Το ασφυκτικό περιβάλλον που προκαλεί η εκτόξευση του ενεργειακού κόστους στον τομέα της προμήθειας αποκαλύπτει η μονομερής μεταβολή των όρων των σταθερών τιμολογίων ρεύματος.

Πρόκειται για πρακτικές που δείχνουν την σοβαρή έλλειψη ρευστότητας και επισφαλειών στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και αφήνουν εκτεθειμένους τους καταναλωτές στην μεταβλητότητα που εμφανίζουν οι ρήτρες αναπροσαρμογής.

Σήμερα το κόστος ανά κιλοβατώρα στις σταθερές χρεώσεις είναι στα επίπεδα των 0,18 ευρώ ενώ στα τιμολόγια με ρήτρες αναπροσαρμογής υπερδιπλασιάζεται με βάση τις τιμές χονδρεμπορικής και περιορίζεται μέσα από την πολιτική των επιδοτήσεων.

Τα «κλειδωμένα» τιμολόγια ρεύματος και φυσικού αερίου αποτέλεσαν τους τελευταίους μήνες της κρίσης ένα ασφαλές καταφύγιο για τους καταναλωτές.

Χθες ωστόσο έκανε τον κύκλο της αγοράς η είδηση ότι οι εταιρείες προμήθειας  αθόρυβα, σπάνε τα «κλειστά» συμβόλαια και με στόχο την εξασφάλιση της δικής τους βιωσιμότητας αθετούν τις συμβάσεις που έχουν υπογράψει.

Οι προμηθευτές λόγω του ενεργειακού σοκ αναζητούν σανίδα σωτηρίας στον κώδικα προμήθειας, ο οποίος τους επιτρέπει την μονομερής αλλαγή των όρων αν προβλέπεται στην σύμβαση (άρθρο 30) αρκεί να τηρούνται οι νόμιμες προθεσμίες και οι σχετικοί κανόνες ενημέρωσης των καταναλωτών. Δηλαδή ειδοποίηση 60 μέρες πριν την αλλαγή προκειμένου να δοθεί ο απαιτούμενος χρόνος στους πελάτες τους να βρουν καινούριο πάροχο ή να μεταφερθούν σε άλλο πρόγραμμα και να έχει παρέλθει ένα εξάμηνο από την υπογραφή της σύμβασης.

Στην πράξη ωστόσο οι πολιτικές αυτές δεν φαίνεται να ακολουθούν διαφανείς και ξεκάθαρες πρακτικές, με αποτέλεσμα οι πελάτες να αιφνιδιάζονται όταν ανοίγουν τους «φουσκωμένους» λογαριασμούς καθώς δεν μπορούν να δικαιολογήσουν το κόστος.

Η ΡΑΕ με  ανακοίνωση αργά χθες το βράδυ, αναφέρει ότι  η μονομερής τροποποίηση από τους προμηθευτές των όρων τιμολόγησης, μπορεί να συνιστά καταχρηστική συμπεριφορά.

Επικαλείται την  αύξηση του κόστους της χονδρεμπορικής αγοράς, η οποία όπως σημειώνει εύλογα, συντείνει στην τροποποίηση των συμβάσεων προμήθειας της Χαμηλής Τάσης. Ωστόσο, οι πρακτικές των προμηθευτών να προσφέρουν ιδιαιτέρως ελκυστικούς όρους και εν συνεχεία, να τους αναθεωρούν, αφενός μπορούν να θεωρηθούν ως καταχρηστικές στρατηγικές μεγέθυνσης του πελατολογίου, αφετέρου επιτείνουν το κλίμα ανασφάλειας στους πελάτες τους, οδηγώντας είτε σε διαρκή αναζήτηση προμηθευτή είτε σε αποδοχή δυσμενέστερων όρων.

Οι προμηθευτές υποχρεούνται σύμφωνα με την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, να ειδοποιήσουν τους πελάτες τους, σε εξατομικευμένη βάση. Ως εκ τούτου, ανακοινώσεις στην ιστοσελίδα ή στον τύπο περί τροποποίησης συμβάσεων ή τιμολογίων προφανώς, δεν ικανοποιούν την απαίτηση της ατομικής ειδοποίησης.

