Τους οκτώ πυλώνες του νέου business plan της Τράπεζας Πειραιώς για την τετραετία 2022 – 2025 ανέλυσε ο διευθύνων σύμβουλος της τράπεζας, κ. Χρήστος Μεγάλου, εστιάζοντας στην επόμενη ημέρα που έχει ήδη ανατείλει για την τράπεζα, αφού ολοκλήρωσε με επιτυχία σχεδόν το σύνολο του project Sunrise. «Απομένει μόνον η τιτλοποίηση Sunrise 3, η οποία θα προχωρήσει εφέτος», ανέφερε χαρακτηριστικά, στο πλαίσιο ενημέρωσης προς τους δημοσιογράφους, απαριθμώντας τους νέους στόχους που έχουν τεθεί, ήτοι:

1) Διπλασιασμό των εσόδων προ προβλέψεων (από 600 εκατ. ευρώ το 2021 σε 1,2 δισ. ευρώ το 2025.

2) Μείωση κατά 200 εκατ. ευρώ του λειτουργικού κόστους (από 900 εκατ. ευρώ πέρυσι σε 700 εκατ. ευρώ στο τέλος της τετραετίας).

3) Αύξηση των εξυπηρετούμενων δανείων (από 27 δισ. ευρώ το 2021 σε 35 δισ. ευρώ το 2025).

4) Αύξηση των κεφαλαίων υπό διαχείριση (από έξι δισ. ευρώ σε περίπου 12 δισ. ευρώ).

5) Εξορθολογισμό του δικτύου, με στόχο ο αριθμός του προσωπικού στην Ελλάδα να πέσει στους περίπου 6.000 στα τέλη του 2025 από 9.000 σήμερα.

6) Μείωση του δείκτη κόστους προς έσοδα από 59% σε κάτω από 40%.

7) Αύξηση του «πράσινου» δείκτη σε περίπου 32% έναντι 22% το 2021.

8) Τη διανομή μερίσματος. Όπως έγραψε το newmoney, πρόθεση της διοίκησης της τράπεζας είναι οι μέτοχοι να έχουν λαμβάνειν ήδη από τη χρήση του 2023 (σ.σ. ποσοστό περί το 20% των κερδών, πληρωτέο τον Ιούνιο του 2024) και σίγουρα από τη χρήση του 2024 (ποσοστό 35%, πληρωτέο τον Ιούνιο του 2025).

«Στόχος είναι η απόδοση της ενσώματης λογιστικής αξίας να φτάσει το 2025 το 12% ή 700 εκατ. ευρώ από 3% ή 200 εκατ. ευρώ που έκλεισε το 2021», ανέφερε ο κ. Μεγάλου, εξηγώντας πως το 1/3 αυτού του αποτελέσματος θα προέλθει από τόκους, το 1/3 από προμήθειες από τη διαχείριση κεφαλαίων και τα τραπεζοασφαλιστικά προϊόντα και το ένα τρίτο από τον περιορισμό του κόστους. «Η προσπάθειά μας είναι να διαφοροποιήσουμε τις πηγές εσόδων μας και να μην εξαρτόμαστε μόνον από τα καθαρά έσοδα από τόκους», πρόσθεσε.

Ο «χάρτης» των «κόκκινων»

Στα 4,9 δισ. ευρώ ήταν στα τέλη του 2021 το «κόκκινο» απόθεμα της Τράπεζας Πειραιώς, εκ των οποίων 4,1 δισ. ευρώ αφορά σε επιχειρηματικά, 500 εκατ. ευρώ σε στεγαστικά και 300 εκατ. ευρώ σε καταναλωτικά δάνεια. Από το σύνολο δε, μηδενική καθυστέρηση εμφανίζει το 1,3 δισ. ευρώ (στο οποίο συγκαταλέγονται και τα δάνεια του τουρισμού που είχαν μπει σε μορατόρια), τα 300 εκατ. ευρώ εμφανίζουν καθυστέρηση έως 90 ημέρες και τα υπόλοιπα άνω των 90 ημερών.

Σύμφωνα με τον κ. Μεγάλου, στόχος της τράπεζας είναι το επίμαχο απόθεμα να πέσει στα περίπου 3,5 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2025, με τον δείκτη να μειώνεται από 13% σε 9% εφέτος, 5% το 2023 και 3% το 2024.

