Εάν η χρεοκοπία του ινδικού αεροπορικού κολοσσού Go First India προκάλεσε «σεισμό» στην οικονομία της Ινδίας, προκαλεί «τσουνάμι» στην παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία. Όχι μόνο επειδή ο τρίτος μεγαλύτερος αερομεταφορέας της Ινδίας, που μετέφερε εκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο κατεβάζει ρολά. Αλλά επειδή κατηγορεί για τη χρεοκοπία του έναν από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές κινητήρων στο παγκόσμιο aviation, την Pratt & Whitney. Η αμερικανική εταιρεία αεροδιαστημικής ωστόσο, επιστρέφει τις κατηγορίες, μιλώντας για… «μπαταχτσήδες».

Η υπόθεση έχει οδηγηθεί στην ινδική, αλλά και την αμερικανική Δικαιοσύνη, καθώς η Go First ζητά να οδηγηθεί η αίτηση χρεοκοπίας σε διαιτησία στην Ινδία και έχει προσφύγει δικαστικά στο Ντέλαγουερ των ΗΠΑ, ζητώντας με αγωγή της να αποζημιωθεί για ελαττωματικούς κινητήρες που της παρείχε η Pratt & Whitney. Η αμερικανική εταιρεία αρνείται τις κατηγορίες και σκοπεύει να αντιταχθεί, ενώ ανεβάζει τους τόνους, κατηγορώντας τον ινδικό αερομεταφορέα για ένα «μακρύ ιστορικό αθέτησης πληρωμών».

Η με έδρα το Μουμπάι Go First, κατέθεσε αίτηση για υπαγωγή στο Άρθρο 10 του ινδικού Πτωχευτικού Κώδικα στις αρχές του μήνα. Στην αίτηση, ο αερομεταφορέας λέει ότι αναγκάστηκε να το κάνει «λόγω του διαρκώς αυξανόμενου αριθμού ελαττωματικών κινητήρων που παρείχε η Pratt & Whitney, με αποτέλεσμα την καθήλωση την 1η Μαϊου 2023, 25 αεροσκαφών, ισοδύναμο με το 50% του στόλου των αεροσκαφών Airbus A320neo».

Ακολούθησε «καταιγίδα» ακυρώσεων πτήσεων της Go First τόσο από την ίδια την εταιρεία όσο και από την αρμόδια αρχή για τις αερομεταφορές στην Ινδία, χωρίς να δοθεί ο λόγος. Σε ανακοίνωσή της, λίγο αργότερα, η Go First εξήγησε ότι βρίσκεται σε «αναταράξεις», καθώς, όπως ανέφερε, ταλαιπωρείται από ζητήματα που έχουν να κάνουν με τους κινητήρες της Pratt & Whitney, Geared Turbofan, από τον Ιανουάριο του 2020. Στη διάρκεια αυτής της περιόδου, λέει η αεροπορική, λόγω των προβλημάτων στους κινητήρες, ο αριθμός των καθηλωμένων αεροσκαφών της εκτοξεύθηκε από 7% τον Δεκέμβριο του 2019, σε 31% τον Δεκέμβριο του 2020 και έπειτα σε 50% μετά από δύο χρόνια.

«Και αυτό, παρά το γεγονός ότι στη διάρκεια των ετών, έγιναν αρκετές δεσμεύσεις από την Pratt & Whitney, τις οποίες απέτυχε να υπηρετήσει», αναφέρει στην ανακοίνωση η εταιρεία, εξηγώντας ότι πιέστηκε να αποσύρει τα αεροσκάφη της και, ως εκ τούτου να χρεοκοπήσει, «αφότου η Pratt & Whitney, ο αποκλειστικός πάροχος κινητήρων για τον στόλο των Airbus A320neo της Go First, αρνήθηκε να συμμορφωθεί με διαταγή που εκδόθηκε από το Διεθνές Κέντρο Διαιτησίας της Σιγκαπούρης».

Η Pratt & Whitney εξέδωσε ανακοίνωση σε απάντηση της δήλωσης της Go Air. «Η Pratt & Whitney έχει δεσμευτεί για την επιτυχία των αεροπορικών πελατών μας και συνεχίζουμε να δίνουμε προτεραιότητα στα χρονοδιαγράμματα παραδόσεων για όλους τους πελάτες. Η Pratt & Whitney συμμορφώνεται με την απόφαση διαιτησίας του Μαρτίου 2023 που αφορά την Go First. Καθώς πρόκειται πλέον για ένα θέμα δικαστικής διαδικασίας, δεν θα σχολιάσουμε περαιτέρω”.

