Τα υβριδικά plug-in μοντέλα υπέστησαν πτώση πωλήσεων το 2022 -σε αντίθεση με την επιτυχία των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων– καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναγκάστηκαν να λάβουν δύσκολες αποφάσεις παραγωγής εν μέσω ελλείψεων στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Οι πωλήσεις υβριδικών plug-in υποχώρησαν κατά 9% το 2022, έως τα τέλη Οκτωβρίου, με 783.245 μονάδες σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ανάλυσης της αγοράς Dataforce. Εν τω μεταξύ, οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 25% κατά τη διάρκεια της ίδιας περιόδου σε 1,13 εκατομμύρια μονάδες.

Η τεχνολογία μειώνει σημαντικά τις εκπομπές CO2 σε σύγκριση με εναλλακτική βενζίνη ή ντίζελ, σύμφωνα με επίσημες δοκιμές, γεγονός που τους δίνει το εισιτήριο για φορολογικά κίνητρα σε ορισμένες χώρες ενώ βοηθά στη μείωση των εκπομπών ρύπων ολόκληρου του στόλου. Ωστόσο, οι επικριτές λένε ότι οι επίσημες μετρήσεις εκπομπών CO2 και κατανάλωσης σπάνια επαναλαμβάνονται στην πραγματική ζωή.

Ο όμιλος Volkswagen έκανε βαθιές περικοπές στην παραγωγή plug-in υβριδικών μοντέλων του το 2022, φτάνοντας μάλιστα στο σημείο να σταματήσει εντελώς την παραγωγή μοντέλων SEAT με το συγκεκριμένοσύστημα μετάδοσης κίνησης. Μέσα σε 10 μήνες, οκτώ από τα 10 plug-in υβριδικά με τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση στις πωλήσεις προέρχονταν από το VW Group, με επικεφαλής το SEAT Leon και το Audi Q7.

Στελέχη της VW δήλωσαν στο Automotive News Europe ότι οι μειώσεις ήταν «θέμα προσφοράς, όχι ζήτημα ζήτησης». Προκλήθηκαν δηλαδή από τις δυσκολίες προμήθειας συγκεκριμένων εξαρτημάτων, κρίσιμων για τα plug-in μοντέλα.

Η Renault επιβράδυνε επίσης την παραγωγή της –ούτως ή άλλως- περιορισμένης γκάμας των οχημάτων της με το συγκεκριμένο σύστημα μετάδοσης κίνησης, με τις πωλήσεις της plug-in υβριδικής έκδοσης του B-SUV Captur να μειώνονται κατά 53% σε 10 μήνες και του plug-in υβριδικού Megane κατά 55%.

Στον αντίποδα, τα στοιχεία του περασμένου Οκτωβρίου έδειξαν αύξηση πωλήσεων για ορισμένα plug-in υβριδικά του VW Group, όπως το VW Tiguan (+375%) και το Audi A3 (+153%), υποδηλώνοντας ότι οι περιορισμοί στην προσφορά αρχίζουν να μειώνονται.

Πρώτο σε πωλήσεις πανευρωπαϊκά τους πρώτους 10 μήνες του 2022 ήταν η υβριδική plug-in έκδοση του Ford Kuga. Οι 38.172 πωλήσεις του μοντέλου κατά το εν λόγω 10μηνο ήταν παρόμοιες σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, αλλά η Ford κατάφερε να επεκτείνει το προβάδισμα του Kuga σε σχέση με το μοντέλο που βρίσκεται στη δεύτερη θέση -την BMW Σειρά 3- κατά περισσότερες από 10.000 μονάδες. Να σημειώσουμε εδώ πάντως ότι η Ford δίνει γενναίες εκπτώσεις ειδικά γι αυτή την έκδοση του Kuga.

Για παράδειγμα, στη Γερμανία τον Δεκέμβριο έτρεχε έπτωση 6.750 ευρώ, ενώ οι πελάτες του Ηνωμένου Βασιλείου μπορούσαν να το αποκτήσουν με μηδενικό επιτόκιο. Όπως και η Ford έτσι η Stellantis παραμένει πεπεισμένη για τα οφέλη των plug-in υβριδικών για τις πιο μαζικές μάρκες του ομίλου. Η εταιρεία φέτος κυκλοφόρησε plug-in υβριδικές εκδόσεις των Peugeot 308 και 408, Citroën C5 X και Opel Astra.

