Στη διατήρηση των κεφαλαιουχικών δαπανών (CapEx) σε πολύ υψηλά επίπεδα, με την απρόσκοπτη συνέχιση του δεκαετούς επενδυτικού προγράμματος ύψους 5 δισ. ευρώ έως το 2030, αλλά και στη στόχευση σε νέες επενδυτικές ευκαιρίες το επόμενο διάστημα εστίασε, μεταξύ άλλων, η διοίκηση της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές για τα οικονομικά αποτελέσματα του 2021.

Σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν η εταιρεία διαβλέπει ανάμεσα σε αυτές τις επενδυτικές ευκαιρίες και τον τομέα ανάπτυξης υπεράκτιων αιολικών πάρκων, όπου ο ΑΔΜΗΕ θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο για τη διασύνδεσή τους. Αν και η διοίκηση δεν αναφέρθηκε σε λεπτομέρειες εν αναμονή του σχετικού θεσμικού πλαισίου, από το οποίο θα εξαρτηθεί σε ένα βαθμό και το μέγεθος αυτής της νέας αγοράς, τόνισε ότι ο ΑΔΜΗΕ θα δρομολογήσει επιπρόσθετες επενδύσεις που δεν περιλαμβάνονται στο παρόν δεκαετές πρόγραμμα.

Από πλευράς της διοίκησης ο Διευθύνων Σύμβουλος Ιωάννης Καράμπελας χαρακτήρισε το 2021 έτος μεγάλων προκλήσεων, δεδομένων των σοβαρών συνεπειών της πανδημίας και των έκτακτων καιρικών φαινομένων.
Άλλα στελέχη που εξειδίκευσαν τα αποτελέσματα αναφέρθηκαν αναλυτικά στην εξέλιξη του δεκαετούς επενδυτικού προγράμματος και στην σημασία της επόμενης τετραετίας τόσο για την υλοποίησή του όσο και για την επίτευξη γενικότερα των κλιματικών στόχων που έχουν τεθεί.

Παράλληλα, επαναβεβαίωσαν την εκτίμηση ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία δεν αναμένεται να έχει σημαντική επίπτωση στη δραστηριότητα της εταιρείας.

Οι οικονομικές επιδόσεις

Υπενθυμίζεται ότι τα ενοποιημένα συνολικά έσοδα σε επίπεδο Ομίλου διαμορφώθηκαν το 2021 σε 286 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας οριακή υποχώρηση 0,5% έναντι 287,4 εκατ. ευρώ το 2020. Η μείωση αυτή κυρίως οφείλεται στην καθυστερημένη αναπροσαρμογή των χρεώσεων χρήσης συστήματος για το Απαιτούμενο Έσοδο του 2021, οδηγώντας σε υποανάκτηση 4 εκατ. ευρώ τα οποία θα ανακτηθούν το 2023. Σημειώνεται ότι τα έσοδα από το Ενοίκιο Συστήματος Μεταφοράς διαμορφώθηκαν στα 270,4 εκατ. ευρώ, έναντι 273,6 εκατ. ευρώ το 2020.

Τα ενοποιημένα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν στα 190,3 εκατ. ευρώ σημειώνοντας μείωση κατά 9,6% σε ετήσια βάση έναντι 210,6 εκατ. ευρώ το 2020

Τα ενοποιημένα καθαρά κέρδη στη χρήση του 2021 διαμορφώθηκαν στα 69,4 εκατ. ευρώ, έναντι 84,9 εκατ. το 2020, ενώ τα συγκρίσιμα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 67,7 εκατ. ευρώ, έναντι 81,5 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος. Τα καθαρά κέρδη της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών ανήλθαν σε 35 εκατ. ευρώ (έναντι 43,2 εκατ. ευρώ το 2020).

Το επενδυτικό πρόγραμμα

Όπως αναφέρθηκε προς τους αναλυτές, με βασική προτεραιότητα την απρόσκοπτη υλοποίηση των μεγάλων ενεργειακών έργων, ο Όμιλος ΑΔΜΗΕ συνέχισε την δυναμική του πορεία και το 2021, καταγράφοντας άλλη μια χρονιά υψηλών επενδύσεων οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 412,7 εκατ. ευρώ. Επίσης, παρουσίασε αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα στις λειτουργικές του επιδόσεις, ενώ εμφάνισε μείωση στην καθαρή κερδοφορία κυρίως ως αποτέλεσμα της καθυστερημένης αναπροσαρμογής των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, των έκτακτων δαπανών για την διαχείριση του COVID 19 αλλά και τις υψηλότερες αποσβέσεις.

