Με τροπολογία σκοπεύει να επιλύσει το αυξημένο κόστος LNG το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και η ΡΑΕ προκειμένου να διατηρηθούν στο μέγιστο δυνατό τα αποθέματα φυσικού αερίου στις εγκαταστάσεις του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα.

Παρά το γεγονός ότι δεν εντοπίζονται προβλήματα επάρκειας, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας υπό τον φόβο ότι μπορεί να κλείσει η στρόφιγγα του ρωσικού αερίου και να διαταραχθεί ο ασφαλής εφοδιασμός της χώρας, έχει ζητήσει πέρα από τα προγραμματισμένα και πρόσθετα φορτία LNG για τον μήνα Μάρτιο και Απρίλιο, τα οποία εμφανίζουν μεγάλο κόστος εξαιτίας των μεγάλων διακυμάνσεων του καυσίμου.

Έτσι για τον Μάρτιο ο αναθεωρημένος σχεδιασμός περιλαμβάνει τρία συνολικά φορτία με ποσότητα 221.655 κ.μ που έχουν προμηθευτεί οι Μυτιληναίος, Elpedison και ΔΕΠΑ ενώ για τον επόμενο μήνα πρόκειται να έρθουν τρία νέα φορτία από ΔΕΗ (4 Απριλίου), Elpedison (6 Aπριλίου), ΔΕΠΑ (στις 10 Απριλίου) συνολικής ποσότητας  άνω από 200.000 κυβικά μέτρα. Ο αρχικός προγραμματισμός προέβλεπε ένα φορτίο με 148.000 κ.μ από την MET Energy.

Όμως η ΔΕΠΑ και οι ηλεκτροπαραγωγοί (ΔΕΗ, Μυτιληναίος, Elpedison) εκφράζουν τον φόβο, οι έκτακτες αυτές ποσότητες να μην καταναλωθούν και οι ίδιοι να επωμιστούν την αυξημένη δαπάνη. Ο λόγος είναι ο χρόνος και η τιμή παράδοσης του αερίου καθώς οι προμηθευτές σε μια απότομη πτώση των τιμών, κινδυνεύουν να πουλήσουν σε χαμηλότερες τιμές από ότι αγόρασαν και να επωμιστούν το κόστος.

Στις συνεδριάσεις που έχει καθιερώσει σχεδόν σε εβδομαδιαία βάση η ΡΑΕ για να αξιολογούνται τα αποθέματα και η επάρκεια του ενεργειακού συστήματος, οι φορείς έχουν εκφράσει με έμφαση τον κίνδυνο αυτό και έχουν ζητήσει αν τα φορτία αυτά δεν καταναλωθούν ή αν έχει γίνει λάθος εκτίμηση των δεδομένων να μην επωμιστούν οι ίδιοι τη δαπάνη.

Στο πλαίσιο αυτό το ΥΠΕΝ προσανατολίζεται στην χρηματοδότηση του λεγόμενου cancellation fee (τέλος ακύρωσης), προκειμένου να χρηματοδοτήσει το αυξημένο κόστος σε περίπτωση που το φορτίο έρθει αλλά δεν απορροφηθεί.

Το μέτρο θα καλύψει τόσο την ΔΕΠΑ όσο και τους ηλεκτροπαραγωγούς με πόρους που εξετάζεται να προέλθουν από το ταμείο Ανάκαμψης. Μόνο η δαπάνη για την Δημόσια Επιχείρηση Παροχής Αερίου υπολογίζεται περίπου στα 4 εκατομμύρια με το συνολικό κονδύλι να είναι σύμφωνα με πληροφορίες της τάξεως των 10 εκατομμυρίων.

Με τις παρούσες συνθήκες της αύξησης του ενεργειακού κόστους ένα φορτίo LNG υπολογίζεται από 80 έως 100 εκατ. ευρώ. Εάν ακυρωθεί το καράβι, η ποσότητα αερίου θα φύγει για άλλο προορισμό ωστόσο ο προμηθευτής θα πρέπει να καλύψει την δαπάνη των ναύλων, το κόστος ελλημενισμού που υπολογίζεται σε 25.000 ευρώ την ημέρα κ.α.

Πέραν της θωράκισης της Ρεβυθούσας, η ΡΑΕ για να αντιμετωπίσει την αυξημένη κατανάλωση αερίου από τους ηλεκτροπαραγωγούς που προέρχεται κυρίως λόγω της αύξησης των εξαγωγών (σ.σ η Ελλάδα είναι πιο φθηνή αυτό το διάστημα από τις γειτονικές χώρες και για αυτό είναι υποχρεωμένη να εξάγει ενέργεια) έχει ζητήσει να μην γίνουν εξαγωγές αερίου για το μήνα Απρίλιο, κάτι που δείχνει και την αγωνία της να μην διαταραχθεί η ομαλή τροφοδοσία της αγοράς.

Χθες στην έκτακτη σύσκεψη που πραγματοποίησε η επιτροπή διαχείρισης κρίσεων, η ΔΕΗ εξέφρασε για άλλη μια φορά την ανησυχία της για την αύξηση της χρήσης του λιγνίτη στο ενεργειακό μείγμα, με το βλέμμα στραμμένο στις αυξημένες ανάγκες του καλοκαιριού. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι από τις 7 λιγνιτικές μονάδες θα λειτουργούν μόνο 2 μονάδες μέχρι τα τέλη Μαρτίου κάτι που επιβεβαιώνει ότι στο ηλεκτρικό σύστημα της χώρας θα κυριαρχεί το φυσικό αέριο και οι ΑΠΕ.

Διαβάστε ακόμη

Όλα τα «μυστικά» του νέου ΕΝΦΙΑ σε 4 βήματα

Το σκάφος «Lucky» του Καλογρίτσα δεν έφερε… τύχη και βγαίνει στο σφυρί

Οι τρεις ολιγάρχες (όχι ιεράρχες!), ο Μασούτης και η CVC, ο συνταξιούχος και το καζίνο, ο μέτοχος του ΟΠΑΠ και το αφεντικό της Αττικής Οδού