Tο νέο Opel Mokka ήταν από τα πιο πολυαναμενόμενα αυτοκίνητα της χρονιάς που φεύγει, και λόγω παράδοσης -οι προκάτοχοί του υπήρξαν από τα πιο επιτυχημένα εμπορικά αυτοκίνητα της ελληνικής αγοράς- και λόγω συγκυριών.

Στη δοκιμή που ακολουθεί θα προσπαθήσουμε να διαπιστώσουμε τι μπορεί να κάνει απέναντι σε έναν υπολογίσιμο αντίπαλο όπως το Nissan Juke. Τόσο το γερμανικό με πολυεθνικά στοιχεία μοντέλο όσο και το Juke είναι δύο κόμπακτ SUV που εμφανισιακά ξεχωρίζουν στην κατηγορία, ενώ το ευχάριστο εδώ είναι ότι καθένα από αυτά έχει το δικό του σχεδιαστικό μοτίβο που τα κάνει μοναδικά στην όψη.

Νεότερο από τα δύο το Mokka, σηματοδοτεί μια στροφή προς ένα διαφορετικό αγοραστικό κοινό σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές, ένα κοινό που δίνει σημασία στην εξωτερική εμφάνιση και τις καινοτόμες τεχνολογίες συνδεσιμότητας και επικοινωνίας μεταξύ οχήματος και επιβατών. Εδώ οι υπεύθυνοι της Opel δεν έκαναν το κατά πολλούς αναμενόμενο, να ακολουθήσουν δηλαδή την ίδια συνταγή του παρελθόντος, αλλά για να δημιουργήσουν το sequel διαφοροποίησαν σχεδόν καθολικά την αρχική ιδέα.

Οπως είναι άλλωστε προφανές από τις φωτογραφίες και δευτερευόντως από τις αντιδράσεις του κοινού, το δεύτερης γενιάς B-SUV από το Ρισελχάιμ κερδίζει τις πρώτες εντυπώσεις όντας πιο ιδιαίτερο σε εμφάνιση από το Juke, με δυναμικές γραμμές και έναν σπορ απόηχο. Το δυνατό χαρτί του νέου Mokka είναι η επιβλητική του σχεδίαση που υπερθεματίζει στη διαφορετικότητα και τη νέα αισθητική προσέγγιση της Opel.

Από όπου και να το δεις, από όπου και να το παρατηρήσεις, ξεχωρίζει, ενώ πολλές είναι οι σχεδιαστικές λεπτομέρειες που δημιουργούν την τελική του εικόνα. Οπως η νέα μάσκα Vizor, για παράδειγμα, με πηγή έμπνευσης το θρυλικό Manta, που ενσωματώνει την καλυμμένη γρίλια, τα LED φωτιστικά σώματα με τη γνωστή πλέον φωτεινή «υπογραφή» της εταιρείας, το αυξανόμενο πάχος της οροφής προς τα πίσω, το σχήμα των πίσω φωτιστικών αλλά και των πίσω παραθύρων κ.λπ.

Αναμφίβολα το νέο Mokka αποτελεί ένα από τα ομορφότερα και αρτιότερα τεχνολογικά μοντέλα που φέρουν το σήμα της Opel

Οπως ανακοινώνει ο κατασκευαστής, τη συγκεκριμένη σχεδιαστική φιλοσοφία αναμένεται να ακολουθήσουν όλα σχεδόν τα μελλοντικά μοντέλα που θα παρουσιαστούν μέσα στην τρέχουσα δεκαετία. Οχι πως το Juke δεν διεκδικεί δάφνες σχεδιαστικής πρωτοτυπίας, αν και σε μικρότερο βαθμό από την πρώτη αντικομφορμιστική γενιά του, η οποία πάντως είχε δεχτεί σωρεία αντιφατικών σχολίων. Εξακολουθεί να δείχνει trendy, ακολουθώντας όμως μια πιο ώριμη και κομψή προσέγγιση.

Αλλά είναι και το περιεχόμενο των δύο αυτοκινήτων που σε πείθει. Για παράδειγμα, το Opel Mokka χρησιμοποιεί τη νέα μεταβλητή πλατφόρμα CMP, γνωστή από αρκετά μοντέλα του Stellantis Group, όπως τα Peugeot 2008, DS3 Crossback και το νέο Opel Corsa. Η χρήση της επέτρεψε μείωση του συνολικού βάρους έως και 120 kg, ενώ είναι και 15% πιο άκαμπτη σε σχέση με το προηγούμενο. Αντίστοιχα, την ακαμψία του Juke εγγυάται η εγνωσμένης αξίας πλατφόρμα CMF-B, απόρροια της συνεργασίας με τη Renault, που επίσης εξοικονομεί αρκετό βάρος (23 kg).

