Οι εταιρείες που κατασκευάζουν μπαταρίες αρχίζουν πλέον να επενδύουν σε μία στη νέα τεχνολογία με βάση το νάτριο, προμηνύοντας μία ακόμη αναταραχή σε μία βιομηχανία που είναι ζωτικής σημασίας για την πράσινη μετάβαση.

Το νάτριο – που βρίσκεται σε άλατα πετρωμάτων και αλυκές σε όλο τον κόσμο – έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιηθεί για την αποθήκευση ενέργειας και στα ηλεκτρικά οχήματα, επειδή είναι και φθηνότερο και πολύ πιο άφθονο από το λίθιο, το οποίο σήμερα κυριαρχεί στις μπαταρίες. Όμως, ενώ χημικά και δομικά είναι παρόμοιο, το νάτριο δεν έχει ακόμη χρησιμοποιηθεί σε μεγάλη κλίμακα, εν μέρει λόγω της καλύτερης εμβέλειας και απόδοσης των κυψελών λιθίου παρόμοιου μεγέθους.

Αυτό θα μπορούσε να αλλάξει. Την περασμένη εβδομάδα, η σουηδική Northvolt ανακοίνωσε ότι έκανε μια σημαντική ανακάλυψη αναφορικά με αυτή την τεχνολογία, ενώ η κινεζική εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων BYD υπέγραψε συμφωνία 1,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την κατασκευή εργοστασίου μπαταριών ιόντων νατρίου. Η κινεζική CATL είπε ήδη τον Απρίλιο ότι οι μπαταρίες της με βάση το νάτριο θα χρησιμοποιούνται σε ορισμένα οχήματα από φέτος.

Εάν τα προϊόντα νατρίου αποδειχθούν επιτυχημένα, θα μπορούσαν να περιορίσουν την κατανάλωση λιθίου. Είναι επίσης μια υπενθύμιση των κινδύνων της προσπάθειας πρόβλεψης της χρήσης μετάλλων σε μια συνεχώς εξελισσόμενη βιομηχανία, καθώς οι εταιρείες αναζητούν φθηνότερες και πιο αποτελεσματικές κυψέλες.

Σύμφωνα με το Bloomberg, το νάτριο μπορεί να μειώσει τη ζήτηση λιθίου κατά περίπου 272.000 τόνους έως το 2035, ή περισσότερο από 1 εκατομμύριο τόνους εάν τα αποθέματα λιθίου δεν μπορούν να καλύψουν τη χρήση.

Οι αλλαγές στο μείγμα μετάλλων στις μπαταρίες έχουν ανατρέψει τις προοπτικές προσφοράς και ζήτησης και έχουν οδηγήσει σε εκτίναξη των τιμών τους. Στο κοβάλτιο και το νικέλιο – που μόλις πριν από λίγα χρόνια εμφανίστηκαν να αντιμετωπίζουν μακροπρόθεσμες ελλείψεις – αναθεωρήθηκαν οι εκτιμήσεις της ζήτησης λόγω της εμφάνισης κυττάρων που δεν τα χρησιμοποιούν.

Και η δυνατότητα για μεγάλες διακυμάνσεις τιμών είναι ιδιαίτερα εμφανής στο λίθιο.

Ακόμη και με την πρόσφατη πτώση των τιμών του λιθίου, το νάτριο εξακολουθεί να είναι μια φθηνότερη επιλογή. Εάν η αγορά όντως αναπτυχθεί, θα μπορούσε ενδεχομένως να απηχεί την άνοδο των κυττάρων φωσφορικού ιόντος λιθίου (LFP) που έχουν προτιμηθεί από προϊόντα υψηλότερης απόδοσης λόγω του χαμηλότερου κόστους τους.

Το πιο σαφές πιθανό πλεονέκτημά του είναι η αποθήκευση περίσσειας ηλεκτρικής ενέργειας για τα δίκτυα, κάτι που γίνεται πιο σημαντικό καθώς ο κόσμος απομακρύνεται από τα ορυκτά καύσιμα. Εκεί, η απόδοση της μπαταρίας είναι λιγότερο σημαντική από το χαμηλό κόστος.

Διαβάστε ακόμη

Μέγαρο Μαξίμου: Ισχυρές βάσεις στην οικονομία για σημαντικές αλλαγές και νέες επενδύσεις

Κλιματική αλλαγή: Πώς είναι το Μπόντρουμ χωρίς νερό

Πώς η Μόσχα προσεγγίζει την Αφρική – Ο ρόλος του Ρώσου δισεκατομμυριούχου Μελνιτσένκο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