Εδώ όμως, τα πράγματα αρχίζουν να περιπλέκονται. Η ινδική αεροπορική εταιρεία κατέθεσε αγωγή εναντίον της αμερικανικής εταιρείας αεροδιαστημικής σε δικαστήριο του Ντέλαγουερ, στις ΗΠΑ, αιτούμενη αποζημίωσης για τη ζημιά που ισχυρίζεται ότι έπαθε από τους κινητήρες της Pratt & Whitney. Γεγονός που οδήγησε την αμερικανική εταιρεία να περάσει στην αντεπίθεση, διαρρέοντας ότι «η Go First έχει ένα μεγάλο ιστορικό αθέτησης πληρωμών». Και προαναγγέλλοντας πως έρχεται μια σκληρή δικαστική διαμάχη. Στην οποία αν η Go First κερδίσει αυτό που ζητά, θα είναι σε θέση να αποπληρώσει μισθούς και προμηθευτές (ανάμεσά τους και τις οφειλές στην Pratt & Whitney) και να επανέλθει σε λειτουργία.

Και πού βρίσκεται η αλήθεια; Καλά ενημερωμένες πηγές αναφέρουν στο newmoney.gr ότι το πρόβλημα που αναφέρει η ινδική εταιρεία στους συγκεκριμένους κινητήρες, όντως υπάρχει, όμως δεν επηρεάζει την ασφάλεια των πτήσεων. Αυτό που συμβαίνει, είναι -λόγω ενός μηχανολογικού προβλήματος- να χρειάζεται οι πιλότοι να αφήσουν τον κινητήρα να «κρυώσει» μετά την προσγείωση, καθώς αν δεν το κάνουν και σβήσουν απευθείας, στραβώνει ένα έλασμα που αποτρέπει την επανεκκίνησή του. Υπάρχουν ακινητοποιημένα αεροσκάφη με αυτό τον τύπο κινητήρα σε όλο τον κόσμο, εν αναμονή της οδηγίας του κατασκευαστή για την αντιμετώπιση του προβλήματος, το οποίο ωστόσο κρίνεται ως «μικρής σημασίας».

Από την άλλη, η αλήθεια είναι ότι η Pratt & Whitney όντως εργάζεται επάνω στους κινητήρες που παρέχει, καταγράφοντας τις παρατηρήσεις των αεροπορικών τους και επεμβαίνοντας όπου χρειάζεται. Αυτό που αναφέρουν πηγές, είναι ότι η αμερικανική εταιρεία, σε περιπτώσεις που οι κινητήρες αυτού του τύπου παρουσιάζουν βλάβη λόγω του αναφερόμενου ζητήματος, κάνει lease άλλους κινητήρες στις αεροπορικές ώστε να μην έχουν καθηλωμένα τα αεροσκάφη τους, μέχρι να ολοκληρωθεί η επισκευή.

Και γιατί δεν έγινε αυτό με τη Go First; Η διαρροή της αμερικανικής εταιρείας αφήνει με σαφήνεια να διαφανεί ο λόγος: Η αθέτηση πληρωμών για τις οποίες είχε υποχρέωση η ινδική εταιρεία να «τακτοποιήσει» από το 2020, ενδεχομένως και νωρίτερα. Με την Pratt & Whitney να λέει ότι δεν μπορούσε να παρέχει στη Go First λύση επειδή δεν πλήρωνε τις υποχρεώσεις της και τη Go First να λέει ότι δεν πλήρωνε τις υποχρεώσεις της επειδή η Pratt & Whitney δεν έλυνε το πρόβλημα, όλα δείχνουν πως η δικαστική διαμάχη θα μοιάζει με έναν φαύλο κύκλο, από τον οποίο θα πρέπει να εξάγουμε αν τελικά το αβγό έκανε την κότα, ή το αντίστροφο…

Διαβάστε ακόμη

Εκλογές 2023: Άνοιγμα Μητσοτάκη στους ψηφοφόρους του ΠΑΣΟΚ – Καμία χαλαρότητα στην κάλπη (vid)

Η τελευταία στροφή πριν από τις κάλπες, η αυτοδυναμία και το blame game, οι Άραβες ξανάρχονται στον Αστακό και οι… δράκοι της ΑΒΑΞ

Με ξενοδοχείο και βίλες- bungalows το project άνω των €15 εκατ. του ομίλου Γιαννακόπουλου στην Πάργα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