Στο πλαίσιο αυτό, η πορεία των σημαντικών έργων έχει ως εξής:

Διασύνδεση Κρήτης – Αττικής: Τους δύο τελευταίους μήνες του 2021 σημειώθηκε σημαντική πρόοδος στο θαλάσσιο τμήμα του έργου με την πλήρη εγκατάσταση των καλωδίων οπτικών ινών (συνολικού μήκους 670 χλμ.) και την πόντιση του πρώτου τμήματος του ανατολικού ηλεκτρικού πόλου 500kV, μήκους 170 χλμ. Τις εργασίες τοποθέτησης του ηλεκτρικού καλωδίου πραγματοποίησε το υπερσύγχρονο πλοίο εγκατάστασης καλωδίων “Aurora”, το οποίο πραγματοποίησε το παρθενικό του ταξίδι από τη Νορβηγία στην Ελλάδα ειδικά για τον σκοπό αυτό. Εντός του 2022 θα ξεκινήσει η εγκατάσταση των χερσαίων καλωδιακών τμημάτων στην πλευρά της Αττικής ενώ θα έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή μέρους του εξοπλισμού των Σταθμών Μετατροπής.

-Διασύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου: Το καλοκαίρι του 2021 τέθηκε σε λειτουργία η πρώτη διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω Πελοποννήσου, με τη σταδιακή ολοκλήρωση της δεύτερης υποβρύχιας καλωδιακής γραμμής, των τελικών διευθετήσεων των εναερίων γραμμών στην Πελοπόννησο και του STATCOM στην Κρήτη έως τον Μάιο. Τον Ιούλιο η διασύνδεση τέθηκε σε λειτουργία και έκτοτε λειτουργεί ανελλιπώς. Η διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, με το μεγαλύτερο καλώδιο εναλλασσόμενου ρεύματος στον κόσμο, θωράκισε την ασφαλή ηλεκτροδότηση του νησιού κατά την τουριστική περίοδο και τους αλλεπάλληλους καύσωνες της θερινής περιόδου καθώς και τους ισχυρούς σεισμούς που σημειώθηκαν στην ευρύτερη περιοχή της Κρήτης το φθινόπωρο του 2021.

-Ηλεκτρική διασύνδεση Κυκλάδων: Η Δ’ Φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων αφορά στη διασύνδεση Σαντορίνης, Φολεγάνδρου, Μήλου και Σερίφου και συγχρηματοδοτείται από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας . Οι διαγωνισμοί για το πρώτο σκέλος της διασύνδεσης (Σαντορίνη-Νάξος) ολοκληρώθηκαν εντός του 2021 και το έργο έχει εισέλθει πλέον σε φάση κατασκευής με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023. Εντός του 2022 αναμένεται να ολοκληρωθούν οι διαγωνισμοί και για τα υπόλοιπα τρία νησιά των ΝΔ Κυκλάδων (Φολέγανδρος, Μήλος, Σέριφος) που θα ενσωματώσουν το σύνολο του νησιωτικού συμπλέγματος στο Σύστημα Υψηλής Τάσης έως το 2024. Το έργο έχει χαρακτηριστεί ως Έργο Μείζονος Σημασίας.

-Δυτικός Διάδρομος Πελοποννήσου: Το τελευταίο τμήμα της διασύνδεσης του ΚΥΤ Μεγαλόπολης με την υφιστάμενη Γραμμή Μεταφοράς 400 kV Αχελώου–Διστόμου προχωρά με την υλοποίηση εναλλακτικής όδευσης στην περιοχή των Καλαβρύτων, κατόπιν αντιδράσεων τοπικών παραγόντων. Παράλληλα αναφέρεται ότι η επέκταση του Συστήματος 400 kV προς τη Μεγαλόπολη θα αυξήσει δραστικά την ικανότητα μεταφοράς προς και από την Πελοπόννησο, ευνοώντας την περαιτέρω ανάπτυξη ΑΠΕ στην περιοχή και ενισχύοντας την ευστάθεια των τάσεων για το Νότιο Σύστημα συνολικά.

