«Εφόσον μπορούμε να προσγειώσουμε ένα ρόβερ στην επιφάνεια του Άρη, μπορούμε να εντοπίσουμε και έναν οδηγό που πετάει τη γόπα του στο δρόμο. Προσπαθούμε να προστατεύσουμε τον πλανήτη και την πόλη στην οποία ζούμε!».

Με αυτά τα λόγια, o Ντέρεκ Μόρτιμερ, δήμαρχος της πόλης Μέιντστοουν στη Μεγάλη Βρετανία, εξηγεί στο BBC γιατί ο δήμος του είναι ο πρώτος που αποφάσισε να επιστρατεύσει κάμερες και τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης για να εντοπίζει τους οδηγούς που λερώνουν τους δρόμους.

Η start up LitterCam, που ιδρύθηκε το 2019, έχει βάλει στόχο να λύσει ένα πρόβλημα που στη Μεγάλη Βρετανία στοιχίζει περίπου 850 εκατομμύρια λίρες ετησίως. Πρόκειται για τα χρήματα που ξοδεύουν οι δήμοι για να καθαρίζουν δρόμους, πεζοδρόμια και παρτέρια από τα απορρίμματα που πετούν οι οδηγοί. Στην πόλη Μέιντστοουν, η υπηρεσία καθαριότητας αναφέρει ότι ο όγκος των σκουπιδιών έχει αυξηθεί κατά 250% τα τελευταία τρία χρόνια.

Ο αλγόριθμος της LitterCam, που έχει αναπτυχθεί με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, αξιοποιεί υλικό από κάμερες για να εντοπίσει οδηγούς με σχετική παραβατική συμπεριφορά. Ο αλγόριθμος εκπαιδεύτηκε για να εντοπίζει τους 10 πιο συνηθισμένους τύπους απορριμμάτων, όπως αποτσίγαρα, ποτήρια και συσκευασίες fast-food.

Στη συνέχεια, καταγράφει την πινακίδα του οχήματος και αποστέλλει τα στοιχεία στην Υπηρεσία Αδειοδότησης Οδηγών και Οχημάτων, που βεβαιώνει το πρόστιμο.

Τέλος, η LitterCam αποστέλλει στους οδηγούς το πρόστιμο (που μπορεί να φτάσει έως 120 λίρες) μαζί με αποδεικτικά της παράβασης (φωτογραφίες από τις κάμερες).

Εικόνα από κάμερα της LitterCam, που καταγράφει οδηγό να πετάει σκουπίδια στο δρόμο

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η εταιρεία στην ιστοσελίδα της «η ολοκληρωμένη λύση περιλαμβάνει όλο το απαραίτητο υλικό, το λογισμικό και τις υπηρεσίες – από τη συσκευή ανίχνευσης έως το σημείο όπου ο οφειλέτης υποβάλλει έφεση.»

Η ομάδα της LitterCam συνεργάζεται με τους υπεύθυνους της τοπικής αυτοδιοίκησης για να προσδιοριστούν τα πιο κρίσιμα σημεία μόλυνσης. Για παράδειγμα στην Μέιντστοουν τοποθετήθηκαν αρχικά κάμερες σε κυκλικούς κόμβους και διασταυρώσεις, όπου συγκεντρώνονται τα περισσότερα σκουπίδια. Παράλληλα, γίνονται συνεχώς αναθαθμίσεις στον αλγόριθμο, ώστε να λειτουργεί κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες, όπως η ομίχλη και η ισχυρή βροχόπτωση.

Ζητούμενο δεν είναι μόνο η συγκέντρωση χρημάτων από τα πρόστιμα, αλλά περισσότερο η συμμόρφωση των οδηγών.

O Άντριου Κεμπ, συνιδρυτής και διευθυντής της LitterCam

«Στην ουσία το ζητούμενο είναι η αλλαγή συμπεριφοράς» δήλωσε στην ιστοσελίδα FastCompany ο Άντριου Κεμπ, συνιδρυτής της LitterCam, «αλλά γενικότερα, είμαστε μια τεχνολογική εταιρεία που θέλει να αντιμετωπίσει δύσκολα προβλήματα της επιστήμης των δεδομένων για να προσφέρει την τεχνολογία του μέλλοντος, ιδίως από περιβαλλοντική άποψη.»

Όπως μεταδίδουν βρετανικά μέσα, και άλλοι δήμοι εξετάζουν το ενδεχόμενο εγκατάστασης των συστημάτων της LitterCam, συμπεριλαμβανομένων των Γουίγκαν και Σέφιλντ. Επίσης ανάλογα μέτρα εξετάζει ο εθνικός οργανισμός μεταφορών της Σκωτίας (Transport Scotland) και η ΜΚΟ Zero Waste Scotland, που χρηματοδοτείται από την κυβέρνηση της Σκωτίας και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.

Διαβάστε ακόμη

Μέγαρο Μαξίμου: Το εκλογικό πλάνο με στόχο την αυτοδυναμία

Ενρία (SSM) για ελληνικές τράπεζες: Η ΕΚΤ θα επιτρέψει -υπό προϋποθέσεις- τη διανομή μερίσματος

Πώς η Μεσσηνία έγινε γη πολυτελούς real estate – 8 εντυπωσιακές κατοικίες υψηλού design δίπλα στη θάλασσα