Την εκκίνηση ων αποκλειστικών διαπραγματεύσεων με την Wade Adams για ενδεχόμενη πώληση της ‘Ακτωρ, ανακοίνωσε η διοίκηση της Ελλάκτωρ.

Όπως αναφέρει η ανακοίνωση:

Η Διοίκηση της εταιρείας «ΕΛΛΑΚΤΩΡ Α.Ε.» (εφεξής «η Εταιρεία») σε συνέχεια της από 26.01.2023 ανακοίνωσής της, προς ενημέρωση του επενδυτικού κοινού, ανακοινώνει την έναρξη αποκλειστικών διαπραγματεύσεων με το σχήμα εταιρειών Wade Adams Hellas SMSA και Adamas Group Limited, για ενδεχόμενη πώληση του συνόλου των μετοχών της θυγατρικής της εταιρείας ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ. Η Εταιρεία, συμμορφούμενη πάντα με το δίκαιο της κεφαλαιαγοράς και ειδικότερα με το άρθρο17 του Κανονισμού (ΕΕ) 596/2014 και τις ρυθμίσεις του Κανονισμού Χρηματιστηρίου Αθηνών, διαβεβαιώνει ότι θα προβεί στις απαραίτητες γνωστοποιήσεις σχετικά με την εξέλιξη της ανωτέρω διαδικασίας.

Όπως έγραφε νωρίτερα το newmoney, η Ελλάκτωρ και το σχήμα της Κυπριακής εταιρείας Wade Adams και εταιρείας συμφερόντων του κ. Δημήτρη Κούτρα βρίσκονται ένα βήμα πριν την οριστικοποίηση της συμφωνίας για την εξαγορά του κατασκευαστικού βραχίονα της Ελλάκτωρ.

Η ανακοίνωση έρχεται να επικυρώσει την υπογραφή συμφωνίας για περίοδο αποκλειστικών διαπραγματεύσεων τριών εβδομάδων, με την οποία οι συζητήσεις των τελευταίων μηνών μπαίνουν στην τελική ευθεία για να αλλάξει για δεύτερη φορά χέρια μέσα σε μία διετία, η Άκτωρ. Στο νέο σχήμα, οι Κύπριοι αναμένεται να αποκτήσουν περί το 60% έως 70% και το υπόλοιπο ο κ. Κούτρας με τίμημα που υπολογίζεται στα 160 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει καταβολή μετρητών και ανάληψη υποχρέωσης χρηματοδοτήσεων από την πλευρά του ομίλου προς την θυγατρική του.

Η αποεπένδυση της Ολλανδικής Reggeborgh Invest και της Motor Oil από τις κατασκευές ήταν κοινό μυστικό στην αγορά τους τελευταίους μήνες. Παρά τις χλιαρές διαψεύσεις σε όσα κατά καιρούς είχαν διαρρεύσει, επιβεβαιώνεται ότι οι νέοι μέτοχοι συνέχισαν να βλέπουν ως βαρίδι την κατασκευή, εστιάζοντας πλέον αποκλειστικά στο real estate και την θυγατρική REDS και στον τομέα των παραχωρήσεων. Τις προθέσεις των μετόχων ενισχύουν δύο ακόμη πληροφορίες που συμπληρώνουν την αναδιάταξη δυνάμεων στον όμιλο Ελλάκτωρ, την οποία προεξόφλησε και το μεγάλο ράλι για την μετοχή από αρχές του έτους (άνω από 23%) .

Η μία συνδέεται με την έναρξη για την πώληση και του 25% των μετοχών που ελέγχει στον κλάδο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (πρώην ΕΛΤΕΧ Άνεμος) η εταιρεία και η δεύτερη με την στρατηγική εξόδου που φαίνεται να έχει επιλέξει και για ένα δυνατό περιβαλλοντικό asset του ομίλου, την Ηλέκτωρ. Πληροφορίες αναφέρουν ότι για τους δύο τομείς έχουν αναληφθεί οι σχετικές πρωτοβουλίες, οι οποίες αναμένεται πολύ σύντομα να εκδηλωθούν. Μένει να αποδειχτεί αν κοινός παρονομαστής της εξίσωσης θα είναι η Μotor Oil, η οποία το καλοκαίρι σύναψε την μεγάλη συμφωνία αγοράς του κλάδου της ενέργειας από την Ελλάκτωρ έναντι τιμήματος 670 εκ. ευρώ. Αρμόδιες πηγές αναφέρουν ότι η ΜΟΙ έχει  σαφές ενδιαφέρον για την Ηλέκτωρ ενώ θα έχει και τον πρώτο λόγο στην διαδικασία πώλησης του εναπομείναντος ποσοστού στις ΑΠΕ.