Η Toyota με τη σειρά της παρουσίασε το Prius πέμπτης γενιάς, που στην Ευρώπη θα έρχεται αποκλειστικά στην plug-in υβριδική του έκδοση και επιβεβαίωσε την υποστήριξή της σε μια τεχνολογία που έχει την ικανότητα να μειώνει το CO2 χρησιμοποιώντας πολύ μικρότερη μπαταρία από ό,τι για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

«Δεδομένου ότι τα επόμενα 10 έως 15 χρόνια θα παρουσιαστούν σχεδόν σίγουρα σοβαρές ελλείψεις σε υλικά μπαταριών, τα πολύτιμα στοιχεία της μπαταρίας δεν θα πρέπει να σπαταληθούν σε EV μεγάλης εμβέλειας, τα οποία μολαταύτα στο μεγαλύτερο μέρος της ζωής τους καλύπτουν μικρές αποστάσεις», δήλωσε ο Gill Pratt, ένας από τους αρχιμηχανικούς της ιαπωνικής εταιρείας.

Η Toyota θα λανσάρει επίσης την επόμενη γενιά του μικρομεσαίου SUV C-HR με plug-in υβριδική έκδοση. Η άλλη ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία Honda είναι επίσης έτοιμη να λανσάρει το πρώτο plug-in υβριδικό της το 2023, που θα είναι μια έκδοση του CR-V.

Και η Mazda, εν τω μεταξύ, λάνσαρε το πρώτο plug-in υβριδικό της, το CX-60, το οποίο τον Οκτώβριο του 2022 βρέθηκε στην 8η θέση των σχετικών πωλήσεων, μπροστά από ανταγωνιστές όπως τα Peugeot 3008 και VW Tiguan.

Υπάρχει όμως και ένας διαφαινόμενος κίνδυνος στην εξέλιξη νέων plug-in υβριδικών μοντέλων. Είναι εδώ και καιρό στόχος πολλών περιβαλλοντικών οργανώσεων για την παραπλανητική τους απόδοση όσον αφορά τις εκπομπές CO2 σε πραγματικές συνθήκες.

Νωρίτερα φέτος το Διεθνές Συμβούλιο Καθαρών Μεταφορών (ICCT) δημοσίευσε μια έκθεση στην οποία φαίνεται ότι η πραγματική κατανάλωση καυσίμου των plug-in υβριδικών οχημάτων κατά μέσο όρο στην Ευρώπη ήταν τρεις έως πέντε φορές υψηλότερη από τις τιμές έγκρισης τύπου WLTP.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Matthias Schmidt, επικεφαλής της Schmidt Automotive Research, οι επιδοτήσεις για plug-in υβριδικά μειώνονται σε όλη την Ευρώπη, καθώς οι χώρες προσπαθούν να μειώσουν το κόστος των κρατικών εξόδων, αν και εξακολουθούν από πολλές χώρες να υφίστανται προνόμια που βοηθούν στην προώθηση της εν λόγω κατηγορίας,.

«Είναι πολύ νωρίς για να διαγράψουμε τα plug-in υβριδικά», είπε. «Εξακολουθούν να έχουν σημαντικά φορολογικά οφέλη σε πολλές αγορές όπως η Γερμανία, η Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο. «Αυτό συνεχίζει να τους δίνει μια επιχειρηματική υπόσταση».

Οι φόβοι ότι τα αυτοκίνητα δεν συνδέονται συχνά στην πρίζα, όπως προβλέπουν οι προδιαγραφές τους, θα μπορούσαν να αμβλυνθούν από μια νέα κατηγορία στις πρόσφατα δημοσιευμένες προτάσεις ρύθμισης εκπομπών ρύπων Euro 7. Το Euro 7G θα πιστοποιεί τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα ως κατάλληλα για ζώνες μηδενικών εκπομπών εντός των πόλεων.

Την ίδια στιγμή πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες τοποθετούν σε αυτά μεγαλύτερες μπαταρίες σε συνδυασμό με ισχυρότερους ηλεκτρικούς κινητήρες, που εξασφαλίζουν περισσότερα χιλιόμετρα αμιγώς ηλεκτρικής κίνησης.

Διαβάστε ακόμη:

Τα SOS για όσους υποβάλουν φέτος την πρώτη τους φορολογική δήλωση

Τελική ευθεία για 2+2 νέες μεγάλες επενδύσεις πολυεθνικών στην Ελλάδα (pics)

Οικογένεια Νίκα: Στις 8 Μαρτίου βγαίνει ξανά στο σφυρί το ακίνητο της Στησιχόρου (pic)