Σχεδόν το σύνολο του λιανεμπορίου μπαίνει από σήμερα στη μάχη της Black Friday, που ξεκίνησε ως μία μέρα προσφορών, έγινε τριήμερο και για ορισμένες αλυσίδες έχει φθάσει σε διάρκεια τον μήνα!

Χαρακτηριστικό πάντως της φετινής «σεζόν» είναι ότι απουσιάζουν οι πολύ μεγάλες προσφορές. Για κάποιους αυτό ίσως είναι αποτέλεσμα της νέας νομοθεσίας με την οποία το υπ. Ανάπτυξης έχει βάλει φρένο στις πλασματικές εκπτώσεις και προσφορές φροντίζοντας ήδη απ’ το καλοκαίρι να μοιράσει τσουχτερά πρόστιμα προς παραδειγματισμό.

Και απ’ ότι φαίνεται το μάθημα ελήφθη με δεδομένο πως οι περισσότερες προσφορές αφορούν ένα μικρό ποσό μείωσης τιμής. Υπενθυμίζεται πως με βάση την ισχύουσα νομοθεσία η τιμή αναφοράς που μπορεί να κάνει μία επιχείρηση όταν κάνει προσφορά πρέπει να είναι η χαμηλότερη δυνατή που ίσχυε τις προηγούμενες 30 ημέρες.

Κάτι που ουσιαστικά έχει αφαιρέσει τη δυνατότητα κάποιων «πονηρών» να αυξάνουν λίγες μέρες πριν τις προσφορές και τις εκπτώσεις τις αρχικές τιμές, ώστε αργότερα να εμφανίζουν εντυπωσιακά ποσοστά μειώσεων!

Επίσης δεν μπορεί να διαφημίζεται «προσφορά» που δεν έχει απόθεμα ώστε να λειτουργεί ως «κράχτης» καθώς επίσης δεν μπορεί να διαφημίζεται από την επιχείρηση το ανώτερο ποσοστό έκπτωσης που μπορεί να κάνει σε ένα προϊόν όταν ολα τα υπόλοιπα έχουν χαμηλότερα ποσοστά (πχ «προσφορές έως 50%»).

«Θα υπάρξει αυστηρός έλεγχος των επιχειρήσεων. Ήδη η ΔΙΜΕΑ έχει προχωρήσει σε τιμοληψίες χιλιάδων προϊόντων το προηγούμενο διάστημα, οπότε υπάρχει μία τεράστια βάση προς έλεγχο επί των προσφορών που θα εμφανιστούν», σημείωσε ο υπ. Ανάπτυξης κ. Κώστας Σκρέκας κατά τη διάρκεια εκδήλωσης για την ενημέρωση των επαγγελματιών που διοργάνωσαν από κοινού ΕΒΕΑ, ΣΕΒ και Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών. «Εάν διαπιστωθούν περιστατικά παραπλάνησης των καταναλωτών να είστε βέβαιοι ότι θα επιβληθούν και τα αντίστοιχα πρόστιμα», έσπευσε να προσθέσει ο υπουργός.

Στιγμιότυπο κατά την ομιλία του υπ. Ανάπτυξης κ. Κώστα Σκρέκα κατά τη χθεσινή εκδήλωση

Τροποποιήσεις

Κατά τη χθεσινή εκδήλωση ο ΓΓ Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή κ. Σωτήρης Αναγνωστόπουλος και η ομάδα του επιχείρησαν να λύσουν κάθε απορία των επαγγελματιών προαναγγέλλοντας μάλιστα και λύση του πρακτικού προβλήματος που υπήρξε κατά την περασμένη θερινή εκπτωτική περίοδο, όπου μετά την παρέλευση των 30 ημερών κανονικά θα έπρεπε να αλλάξουν οι ταμπέλες των προσφορών με βάση τη νέα νομοθεσία (σσ η θερινή εκπτωτική περίοδος φθάνει τις 45 μέρες).