Η πώληση της Ακτωρ και εν συνεχεία του 25% του κλάδου της πράσινης ενέργειας εκτιμάται ότι θα ενισχύσουν με σημαντική ρευστότητα την Ελλάκτωρ, αποφέροντας στα ταμεία της έσοδα κοντά στα 300 εκ. ευρώ.

Η ανακοίνωση για τις αποκλειστικές διαπραγματεύσεις με το ελληνοκυπριακό σχήμα, βγάζει εκτός μάχης  την Ιντρακάτ, η οποία επίσης είχε υποβάλλει προσφορά για την εξαγορά της εταιρείας. Πληροφορίες από κύκλους της Ελλάκτωρ, υποστηρίζουν ότι η πρόταση του σχήματος Wade Adams –Κούτρα παίρνει προβάδισμα καθώς εν αντιθέσει με την Ιντρακάτ που δραστηριοποιείται σε παρεμφερές αντικείμενο στην Ελλάδα, το έτερο σχήμα μπορεί να ξεπεράσει πιθανά προβλήματα ελέγχου από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Διαδικασία που θα απαιτούσε χρόνο ή θα έβαζε προϋποθέσεις στην συμφωνία καθιστώντας πιο δύσκολη την πώληση.

Το restart της Άκτωρ

Το restart της Άκτωρ στις κατασκευές δεν θα είναι εύκολη υπόθεση ακόμη και για τον μετρ των κατασκευών κ. Δημήτρη Κούτρα παρά το γεγονός ότι η κατασκευαστική θα παραμείνει ο προνομιακός εργολάβος των δραστηριοτήτων της Ελλάκτωρ σε ακίνητα και παραχωρήσεις. Τέσσερα χρόνια μετά την περιπετειώδη πορεία του στις κατασκευές, την οποία έφερε το πρωτοφανές proxy war του 2018 με την οικογένεια Καλλιτσάντση, τίποτα δεν είναι ίδιο. Η εταιρεία κατάφερε σχεδόν να σβήσει τις ζημιές του παρελθόντος και την ξέφρενη πορεία καθόδου με ένα ισχυρό ανεκτέλεστο που πλησιάζει τα 3 δις. Έργα όμως που απαιτούν οργάνωση και κόσμο για να ολοκληρωθούν και που οι εργοληπτικές εταιρείες έχουν αρχίσει να προβληματίζονται για το πώς θα τελειώσουν. Τα αγκάθια των εργολαβιών στην Ρουμανία και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει σε πολλά παλιά και καινούρια έργα (π.χ μετρό Θεσσαλονίκης) συμπεριλαμβάνονται στα δύσκολα σημεία που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν οι νέοι μέτοχοι. Η ανθρωπογεωγραφία του κλάδου επίσης δεν είναι η ίδια. Στις κατασκευές που κάποτε η εταιρεία μεσουρανούσε έχει σηκώσει κεφάλι η Ιντρακάτ με τους νέους μετόχους που δεν φείδονται ρευστότητας και φιλόδοξων σχεδίων για εξαγορές αλλά υπάρχει και ένας υπολογίσιμος νέος παίκτης, η εταιρεία Μυτιληναίος.

Η αποχώρηση από την Ελλάκτωρ το 2018 ήταν εξαιρετικά  επώδυνη για τον κ Κούτρα αλλά εξίσου επώδυνη ήταν και η συνέχεια. Το άδειασμα των βασικών μετόχων της Ιντρακάτ στην επιχειρηματική τριανδρία  το περασμένο καλοκαίρι ήταν το δεύτερο χτύπημα για τον παλαίμαχο εργολάβο, έπειτα από το οποίο αναζήτησε νέα στηρίγματα στις κατασκευές. Παρά το γεγονός ότι φαίνεται να βολιδοσκόπησε την απόκτηση της Άκτωρ σε μια περίοδο που δεν είχαν ωριμάσει οι συνθήκες πώλησης, στην συνέχεια ήρθε η απόπειρα εξαγοράς της Δομική Κρήτης αλλά και οι συζητήσεις και με άλλες μικρότερες τεχνικές εταιρείες.

Όμως και για τους Κύπριους της Wade Adams, η προσφορά για την Ελλάκτωρ δεν είναι η πρώτη που καταθέτουν για ελληνική εταιρεία μετά την στρατηγική απόφαση να επενδύσουν εκτός από την Μέση Ανατολή και στην Ελλάδα. Ενδιαφέρον φαίνεται να εκδηλώθηκε στο παρελθόν για την Ιντρακάτ με την στήριξη και τις ευλογίες του κ. Κούτρα με την οποία μάλιστα συμμάχησαν σε εργολαβίες του Ελληνικού αλλά και για την ΑVAX.

