Ενεση διάσωσης ύψους 9 δισ. ευρώ θα δώσει η γερμανική κυβέρνηση στη Lufthansa μια συμφωνία όμως που πρέπει να λάβει το πράσινο φως από την Κομισιόν η οποία θέτει σκληρούς όρους σε μια προσπάθεια να κάμψει τις αντιδράσεις ανταγωνιστών όπως η Ryanair.

Με βάση τη συμφωνία η γερμανική κυβέρνηση θα έχει μετοχικό ποσοστό 20% και δύο θέσεις στο εποπτικό συμβούλιο της Lufthansa, η οποία ελέγχει αερομεταφορείς σε Αυστρία, Ελβετία και Βέλγιο.

Στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσής της, η εταιρεία βάζει λουκέτο στο low-cost παρακλάδι της, την Germanwings, ενώ καταργεί 10.000 θέσεις εργασίας.

«Η δέσμευσή μας είναι μόνο προσωρινή. Όταν η επιχείρηση επανέλθει, τότε το κράτος θα πουλήσει τις μετοχές του. Κι αυτό, ως υπουργός Οικονομικών και όχι μόνο, ελπίζω να γίνει με ένα μικρό κέρδος, ώστε να μπορέσουμε να συγχρηματοδοτήσουμε τις πάρα πολλές προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε με αυτήν αλλά και άλλες επιχειρήσεις», επεσήμανε ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Όλαφ Σολτς.

Η Κομισιόν σχεδιάζει να αφαιρέσει από τη Lufthansa πολύτιμα δικαιώματα απογείωσης και προσγείωσης στη Φρανκφούρτη και στο Μόναχο, από τους μεγάλους κεντρικούς κόμβους της εταιρείας. Βασικό επιχείρημα της Επιτροπής είναι ότι η διάσωση θα δώσει στην Lufthansa πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της.

Αξιωματούχοι στις Βρυξέλλες, σύμφωνα με το Bloomberg ανησυχούν για τσουνάμι αγωγών από ανταγωνιστές όπως η Ryanair Holdings Plc. Η διαδικασία έγκρισης θα είναι μακρά και δύσκολη και αναμένεται να διαρκέσει αρκετές εβδομάδες.

Η Γερμανίδα καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ είπε σε συνάντηση του CDU ότι η κυβέρνηση θα δώσει μάχη για την Lufthansa.

Οι μετοχές της Lufthansa σημείωσαν άνοδο την Τρίτη, ενισχύοντας τα κέρδη 7,5% της Δευτέρας μετά την συμφωνία. Στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης, η μετοχή αυξήθηκε κατά 6,4%. Ωστόσο, παραμένει κάτω 44% για το έτος.

Οι αναλυτές της Deutsche Bank AG δήλωσαν ότι ενώ ορισμένοι από τους όρους της συμφωνίας γερμανικής κυβέρνησης ήταν λιγότερο τιμωρητικοί από το αναμενόμενο, η συμφωνία θα αφήσει τη Lufthansa με ένα τεράστιο χρέος.

Το γραφείο Τύπου της ΕΕ δήλωσε ότι δεν σχολιάζει το σχέδιο της Lufthansa και «βρίσκεται σε συνεχή επαφή» με τις κυβερνήσεις. Υπεράσπισε την ανάγκη για «πρόσθετες δεσμεύσεις για τη διατήρηση του αποτελεσματικού ανταγωνισμού» που απαιτούνται για την ανακεφαλαιοποίηση άνω των 250 εκατομμυρίων ευρώ σε μια εταιρεία. «Αυτό είναι σημαντικό να διατηρηθούν οι ίσοι όροι ανταγωνισμού στην κρίση στην μετά κορονοϊό εποχή προς όφελος όλων των ευρωπαίων καταναλωτών και εταιρειών».

Το πακέτο της Lufthansa θα είναι η μεγαλύτερη διάσωση μετά την χαλάρωση του lockdown. Οι ρυθμιστικές αρχές αντιμετωπίζουν την δριμεία κριτική της Ryanair ότι παραβιάζονται οι αρχές της ΕΕ σχετικά με τον ανταγωνισμό επιτρέποντας τεράστια κρατικά πακέτα να στηρίξουν αναποτελεσματικές αεροπορικές εταιρείες. Η Ryanair υποστηρίζει ότι αυτό θα μπορούσε να πυροδοτήσει έναν πόλεμο τιμών.

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη συμφωνία διάσωσης μιας επιχείρησης στη Γερμανία από το ξέσπασμα της κρίσης του κορωνοϊού. Ήδη το Βερολίνο έχει συστήσει ένα ταμείο 100 δισεκατομμυρίων ευρώ για ανάλογα σχέδια σωτηρίας.

Στη Γαλλία, τα εγγυημένα από το κράτος δάνεια που δόθηκαν τον περασμένο μήνα στην Air France-KLM αντιστοιχούσαν σε επτά δισ. ευρώ, περιλαμβανομένων της δέσμευσης για μείωση στο μισό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά το ήμισυ μέχρι το 2024. Κρατική βοήθεια αναζήτησαν επίσης οι αμερικανικοί αερομεταφορείς American Airlines, United Airlines και Delta.

FlightGlobal: Οι μεγάλες αεροπορικές θα τα καταφέρουν – Αγωνία για τους «μικρούς»