Η Saudi Aramco πιστεύει ότι μπορεί να μειώσει το κόστος παραγωγής συνθετικών καυσίμων αρκετά ώστε να τα καταστήσει έναν βιώσιμο τρόπο κίνησης των οχημάτων που λειτουργούν με κινητήρες εσωτερικής καύσης, όπως δήλωσε ο επικεφαλής τεχνολογίας μεταφορών της εταιρείας.

«Πιστεύουμε πραγματικά στα συνθετικά καύσιμα», δήλωσε ο επιστήμονας της Aramco, Amer Amer, στους δημοσιογράφους σε διαδικτυακή συνέντευξη που αφορούσε τη συνεργασία της Aramco με τη Stellantis για να δοκιμάσουν τη βιωσιμότητα των συνθετικών καυσίμων στις ευρωπαϊκές οικογένειες κινητήρων της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Τα συνθετικά καύσιμα κέρδισαν εξαίρεση φέτος από τους κανονισμούς της ΕΕ που απαιτούν ότι μόνο αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών ρύπων μπορούν να πωληθούν στην Ευρώπη μετά τις 31 Δεκεμβρίου 2035.

Τα συνθετικά καύσιμα παράγονται συνδυάζοντας υδρογόνο και διοξείδιο του άνθρακα σε μια διαδικασία υδρόλυσης. Τα πράσινα διαπιστευτήριά τους προέρχονται από τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως η ηλιακή ή η αιολική, για τη δημιουργία «πράσινου» υδρογόνου, καθώς και από τη δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα από τον αέρα ή από σημειακές πηγές, όπως εργοστάσια.

Τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν συνθετικά καύσιμα εξακολουθούν να εκπέμπουν κάποια σωματίδια και διοξείδιο του άνθρακα, αλλά ουσιαστικά το επιστρέφουν στην ατμόσφαιρα μετά τη δέσμευσή του. Επί του παρόντος, τα συνθετικά καύσιμα δεν παράγονται σε κλίμακα και η τιμή της αντλίας τους είναι δυνητικά αρκετές φορές υψηλότερη από τη βενζίνη ή το ντίζελ.

Οι δοκιμές της Stellantis και της Aramco διαπίστωσαν ότι τα συνθετικά καύσιμα είναι λειτουργικά σε 24 από τους 28 κινητήρες, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοκινητήρων, που είναι πιστοποιημένοι σύμφωνα με τα πρότυπα ρύπανσης Euro 6. Σύμφωνα με τη Stellantis αυτό καλύπτει περίπου 24 εκατομμύρια υπάρχοντες κινητήρες.

Η Stellantis έχει δαπανήσει «διψήφιο αριθμό εκατομμυρίων» για την πιστοποίηση των κινητήρων, δήλωσε ο Christian Mueller, ανώτερος αντιπρόεδρος συστημάτων πρόωσης στον όμιλο. Η αυτοκινητοβιομηχανία σχεδιάζει να κυκλοφορήσει μια λίστα με αριθμούς VIN, ώστε οι καταναλωτές να μπορούν να δουν εάν τα αυτοκίνητά τους θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τα συνθετικά καύσιμα.

Η Stellantis και η Aramco λένε ότι η χρήση συνθετικών καυσίμων μπορεί να μειώσει τις εκπομπές CO2 κατά 70% «well-to-wheel» κατά τη διάρκεια ζωής ενός οχήματος με σύστημα κίνησης εσωτερικής καύσης. Οι επικριτές λένε ότι τα καύσιμα είναι πολύ δαπανηρά για επεξεργασία, ότι η χρήση της ανανεώσιμης ενέργειας είναι επί της ουσίας αναποτελεσματική και ότι εκτρέπουν πόρους που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων.

«Το καλό σε αυτή την τεχνολογία είναι ότι η παραγωγή συνθετικών καυσίμων δεν είναι “μαγική”», δήλωσε ο Amer. «Περιλαμβάνει τον συνδυασμό ώριμων και υφιστάμενων τεχνολογιών».

«Πιστεύουμε ότι μπορούν να γίνουν βιώσιμα από την άποψη του κόστους, δεδομένου του μεγάλου αριθμού των ευκαιριών μείωσης του κόστους που εμπλέκονται», πρόσθεσε. Η Aramco ήδη κατασκευάζει δύο εργοστάσια συνθετικών καυσίμων, στο Μπιλμπάο της Ισπανίας και στη Σαουδική Αραβία. Ο Amer δήλωσε ότι τα εργοστάσια θα τεθούν σε λειτουργία το 2025.

Οι πιθανοί τομείς όπου το κόστος μπορεί να μειωθεί περιλαμβάνουν τη χρήση υφιστάμενων διυλιστηρίων για την επεξεργασία συνθετικών καυσίμων και τη χρήση μεθανόλης ως παράγοντα διαμετακόμισης.

Άλλες περιλαμβάνουν τη βελτίωση της τεχνολογίας δέσμευσης άνθρακα: το CO2 έχει χαμηλή συγκέντρωση στον αέρα, επομένως απαιτούνται τεράστιες ποσότητες ενέργειας για να συγκεντρωθεί αρκετή από αυτήν, αλλά ο Amer δήλωσε ότι η έρευνα για νέα απορροφητικά υλικά, θα μπορούσε να μειώσει το κόστος από τα σημερινά 500 έως 600 δολάρια ανά τόνο σε 100 έως 200 δολάρια ανά τόνο. «Υπάρχει ένας τεχνολογικός οδικός χάρτης που θα οδηγήσει σε μείωση του κόστους με την πάροδο του χρόνου», είπε.

Άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες που υποστηρίζουν ενεργά τα συνθετικά καύσιμα περιλαμβάνουν την Porsche, η οποία έχει χρηματοδοτήσει ένα εργοστάσιο στη Χιλή. Η Renault σχεδιάζει επίσης να συνεργαστεί με την Aramco ως μέρος μιας κοινοπραξίας με την Geely για την κατασκευή κινητήρων εσωτερικής καύσης.

«Η τιμή είναι το μεγάλο θέμα», δήλωσε ο Mueller. Είπε ότι η τιμή των συνθετικών καυσίμων στην αντλία δεν εξαρτάται αποκλειστικά από τη μείωση του κόστους παραγωγής και την κλιμάκωση, αλλά μπορεί να προσαρμοστεί με τη φορολογία, τα κίνητρα και τα σχέδια εμπορίας εκπομπών. Με αυτές τις μεταβλητές είμαστε πεπεισμένοι ότι η τιμή μπορεί να είναι ακόμη και στην αντλία παρόμοια με καύσιμα με βάση το αργό πετρέλαιο».

Ο Mueller επιβεβαίωσε, ωστόσο, ότι η Stellantis δεν σχεδιάζει να πουλήσει νέα οχήματα εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη μετά το 2030. Περιέγραψε τα συνθετικά καύσιμα ως «συμπληρωματικά» στη μετάβαση του ομίλου σε ηλεκτρικά οχήματα για να γίνει μια εταιρεία με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα.

Είπε ότι πολλά αυτοκίνητα που θα κατασκευαστούν μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2029 θα εξακολουθούν να κυκλοφορούν το 2050, σημειώνοντας ότι το 25% των οχημάτων της Stellantis εξακολουθούσαν να χρησιμοποιούνται μετά από 20 χρόνια. «Ο χρόνος έκθεσης στα συνθετικά καύσιμα είναι αρκετά σημαντικός», είπε, με τη μέγιστη εξοικονόμηση CO2 να έρχεται το 2040.

Οι πιθανοί μοχλοί για τη δημιουργία ισοτιμίας μεταξύ των συνθετικών και των ορυκτών καυσίμων περιλαμβάνουν την οδηγία της ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση η οποία επικαιροποιείται φέτος (επί του παρόντος υπό μορφή σχεδίου). Η οδηγία αυξάνει τον στόχο ενεργειακής απόδοσης της ΕΕ, καθιστώντας δεσμευτικό για τις χώρες της ΕΕ να εξασφαλίσουν συλλογικά πρόσθετη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας κατά 11,7% έως το 2030.

Στο πλαίσιο αυτού του στόχου, η οδηγία καθορίζει ελάχιστους φορολογικούς συντελεστές για τα καύσιμα, με βάση τα 4 λεπτά για τα συνθετικά καύσιμα και τα 34 λεπτά για τα ορυκτά καύσιμα. «Αυτή είναι μια σημαντική διαφορά», είπε. Άλλα οφέλη για τα συνθετικά καύσιμα περιλαμβάνουν τον αποκλεισμό από τα συστήματα εμπορίας εκπομπών CO2 της ΕΕ.

«Υπό αυτές τις οριακές συνθήκες είναι πιθανό να εισαχθούν τα συνθετικά καύσιμα», δήλωσε ο Mueller, προσθέτοντας ότι δεν υπάρχει τρόπος να προβλεφθεί ποια θα είναι η τιμή της αντλίας.

Μια βασική κριτική για την ανάπτυξη συνθετικών καυσίμων για επιβατικά αυτοκίνητα είναι ότι η επένδυση θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί καλύτερα για αεροπορικές ή θαλάσσιες χρήσεις -ή ακόμα και για τη βιομηχανία πλαστικών- επειδή τα αμιγώς ηλεκτρικά συστήματα μετάδοσης κίνησης με μπαταρία δεν είναι βιώσιμα για αεροπλάνα ή πλοία.

«Δεν βλέπουμε ανταγωνισμό μεταξύ της αεροπορίας και των οδικών μεταφορών», δήλωσε ο Mueller, συμπληρώνοντας ότι «οι οδικές μεταφορές είναι ένας καταλύτης για την αεροπορία».

«Δεν μπορούμε να εισαγάγουμε συνθετικά καύσιμα στην αεροπορία αυτή τη στιγμή, επειδή οι τιμές των εισιτηρίων θα αυξηθούν σημαντικά. Ωστόσο, ο υφιστάμενος στόλος αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης θα μειωθεί με την πάροδο του χρόνου δίνοντας χρόνο στην αεροπορική βιομηχανία να προετοιμαστεί για τα συνθετικά καύσιμα.

Διαβάστε ακόμη

Όλα τα σενάρια για μειωμένο ή «κανονικό» ΦΠΑ σε εισιτήρια, καφέ, και τουρισμό

Ανεβαίνουν οι αντιπολιτευτικοί τόνοι στον ΣΥΡΙΖΑ – Στην Πολιτική Γραμματεία ο «εμφύλιος»

Πόλεμος στο Ισραήλ: Σκοτώθηκε υψηλόβαθμος στρατιωτικός αξιωματούχος της Χαμάς

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