Εναλλακτικοί τρόποι ειδοποίησης επιτρέπονται μέσω email, sms, λογαριασμού κλπ. «εφόσον έχει συναινέσει σε αυτό ο Πελάτης».

Αυτές οι πρακτικές όπως αναφέρει ο Ρυθμιστής ελέγχονται από την ΡΑΕ για την επιβολή κυρώσεων εφόσον διαπιστωθεί ικανό πλήθος αναφορών, παραπόνων, καταγγελιών από καταναλωτές για τροποποίηση των συμβατικών όρων, χωρίς την τήρηση της διαδικασίας που προδιαγράφεται στον Κώδικα Προμήθειας.

Βροχή από παράπονα

Χθες με αφορμή τις αποκαλύψεις δύο προμηθευτές έσπευσαν να ανακοινώσουν ότι δεν υιοθετούν ανάλογες πρακτικές και ανάμεσα σε αυτούς είναι η ΔΕΗ, η οποία με γραπτή της ανακοίνωση αναφέρει ότι διατηρεί αμετάβλητα τα τιμολόγια σταθερής χρέωσης και η αντίστοιχα η Protergia με προφορική ενημέρωση.

Ωστόσο οι πρακτικές αυτές που κινούνται στην λογική του νόμιμου αλλά μη ηθικού, προκαλούν μεγάλη αναστάτωση σε οικιακούς και επαγγελματικούς καταναλωτές, οι οποίοι έχουν ως μοναδικό όπλο τους την υποβολή παραπόνων στην ΡΑΕ.

Η τελευταία είχε ανακοινώσει πρόσφατα ότι στην ηλεκτρονική πλατφόρμα my RAE, η οποία λειτουργεί από τον περασμένο Σεπτέμβριο ως ασπίδα προστασίας των καταναλωτών, είχαν υποβληθεί 2.250 παράπονα καταναλωτών από τα οποία είχαν διευθετηθεί πάνω από τα μισά. Πολλά από αυτά αφορούν και καταγγελίες για μονομερής αλλαγή των όρων σύμβασης.

Άλλωστε οι πρακτικές αυτές δεν είναι άγνωστες στην αγορά. Εδώ και πολύ καιρό μεγάλος προμηθευτής ενέργειας έχει εντοπιστεί να χρεώνει ρήτρα αναπροσαρμογής στα σταθερά τιμολόγια! Όταν οι πελάτες ζητούν διευκρινίσεις διαπιστώνουν ότι η εταιρεία ενώ έχουν υπογράψει μαζί της σταθερό τιμολόγιο τους έχει εντάξει σε συμβατικό οικιακό με ρήτρα, δίχως καμία προηγούμενη ειδοποίηση!

Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, έχει εστιάσει στο πρόβλημα της ριζικής τροποποίησης των συμβατικών όρων και της ενημέρωσης του καταναλωτή ήδη από τα μέσα του 2021. Επιπλέον από  το προηγούμενο δίμηνο είχε βάλλει στο μικροσκόπιο τα χρέη των προμηθευτών προς τους διαχειριστές που διογκώνουν  οι αρνητικές συνθήκες στην αγορά.

Για το λόγο αυτό έχει ζητήσει από τις εταιρείες να προχωρήσουν σε τακτοποίηση των οφειλών προς τους διαχειριστές. Ωστόσο έχει μεταθέσει την εφαρμογή των πρότυπων  τιμολογίων που θα εισάγουν σαφής και ξεκάθαρους κανόνες κατόπιν αιτημάτων των παρόχων ενώ έχει παγώσει και την επιβολή προστίμων για  παλαιότερες οφειλές.

Διαβάστε ακόμη

Από 1η Απριλίου η μείωση της τιμής των καυσίμων σε… προπολεμικά επίπεδα

Πόσο ασφαλές είναι τελικά το Telegram – Ο Ρώσος ιδρυτής του Πάβελ Ντουρόφ και οι σχέσεις με Μόσχα και Κίεβο

Ο φόρος στα υπερκέρδη, η Deca, η Wood και το ΧΑ, η ωραία Ελένη και τα πανάκριβα ρολόγια