Πρόκειται για απλή ιδέα: Mία υπηρεσία μεταφορών και μετακινήσεων τόσο καλή που δε θα χρειαζόμαστε πια αυτοκίνητα.

Αυτή την ιδέα προσπαθεί να τελειοποιήσει από το 2015 η φινλανδική MaaS Global Oy από το 2015. Η επιχείρηση έχει λανσάρει μια εφαρμογή, την Whim, η οποία ήδη χρησιμοποιείται σε αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις και στο Τόκιο. Στην πρωτεύουσα της Φινλανδίας, περίπου το 12% των χρηστών της εφαρμογής αναφέρουν πως έχουν σταματήσει να χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους, ενώ πολλοί περισσότεροι αναφέρουν πως σκοπεύουν να το κάνουν. 

Η MaaS Global, της οποίας μερικοί επενδυτές είναι η ΒΡ, Mitsubishi και Τοyota Financial Services, αναφέρει πως η εφαρμογή θα βελτιώσει την κίνηση στις πόλεις και θα μειώσει τη μόλυνση του περιβάλλοντος. Η Φινλανδία, στην οποία ιδρύθηκε και η επιχείρηση, έχει την καλύτερη ποιότητα αέρα στον κόσμο, ενώ παράλληλα είναι και η πιο ευτυχισμένη χώρα στον κόσμο. 

Ο CEO Σάμπο Χιετάνεν αναφέρει πως η δημιουργία ενός κόσμου όπου δεν χρειάζονται προσωπικά οχήματα είναι προφανώς και ένας τρόπος βελτίωσης των εκπομπών καυσαερίων στη βιομηχανία μεταφορών. Στις ΗΠΑ και μόνο, οι μεταφορές αποτελούν το 30% των συνολικών εκπομπών καυσαερίων, ξεπερνώντας οποιαδήποτε άλλη βιομηχανία.

«Ρεαλιστικά, εάν θέλουμε να μειώσουμε τις εκπομπές αερίων βλαβερών για το περιβάλλον θα πρέπει να βρούμε τρόπους με τους οποίους θα μπορούμε να έχουμε την ίδια ευχέρεια μετακινήσεων με τα αυτοκίνητα», ανέφερε ο Χιετάνεν.

Η Whim, η οποία πρόσφατα συγχωνεύτηκε με την Wondo, ισπανική ανταγωνιστή ιδρυθείσα από την Ferrovial SA, προσφέρει στους πελάτες την επιλογή και πληρωμή μετακίνησης μέσω του app. Εχει ευρεία γκάμα προϊόντων όπως σκούτερ, ποδήλατα πόλης, ΜΜΜ και ταξί σταθερής τιμής για συγκεκριμένες αποστάσεις. Οι υπηρεσίες διαφέρουν από πόλη σε πόλη, ενώ οι χρήστες της Whim καταμετρώνται σε 300.000 ανά τον κόσμο. 

Οι Whim και Wondo λειτουργούν ως “σχεδιαστές διαδρομών”, προτείνοντας τρόπους μετακίνησης ή μεταφοράς από το ένα σημείο στο άλλο, ενώ προσφέρουν και τη δυνατότητα αγοράς εισιτηρίων ή “κλεισίματος” οχημάτων μέσω της εφαρμογής. Εκτός από τα προγράμματα “pay-as-you-go” έχει και προγράμματα μηνιαίας συνδρομής.

Παρόλα αυτά, πρόσφατες έρευνες  στη Βρετανία και την Ολλανδία υποδεικνύουν πως οι πολίτες είναι πολύ προσκολλημένοι στα αυτοκίνητά τους, ενώ τέτοιες υπηρεσίες είναι θελκτικές κυρίως για όσους ήδη χρησιμοποιούν ΜΜΜ

«Η αξία της MaaS δεν έγκειται στην πλήρη αντικατάσταση της ευκολίας ενός ιδιωτικού οχήματος, κάτι αρκετά μη ρεαλιστικό, αλλά στη δημιουργία ενός πολύπλευρου τρόπου μετακινήσεων που δίνουν στους χρήστες τη δυνατότητα στο να είναι μέρος ενός βιώσιμου, χωρίς κοινωνικούς αποκλεισμούς μέλλοντος», ανέφεραν οι Ελενα Αλιάβινα, Αλέξανδρος Νικήτας και Ερικ Τσουαμου Ντζόγια του University of Huddersfield της Βρετανίας. 

Για τον Χιετάνεν, είναι ξεκάθαρο πως η συγκεκριμένη βιομηχανία είναι ακόμη στα σπάργανα, ενώ η πραγματική αξία της θα αποκαλυφθεί με την γενίκευση της χρήσης των self-driving ηλεκτρικών οχημάτων που θα επεκτείνουν τη βιομηχανία πέραν των αστικών κέντρων. 

Η υπηρεσία θα βασίζεται στα ήδη υπάρχοντα μέσα μεταφοράς ενώ οι πόλεις στις οποίες προσφέρονται αυτές οι εφαρμογές έχουν ήδη την αναγκαία υποδομή.

Η Whim είναι μέχρι τώρα διαθέσιμη στο Ελσίνκι, τη Βιέννη, την Αντβέρπη, το Μπίρμινγκχαν και το Τόκιο, ενώ θα λανσαριστεί στην Ελβετία από την 1η Ιουνίου. 

Η Wondo δραστηριοποιείται στη Μαδρίτη, με σχέδια επέκτασης στην υπόλοιπη ιβηρική χερσόνησο. Η MaaS Global ελπίζει να επεκταθεί στις ΗΠΑ και τη Λατινική Αμερική, σύντομα. 

Διαβάστε ακόμη:

«Αιωνόβια» ρύθμιση για χρέη και οφειλές – Πολλές δόσεις για όλα

Η ονοματολογία για το τουριστικό συγκρότημα Καψή στην Κρήτη

Επαναλειτουργούν από σήμερα τα γυμναστήρια – Τι αλλάζει με self test, τηλεργασία