Οι νέες εκταμιεύσεις

Στους κλάδους της οικονομίας που συμβάλλουν στη δημιουργία προστιθέμενης αξίας, όπως αυτοί της μεταποίησης, του τουρισμού και της ενέργειας, θα διαθέσει η Τράπεζα Πειραιώς το 45% των νέων εκταμιεύσεων που σχεδιάζει για το εταιρικό χαρτοφυλάκιο την περίοδο 2022 – 2025.

Όπως τόνισε ο CEO της τράπεζας, για εφέτος σχεδιάζεται η χορήγηση νέων δανείων, ύψους 4,4 δισ. ευρώ εκ των οποίων τα 900 εκατ. ευρώ αφορούν στο RRF και λοιπά προγράμματα, όπως ο Αναπτυξιακός Νόμος, ενώ το ίδιο budget θα διατεθεί και την επόμενη χρονιά. Το 2024 οι νέες εκταμιεύσεις θα «αγγίξουν» τα 4,5 δισ. ευρώ και το 2025 τα 4,7 δισ. ευρώ. Βασικά κριτήρια θα αποτελέσουν η ανθεκτικότητα, ο εξαγωγικός προσανατολισμός, η ποιότητα και η βιωσιμότητα.

Όσον αφορά στη λιανική, όπως ανέφερε ο οικονομικός διευθυντής της Τράπεζας Πειραιώς, κ. Θεόδωρος Γναρδέλης, εφέτος θα είναι η πρώτη χρονιά που θα είναι στατική, παρά το γεγονός ότι ειδικά η αγορά των στεγαστικών θα «τρέξει» με 30% – 40% εν συγκρίσει με το 2021, όπου «άγγιξε» το 1,2 δισ. ευρώ.

Μοντέλο… Intessa στο asset management

Asset management α λα Intessa θα εφαρμόσει η Τράπεζα Πειραιώς, μετατρέποντας περί τα έξι δισ. ευρώ καταθέσεις – από τις συνολικά 55 δισ. ευρώ που διαθέτει – σε επενδυτικό προϊόν.

Όπως τόνισε ο κ. Μεγάλου, στην Ελλάδα τα κεφάλαια υπό διαχείριση είναι μόνο 7% του ΑΕΠ (11,1 δισ. ευρώ) όταν στη Νότια Ευρώπη, δηλαδή, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, είναι στο 21%. «Εάν, λοιπόν, μπορέσουμε να πάμε σε αυτά τα ποσοστά – και δεν φέρνω ως παράδειγμα την Αγγλία ή τη Γερμανία που τα επίμαχα ποσοστά ξεπερνούν το 100% και 50% αντίστοιχα – έχουμε τη δυνατότητα να διπλασιάσουμε τα κεφάλαια υπό διαχείριση», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Όσον αφορά στην Τράπεζα Πειραιώς, αυτή είχε πέρυσι κεφάλαια υπό διαχείριση, ύψους 3,4 δισ. ευρώ (+ένα δισ. ευρώ σε ετήσια βάση), με τις καθαρές προμήθειες να «αγγίζουν» τα 21 εκατ. ευρώ από 14 εκατ. ευρώ το 2020, καταλαμβάνοντας μερίδιο αγοράς 19% έναντι 14% το 2020. Στόχος είναι έως το 2025 τα αμοιβαία κεφάλαια να διαμορφωθούν σε περίπου εννέα δισ. ευρώ (αύξηση 30% από το 2019), με τις καθαρές προμήθειες να υπολογίζονται σε 55 εκατ. ευρώ και το μερίδιο αγοράς στο 25%. «Η τάση στην Ελλάδα, λόγω των χαμηλών επιτοκίων, των καταθέσεων που λιμνάζουν και της μεγάλης ρευστότητας, είναι σημαντικά αυξητική. Γι’ αυτό ανακοινώσαμε τη δημιουργία τμήματος asset management, το οποίο θα αναφέρεται σε μένα και θα περιλαμβάνει τα αμοιβαία κεφάλαια, τη Χρηματιστηριακή και το private banking. Είναι, άλλωστε, ένας τομέας που γνωρίζω πολύ καλά λόγω investment banking όλα αυτά τα χρόνια στην Credit Suisse. Συνολικά, μαζί και με την προσθήκη της Iolcus πρόκειται για υπό διαχείριση κεφάλαια επτά δισ. ευρώ και η στόχευση είναι αυτά να ‘αγγίξουν’ τα 12 δισ. ευρώ έως το 2025.