To Mokka δεν ακολούθησε την πεπατημένη άλλων μοντέλων-ανταγωνιστών της κατηγορίας, που στις τελευταίες τους version έχουν μήκος αρκετά πάνω από τα 4,0 m, το αντίθετο μάλιστα. Συγκριτικά με την απερχόμενη γενιά υπολείπεται κατά 12,5 cm και «περιορίζεται» στα 4,151 m, ενώ την ίδια στιγμή είναι χαμηλότερο, κάτι που γίνεται αντιληπτό πριν ακόμα ψάξεις τις διαστάσεις του στο «press kit».

O τρόπος με τον οποίο κινείται το Juke στο επαρχιακό δίκτυο θυμίζει αρκετά ένα συμβατικό σπορ χάτσμπακ

Εντούτοις διαθέτει μεγαλύτερο μεταξόνιο (2.557 mm), ενώ η μείωση του ύψους σε συνδυασμό με τα μεγάλα μετατρόχια του δίνει μια πιο επιθετική εμφάνιση συγκριτικά με τον Ιάπωνα αντίπαλό του. Ο οποίος όμως διαθέτει σχεδόν οκτώ πόντους μακρύτερο μεταξόνιο (2.636 mm), κάτι που του δίνει πλεονέκτημα στους χώρους για τους πίσω επιβάτες τόσο για τα πόδια όσο και για το κεφάλι, ακόμα και εάν το ύψος τους ξεπερνά τον μέσο όρο, κάτι που δεν συμβαίνει στο Opel λόγω της πιο έντονης κλίσης της οροφής που χαμηλώνει στο πίσω μέρος.

Επιπλέον, ο Ιάπωνας διαθέτει και μεγαλύτερο χώρο αποσκευών, ο οποίος είναι από τους πιο γενναιόδωρους της κατηγορίας, φτάνοντας τα 422 lt, δίνοντάς του πλεονέκτημα 72 lt έναντι του Mokka, που αντιπαραβάλλει με τη σειρά του το μεγαλύτερο άνοιγμα και το πιο χαμηλό κατώφλι φόρτωσης.

Τα πράγματα αντιστρέφονται σε μεγάλο βαθμό στην αισθητική του εσωτερικού. Εδώ το Opel δείχνει πιο ψαγμένο σχεδιαστικά, πιο «ανοιχτό» και ευδιάθετο, αρκετά πιο φωτεινό, με τα έντονα χρωματικά φιλέτα στο ταμπλό να προσθέτουν και αυτά το δικό τους λιθαράκι στη δημιουργία ενός ευχάριστου και ελκυστικού περιβάλλοντος. Αλλά αυτό που το κάνει ξεχωριστό είναι φυσικά το Pure Panel, που ουσιαστικά αποτελεί την ενιαία επιφάνεια, η οποία ενσωματώνει τον ψηφιακό πίνακα οργάνων με διαγώνιο 12” και την οθόνη αφής των 10”, οι οποίες αποτελούν βασικό εξοπλισμό στις πλούσιες εκδόσεις.

Ο διάκοσμος προσθέτει μία αίσθηση πολυτέλειας στο ποιοτικό εσωτερικό του Mokka, το οποίο όμως είναι λιγότερο «οδηγοκεντρικό» σε σχέση με αυτό του Juke

Συγκριτικά με το Nissan, υπάρχει διάχυτη η αίσθηση μιας σαφώς πιο μοντέρνας προσέγγισης, καθώς το δεύτερο παραμένει πιο παραδοσιακό, με έναν όμορφο και ευανάγνωστο αναλογικό πίνακα οργάνων, με TFT οθόνη ανάμεσα στο ταχύμετρο και το στροφόμετρο. Στο κέντρο του ταμπλό βρίσκεται η 8ιντση οθόνη αφής, η οποία φιλοξενεί τις λειτουργίες του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας και είναι αρκετά εύκολη στον χειρισμό, αλλά σε σχέση με αυτή του Mokka δείχνει κάπως παρωχημένη.

Εκεί που το Juke παίρνει το πάνω χέρι είναι στους χώρους για μικροαντικείμενα (σημαντικό για την καθημερινότητα του οδηγού) και στην ποιότητα των χρησιμοποιούμενων υλικών. Συνολικά και τα δύο οχήματα διαθέτουν ποιοτικά και καλά σε συναρμογή υλικά, οι Ιάπωνες, ωστόσο, αξίζουν έναν πόντο παραπάνω. Αμφότερα τα μοντέλα ικανοποιούν με τα σωστά σε άνεση και πλευρική στήριξη καθίσματά τους, στο Juke όμως ο οδηγός θα νιώσει ότι μπορεί να φέρει τα πάντα λίγο καλύτερα στα μέτρα του.