-Αναβάθμιση ΚΥΤ Κουμουνδούρου: Εντός του 2021 υπογράφηκε και ξεκίνησε η κατασκευή του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου, τεχνολογίας κλειστού τύπου (GIS), που θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο ΚΥΤ υπαίθριου τύπου. Η υλοποίηση του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση του Ανατολικού Διαδρόμου 400 kV Πελοποννήσου, θα αποτελέσει το τερματικό της διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης με το ηπειρωτικό Σύστημα και θα ενισχύσει την αξιοπιστία τροφοδότησης των φορτίων στην (Δυτική κυρίως) Αττική. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 46 εκατ. ευρώ και η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του αναμένεται εντός του 2023. Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με 30 εκατ. ευρώ, ως τμήμα της Γραμμής Μεταφοράς Μεγαλόπολη-Κόρινθος-ΚΥΤ Κουμουνδούρου. Η πλήρης ολοκλήρωση του αναβαθμισμένου ΚΥΤ Κουμουνδούρου αναμένεται το 2025.

-Διασύνδεση Σκιάθου: Το 2021 προχώρησε σημαντικά η διασύνδεση Σκιάθου-Εύβοιας, ένα έργο με συνολικό προϋπολογισμό 57 εκατ. ευρώ. Πιο συγκεκριμένα, ολοκληρώθηκε η κατασκευή των υπογείων τμημάτων της καλωδιακής Γραμμής Μεταφοράς 150 kV σε βόρεια Εύβοια και Σκιάθο και πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η δοκιμαστική ηλέκτριση της νέας διασύνδεσης. Οι εργασίες κατασκευής του Υποσταθμού Σκιάθου και αναβάθμισης του Υποσταθμού Μαντουδίου βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη και η ολοκλήρωση της νέας διασύνδεσης τους αναμένεται εντός του 2022.

-Ενίσχυση της Ανθεκτικότητας του Συστήματος: Με στόχο τη διαρκή ενίσχυση της ανθεκτικότητας του Συστήματος και τη θωράκιση της ασφαλούς τροφοδοσίας των καταναλωτών με ηλεκτρική ενέργεια, το 2021 ο ΑΔΜΗΕ, όπως σημειώνει, διεύρυνε το Πρόγραμμα Ανανέωσης Παγίων, αυξάνοντας τον προϋπολογισμό του από 80 εκατ. ευρώ σε 200 εκατομμύρια ευρώ. Με βάση τον τρέχοντα σχεδιασμό ο Διαχειριστής θα έχει εκσυγχρονίσει τον πλέον κρίσιμο εξοπλισμό Υψηλής και Υπερυψηλής Τάσης, σε ολόκληρη τη χώρα έως το 2023 και θα πετύχει αντικατάσταση του 60% των υφιστάμενων στοιχείων του Συστήματος με υπερσύγχρονο εξοπλισμό έως το 2026.

-Αύξηση της διείσδυσης ΑΠΕ: Η ενσωμάτωση περισσότερων ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας συνιστά βασικό στόχο της εθνικής ενεργειακής πολιτικής μέσω του ΕΣΕΚ. Ο ΑΔΜΗΕ, με την επίσπευση των έργων διασύνδεσης που υλοποιεί –κυρίως στη νησιωτική χώρα– δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την επίτευξη του εν λόγω στόχου. Παράλληλα, προετοιμάζεται συστηματικά για τον ρόλο που θα κληθεί να διαδραματίσει ως εθνικός διαχειριστής στη διασύνδεση μεγάλων μονάδων ΑΠΕ και υπεράκτιων αιολικών πάρκων στον ελληνικό θαλάσσιο χώρο τα επόμενα χρόνια, αξιοποιώντας την ισχυρή τεχνογνωσία και εμπειρία του σε ανάλογα έργα. Τέλος, με δύο πιλοτικά έργα αποθήκευσης στη Θήβα και τη Νάξο, ο Διαχειριστής διερευνά και τις προοπτικές αξιοποίησης των συστημάτων αποθήκευσης στο πλαίσιο των διασυνδέσεων με στόχο την επίτευξη ακόμη μεγαλύτερης αποτελεσματικότητας και αξιοπιστίας της.

