθυνση της επέκτασης, ενισχύοντας από τη μία τον στόλο της, αλλά επιπλέον και τα δρομολόγια εξωτερικού με το βλέμμα στην μετά Covid 19 περίοδο. Μέχρι και πρίν το ξέσπασμα του κορωνοϊου, η αεροπορική που ανήκει στον όμιλο επιχειρήσεων IOGR, του επιχειρηματία Γιάννη Γρύλου  είχε μεγαλύτερη παρουσία στις συνδέσεις του δικτύου εσωτερικού και στις άγονες γραμμές, τις οποίες μάλιστα συνέχισε σε μεγάλο βαθμό (για ουσιώδεις μετακινήσεις) ακόμη και κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown μέσα στον Απρίλιο και το Μάιο του 2020. Τώρα στο πλαίσιο αυτό της νέας στρατηγικής της, η εταιρεία έχει εντάξει από φέτος στο δίκτυό της κομβικούς προορισμούς όπως οι Βρυξέλλες, το Παρίσι αλλά και το Λονδίνο, που συγκεντρώνουν μεγάλη  επιβατική κίνηση στο Ελ. Βενιζέλος. Επιπλέον έχει εντάξει, με αιχμή το θερινό της πρόγραμμα, νέες συνδέσεις  και στο εσωτερικό, με καινούριες συνδέσεις, από τον Βόλο και το Ηράκλειο, καθιστώντας την πόλη του Ηρακλείου «κόμβο».

Διαβάστε ακόμη

Τα… κεχριμπαρένια κομπολόγια που έμειναν «ορφανά»

Το Fidiricos Group, το real estate property του Κουτσολιούτσου (διαλέξτε!) και τα θρυλικά μπακοκαϋμενακο-λιανοντούφεκα 

Κίνητρα σε εταιρείες να δίνουν μικροδάνεια έως 25.000 ευρώ