Οι κινητήρες των δύο μοντέλων εφαρμόζουν τον κανόνα του downsizing, όπως προστάζουν οι ευρωπαϊκές νόρμες. Αμφότερα κινούνται λοιπόν από 3κύλινδρα υπερτροφοδοτούμενα σύνολα, με διαφορετικές ιπποδυνάμεις και μέγιστες τιμές ροπής. Ο χιλιάρης κινητήρας του Juke λόγω των νέων αυστηρότερων προδιαγραφών εκπομπών ρύπων Euro 6d με τις οποίες έπρεπε να εναρμονιστεί, όφειλε να μειώσει την ιπποδύναμή του κατά 3 PS (από 117 σε 114 PS), με τη ροπή να μένει ανέπαφη στα 20,4 kgm.

Σαφώς και υπολείπεται σε δύναμη, μιλώντας με απόλυτους αριθμούς, συγκριτικά με αυτόν του Mokka, των 1,2 lt με ισχύ 130 PS και ροπή 23,4 kgm, που προέρχεται από τo Groupe PSA, ενώ διαφορετικός είναι και ο τρόπος μετάδοσης της δύναμης αποκλειστικά στους εμπρός τροχούς: χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων για το πρώτο, αυτόματο 8 σχέσεων για το δεύτερο.

Η αλήθεια είναι ότι το μοτέρ του Juke έχει ορισμένα μικρά αλλά υπαρκτά προβλήματα, όπως μια τραχιά χροιά που επιμένει σε όλο το φάσμα λειτουργίας του και ένα σχετικά έντονο μηχανικό κροτάλισμα. Σίγουρα, λοιπόν, η ραφιναρισμένη λειτουργία δεν είναι το δυνατό σημείο του συγκεκριμένου κινητήρα, κάτι που αντίθετα συμβαίνει στο Mokka, με το 8άρι κιβώτιο να βοηθά το μοτέρ να απλώνει τη δύναμή του και να λειτουργεί με ήπιο τρόπο στην πλειοψηφία των διαδρομών. Και αυτός όμως δεν μπορεί να αποφύγει το κροτάλισμα όταν είναι κρύος, ενώ στις ψηλές στροφές παράγει επίσης έναν τραχύ θόρυβο.

Οδηγώντας και τα δύο μοντέλα σε ανοικτό επαρχιακό δρόμο, το Juke ξεχωρίζει χάρη στην εξαιρετική πρόσφυση στις στροφές και στο τιμόνι που με την πληροφόρησή του σε γεμίζει αυτοπεποίθηση σε όλη τη διαδικασία. Βέβαια, προκειμένου να το επιτύχει αυτό οι μηχανικοί της Nissan έχουν καταφύγει σε πιο σκληρές ρυθμίσεις για την ανάρτηση, με αποτέλεσμα σε διαδρομές με έντονες ανωμαλίες να αποδεικνύεται κουραστική.

Εδώ προβάδισμα έχει το Mokka, που διαθέτει πιο ήσυχη και ποιοτική κύλιση. Τα αμορτισέρ δείχνουν να τα καταφέρνουν αρκετά καλά με το βάρος του αυτοκινήτου (1.295 kg) και το στήσιμο της ανάρτησης είναι μελετημένο και αποτελεσματικό. Οι κλίσεις του αμαξώματος κατά τον εγκάρσιο και διαμήκη άξονα είναι σαφώς πιο έντονες, όμως αυτό δεν ενοχλεί και σε γενικές γραμμές είναι αποδεκτό με βάση το γενικότερο στήσιμο του αυτοκινήτου.

Πάντως το turn-in του Juke είναι σαφώς πιο ενθουσιώδες και η απόκριση στο γκάζι πιο άμεση, παρότι υπολείπεται σε απόλυτη ιπποδύναμη. Είναι ξεκάθαρο ότι η Nissan έχει επενδύσει στη δημιουργία ενός συμπαγούς SUV με πιο σπορ χαρακτηριστικά και αυτό θα το εκτιμήσουν ιδιαίτερα όσοι έχουν το μικρόβιο. Θα εκτιμήσουν επίσης το γλυκό κούμπωμα του επιλογέα και τη μεστή πληροφόρηση που έρχεται στα χέρια τους από το σύστημα διεύθυνσης, κάτι που δεν θα βρουν στον ίδιο βαθμό στο Mokka.