-Διεθνείς διασυνδέσεις: Ο ΑΔΜΗΕ προτεραιοποιεί τα έργα διεθνών διασυνδέσεων, στο πλαίσιο της ενίσχυσης της περιφερειακής συνεργασίας στον τομέα της Ενέργειας αλλά και της εμβάθυνσης της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρισμού.

Στο πλαίσιο αυτό, το 2021, ο Διαχειριστής:

  • Προκήρυξε τον διαγωνισμό για τη δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας–Βουλγαρίας και συγκεκριμένα για το εγχώριο τμήμα της διασύνδεσης Νέα Σάντα-Maritsa. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2022.
  • Υπέγραψε Σύμφωνο Συνεργασίας με τον Διαχειριστή της Ιταλίας, Terna, για την εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας της δεύτερης ενισχυτικής διασύνδεσης μεταξύ των δύο χωρών.
  • Υπέγραψε Μνημόνιο Συνεργασίας για την κατασκευή ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου.

Ο ΑΔΜΗΕ, σε συνεργασία με τον Διαχειριστή της Αιγύπτου (EETC – Egyptian Electricity Transmission Company), έχει συγκροτήσει ομάδα εργασίας με αντικείμενο την προετοιμασία του ενεργειακού έργου.

Επιπλέον, ο ΑΔΜΗΕ:

  • Συμβάλλει στην υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Κρήτης, με φορέα υλοποίησης τον Euroasia Interconnector, διασφαλίζοντας, με την τεχνογνωσία που διαθέτει, την επιχειρησιακή επάρκεια του έργου.
  • Ωριμάζει τα σχέδια για την αναβάθμιση της διασύνδεσης Ελλάδας–Τουρκίας, που θα διασυνδέσει το Ευρωπαϊκό με το Τουρκικό Σύστημα Μεταφοράς.
  • Επιταχύνει τις διαδικασίες για τη μελέτη νέας διασύνδεσης Ελλάδας-Αλβανίας, συγκροτώντας ομάδα εργασίας από κοινού με τον Διαχειριστή του Συστήματος της Αλβανίας.
  • Προωθεί την αναβάθμιση της υφιστάμενης διασύνδεσης με τη Βόρεια Μακεδονία.

Υπενθυμίζεται, ακόμη, ότι στις 15 Φεβρουαρίου 2022 η θυγατρική Grid Telecom Μ.Α.Ε. σε συνεργασία με την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή ανακηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος του διαγωνισμού «Ultra-Fast Broadband» (UFBB), για τέσσερις γεωγραφικές ζώνες, -εκ των επτά που προκηρύχθηκαν-, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ.

Μερισματική πολιτική

Όσον αφορά τη μερισματική πολιτική, τον Ιούνιο του 2021 η ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών έλαβε ως μέρισμα το ποσό των 21,45 εκατ. ευρώ από την ΑΔΜΗΕ Α.Ε., εκ των οποίων, διένειμε ως προμέρισμα το μέγιστο επιτρεπόμενο ποσό που προβλέπεται από την νομοθεσία για την οικονομική χρήση του 2021, προσαρμοσμένο στις συνολικές δαπάνες και το οποίο αντιστοιχούσε σε 19,8 εκατ. ευρώ ή 0,085 ευρώ ανά μετοχή, αποτέλεσε δε το ποσό αυτό το συνολικό μέρισμα για την χρήση 2021.

Επιπρόσθετα, βάσει του μερίσματος που θα λάβει από την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. εντός του 2022, θα προτείνει τη διανομή του μέγιστου επιτρεπόμενου προμερίσματος μεικτού ποσού ύψους 0,068 ευρώ ανά μετοχή για την χρήση του 2022. Σημειώνεται ότι το ΔΣ της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. θα προτείνει σύμφωνα με το shareholder agreement τη διανομή μερίσματος ίσου με το 50% των καθαρών κερδών για το οικονομικό έτος 2021, που αντιστοιχεί στο ποσό των 33,9 εκατ. ευρώ.

Διαβάστε ακόμη

Τα γκάλοπ «μύρισαν» εκλογές, η Τράπεζα Αττικής πάει σε θρίλερ, νιετ Ρώσοι στη Marina Tower και το swingers party στη Θεσσαλονίκη

Πώς να αποφύγετε την ολική (φέτος) επίθεση των τεκμηρίων

Κωνσταντίνα Ευαγγελίου (SEPTONA): Επενδύει σε νέο εργοστάσιο για την παραγωγή πρώτης ύλης