«Θα επεκτείνουμε το διάστημα αναφοράς τιμών στις 60 μέρες εφόσον όμως πρόκειται για προοδευτικές εκπτώσεις. Κοινώς σε αυτό το διάστημα δεν θα πρέπει να υπάρξει επ ουδενί αύξηση της τιμής του προϊόντος και έπειτα πάλι μείωση του», σημείωσε ο κ. Αναγνωστόπουλος.

Γι’αυτό, όπως είπε, θα προωθηθεί νέα νομοθετική ρύθμιση πριν την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων, ώστε να μην υπάρξει αντίστοιχο πρόβλημα κι εκεί.

Απαντώντας δε στα ερωτήματα μεγάλων αλυσίδων που επιχειρηματολογούσαν ότι «δεν είναι δυνατό να παρακολουθεί κανείς τη διακύμανση τιμών 30-40 χιλ. κωδικών προϊόντων για μία περίοδο 30 ημερών», ο ίδιος παραδέχθηκε ότι σαφώς υπάρχει διοικητικός φόρτος, ωστόσο είναι κάτι που πρέπει να γίνει. «Εάν δεν γνωρίζεις την τιμή που ίσχυε πριν, πως μπορείς να λες στον καταναλωτή ότι του κάνεις τόση έκπτωση;», αναρωτήθηκε ο ΓΓ. «Εφόσον θέλουμε να κάνουμε εκπτώσεις πρέπει να παρακολουθούμε και τις τιμές μας», έσπευσε να προσθέσει.

Τα 1+1

Εν τω μεταξύ, όπως φάνηκε κατά τη χθεσινή εκδήλωση, η παρέμβαση που ετοιμάζει η ηγεσία του υπ. Ανάπτυξης στη «μάχη κατά της ακρίβειας» ώστε οι επαναλαμβανόμενες προωθητικές ενέργειες στα Σούπερ Μάρκετ να έχουν πιο μόνιμο χαρακτήρα και ως εκ τούτου να αποτυπωθούν στα στοιχεία του πληθωρισμού, εστιάζει κυρίως στις προσφορές 1+1 δώρο.

Ο κ. Αναγνωστόπουλος μίλησε για αθέμιτη εμπορική πρακτική με σκοπό την παραπλάνηση των καταναλωτών όταν το «1+1» δεν συμβαδίζει με την τιμή του ενός προϊόντος. «Η επίκληση μεγάλων εκπτώσεων πρέπει να είναι ειλικρινής. Ειδάλλως μιλάμε για αθέμιτη εμπορική πρακτική», σημείωσε ο ΓΓ.

Τέλος σε ό,τι αφορά το μέτρο της «μόνιμης μείωσης τιμής» ο υπ. Ανάπτυξης σημείωσε πως έχουν αυξηθεί σε 920 τα προϊόντα που συμμετέχουν σε αυτή εκφράζοντας μάλιστα την πεποίθηση πως θα ξεπεραστεί και ο πήχης των 1.000 ως το τέλος του μήνα που έχει δοθεί η σχετική διορία σε Σούπερ Μάρκετ και προμηθευτές.

«Το μέτρο είναι επιτυχές. Στοιχεία που μας έδωσε μεγάλη αλυσίδα δείχνουν πως τα προϊόντα στα οποία μπήκε η ταμπελίτσα του υπ. Ανάπτυξης με τη μόνιμη μείωση τιμής έχουν αυξήσει το τζίρο τους κατά 15% με 20%», σημείωσε ο υπουργός.

Διαβάστε ακόμη

Κατοικία: Πόσο τελικά συμφέρει η ενοικίασή της – Ποιες πόλεις στην Ελλάδα έχουν καλύτερες αποδόσεις

Σε αναζήτηση βηματισμού η Νίκας του Σπύρου Θεοδωρόπουλου

Σε ισχύ η κατάπαυση του πυρός στη Γάζα – Το απόγευμα απελευθερώνονται οι πρώτοι όμηροι

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