Αντίθετα στο τελευταίο θα εκτιμήσουν δεόντως την προσεγμένη και αναλυτική απόσβεση της ανάρτησης, την ησυχία στην καμπίνα, απόρροια και της καλής ηχομόνωσης, αλλά και την ευκολία που του χαρίζουν μέσα στην πόλη οι συμπαγείς διαστάσεις, το αυτόματο κιβώτιο και ο μικρός σχετικά κύκλος στροφής.

Συμπερασματικά, το νέο Opel Mokka είναι αυτό που στόχευε από την αρχή η γερμανική εταιρεία: όμορφο και εμφανώς πιο μοντέρνο από τον προκάτοχό του. Δεν είναι το πιο ευρύχωρο, αλλά αυτό το αντιλαμβάνεσαι πριν καν μπεις μέσα. Στην ουσία πρόκειται για ένα εξαιρετικά καλοστημένο αυτοκίνητο, με τεχνολογία αιχμής σε όλα τα επίπεδα και παράλληλα καλοφτιαγμένο.

Αυτό δεν σημαίνει ότι το Juke αποτελεί αμελητέα ποσότητα. Εντυπωσιάζει με τον χαρακτήρα του, την εμφάνιση, την προσλαμβανόμενη ποιότητα και τις ικανότητές του. Εχει πιο σπορ οδηγικά χαρακτηριστικά και μια φρεσκάδα στην εξωτερική εμφάνιση που ξαφνιάζει ευχάριστα. Ομως είναι το Mokka που καταφέρνει να κερδίζει συνολικά αυτή την αντιπαράθεση, που όπως λένε και οι ποδοσφαιρόφιλοι «κρίθηκε στις λεπτομέρειες».

KEY TECH
Opel Mokka
Η φαρέτρα των συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης του νέου Mokka είναι, αν μη τι άλλο, αρκούντως πλούσια. Χάρη στη νέα πλατφόρμα CMP όλες οι εκδόσεις διαθέτουν ενεργό Cruise Control (ACC), σύστημα φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης που περιλαμβάνει επιπλέον λειτουργία διατήρησης στη λωρίδα κυκλοφορίας, ενώ οι πλουσιότερες διατίθενται με προσαρμοζόμενο φωτισμό IntelliLux LED matrix.

Nissan Juke
Ο οδηγός του Juke έχει στη διάθεσή του το σύστημα infotainment NissanConnect, που σύμφωνα με τον κατασκευαστή είναι το πιο εξελιγμένο που έχει τοποθετηθεί ποτέ σε μοντέλο του. Βασίζεται σε μία οθόνη αφής 8” και είναι συμβατό με τα πρωτόκολλα Apple CarPlay και Android Auto, προσφέροντας τη δυνατότητα ενσωμάτωσης εφαρμογών ή δεδομένων του smartphone σε αυτήν.

TECH

NISSAN JUKE 1.0 DIG-T
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 999 cc, i3, TURBO
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΧΕΙΡΟΚΙΝΗΤΟ, 6 ΣΧΕΣΕΩΝ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (ΕΜΠΡΟΣ), ΗΜΙΑΚΑΜΠΤΟΣ ΑΞΟΝΑΣ (ΠΙΣΩ)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Υ): 4.210/1.800/1.595 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.636 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 422 lt

OPEL MOKKA 1.2T 130 PS EAT8
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 1.199 cc, i3, TURBO
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ, 8 ΣΧΕΣΕΩΝ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (ΕΜΠΡΟΣ), ΗΜΙΑΚΑΜΠΤΟΣ ΑΞΟΝΑΣ (ΠΙΣΩ)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Υ): 4.151/1.791/1.534 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.557 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 350 lt

ΙΣΧΥΣ + ΡΟΠΗ
NISSAN
117 PS @ 5.250 rpm
20,4 KGM @1.750-3.750 rpm
OPEL
130 PS@5.500 rpm
23,4 kgm@1.750 rpm

0-100 km/h
NISSAN
10,4”
OPEL
9,2”

ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ
NISSAN 46 lt
OPEL 44 lt

ΒΑΡΟΣ
NISSAN 1.182 kg
OPEL 1.295 kg

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (lt/100 km)
NISSAN TEST 7,4, ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ 5,9
OPEL TEST 7,7, ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ 5,5

ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
NISSAN: 621 km
OPEL: 571 km

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ
NISSAN: 180 km/h
OPEL: 200 km/h

CO2
NISSAN: 135 g/km
OPEL: 124 g/km

TIMH
NISSAN: ΑΠΟ €18.700
OPEL: ΑΠΟ €22.800