Η κυβέρνηση προσβλέπει στη φορολόγηση των ελληνικών διυλιστηρίων των ΕΛΠΕ και της Motor Oil και μένει να αποφασίσει αν η υιοθέτηση του μέτρου θα γίνει φέτος ή την επόμενη χρονιά όπως προβλέπει η πολιτική συμφωνία των Βρυξελλών που επικύρωσε το Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας. Η προσωρινή εισφορά αλληλεγγύης για τα απροσδόκητα κέρδη των επιχειρήσεων ορυκτών καυσίμων θα επιβάλλεται με συντελεστή τουλάχιστον 33% επί των πλεονασμάτων φορολογητέων κερδών.

Το ύψος των εσόδων που δύναται να αντλήσει η Ελλάδα από την εφαρμογή του μέτρου προσδιόρισε μέσα στο Σαββατοκύριακο ο υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας, λέγοντας ότι η έκτακτη εισφορά, μπορεί να φέρει στα δημόσια ταμεία από 300 έως 400 εκατ. ευρώ. Ο υπουργός Οικονομικών έδειξε μάλιστα ότι το υπουργείο έχει κάνει τους υπολογισμούς του καθώς όπως ανέφερε, τα έσοδα αυτά θα βοηθήσουν τις επιδοτήσεις και τα μέτρα στήριξης για το πετρέλαιο θέρμανσης. Σε ό,τι αφορά την εφαρμογή του μέτρου δήλωσε ότι δεν θα χρειαστεί να υπάρξει νέα νομοθετική ρύθμιση από τη στιγμή που η εισφορά καταστεί ευρωπαϊκός νόμος.

Στην εισφορά αλληλεγγύης και την εφαρμογή του ελληνικού μηχανισμού ανάκτησης εσόδων από τα υπερκέρδη των ηλεκτροπαραγωγών (πλην φυσικού αερίου), εξαντλούνται τα θετικά νέα για την χώρα μας από την τελευταία ευρωπαϊκή σύνοδο για την καταπολέμηση της ενεργειακής ακρίβειας. Ούτε το πλαφόν στο φυσικό αέριο, το οποίο έχει προτείνει ο Πρωθυπουργός στην ΕΕ από την περασμένη Άνοιξη και συνυπογράφουν άλλες 14 χώρες υιοθετήθηκε, αλλά ούτε και το νέο ταμείο των 80 δισ. που είχε προτείνει πρόσφατα με επιστολή του στον Εκτελεστικό Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Frans Timmermans, και την Επίτροπο Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Kadri Simson, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Kώστας Σκρέκας έτυχε της προσοχής των Βρυξελλών.

Αντίθετα, η γερμανική κυβέρνηση (η οποία μαζί με την Ολλανδία και την Δανία) σφυροκόπησε για άλλη μια φορά το πλαφόν στις εισαγωγές αερίου, ακολούθησε τη δική της γραμμή άμυνας αντιπαραβάλλοντας ένα γενναίο πρόγραμμα ύψους 200 δις για την ανακούφιση  των Γερμανών καταναλωτών.

Τα νέα μέτρα που θα είναι σε ισχύ έως την άνοιξη του 2024, προβλέπουν ανώτατο όριο τιμής αερίου που θα χρηματοδοτηθεί με κεφάλαια από το Ταμείο Οικονομικής Σταθεροποίησης (WSF) που  δημιουργήθηκε για την αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας.

Τις πρωτοβουλίες της γερμανικής κυβέρνησης, επέκρινε ο απερχόμενος Πρωθυπουργός της Ιταλίας Μάριο Ντράγκι, λέγοντας ότι δεν μπορούν τα κράτη να ακολουθούν μοναχικό δρόμο και να χωρίζονται ανάλογα με τον ελεύθερο δημοσιονομικό χώρο που έχουν, επισημαίνοντας ότι χρειάζεται αλληλεγγύη. Από τη Σόφια όπου τέλεσε τα εγκαίνια του IGB και ο Έλληνας Πρωθυπουργός, χαρακτήρισε αδιανόητο να εμφανίζονται χώρες, οι οποίες ακολουθούν μία αυτόνομη πολιτική στήριξης των δικών τους κοινωνιών, μόνο και μόνο επειδή έχουν την οικονομική και δημοσιονομική δυνατότητα να το πράξουν.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι την Παρασκευή το πρωί υπήρξαν έντονες διαβουλεύσεις μεταξύ των 15 κρατών που στηρίζουν το μέτρο για το πλαφόν στο φυσικό αέριο. Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι υπήρξαν συνεννοήσεις και με την Κύπρο προκειμένου να γίνει το 16ο μέλος της Ευρωπαϊκής «συμμαχίας», κάτι που θα υποχρέωνε την ΕΕ να καταθέσει το μέτρο για καθορισμό ανώτατης τιμής στο φυσικό αέριο στην Σύνοδο Κορυφής καθώς θα συγκέντρωνε, με βάση τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς  αυξημένη πλειοψηφία. Τελικά η Κύπρος δεν προστέθηκε  στους υποστηρικτές του πλαφόν θέτοντας κατά ορισμένες πληροφορίες κάποιες προϋποθέσεις που δεν έγιναν αποδεκτές.

Διαβάστε ακόμη:

Νέος κρατικός προϋπολογισμός με φιλόδοξους στόχους και αστάθμητους παράγοντες

Ο «Πιερ» στο σπίτι του Εθνάρχη, η αέναη διαφωνία του Ιβάν με τον Στέγγο και τα διόδια που θα κρίνουν την Αττική Οδό

Πέγκυ Αντωνάκου (Google): «Θα αναπτύξουμε στην Ελλάδα νέα προϊόντα που θα δώσουν παγκόσμιες λύσεις»