Η αύξηση της ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων στέλνει την τιμή των πρώτων υλών στα ύψη, απειλώντας να επιβραδύνει την κατασκευή φθηνότερων μπαταριών που είναι βασικές για την ευρύτερη χρήση τους.

Το λίθιο, η βασική πρώτη ύλη των επαναφορτιζόμενων ηλεκτρικών μπαταριών που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά οχήματα, επανακάμπτει μετά από μια τριετή πτώση των τιμών, ενώ το κοβάλτιο αυξήθηκε περίπου 57% το τελευταίο τρίμηνο. Το νικέλιο ανέβηκε στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων χρόνων λόγω της αισιοδοξίας για τη μετάβαση στην καθαρή ενέργεια, αν και έπεσε τον Μάρτιο λόγω των σχεδίων ενός κορυφαίου Κινέζου παραγωγού να ενισχύσει τις δραστηριότητές του στις μπαταρίες.

Σύμφωνα με το Bloomberg, η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος παίκτης στις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων, και έχει πρωτοστατήσει στην επεξεργασία των κρίσιμων υλικών των μπαταριών. Με την αύξηση της ζήτησης, οι παραγωγοί προσπαθούν να φτιάξουν φθηνότερες μπαταρίες, που αποτελούν τα πιο ακριβά εξαρτήματα των ηλεκτρικών οχημάτων, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 30% του συνολικού κόστους.

«Εάν το λίθιο και άλλες πρώτες ύλες υψηλού κόστους, όπως το κοβάλτιο και το νικέλιο, εισέλθουν σε περιόδους παρατεταμένης υψηλότερης τιμολόγησης, αυτό τελικά θα επηρεάσει την ικανότητα των παραγωγών μπαταριών να συνεχίσουν να μειώνουν το κόστος», σύμφωνα με τον Cameron Perks, ανώτερο αναλυτή της Benchmark Mineral Intelligence.

Η μέση τιμή μιας μπαταρίας ιόντων λιθίου μειώθηκε στα 137 $/kWh το 2020, σύμφωνα με έρευνα του BloombergNEF πέρυσι. Πριν από μια δεκαετία, πουλιόνταν για πάνω από 1.000 $. Τα ηλεκτρικά οχήματα αναμένεται να αρχίσουν να φτάνουν σε ισορροπία των τιμών με τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης όταν η τιμή αγγίξει τα 100 $/kWh.

«Εάν οι τιμές των πρώτων υλών ανέβουν στα επίπεδα του 2018, αναμένουμε ότι θα καθυστερήσει το χρονικό σημείο στο οποίο οι τιμές της μπαταρίας θα φτάσουν κάτω από τα 100 $ / kWh για περίπου δύο χρόνια, πράγμα που σημαίνει ότι θα παραταθεί από το 2024 έως το 2026», σύμφωνα με τον James Frith , αναλυτή στο BloombergNEF.

Η επείγουσα κατάσταση γίνεται αισθητή στην αγορά. Η Gotion High-Tech Co. Ltd., ο πέμπτος μεγαλύτερος παραγωγός μπαταριών της Κίνας, δήλωσε ότι επιδιώκει να εξασφαλίσει την παροχή λιθίου για τη σταθεροποίηση του κόστους πρώτων υλών και να βελτιώνει επίσης τις διαδικασίες παραγωγής και την τεχνολογία ώστε να αντιμετωπίσει τον αντίκτυπο του υψηλού κόστους πρώτων υλών.

Ο παράγοντας του κόστους των πρώτων υλών

Η μαζική μετακίνηση από το λίθιο και άλλα υλικά υψηλού κόστους δεν θα ήταν ρεαλιστική βραχυπρόθεσμα, «αλλά οι προσπάθειες για λιτότητα ή ανάπτυξη εναλλακτικών χημικών ουσιών ενδέχεται να επιταχυνθούν», δήλωσε η Benchmark Mineral’s Perks.

Οι παίκτες στην αγορά μπαταριών έχουν ήδη προσπαθήσει να αυξήσουν την ενεργειακή πυκνότητα των καθόδων και να αλλάξουν τη σύνθεση έτσι ώστε να χρησιμοποιούν λιγότερο ακριβά υλικά. Ορισμένα αυτοκίνητα στην Κίνα επέστρεψαν σε μπαταρίες λιθίου-φωσφορικού σιδήρου (LFP), οι οποίες είναι πιο απλές στην κατασκευή και χρησιμοποιούν συστατικά χαμηλότερου κόστους. Ενδέχεται, όμως, να επενδύσουν στην αλυσίδα εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων ή τελικά, να μεταβιβάσουν το κόστος στους καταναλωτές.

Για την Ezgo Technologies Ltd., μια κινεζική εταιρεία ηλεκτρικών ποδηλάτων, το κόστος παραγωγής έχει αυξηθεί λόγω των αυξημένων τιμών των πρώτων υλών σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με τον Ye Jianhui, διευθύνοντα σύμβουλο της εισηγμένης στις ΗΠΑ εταιρείας. Οι τιμές των ηλεκτρικών ποδηλάτων της έχουν αυξηθεί κατά μέσο όρο περίπου 5% έως 10%, είπε ο Ye σε συνέντευξη τον περασμένο μήνα.

Η αυξημένη ζήτηση και ο κίνδυνος έλλειψης λιθίου

Η ζήτηση για μπαταρίες ιόντων λιθίου αναμένεται να δεκαπλασιαστεί έως το 2030, σύμφωνα με το BloombergNEF. Εν τω μεταξύ, η Benchmark Mineral αναμένει ότι μια διαρθρωτική έλλειψη λιθίου θα μπορούσε να προκύψει μόλις στα τέλη του 2021 και να αυξηθεί σε 120.000 τόνους το 2022.

Η Macquarie Group δήλωσε ότι η εκτίμησή της για την ανοδική παγκόσμια ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων είχε μεταμορφώσει τις προοπτικές για την αγορά λιθίου. Η ανταπόκριση της προσφοράς στην αυξανόμενη ζήτηση λιθίου «είναι πιθανό να απογοητεύσει», ανέφερε η τράπεζα σε σημείωμα αυτή την εβδομάδα, αυξάνοντας τις προβλέψεις της για τις τιμές λιθίου έως το 2025.

Η ανεπαρκής επένδυση σε νέα ορυχεία και διυλιστήρια εν μέσω της προηγούμενης κάμψης των τιμών συνέβαλε στην αναμενόμενη μείωση των αποθεμάτων λιθίου. Ωστόσο, αυτό ενδέχεται να μην επηρεάσει άμεσα τη διαθεσιμότητα στον εφοδιασμό, πράγμα που σημαίνει ότι η αγορά μπορεί να δει ανάκαμψη. «Ο κρίσιμος παράγοντας σε σχέση με το λίθιο είναι επίσης η ικανότητα προσαρμογής αυτής της νέας, ή ευέλικτης χωρητικότητας, στις προδιαγραφές ποιότητας της μπαταρίας», δήλωσε ο Perks.