Ποιος είναι ο Κύπρος Τσέντας

Η Wade Adams αποτελεί την μετεξέλιξη του ομίλου Union Transporting and Contracting Company (UTCC & UTCC-Wade Adams) που ιδρύθηκε το 1976, ως μια οικογενειακή επιχείρηση με έδρα το Ντουμπάι. Το αφεντικό της εταιρείας Κύπρος Τσέντας, εργάστηκε από το 1975 ως πολιτικός μηχανικός στην Κύπρο, στο Ομάν και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, αναπτύσσοντας μάλιστα στενή συνεργασία με την άλλη κορυφαία -επί πολλές δεκαετίες- Κυπριακή J&P Overseas (μητρική της ελληνικής AVAX), η οποία τέθηκε σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης πριν από τέσσερα χρόνια.

Το 1985 αποφάσισε να εγκατασταθεί στην Ζάμπια, στην Νότια Αφρική αποδεχόμενος πρόταση για διευθυντική θέση από την Wade Adams στην οποία έμεινε μέχρι και το 1995 και με έδρα τη Λουσάκα και αργότερα το Γιοχάνεσπουργκ κατάφερε να επεκτείνει τις δραστηριότητές της σε 11 χώρες της Αφρικής και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Η πορεία προς την κορυφή γίνεται βήμα- βήμα. Η ανάπτυξη της εταιρείας σε νέους τομείς και η εξασφάλιση σημαντικών έργων θα βοηθήσουν την ανέλιξή του στις υψηλότερες βαθμίδες αλλά και στο τιμόνι της επιχείρησης τα επόμενα χρόνια.

Από τότε μέχρι σήμερα, η κυπριακή εταιρεία με το μεγάλο εκτόπισμα στην Μέση Ανατολή,  έχει αναπτύξει ένα ισχυρό χαρτοφυλάκιο έργων μεγάλης κλίμακας στα ΗΑΕ, το Μπαχρέιν, το Ομάν και το Κατάρ μέσα από εννέα εταιρείες και υποκαταστήματα στις χώρες του Περσικού κόλπου, την Κύπρο, την Ελλάδα και τις ΗΠΑ. Ελάχιστα όμως στοιχεία είναι διαθέσιμα για τα οικονομικά της επιχείρησης. Σύμφωνα με έκθεση του 2018, η Wade Adams απασχολούσε συνολικά 13.800 εργαζόμενους (11.000 αναφέρει η ιστοσελίδα της), με κύκλο εργασιών 564 εκ. ευρώ και καθαρά κέρδη 22 εκ. ευρώ με φθίνουσα πορεία σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

Η Wade Adams είναι μια εταιρεία ανάπτυξης έργων με διεθνή εμπειρία και με εξειδικευμένη γνώση στο σχεδιασμό, την μελέτη και την κατασκευή αλλά και στην εμπορία πετρελαίου. Στο πλήθος έργων που έχει εκτελέσει τα τελευταία 46 χρόνια ξεχωρίζουν  υποδομές αεροδρομίων, φραγμάτων, δρόμων και γεφυρών,  οικιστικά πρότζεκτ και δίκτυα κοινής ωφέλειας. Μερικοί από τους πελάτες της Wade Adams είναι το λιμάνι του Άμπου Ντάμπι, η Qatar Petroleum, το διεθνές αεροδρόμιο Σάρζα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, οι δήμοι του Ντουμπάι και του Άμπου Ντάμπι κ.α

Ο κ. Τσέντας διαθέτει αξιόλογο και κοινωφελές έργο στην Κύπρο αφού προ διετίας ολοκληρώθηκε με δωρεά ύψους €5 εκατ. της οικογένειας το νέο κτίριο του Αντικαρκινικού Συνδέσμου Κύπρου, το οποίο στεγάζει όλες τις υπηρεσίες του Συνδέσμου και το Κέντρο  Φροντίδας ασθενών.

Διαβάστε ακόμη:

ΕΝΦΙΑ 2023: Έρχεται τον ερχόμενο Μάιο και θα πληρωθεί σε 10 δόσεις

Το «avatar Βενιζέλος», ο Αβραμόπουλος, η προσφορά Κούτρα και το σχέδιο Χόλτερμαν για την Αττική Οδό 

Ιnfinity Project: Με κεφάλαια από ΗΠΑ και Ην. Βασίλειο το 5άστερο project άνω των 60 εκατ. στην Αργολίδα