Θα εκμεταλλευτούμε και σε πολύ μεγάλο βαθμό αυτό που κάνει με επιτυχία η Intessa, δηλαδή, να μετατρέψουμε καταθέσεις που αφενός, στοιχίζουν σε εμάς και αφετέρου, δεν έχουν αποδόσεις για τους πελάτες μας, σε asset management προϊόν», εξήγησε.

Η BankTech

Έναν εναλλακτικό τρόπο, προκειμένου να μπορέσει να αναπτυχθεί στην Ευρώπη, φέρεται πως βρήκε η Τράπεζα Πειραιώς, δημιουργώντας μία ψηφιακή τράπεζα, το μοντέλο της οποίας είναι εξαγώγιμο.

«Παρακολουθούσαμε την αγορά και αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε μία ψηφιακή τράπεζα, η οποία θα έχει άδεια από την Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ), θα προσφέρει υπηρεσίες Banking-as-a-Service και Buy-Now-Pay-Later, ενώ θα είναι εστιασμένη στους millennials, αλλά και τη Generation Ζ, που υπολογίζεται πως έχουν περί τα 500 εκατ. ευρώ καταθέσεις. Από τα πέντε εκατομμύρια πελάτες μας σχεδόν το ένα εκατομμύριο δεν μπαίνει μέσα στην τράπεζα. Αυτούς είναι που σε δεύτερη φάση θα προσπαθήσουμε να προσελκύσουμε στη νέα τράπεζα, προσφέροντας όλων των ειδών τα καταναλωτικά προιόντα (οικονομικό προγραμματισμό, παρακολούθηση εξόδων, χρήση ορίων). Παράλληλα, θα δίνεται η δυνατότητα σε εμπόρους, retailers, ακόμη και μικρότερες τράπεζες να χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες μας για να προσφέρουν με τη σειρά τους, χρηματοοικονομικές υπηρεσίες», υπογράμμισε ο κ. Μεγάλου, για να συνεχίσει: «Αυτό το μοντέλο είναι εξαγώγιμο. Αντί, λοιπόν, να πάμε να αγοράσουμε μία τράπεζα, όπως συνηθιζόταν παλαιότερα, αυτή είναι η δική μας ιδέα για το πώς θα μπορέσουμε να αναπτυχθούμε στην Ευρώπη».

Στο πλαίσιο αυτό, η τράπεζα θα συνεργαστεί με την Natech, μία γιαννιώτικη εταιρεία, η οποία, όπως είχε γράψει το newmoney, τα τελευταία τρία χρόνια καταγράφει αύξηση του τζίρου της, διαθέτοντας στο πελατολόγιό της μερικά από τα πλέον γνωστά ονόματα του χρηματοπιστωτικού, αλλά και εν γένει επιχειρηματικού χώρου. Η Τράπεζα Πειραιώς έχει υπολογίσει πως η συγκεκριμένη κίνηση θα ελαφρύνει κατά 25% τα καταστήματα, ενώ θα αυξήσει τα έσοδά της κατά περίπου 50 εκατ. ευρώ έως το 2025. Όσον αφορά στο κόστος, αυτό αναμένεται να διαμορφωθεί στα 40 εκατ. ευρώ.

Διαβάστε ακόμη:

Το μπαράζ ανατιμήσεων φέρνει ταχύτατες αλλαγές στο μοντέλο κατανάλωσης και στην αγορά

Τα γκάλοπ «μύρισαν» εκλογές, η Τράπεζα Αττικής πάει σε θρίλερ, νιετ Ρώσοι στη Marina Tower και το swingers party στη Θεσσαλονίκη 

Κωνσταντίνα Ευαγγελίου (SEPTONA): Επενδύει σε νέο εργοστάσιο για την παραγωγή πρώτης ύλης